Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te...
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2008 22:06    Onderwerp: Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te... Reageer met quote

Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te ontsluiten

Op uitnodiging van sp.a-gemeenteraadslid Ives Goudeseune en ervaren gids Bernard Comyn, bezocht Patrick Van Gheluwe, gedeputeerde van de Provincie West-Vlaanderen en bevoegd voor Toerisme en Recreatie het domein Caterpillar dat deel uitmaakt van het Palingbeekdomein, maar totaal aan de overzijde van de Komenseweg ligt.

De Caterpillar is één van de negentien kraters die in 1917 ontstaan is door de Mijnenslag, gedirigeerd vanuit Mesen.

De krater ligt verscholen in het bos dichtbij Hill 60. Battlefieldtoeristen bezoeken Hill 60 en hebben daarvoor in de Zwarteleenstraat een beperkte parking ter beschikking die zowel enkele wagens als bussen kan verwerken. Vanaf de parking krijgt men alle informatie omtrent Hill 60 maar er is geen enkele doorverwijzing naar de Caterpillar. Zonder begeleiding van een ervaren gids mist men gegarandeerd het bezoek aan de krater. Dit is een eerste knelpunt.

Wie toch zijn weg vindt, over de spoorwegbrug naar het toegangspoortje, moet door een eng molenpoortje, wat voor oudere en zwaarlijvige mensen een moeilijke hinderpaal is. Langs het poortje riskeert men door de prikkeldraad een ferme kleerscheur. Als daarenboven een bus toeristen dit poortje door moet dan vergt dit minstens 15 minuten om ze allen erdoor te krijgen. Voor de weg terug mag je dezelfde tijd rekenen. Dit enge en gevaarlijke poortje is een tweede knelpunt.

Een derde hindernis vindt men 100 m verderop. Een steile klim verhindert de ouderen en zeker de rolstoelgebruiker het bezichtigen van de krater. Wanneer bovendien een regenvlaag de klei nat heeft gemaakt is een klimervaring nodig om zonder modderbroek boven te geraken. Voor de voorzienige wandelaars is dit geen probleem, voor de toeristen met gewone schoenen des te meer.

Pientere bezoekers, vooral onder begeleiding van een gids, hebben reeds een alternatief wegeltje ontwikkeld door het bos. Een betere aanleg van dit toegangswegeltje zou wellicht een permanente oplossing bieden voor de toeristen.

Uit het bezoek bleek dat de toegang via de Komenseweg geen alternatief biedt omdat daar geen parkeergelegenheid is en de toegangsweg heel modderig is.

De gedeputeerde zal deze bevindingen overmaken aan Westtoer die een studie afwerkt over de toeristische ontsluiting van het oorlogserfgoed en aan zijn collega uit de deputatie die verantwoordelijk is voor de Provinciale Domeinen.

Een betere ontsluiting ligt in elk geval voor handen.

Bron:
www.wo1.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 0:25    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk zeer triestig nieuws volgens mij. Weeral zal men er alles aan doen om de toeristen nog meer te lokken en kassa, kassa is hierbij de boodschap.
Ik weet dat ik op dit gebied wellicht een eenzaat ben, maar het uitbuiten van ons oorlogsverleden maak mij een beetje ziek.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Groot gelijk Roma. Wie Caterpillar wil bezoeken zal de krater wel vinden en zoals hij er nu bij ligt blijft hij wat beschermd tegen overmatige bezoekdruk. Als je toch in een zetel gebracht wil worden moet je maar naar het nabijgelegen Hill 60. Je blijft droge voetjes houden.

Ik blijf het zeggen: slagveldtoeristen willen wel weten hoe het echt was maar het mag zeker niet te echt zijn. Liefst geen regen, koude of wat wandelwerk. Elk zijn manier van werken maar ik stel me wel vragen bij ervaren slagveldgidsen die dit spel systematisch meespelen.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zonder begeleiding van een ervaren gids mist men gegarandeerd het bezoek aan de krater. Dit is een eerste knelpunt.

Wie toch zijn weg vindt, over de spoorwegbrug naar het toegangspoortje, moet door een eng molenpoortje, wat voor oudere en zwaarlijvige mensen een moeilijke hinderpaal is. Langs het poortje riskeert men door de prikkeldraad een ferme kleerscheur. Als daarenboven een bus toeristen dit poortje door moet dan vergt dit minstens 15 minuten om ze allen erdoor te krijgen. Voor de weg terug mag je dezelfde tijd rekenen. Dit enge en gevaarlijke poortje is een tweede knelpunt.

Een derde hindernis vindt men 100 m verderop. Een steile klim verhindert de ouderen en zeker de rolstoelgebruiker het bezichtigen van de krater. Wanneer bovendien een regenvlaag de klei nat heeft gemaakt is een klimervaring nodig om zonder modderbroek boven te geraken. Voor de voorzienige wandelaars is dit geen probleem, voor de toeristen met gewone schoenen des te meer.

