Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 6:53    Onderwerp: Reageer met quote

Luk @ 23 Mrt 2008 12:39 schreef:
sorry voor de late reactie, maar 't is hier tamelijk druk.
De Milieuraad van Ieper heeft volgend voorstel gedaan naar o.a. gemeentebestuur toe:
i. Vervangen van het molenpoortje door een klappoortje (type Hoornwerk van Antwerpen, Wandelnetwerk), voldoende breed om 2 personen, max 3 tegelijk door te laten
ii. Aanleg van een eenvoudige trap en/of hellend toegangspad van beperkte breedte naar de kraterrand
iii. Verharden van met het toegangspad met dolomiet
iv. Het plaatsen van info-borden (zoals nu al op veel plaatsen o.a. Kanaalsleuf De Palingbeek, Scherpenberg, Kemmelberg,…) waar de bezoeker op een moderne en aangename manier info kan vinden over deze plaats.
Deze infodragers worden misschien best niet geplaatst aan de rand van de krater, maar langsheen het pad, vóór de beklimming van de kraterrand.
v. Het aanbrengen op meerdere plaatsen van selectieve hindernissen (poortje, sluis, ‘kissing gate’,… om insijpeling van ATF en quad te voorkomen
Eventueel moet dan de site ook fysiek afgescheiden worden van de rest van het domein.
In die afscheiding kunnen dan een of twee klappoortjes,… aangebracht worden als toegang tot De Vierlingen.

Volgensde milieu-educatief ambtenaar van de stad Ieper kan er geen sprake zijn, om autobussen toeristen 'te lokken' naar de krater.

Dit advies wordt ook overgemaakt aan de gedeputeerde en Westtoer.
We blijven de zaak ook van nabij opvolgen.

Luk, heeft het gemeentebestuur/gedeputeerde/Westtoer al een beslissing genoemen hierover?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Luk @ 23 Mrt 2008 12:39 schreef:
Volgensde milieu-educatief ambtenaar van de stad Ieper kan er geen sprake zijn, om autobussen toeristen 'te lokken' naar de krater.

Maar er kan wel sprake zijn om het domein toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers die evt het domein willen betreden want dit lukt al niet meer. Als ik een beetje compleet De Palingbeek bekijk, kunnen ze bijna nergens rustig rijden. Het is natuurlijk begrijpelijk dat een bos hindernissen heeft maar sommige punten kunnen de verantwoordelijken van het domein aanpassen. Zoals de kasseiwegen, trappen, onverharde wegen en noem maar op. Ze verdienen toch ook een "wandeling" in het bos zoals een gewoon mens! Ik spreek dus niet ivm Caterpillar alleen maar compleet het domein.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Luk

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 7:43    Onderwerp: Caterpillar & Palingbeek Domein Reageer met quote

Het is en blijft stil op dat front (maar 't is tenslotte de provinciale administratie). Maar voor zover ik weet (ben niet meer zo nauw betrokken erbij, wegens andere job), blijft alles bij het 'oude'.

@ Sniper: volledig akkoord. Bovendien had ik eenparcours uitgetekend in het provinciedomein waardoor zowel rolstoelgebruikers als slechtstappenden, als jonge gezinnen met kinderwagen een mooie lus door het domein konden maken (mét bezoek aan The Bluff). Er moest alleen moest er over een aftand van enkele tientallen meter een stukje dolomietpad aangelegd worden.
Iedereen vond het goed, en een meerwaarde. Een landschapsarchitect zette alles op paier (enfin, digitaal), en... het verdween twee jaar geleden in de adminstratieve molen van de provincie West-Vlaanderen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Magneet

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is dus toch doorgegaan, men is op Hill 60 een parcours uit aan het zettenw egens de erosie aan het geheel en bij de Caterpillar Crater zijn op 1 na alle bomen in de krater zelf verwijderd en is men bezig vanaf de weg een pad de maken naar en om de krater.

zie ook http://www.wo1.be/nl/jewaserbij/6968/herinrichting-site-hill-60
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Op het Britse GWF vraagt men (= iemand) zich bezorgd (= enigszins geďrriteerd) af of het dus niet meer mogelijk zal zijn rond te lopen op de site, of het dus verboden zal zijn het verhoogde wandelpad te verlaten.

Ik heb beloofd deze info te geven als ik die kan achterhalen. Mocht iemand dat weten ...