Poe, de arme toerist met gewone schoenen toch.
Zou er niet een stuk voorlichting missen van de toerist zelf uit?!
Gaat "de toerist" overal onvoorbereid naartoe?

De slagvelden moeten dus helemaal mooi egaal zijn, met prachtige wandelpaden en geen enge zaken voor de zwaarlijvige bezoeker.
Een gevaarlijk poortje nog wel!
Het moet dus een openluchtmuseum worden, met mooie paden en alles goed te bereiken, kan Bayern Wald en Yorkshire eigenlijk ook niet opnieuw gebouwd worden, met een betere ondergrond en stukken breder zodat iedereen er goed inkan en past?
Of graaf een nieuw Caterpillar, dat aan de kant van de weg ligt, kun je het vanuit de bus bekijken..

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Het wordt dan hopelijk werk van gemaakt.

De dag na de forummeet heb ik Hill 60 en dan na een kaart raadpleging de Caterpillar gevonden.

Ik lag bij de "afdaling" ook bijna op mijn kl****!! Mad

In de weide langs het spoor is toch genoeg plaats voor een grote parking, nu nog enkel de toegang en het pad aanpassen.
geluveld

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het wordt dan hopelijk werk van gemaakt.

De dag na de forummeet heb ik Hill 60 en dan na een kaart raadpleging de Caterpillar gevonden.

Ik lag bij de "afdaling" ook bijna op mijn kl****!!

In de weide langs het spoor is toch genoeg plaats voor een grote parking, nu nog enkel de toegang en het pad aanpassen.

er moet net niets aangepast worden. De krater is bereikbaar voor mensen die hem echt willen zien.
Net zoals Yvonne en Erwin zeggen: slagveldtoeristen worden teveel verwend. Ze mogen wel effectief wat moeite doen om wat te gaan bekijken.
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 05 Mrt 2008 0:25 schreef:
Eigenlijk zeer triestig nieuws volgens mij. Weeral zal men er alles aan doen om de toeristen nog meer te lokken en kassa, kassa is hierbij de boodschap.
Ik weet dat ik op dit gebied wellicht een eenzaat ben, maar het uitbuiten van ons oorlogsverleden maak mij een beetje ziek.

Hallo,
Misschien kan de gedeputeerde zorgen voor ezeltjes om de ietwat luiere toeristen tot bij de krater te brengen die dan ,liefst,zou voorzien dienen te worden van een vlottend cafetaria.
Groetjes.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Slagveldbezoek moet je doen als het een tijdje geregend heeft, dan wordt de sfeer van destijds (een klein beetje) benaderd. Bij ons eerste bezoek aan de Catterpillar was het inderdaad wat glibberig, maar je gaat toch niet in je beste kleren op "battlefieldtour"?
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Geluveld,

Op verschillende plaatsen heb ik al rolstoeltoeristen en mensen die moeilijker te been zijn gezien. Veteranen en kinderen van oudstrijders bijvoorbeeld.

Zijn dit ook geen slagveldtoeristen??
De meesten hebben al moeite om in een museum te geraken. In het museum Hill 62, buiten, was een Engelse familie met hun grootvader in rolstoel aan het sukkelen om de loopgraven te zien.

Ik weet het dat een loopgraaf of oorlogssites moeilijk toegankelijk zijn.

Is er een mogelijkheid om langs de Komenseweg Caterpillar "gemakelijker" te bereiken? Misschien is het dan beter om langs daar toeristische wegwijzers te zetten?? Confused
geluveld

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Tja,
caterpillar ligt nu eenmaal in een bosgebied.
Misschien een mogelijkheid om het bos volledig te kappen aan die kant,
er een parking voor 30 bussen bij aan te leggen, en nog een cafetaria aan de zijkant te bouwen.
De wc's niet te vergeten.

Mensen in een rolstoel en ouderen kunnen die plaatsen nu inderdaad niet goed bezichtigen door de grondgesteldheid, bomen, poortjes, ...

Maar Hill60 kunnen ze ook niet op,
of moeten we daar een asfaltbaantje laten aanleggen, zodat ze met golfkarretjes op en neer kunnen rijden.

Rond de Pool of Peace kunnen ook enkel 'gezonde' mensen rondwandelen, of moeten ze daar dan ook bomen kappen en een degelijke weg aanleggen...

Daartegenover staat er dan dat nieuwe en oudere musea en verschillende plekken wel goed te bezichtigen zijn voor minder mobiele mensen...

Het zou misschien geen fout idee zijn om de natuur met rust te laten rond de weinige plekken die nog niet 'ontsloten' zijn voor het massatoerisme...

Want enkel daarom gaan ze die 'waardevolle' plek blootstellen:
om NOG MEER toeristen te lokken, om NOG MEER geld binnen te rijven...
niet om de simpele toerist van dienst te zijn, enkel om zijn geld doen ze het...

Want vandaag staat er in een krantenartikel dat die ontsluiting er komt in functie van 100jaar oorlog...
Dus zijn ze nu al toeristen aan het ronselen voor binnen 6 jaar...
Wienne

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Dus zijn ze nu al toeristen aan het ronselen voor binnen 6 jaar...

Daar zijn ze al een paar jaar mee bezig. Beschouw 90 jaar gewoon als een generale repetitie...
Bovendien hebben ze in Frankrijk ook het één en ander gemerkt en begint er daar ook een serieuze toeristische infrastructuur te komen... De West Vlaamse Deputatie ziet dat natuurlijk ook en zet nu alle zeilen bij om de toeristen (lees: ponden, euros, dollars, enz...) hier te houden en nog massaler naar hier te halen...

De oorlog van 14-18 dreigt in 2014-2018 gevochten te worden tussen de Somme en de Westhoek...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet niet de Kemmelberg, die artikel die ik maanden geleden heb gepost in nieuws. Ze zijn volop bezig met plaatsen van borden enz enz voor de toeristen.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
geluveld

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De oorlog van 14-18 dreigt in 2014-2018 gevochten te worden tussen de Somme en de Westhoek...

prachtige zin!!!!

Alleen hebben ze in de Somme altijd wat nagelaten de 'andere' mogendheden (Canada, Australië, ...) wat meer te vernoemen, waardoor het gros van de media aandacht meer uitgaat naar 1 juli 1916, en de enorme slachtoffers onder de voornamelijk Engelse eenheden die dag.

Wanneer de andere mogendheden later ten tonele komen, zijn de 'grootste en bekendste' offers reeds gebracht (Pozieres buiten beschouwing gelaten voor de aussies).

En daar speelt Ieper dan wel weer mee. Hier hebben ze reeds lang al de geldelijke kant van de zaak gezien (de Grote Markt van Ieper is daar een prachtvoorbeeld van: souvenirszaak naast chocolaterie naast souvenirszaak naast.....) en worden alle mogendheden naast elkaar geplaatst en evenredig gebruikt door de gemeentebesturen.

Er is ooit sprake geweest van een pact tussen Albert en Ieper, maar dat lijkt ergens langs achter in de diepvries te zijn geplaatst.

Zoals Wiennes bovenstaande zin perfect uitspreekt: binnen 6 jaar wint de streek die er nu meest van al geld tegenknalt, de meeste winst...
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

En hopla met de beentjes hier gaan we weer. Alles wat te lang, te kort, te klein, te dik, zwaar, minder zwaar of in lichte mate gehandicapt is gedaan, fini geen predikaat van slagveldtoerist meer. Beetje meer die mensen in de put duwen.
De dooddoener van het slijk der aarde erbij en hop.
Ja het is om het geld te doen en dan? Eens gedacht aan de tewerkstelling die dat met zich meebrengt aan de welvaart die de toeristen met zich meebrengen. Jammer genoeg heeft de Grote Oorlog plaatsgehad met de gekende gevolgen. Misschien nogal cru om te stellen maar het spreekwoordlijk de een zijn dood is een ander zijn brood is hier bijzonder op zijn plaats. Totaal ongebreideld toerisme is uit den boze maar zo een drama maken omdat plaatsen toegangkelijker gemaakt worden voor de minderbeelde medemens lijkt verdacht veel op een egoistische instelling ivm met de Grote Oorlog.
Ten andere wanneer ik een boek over Ieper samenstel is dit bijzonder plezierig om doen en ik verdien er ook nog een centje aan. So what?. Heb geen wrang gevoel daarbij als zou ik het leed van de soldaten misbruiken. Ten ander wat te denken van de militariabeurzen dan of het verkopen van vondsten.

Jacky
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Halloo,
In zo'n discussie heeft natuurlijk iedereen zijn groot gelijk.De enen schermen met het behouden van de authenticiteit van de sites.De anderen zijn dan meer begaan met de verzuchtingen
der gehandicapten.Ik sta voor een ontsluiting van de sites maar dan op een heel "zachte" manier.Tevens stel ik in een moeite voor om eerst de echte prioriteiten aan te pakken ttz.de toegankelijkheid van openbare gebouwen ,vervoer, wc,restaurants,cafes en tientallen dergelijke zaken.Het is heus geen pretje om als gehandicapte,zelfs in de gewone straten, zijn weg te banen.
Je kan natuurlijk nooit naar elke bunker in een bos een wandelpad aanleggen,dit soort discriminaties zijn helaas niet op te lossen.Vraag is of die mensen dit wel vragen.Kortom,ik denk dat men met heel weinig heel veel kan oplossen.
MVG.Philippe
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Caterpillar vind ik toch tamelijk goed berijkbaar eerlijk gezegd, zie niet echt in wat het probleem is. Ten andere staat de locatie ook op de touristische kaarten. Ok, je doet best laarzen aan, maar op mijn sandalen zou ik zowiezo toch niet aan een slagveldtour beginnen...
Ooit ben ik eens met een groep van 35 mensen, met deelnemers tussen de 10 en 84 jaar, naar de Caterpillar geweest en die zijn ALLEMAAL zonder problemen door het molenpoortje geraakt en en hebben ook allemaal de klim over de kleine talu naar de krater vlot overleefd.
En wat nog sterker is, er heeft toen niemand geklaagd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Erich