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dit vond ik op facebook:

Hill 60 near Ypres, where the memorial dedicated to the 1st Australian Tunneling Company can be found - where many a battle took place and many lives were lost - is (sadly) being renovated due to the expectation of many visitors to the site.

Photos of Hill 60, 1 taken 2 years ago and a photo of the renovation taken this week thanks to Tim Fox Godden - via twitter @TJFoxGodden

https://www.facebook.com/MiningMudMedals/photos/pcb.652351438202792/652351308202805/?type=1&theater

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10945490_652351354869467_6734446429418247335_o.jpg

Zo maar even want het zijn mega grote foto's.

Als je hier leest dan houd ik m'n hart vast.
https://twitter.com/TJFoxGodden

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

THE LOSS OF HILL 60
Quote:
Last week I visited Hill 60. My father had accompanied me on this research trip and had never been to the site before. I had spoken to him of a place with a particular place in the memory of The Salient, one that had come to represent the experience of the fighting men for many pilgrims and returning soldiers. It is a site that is intrinsically linked with the folklore of The Salient, from the harrowing accounts of fighting, to the tongue-in-cheek adverts of the Wipers Times.

The place I, and many others before me, knew, is gone. The elevation I knew so well has been and is in the process of being further destroyed. The onward march of Great War centenary projects that ‘improve’ understanding of both conflict and space has found Hill 60. The architectural intervention that is being imposed on the gentle rolls of a century of memory has undermined the integrity of the space and landscape.

Hier verder:
http://geometryofsleep.com/2015/03/02/the-loss-of-hill-60/

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, het is ooit erger geweest op het GWF, een tiental jaar geleden...

Waar is de tijd dat een groot stuk van het UK op de achterpoten stond wanneer trouwfoto's genomen werden op Tyne Cot Cemetery (niet dat ik daar voorstander van ben) of bij de Menenpoort. Of toen dat laatste een "discotheek" werd toen Tom Lannoye er wat verzen declameerde. Of toen een schooljongen een krijtstreep trok op de muur. Eigenlijk mis ik die tijd een beetje.

Maar ik zal ze niet provoceren door een poging te ondernemen om ze te doen begrijpen dat Ieper een vredesstad wil zijn. Want daartegen kan nog altijd serieus van leer getrokken worden ... Vrede ... een "vies" woord voor velen ...

Wie de Topic wil zien :
http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=225029&hl=

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Als die bomen die gekapt zijn poppy

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 02 Mrt 2015 18:20 schreef:
Ach, het is ooit erger geweest op het GWF, een tiental jaar geleden...

Waar is de tijd dat een groot stuk van het UK op de achterpoten stond wanneer trouwfoto's genomen werden op Tyne Cot Cemetery (niet dat ik daar voorstander van ben) of bij de Menenpoort. Of toen dat laatste een "discotheek" werd toen Tom Lannoye er wat verzen declameerde. Of toen een schooljongen een krijtstreep trok op de muur. Eigenlijk mis ik die tijd een beetje.

Maar ik zal ze niet provoceren door een poging te ondernemen om ze te doen begrijpen dat Ieper een vredesstad wil zijn. Want daartegen kan nog altijd serieus van leer getrokken worden ... Vrede ... een "vies" woord voor velen ...

Wie de Topic wil zien :
http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=225029&hl=

Aurel

Ja, het is allemaal wat mild Smile Het ging er weleens anders aantoe.
Nou ja, hier ook soms Smile

Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

eigenlijk vind ik (zoals ik op Facebook ook ze) zonder de bomen mooier maar had liever dat ze het zo gelaten hadden, de wanden zijn nu helaas ook beschadigd.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205468588887848&set=p.10205468588887848&type=1&theater

Ik vond dit toch ook erg mooi hoor.
Zeker die treurwilg.

Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ho ik vond het ook veel mooier he, maar vind het nu ook niet lelijk zeg maar Smile Van mij hadden ze zeker mogen blijven staan.
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb nog twee panorama's van hoe het was in 2012. Eerst downloaden en let op ze zijn heel groot!

https://drive.google.com/file/d/0B9u8aH_XUI4RMWNkRzBqYWxMZE0/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B9u8aH_XUI4RNGhEQjJUNzVCMTg/view?usp=sharing
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2015 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Die bomen weg tot daar aan toe, maar dat pad rond de krater met bijhorend grondverzet is simpelweg een verminking van de site. Idem voor het balkenpad op Hill 60. Wansmakelijk, totaal onverantwoord vanuit historische landschapszorg en onbegrijpelijk dat de CWGC en Onroerend Erfgoed dit hebben laten passeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2015 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Alles wat ook maar op iets trekt wordt veranderd in een soort kermisattractie.
Als het maar geld kost en de aannemers en studiebureau's(nou ja )er maar een centje aan verdienen.
Al die herdenkingstoestanden hebben meer geschaadt dan gebaat.
Geef mij maar de Ieperboog terug van de jaren vijftig en zestig.
Dat waren nog eens tijden.Geen massa's,geen commercie,geen profiteurs,geen alleswetende ijdeltuiten,alles onberoerd,gezellige ouderwetse musea en op de koop toe kon je moederziel alleen de Last Post bijwonen.Kortom een paradijs voor de échten.
Groeten.Philippe
PS.De oudjes klagen weer dat het vroeger zoveel beter was....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Magneet

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2015 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

ik vond het vijf jaar geleden al beter dan nu, de tijd met een nul erachter heb ik niet meegemaakt maar dat kan alleen maar beter zijn geweest!
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2015 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Graag zou ik eens horen wat de beweegredenen zijn van die werken naar preservatie van de site toe...

- Erosie tegengaan? Tot op zekere hoogte aanvaardbaar, maar de werken die er nu gaande zijn hebben m.i. al meer schade aangebracht dan de verwachte erosie van de komende 15 jaar.

- Een vast parcours uitzetten om de rest van de site te sparen? Daar zijn andere oplossingen voor die veel minder ingrijpend en minder visueel storend zijn.

Waarschijnlijk is het gewoon de bedoeling dat mensen de site vlot kunnen bezoeken zonder aangepast schoeisel... Wel daar kan ik weinig begrip voor opbrengen. Het ziet ernaar uit dat het nodig wordt gevonden om de bezoekers tegen de site te beschermen terwijl het net andersom zou moeten zijn! Laat ons niet vergeten dat Hill 60 gevrijwaard is gebleven doordat het in handen kwam van de Ypres League met de duidelijke boodschap 'Ypres=Holy Ground'. Wat er nu gebeurd is een kaakslag voor de bezielers van de site. De manier waarop toerisme in Vlaanderen op alle niveaus de 100 jarige herdenking heeft weggekaapt is naar mijn mening zeer betreurenswaardig. Diegenen die vinden dat de toeristische industrie en middenstand 'toch ook hun graantje mogen meepikken' zouden we best zo ver mogelijk uit de buurt houden van kwetsbare slagveldsites. Hopelijk hebben ze in Wallonië wat meer eergevoel en respect en trekken ze hier lessen uit voor 2044, 100 jaar slag om de Ardennen. Dat ligt weliswaar nog 30 jaar voor ons, maar het zal er sneller zijn dan we denken en dan begint heel deze discussie opnieuw.
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2015 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Laatst was ben ik nog eens gaan kijken, Het mag dan wel beter toegankelijk zijn de kraterlip licht zoizo al hoog en droog. Waarom er nog een verhard pad op komt? En die bomen houden juist met hun wortels de zijkanten tegen zodat er minder erosie is. Ze baschadigen de volledige krater zonder dat het nodig was. Dat toegankelijkheid belangerijker is dan het oorspronkelijk oorlogslandschap te behouden vind ik toch maar erg
Naar boven
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2015 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wat het waard is, ziehier mijn mening:

- Commercie. Door de sites beter bereikbaar te maken voor mensen die zich voortbewegen op hoge hakken of rolstoelen, komen er meer toeristen en blijft Ieper op de toeristische kaart staan.
- Bemoeizucht en dadendrang van de lokale politiek. Ergens zit een wethouder (oid) nu blij te zijn omdat hij of zij iets van hunzelf, of haarzelf, heeft achtergelaten waar men jaren lang mee geconfronteerd gaat worden. Zo heeft deze persoon als het ware zijn 'luchtje' achtergelaten en is deze persoon trots en voldaan.
- Gebrek aan visie. Diezelfde lokale politieke figuren hebben zitten slapen om dit te laten gebeuren. Je moet, als gekozen volksvertegenwoordiger, de toekomst kunnen "zien" en het heden en nu behoeden om stomme besluiten te nemen.
- De tijdsgeest. zijn we niet allemaal een beetje moe van het oude geworden? Het mag allemaal wel wat vrolijker en luchtiger en Hill 60 e.o. kan, geloof ik graag, erg zwartgallig op een argeloze bezoeker over komen.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2015 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik houd wel van zwartgallig, waarom moet alles aangepast worden?
Als je de bossen ingaat doe je toch ook geen hoge hakken aan?
Gepast schoeisel heet zoiets.