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Allemaal,

Ik zit dit onderwerp met interesse te volgen.
De grond in de gebieden van de Vlaamse Westhoek ademt geschiedenis uit.Het aanpassen van deze grond met wat voor reden dan ook zal weer een stukje voelbare geschiedenis doen wegblazen.
Ik moest alleen aan een inleiding denken van een van Regulus boeken namelijk "Flugpatz".Hierbij voeg ik het stukje tekst in.(dit is een tekst die in November 2002 geschreven is)

Maar er zijn ook positieve zaken. De provincie plant dit jaar nog werk te beginnen maken van het Vredespark Westhoek, teneinde het militair erfgoed van deze oorlog beschermt te krijgen als Wereld Erfgoed door de Unesco. Ik hoop dat dit project inderdaad kans krijgt om te lukken. En dat niet weer een aantal mensen met hun eigenbelangen of door het willen doordrukken van hun eigen visie om hun ego te plezieren en te sieren de zaak ten gronde zullen brengen. Spijtig genoeg na wat ik hiervoor vertelde een zeer realistische kijk van mijnentwege.

Nu vroeg ik mij af of dit mooie plan zoals Regulus het beschrijft nog bestaat ,in ontwikkeling is of gestrand is??
Confused

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dat plan is volop in ontwikkeling - check het topic over de bescherming van de militaire begraafplaatsen.
Het brandpunt is niet echt of de slagvelden het al dan niet verdienen om Werelderfgoed te worden. De facto zijn ze dat al, daar is zowat iedereen het over eens. De hamvraag, waar veel mensen in de Westhoek zich met reden zorgen over maken, is welke gevolgen een officiële erkenning voor hun dagelijks leven zal inhouden.

Maar bon, eigenlijk is dit een andere discussie.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sta toch altijd weer versteld van de heftigheid die toch (te) vaak uitgelokt wordt door schijnbare neutrale / goed bedoelde initiatieven.
Zodra de "commercie" er mogelijk of zijdelings of op welke manier dan ook bij komt kijken, wordt dat - zeker in de context van W.O. I - een vies beladen woord.

Aurel
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2008 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mijnenkrater Caterpillar verdient toeristische ontsluiting
ZILLEBEKE - Gedeputeerde Patrick Van Gheluwe, bevoegd voor toerisme en recreatie, wil de mijnenkrater Caterpillar in De Vierlingen, een onderdeel van het provinciedomein De Palingbeek, beter op de kaart zetten. Hij bracht er een bezoek op uitnodiging van SP.A-gemeenteraadslid Ives Goudeseune en gids Bernard Comyn.

De Caterpillar is net als de Pool of Peace in Wijtschate één van de negentien kraters die in 1917 ontstonden door de Mijnenslag. De krater ligt verscholen in het bos dichtbij Hill 60. Daar krijgt men wel alle informatie omtrent Hill 60, maar er is geen enkele doorverwijzing naar de Caterpillar.

Zonder begeleiding van een ervaren gids mist men gegarandeerd het bezoek aan de krater. Daar wil Patrick Van Gheluwe iets aan veranderen.

'Ook de bereikbaarheid voor wie toch zijn weg vindt, is een probleem. Men moet over de spoorwegbrug naar een eng molenpoortje, wat voor oudere en zwaarlijvige mensen een hinderpaal is. Langs het poortje riskeert men door de prikkeldraad ferme kleerscheuren. Als daarenboven een bus toeristen dit poortje door moet, dan vergt dit minstens 15 minuten om ze allen erdoor te krijgen. Voor de weg terug mag je dezelfde tijd rekenen. Dit enge en gevaarlijke poortje is duidelijk een knelpunt,' aldus Van Gheluwe.

Ook de toegang tot de krater zelf kan verbeterd worden, want nu is dat een steile klim die voor ouderen en rolstoelgebruikers. Bij regenweer is het er ook erg modderig. De gedeputeerde zal zijn bevindingen overmaken aan het provinciebedrijf Westtoer, dat een studie afwerkt over de toeristische ontsluiting van het oorlogserfgoed in het licht van de herdenkingen vanaf 2014. Een betere ontsluiting kan tegen dan van de Caterpillar een toplocatie maken.

Bron: Het Nieuwsblad
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2008 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Een kabelbaan lijkt me wel iets.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2008 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ik ter plaatse een concessie krijgen voor een souvenirwinkel met fritkot en drankenstalletje? Misschien kan ik nog wel een terras krijgen aan de krater? yummie yummie yummie

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2008 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Petitie starten kan ook.

Aurel
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 19:38    Onderwerp: niet alleen WOI Reageer met quote

Naast de discussie, of men nu elke plaats 'goed bereikbaar moet maken' en/of 'toeristisch open moet stellen', moet er zeker gekeken worden waar die site gelegen is.
Het zal waarschijnlijk de meeste users niets zeggen, maar De Vierlingen, waar Caterpillar gelegen is, ligt in Habitatrichtlijngebied. Dit zijn gebieden die een Europese bescherming kregen omwille van hun belang voor planten en dieren.
Ook mag men niet uit het oog verliezen dat een betere toegang voor toeristen, ook een betere toegang kan betekenen voor ATF-fietsers én quads, en geef toe, Caterpillar en omgeving zijn ideaal voor die beide 'sporten'.
Wat toegankelijkheid voor gehandicapten betreft: ik weet uit eerste hand, dat die mensen niet vragen dat alles toegankelijk is, wel, dat aangeduid wordt voor wie een plaats toegankelijk is.
En, het moet van mijn hart, ik vrees dat die stellingname voor openstelling misschien niet geheel van bijbedoelingen ontbloot is: SPA-gemeenteraadslid Ives Goudeseune is een.... buur van Caterpillar...
En nu los daarvan: wat gaan we doen met enkele mooie bunkers, die nu nog niet bereikbaar zijn, en gelegen in een bos: gaan we een toegangsweg aanleggen (liefst verhard en toegankelijk voor auto's, kwestie van met zo weinig mogelijk moeite, op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk te bezoeken - we call it the American Way: 14u00? this must be Caterpillar!). En misschien kunnen we ook elke bunker (= ieder stuk betan van méér dan 1 kg) van kunstlicht voorzien, en in de winter verwarmen.
En waarom niet een stuk van de frontlijn tussen Hill 60 en The Bluff herstellen in de toestand van 1917: enkele onteigeningen niet te na gesproken (o.a. de woning van Ives Goudeseune) is dit makkelijk te realiseren.
O ja, er zijn nog 17 kraters in privé bezit: ook onteigenen en openstellen?
Naar boven
marnik

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 06 Mrt 2008 23:41 schreef:
Ik sta toch altijd weer versteld van de heftigheid die toch (te) vaak uitgelokt wordt door schijnbare neutrale / goed bedoelde initiatieven.
Zodra de "commercie" er mogelijk of zijdelings of op welke manier dan ook bij komt kijken, wordt dat - zeker in de context van W.O. I - een vies beladen woord.

Aurel

Ik kan dit enkel beamen Aurel,
Men kan er toch niet tegen zijn om de site voor iedereen toegankelijk/bereikbaar te maken, zolang men Caterpillar zelf ongemoeid laat.

Marnik
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het beamen, Marnik.

Maar het werd goedgemaakt door de kabelbaan, de souvenirwinkel en het fritkot. Een mens mag inderdaad al eens lachen in dit door het toerisme bedreigde tranendal. Smile

Luk ging dan weer de ernstige toer op. (Ja, een mens moet soms switchen in sommige topics.) Maar ik heb z'n posting toch met interesse gelezen. Al weet ik niet meteen hoe te reageren. Toch enkele overdrijvingen, Luk ? Zouden er echt mensen zijn die pleiten voor een voor auto's verharde toegangsweg naar bunkers ? Toch te betwijfelen ... Kunstlicht en verwarming van een brok beton van 1 kg ? Ik ben er niet echt voor te vinden. Maar misschien toch een goed idee, wie weet. Voor landingsplaatsen voor helikopters en voor valschermspringers ben ik niet echt te vinden ? Maar misschien ben ik ietwat te ernstig. Cool

Aurel
Naar boven
marnik

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Commercie is van alle tijden Aurel, van de Oude Romeinen tot de Nieuwe Belgen.
Er zullen altijd meningsverschillen zijn en iedereen heeft uiteindelijk toch wel (een beetje) gelijk.
Gelukkig zijn er evenveel ernstige als niet-ernstige mensen Wink
Kwestie van de boel in evenwicht te houden zeker...
Marnik
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik voorspel je Aurel, dat de nu steeds opgaande lijn van meer toeristen ooit eens zal stagneren en dan zal gaan kelderen. Dat zou weleens eerder kunnen gebeuren dan nu ingeschat wordt. Zo is er in het Britse onderwijssysteem al sprake van veranderingen, waardoor het in de toekomst misschien niet langer vanzelfsprekend zal zijn dat leerlingen zich een paar dagen in Ieper komen vervelen. Het zou de stad en de streek een hoop inkomsten schelen.