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2015 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Kan er niet een leuk treintje rondom de krater rijden? En een deftig fritkot zou ook niet misstaan...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2015 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het, het laatste was waarschijnlijk niet ernstig bedoeld, want dat is nu eenmaal de richting dat sommige waardebeoordelingen wel meer uitgaan in discussies van dit soort. Maar ... het zou toch wel wenselijk zijn om de andere partij, de ontwerpers, initiatiefnemers, uitvoerders te horen. Het zal jammer genoeg echter wel zo zijn dat die zich om welke reden dan ook niet manifesteren op forums. Als we echter altijd maar weer slechts één klok horen luiden, dan raken we ook niet verder ...

En mijn woorden hebben als enige bedoeling uiteindelijk zelf een oordeel te kunnen vellen over hoe waardevol, nodig, nuttig de werken zijn. En eigenlijk zou ik zelf toch eens moeten gaan kijken eerst. Wie weet vannamiddag ...

Aurel
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2015 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Aurel,

Ik heb die mensen op verschillende congressen ontmoet en kunnen bezighoren. Ik kan wel zeggen dat ze niet over één nacht ijs zijn gegaan en dat er weldegelijk een zeer onderbouwde visie achter deze zaken zit. Het gaat ook niet enkel om hill 60 en de Caterpillar, deze herinrichtingen passen in een totaalconcept dat slaat op de hele Westhoek. Ook het inzaaien van klaprozen in de bermen waar vroeger niemandsland was zit bijvoorbeeld in dit dossier.

Het gaat hier dus om landschapsarchitecten met aanzien die duidelijke ideeën hebben over hoe het herdenkingslandschap van de Westhoek er zou moeten uitzien en er een duidelijke stempel willen op drukken. Ik vind hun werk echter voor 95% totaal overbodig. Het slagveldlandschap van de Westhoek heeft die extra 'herdenkingslaag' m.i. nergens voor nodig. Door een sterke hedendaagse stempel door te drukken op de slagveldsites wordt naar mijn mening een contrast gecreëerd dat een wig slaat tussen de bezoeker en de site zelf. We worden steeds meer 'toeschouwer' en minder 'belever'.

De Canadezen zijn trouwens al 15 jaar geleden tot deze conclusie gekomen: http://www.veterans.gc.ca/eng/remembrance/memorials/overseas/first-world-war/france/vimy/declaration.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2015 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Bert, je zegt dat ze duidelijke ideeen hebben, over hoe het landschap er uit moet zien en dat ze er willen hun stempel op drukken...maar wie geeft hen dat recht om er HUN stempel op te drukken zonder te luisteren naar mensen die er misschien andere ideeen op nahouden?
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2015 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel maar, het was er mooi en het lag er al 100 jaar zo, waarom moeten ze nu ineens met hun modernistische ideeen de site "toegankelijker" maken? En veel van de sfeer verpesten? En wie zegt dan dat er binnen tien jaar niet terug mensen gaan opstaan met hun eigen ideeen en nog maar eens veranderen, enz...het was er goed, ze hadden alles beter zo gelaten...
pascal
Bert

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2015 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Pascal,