De tendens om WO1 als melkkoe te beschouwen en er fors in te investeren zou weleens water naar de zee dragen kunnen blijken te zijn. Het is gewoon te laat. Er is hierdoor in ieder geval al een hoop sfeer verloren gegaan. Dat verlies werkt m.i. op den duur contraproductief.

Bovendien doen de meeste toeristen Ieper maar een paar dagen aan en hebben dan nu al voldoende te zien. Het verminken van wat nog over is van de oorspronkelijke staat van Caterpillar is dus nergens voor nodig. Degene die het werkelijk willen zien zijn heus wel bereid hun modieuze Italiaanse schoentjes te verruilen voor stevige stappers en een oude broek aan te trekken.

Maar goed, de honderdjarige herdenking komt eraan. Ik ben benieuwd welke creatieve geesten nu weer welke nieuwe monumenten gaan verzinnen en plaatsen en welke plaatsen ineens weer dringend aan een opknapbeurt of betere toegankelijkheid toe zijn. Onthaalcentrum is in dit geval een mooi en bruikbaar toverwoord.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Buiten het uitbuiten (sorry voor dit woordgebruik, maar zo voel ěk het aan) van de verschillende sites klaag ik vooral het opkalefateren van het WOI-erfgoed aan. Wat blijft er in dat geval van het origineel nog over? Nu denk ik daarbij vooral aan "De Dodengang" in Diksmuide en "Bayernwald" in Wijtschate. Hoe goed de initiatieven ook bedoeld zijn, meestal blijft er na de "afwerking" niets origineels meer over.
Ik ben benieuwd hoe de frontzate er na de "opknapbeurt zal uitzien. Ik hoop op een degelijk resultaat maar ik vrees het ergste. De gewone toerist zal zich aan die afgietsels van de werkelijkheid waarschijnlijk niet ergeren en dat is wat, volgens mij, voor de initiatiefnemers telt.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

In Verdun heb je de commandopost van Driant, mooie verharde wandelpaadjes om een bunker te bekijken. 1.000 meter verder heb je de eerste lijn en in het bos een volledige, maar vervallen en niet bewegwijzerd, Duits loopgravensysteem. Friese ruiters, kraaiepoten en commandobunkers en betoncentrale incluis. Ooit (WFA-frottoer 2002) gidste ik daar een bus toeristen rond en een persoon kwam mij vragen of "dat alles was". Op dat moment, en nu nog, heb ik over dat soort toeristen mijn eigen mening. Je lokt geen toeristen met een mijnkrater of bunker als er geen kermis rond gebouwd wordt, laat aub nog een paar stukjes ongereptheid over!

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Roma, wat is dan wel origineel, ik moet zeggen dat de trenches in beaumont hamel mij ook nooit echt veel gezegd hebben; natuurlijk nu zeker niet meer met hun wandelpaadjes...en de loopgraven in verdun? Lijken dikwijls gewoon beekjes in het bos...ik vind dat er op plaatsen wel een mooie restauratie van de loopgraven mag zijn, zodat de mensen zich kunnen voorstellen hoe die waren...want meestal waren het meer dan gewoon grachten in de grond; uitgebouwd met schuilplaatsen, prikkeldraad enz...
pascal
Reiné

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 09 Mrt 2008 21:08 schreef:
Dat zou weleens eerder kunnen gebeuren dan nu ingeschat wordt. Zo is er in het Britse onderwijssysteem al sprake van veranderingen, waardoor het in de toekomst misschien niet langer vanzelfsprekend zal zijn dat leerlingen zich een paar dagen in Ieper komen vervelen.

Richard, heb je hier wat meer (specifiekere) informatie over?
Alvast dank!
Paddy

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 09 Mrt 2008 23:14 schreef:
Roma, wat is dan wel origineel, ik moet zeggen dat de trenches in beaumont hamel mij ook nooit echt veel gezegd hebben; natuurlijk nu zeker niet meer met hun wandelpaadjes...en de loopgraven in verdun? Lijken dikwijls gewoon beekjes in het bos...ik vind dat er op plaatsen wel een mooie restauratie van de loopgraven mag zijn, zodat de mensen zich kunnen voorstellen hoe die waren...want meestal waren het meer dan gewoon grachten in de grond; uitgebouwd met schuilplaatsen, prikkeldraad enz...
pascal

Da's nu het probleem bij vele mensen: gebrek aan fantasie en inlevingsvermogen.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Maar goed, de honderdjarige herdenking komt eraan. Ik ben benieuwd welke creatieve geesten nu weer welke nieuwe monumenten gaan verzinnen en plaatsen en welke plaatsen ineens weer dringend aan een opknapbeurt of betere toegankelijkheid toe zijn. Onthaalcentrum is in dit geval een mooi en bruikbaar toverwoord

hear hear!!!!!!

volledig mee akkoord!!!!

Je kan nu al geen straat meer in of er staat wel ergens een nieuw monument. Een tijdje geleden rijd ik door de Hazeweidestraat, en opeens zie ik dat daar ook alweer iets nieuws ingeplant staat, een paar 100m van Dochy Farm.
Zelfde liedje niet ver van de Canadien, voor een VC actie...
Dan mag je heel de salient volzetten met stenen voor zulke acties (een stuk of 6 rond Hill 60 alleen als ik me niet vergis).

Er zal ongetwijfeld opeens wel een dag komen dat dat massatoerisme stagneert. Kan niet anders...
En met welk geld gaan ze dan al die (meestal heel duur en flashy) uitgebouwde plekken onderhouden? Met het toeristengeld?

Het jaar na 2018 stuikt de boel ten gronde.... Want wie gaat er dan de 105de verjaardag herdenken? Niet echt een 'flashy' datum om op flyers te zetten.

Laat ons het zo houden zoals het nu is...
Zoals Roma zegt: ze hebben al Bayernwald en de Dodengang verkwist tot toeristische 'trekpleisters',
laat de plekken zoals Caterpillar met rust....
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

Ach, laten we zeggen : een kwestie van perceptie.
En ook : ik vind wel dat de terminologie die hier in deze Topic door sommigen gebruikt wordt ("verminking" versus "betere ontsluiting" is nog een braaf voorbeeld) ook wel contraproductief en ... verminkend werkt.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Alles is een kwestie van perceptie. Zo ben jij in mijn perceptie een meester in het maken van taalkundige omtrekkende bewegingen zodat je zelden zelf met een duidelijk standpunt hoeft te komen.

Leg eens uit wat er in dit topic dan precies contraproductief en verminkend werkt. En als je dan toch bezig bent, laat dan ook eens duidelijk horen wat jouw stellingname is, in plaats van andermans woorden op een schaaltje te leggen.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 09 Mrt 2008 23:14 schreef:
Roma, wat is dan wel origineel, ... ...ik vind dat er op plaatsen wel een mooie restauratie van de loopgraven mag zijn, zodat de mensen zich kunnen voorstellen hoe die waren...

Pascal,
Als er al originele loopgraven (zelfs vervallen) bestaan dan zou men die in hun toestand moeten laten. Ik zou er echt niets op tegen hebben dat men in de nabijheid een replica zou voorzien om de onwetende toerist een idee te geven. Maar raak a.u.b. niet aan het origineel.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 10 Mrt 2008 12:04 schreef:
. En als je dan toch bezig bent, laat dan ook eens duidelijk horen wat jouw stellingname is, in plaats van andermans woorden op een schaaltje te leggen.

Richard,

Ik ben niet geneigd om te antwoorden op vragen die op die manier gesteld worden. Maar nu leg ik je woorden misschien weer op een schaaltje.
Laten we zeggen dat we een verschillend schaaltje hanteren.

Aurel
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Is het rouwens niet zo - en de archeologen op het forum moeten mij tegenspreken als ik het mis heb - dat de politiek bij archeologisch onderzoek is: alleen opgraven wanneer het in 'verdwijnings' gevaar is? Anders blijft het in orginele toestand bewaard voor latere onderzoekers.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Je bent nu eenmaal meestal geneigd alles van allerlei kanten te belichten om daarna in het midden te laten wat je zelf denkt, of hoogstens een heel voorzichtig standpunt in te nemen waarbij je ruimte laat tot interpretatie.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

r3slotboom @ 10 Mrt 2008 7:15 schreef:
Richard @ 09 Mrt 2008 21:08 schreef:
Dat zou weleens eerder kunnen gebeuren dan nu ingeschat wordt. Zo is er in het Britse onderwijssysteem al sprake van veranderingen, waardoor het in de toekomst misschien niet langer vanzelfsprekend zal zijn dat leerlingen zich een paar dagen in Ieper komen vervelen.

Richard, heb je hier wat meer (specifiekere) informatie over?
Alvast dank!

Dit bleek mij uit gespreken met Engelse leraren die vertelden dat er een tendens in het Britse onderwijs aan de gang is, die als het doorzet ervoor kan zorgen dat er veel minder nadruk zal worden gelegd op de Eerste Wereldoorlog en dat het bezoeken van bijvoorbeeld Ieper en de Somme minder vanzelfsprekend zal worden. De thematiek van het Britse geschiedenisonderwijs zou breder gaan worden, en zich eindelijk niet langer vrijwel uitsluitend bezig gaan houden met de eigen geschiedenis, maar zich meer gaan richten op gebeurtenissen met een internationale betekenis. Ze willen kortom een beetje af van hun chauvinisme.