Deze sites hadden de manier waarop ze er tot ongeveer een maand geleden uitzagen vooral te danken aan de oorlogsveteranen of verenigingen waar oorlogsveteranen een sterke stempel op hebben gedrukt. Hill 60 was in de eerste plaats een pelgrimsbestemming, 'Holy ground' om het zo te zeggen. Dat de huidige veranderingen er komen nu er geen oudstrijders van 14-18 meer zijn is niet toevallig...
Waar vroeger de oudstrijders en nabestaanden de belangrijkste belanghebbenden waren van een site als Hill 60 is dat nu de toeristische sector met in hun zog de Vlaamse overheid en de provincie West-Vlaanderen. Dat deze andere belangen hebben uit zich in de manier waarop met de sites wordt omgesprongen. Ik weet dat dit een hard oordeel is voor diegenen die bij de projecten betrokken zijn en zeker niet allemaal uit slechte bedoelingen handelen.
Omdat ik verschillenden onder hen persoonlijk ken valt het mij moeilijk om dit publiek te zeggen... Maar het resultaat is er nu eenmaal en heeft de integriteit van onze kwetsbare sites zwaar beschadigd. Er had nooit een team van landschapsarchitecten mogen aangesteld worden. Een team van landschapsconservators is wat we hier nodig hebben! Deze plaatsen vormen zo'n complex gelaagd herdenkingslandschap dat we er best gewoon zo veel mogelijk afblijven. Voor problemen als erosie en toegankelijkheid zou altijd eerst en vooral naar de minst invasieve oplossing moeten worden gezocht.
Ik ben er al een tijdje van teruggestapt om over zaken die aanleunen bij mijn beroepsleven op publieke fora mijn mening te verkondigen... Maar de manier waarop dumperkarretjes een ravage hebben aangericht op Hill 60 heeft mij eigenlijk heel diep geraakt.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2015 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me af of hill 60 eigenlijk niet geklasseerd was als monument, dan mocht er niets aan de toestand veranderd worden, zie bv de site van de slag van waterloo...nu is er 1 van de laatste originele restanten verpest voor eeuwig...want terug in zijn originele toestand herstellen lijkt me niet mogelijk...ik zie er 1dezer jaren nog een mooi toeristencentrum verrijzen ook...en natuurlijk ook de nodige toiletten, want er zijn al klachten van de buurtbewoners die gestoord worden door toeristen die dringend moeten, en dit alles waarschijnlijk in een hoekje van de site dat "toch niet belangrijk" is...
pascal
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2015 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ondertussen bericht gekregen dat de plaatselijke autoriteiten en het agentschap tot nader order de werken hebben stilgelegd. Toch wel een hele opluchting!

groeten

Bert
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2015 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Heb gisteren even rondgezocht op google en heb enkele verwijzingen gevonden dat de site zou geklasseerd zijn als monument, niets concreets, enkel op wat fora enz...dan zouden zulke werken denk ik niet eens mogen uitgevoerd worden...
pascal
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2015 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moest voor mijn werk in Ieper zijn gister, en heb onder andere op Hill 60 en Caterpillar krater een kijkje genomen.
Wat triest, wat een respectloze kaalslag...
Ik sprak daar een verbijsterde engelse toerist, die sprak er schande van.
Ooit was het een plek die in zichzelf besloten was, nu is het open en bloot. De grote bunker achteraan staat nu helemaal vrij, je kijkt zo in de ramen van de naastgelegen woonhuizen, echt heel erg.
En Caterpillar, wat een afgang. Aangeharkte bende, met een verhoogd houten wandelpad dwars over de heuvel. Het is een nagemaakt stukje van een themapark.

Ik heb een aantal foto's gemaakt, zal ze later dit weekend hier plaatsen.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2015 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Pascal,

Hill 60 is sinds 2009 beschermd als monument, maar dat wil niets zeggen. Er kunnen nog steeds grote veranderingen worden uitgevoerd als het agentschap onroerend erfgoed daar zijn fiat voor geeft.

Volgens wat ik heb vernomen zou het plankenpad ondertussen geschrapt zijn en zal hetgeen er nu al staat worden afgebroken. Ik ben heel blij dat de WO1-specialisten van de plaatselijke overheid tijdig aan de alarmbel hebben getrokken. We mogen van geluk spreken dat die mensen er zijn

Los daarvan is de schade hallucinant. Dat krijg je als je grondwerkers zonder supervisie laat werken.

Groeten,

Bert
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2015 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Beschamende onkunde van de uiteindelijke beslissers/verantwoordelijken,maar het stond in de sterren geschreven....
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Het beoogde tracé, de posities van de betonnen dwarsfundamenten zijn aangegeven door de oranje verflijn.
Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het pad slingert over de heuvel.
Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Vlonders in aanbouw. Zo zou de hele heuvel er uit gaan zien. Argument was dat er te veel mensen op kwamen, en dat dat de structuur van de heuvel zou beschadigen.
Door die mensen over vlonders te leiden zou het oorspronkelijke oppervlakte beter bewaard blijven.

Dat zal misschien zo zijn maar wordt door het kaal slaan niet veel meer schade toegebracht? Geen wortels meer die alles bij elkaar houden, zal de erosie dan niet juist veel harder toe slaan?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Hill 60 is ook een immens massagraf: wie er wandelt, loopt over de resten van enkele honderden gesneuvelde soldaten die geen gekend graf kregen.

Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

"
Quote:
De andere site die we hier aanpakken ligt een beetje verderop. Zoals gezegd gaat het om ‘The Bluff’. Een belangrijke site in het verhaal van de ondergrondse oorlogsvoering. Tot voor kort was deze site helemaal niet toegankelijk voor het publiek. Maar met de nodige inspanningen willen we deze wel opnieuw toegankelijk maken, zodat het verhaal van de ondergrondse oorlogsvoering opnieuw goed geduid kan worden. "

Quote:
Tot voor kort was deze site helemaal niet toegankelijk voor het publiek.
Serieus, wat is daar mis mee?

Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Met zo'n opzichtig vlonderpad erosie tegengaan is zowat hetzelfde als een sloophamer gebruiken om een mug dood te slaan. Gewoon de huidige paadjes wat beter markeren en de bezoekers vragen om daarop te blijven zou al veel kunnen oplossen. Minstens 50% van de bezoekers zijn trouwens schoolgroepen die braaf op het pad achter de gids aanhollen en amper 10 ŕ 15 minuten op de site blijven. Het moet de gidsen en schoolgroepen aan de ingang dan maar duidelijk gemaakt worden dat het niet de bedoeling is om leerlingen vrij te laten rondlopen.
Er zou dan bijvoorbeeld voor kunnen gekozen worden om tijdens het weekend wel de mogelijkheid te laten om de hele site te betreden.

Met een dergelijke simpele maatregel zou, zelfs zonder dat hij wordt afgedwongen, de erosie gemakkelijk met minstens een derde kunnen worden ingeperkt.

Een andere optie zou kunnen zijn om Hill 60 tijdens herfst en winter, wanneer erosie het meeste vrij spel heeft, slechts enkele dagen per week open te stellen. Het vrijwaren van de site als lieux de mémoire komt op de eerste plaats. De functie als toeristische attractie is daaraan ondergeschikt.
Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mee eens. Het is een site van respect, we zouden daar gewoon helemaal niets aan moeten doen. Mensen weghouden als het te erg wordt, thats all. Ik vind eerlijk gezegd dat grote monument erop al storend en een inbreuk op de geschiedenis.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2015 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Via Twitter:
@ProfPeterDoyle @typejunky @ForumWO1 the word from Belgium is that the project has been shut down by the Flemish Heritage Agency.

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2015 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ter info.

De discussie over Hill 60 loopt dus ook op het Britse GWF.
Een member kreeg van de CWGC de volgende mededeling.

Aurel

"I agree that the area around the Hill has the appearance of a building site. The Province of West Flanders, together with the support of the City of Ieper, is constructing a coach/ car park and public footpath to provide safe access to Hill 60 and they are working towards re-instating the area as quickly as possible. We support this initiative as we share their concerns about the lack of parking and separation of pedestrians and vehicular traffic along what has become a busy road. In addition, they are undertaking works to provide a network of paths on Hill 60 to prevent future soil erosion caused by the increasing number of visitors.

We were consulted and significant changes were made and continue to be made to the works proposed (including a reduction in the proposed path network). The work is being undertaken by a contractor on behalf of the Province and we attend a weekly site meeting to monitor the project; this includes a member of our conservation team. As a result of our input, changes have been made to the programme and method of works to reduce the impact on the landscape. Unfortunately, far more unexploded shells were found than originally anticipated and they had to be removed. Other than to remove such shells and the installation of ground anchors to support a suspended walkway, the contractor is not permitted to excavate on Hill 60. Indeed, where extensive erosion has taken place the original contours are, as far as is possible, to be re-instated (particularly where trees roots are exposed). Once the works are completed, the Commission will review the planting on the site to re-establish the natural landscape of the Hill.