Als dat door zou gaan zal Ieper verworden tot zoals Waterloo nu is en waar het ook niet bepaald storm loopt. Het zou weleens zo kunnen zijn dat tegen de tijd dat iedere site zijn eigen onthaalcentrum - inclusief toiletten - heeft, en de rekeningen nog betaald moeten worden, er een ongekende stilte terugkeert in het provinciestadje Ieper met haar nog geen 35.000 inwoners, incl. bijbehorende deelgemeenten. Ook zou het zo kunnen zijn dat de toeristische inhaalslag die nu gemaakt wordt en waarmee miljoenen gemoeid zijn, achteraf een al bij voorbaat verloren race was en dat water naar de zee werd gedragen.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 10 Mrt 2008 12:28 schreef:
Je bent nu eenmaal meestal geneigd alles van allerlei kanten te belichten om daarna in het midden te laten wat je zelf denkt, of hoogstens een heel voorzichtig standpunt in te nemen waarbij je ruimte laat tot interpretatie.

Richard,

Ik verkies niet te antwoorden.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

Kwestie van perceptie Aurel. Ik was alleen maar benieuwd naar je ongezouten mening.

Overigens begrijp ik je wel hoor. Als iemand van zijn hart geen moordkuil maakt loopt hij risico's. En waarom zou jij die lopen?

Je weet dat er altijd mensen zijn die graag achter andermans rug om over iemand en zijn mening praten. Mensen die liever dan mét iemand in discussie te gaan, kletsen óver iemand. Dat is ze aangenamer want ze worden niet tegengesproken, het smoezen schept een soort onderlinge band, de eigen mening lijkt de enige juiste te zijn en bovendien heeft het de schijn van risicoloosheid. Vandaar dat sommigen de perceptie hebben dat het beter is zich op de vlakte te houden. Een te respecteren keuze, zonder meer.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Richard.
Je bent heel duidelijk.
Ik "smoes" en "klets" dus ?
Maar ik laat je wat dat betreft in je perceptie.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heb ik helemaal niet gezegd. Jouw naam kwam niet ter sprake, zelfs niet de kleinste verwijzing.

Ik schreef dat iemand die zich openlijk durft uit te spreken dat risico loopt. Een risico ook dat zijn woorden zullen worden verdraaid en uit het verband worden getrokken. Al dan niet moedwillig. Maar als je de schoen denkt te moeten aantrekken is dat jouw perceptie.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik heb de perceptie dat we aan het zeveren zijn.
Terug tot de orde van de dag heren!
Oh, waarover ging het hier eigenljk weer?
Juist,dank u!
Groeten.Philippe
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk Philippe. Ik houd het er daarom maar op dat hoge bomen veel wind vangen. Bomen die in de luwte staan lopen minder risico op wind.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt wel of het altijd het éne of het andere moet zijn? Zelf ben ik eerder voorstander van en/en. Het combineren van toeristisch-commerciële en historische belangen met het verhaal van herdenking en herinnering lijkt me dan ook perfect mogelijk.

Je moet een oen zijn om niet te beseffen dat de zaak na 100 jaar waarschijnlijk anders bekeken zal worden. In het belang van de streek moet dat kantelmoment nu al voorbereid worden. Een ontsluiting van belangrijke sites past zeker in dat plaatje. Alleen moet je je afvragen op welke manier dit moet gebeuren. Moet er naar elke krater een tweevaks betonwandelpad aangelegd worden, heeft elk plaatsje zijn eigen bezoekerscentrum nodig, moet elke VC zijn eigen monumentje hebben, stel je naast elke voormalige loopgraaf een model voor blinden op,... ? Volstaat het niet om één krater goed te ontsluiten en de rest gewoon eindelijk eens collectief te beschermen en een simpel wandelpaadje in doorlatende materialen aan te leggen? Moeten we, zoals een andere post terecht opmerkt, ook niet streven naar een meer systematische integratie van ecologische en historische belangen (de vleermuizenbunker op de Lettenberg is daar een mooi voorbeeld van). Onze streek is ook landschappelijk de moeite waard, het lijkt me dus zeker aangewezen om ons in het nakende post- Britse schooltijdperk meer en meer naar de kwaliteitsbewuste, meerwaarde zoekende toerist te richten. Het volbouwen van het historische slagveld, de (gelukkig mislukte) poging om een autoweg van begraafplaats naar begraafplaats te trekken, het wijst allemaal op een onstellend gebrek aan inzicht in de relatie tussen omgeving en geschiedenis.
Ik ben de laatste om tegen nieuwe monumenten te pleiten (dat zou na het Schots monument- verhaal ook wat hypocriet zijn) maar vind anderzijds niet dat elke compagnie zijn eigen memorial moet hebben. Elk geval is anders en moet op zijn merites beoordeeld worden. Bayernwald vond ik pęrsoonlijk een waardevol initiatief met respect voor het landschap, Yorkshire Trench een contextloze mislukking (voorla omwille van de omgeving).
Wat mij betreft hoeft het verhaal dus zeker niet