As you seem aware, Hill 60 is not included on our website because it is not a CWGC cemetery or memorial. However, I agree that it would be appropriate to maintain a general notice to inform visitors of the works in progress – these notices will be uploaded and maintained until the work is completed."
Naar boven
coltroep

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2015 20:31    Onderwerp: Re: Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te. Reageer met quote

[quote="Emiel @ 04 Mrt 2008 22:06"]Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te ontsluiten

Op uitnodiging van sp.a-gemeenteraadslid Ives Goudeseune en ervaren gids Bernard Comyn, bezocht Patrick Van Gheluwe, gedeputeerde van de Provincie West-Vlaanderen en bevoegd voor Toerisme en Recreatie het domein Caterpillar dat deel uitmaakt van het Palingbeekdomein, maar totaal aan de overzijde van de Komenseweg ligt.

De Caterpillar is één van de negentien kraters die in 1917 ontstaan is door de Mijnenslag, gedirigeerd vanuit Mesen.

De krater ligt verscholen in het bos dichtbij Hill 60. Battlefieldtoeristen bezoeken Hill 60 en hebben daarvoor in de Zwarteleenstraat een beperkte parking ter beschikking die zowel enkele wagens als bussen kan verwerken. Vanaf de parking krijgt men alle informatie omtrent Hill 60 maar er is geen enkele doorverwijzing naar de Caterpillar. Zonder begeleiding van een ervaren gids mist men gegarandeerd het bezoek aan de krater. Dit is een eerste knelpunt.

Wie toch zijn weg vindt, over de spoorwegbrug naar het toegangspoortje, moet door een eng molenpoortje, wat voor oudere en zwaarlijvige mensen een moeilijke hinderpaal is. Langs het poortje riskeert men door de prikkeldraad een ferme kleerscheur. Als daarenboven een bus toeristen dit poortje door moet dan vergt dit minstens 15 minuten om ze allen erdoor te krijgen. Voor de weg terug mag je dezelfde tijd rekenen. Dit enge en gevaarlijke poortje is een tweede knelpunt.

Een derde hindernis vindt men 100 m verderop. Een steile klim verhindert de ouderen en zeker de rolstoelgebruiker het bezichtigen van de krater. Wanneer bovendien een regenvlaag de klei nat heeft gemaakt is een klimervaring nodig om zonder modderbroek boven te geraken. Voor de voorzienige wandelaars is dit geen probleem, voor de toeristen met gewone schoenen des te meer.

Pientere bezoekers, vooral onder begeleiding van een gids, hebben reeds een alternatief wegeltje ontwikkeld door het bos. Een betere aanleg van dit toegangswegeltje zou wellicht een permanente oplossing bieden voor de toeristen.

Uit het bezoek bleek dat de toegang via de Komenseweg geen alternatief biedt omdat daar geen parkeergelegenheid is en de toegangsweg heel modderig is.

De gedeputeerde zal deze bevindingen overmaken aan Westtoer die een studie afwerkt over de toeristische ontsluiting van het oorlogserfgoed en aan zijn collega uit de deputatie die verantwoordelijk is voor de Provinciale Domeinen.

Een betere ontsluiting ligt in elk geval voor handen.

Verdere gegevens
http://ezitis.myzen.co.uk/standrewsdh.html
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2015 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit niet wat achterhaald sindsdien (2008) ?

Aurel
Naar boven
Tjoolder

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2015 6:44    Onderwerp: Reageer met quote

Een verslag van Focus-WTV:
http://www.focus-wtv.be/nieuws/werken-hill-60-lopen-vertraging-op
Er worden wijzigingen toegepast en dit zal nog een jaar aanslepen.

puke
Elias

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2015 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Walgelijk gewoon.... Mad
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2015 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Alles gelezen hebbend heb ik toch wel begrip voor de verbeteringen die worden aangebracht in de bereikbaarheid van de Caterpillar-krater. De klauterpartij die vroeger nodig was om de total overwoekerde krater te kunnen bekijken is misschien voor jonge atleten nog wel te doen, maar anderen kunnen dit stuk geschiedenis niet bezoeken.
Ik kan me dus goed voorstellen dat deze attractie beter toegankelijk wordt gemaakt. Dat het daarna drukker wordt daar zal vele hardcore- slagvelders minder bevallen. Die zien daar liever geen anderen...
Het weghalen van al te veel begroeiing rond het vijvertje maakt de indruk alleen maar origineler. Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2015 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Elias,

"Walgelijk" ? Euh ... Wat bedoel je ? De werken ? Of het feit dat ze stilgelegd / gewijzigd / vertraagd zullen zijn ?

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: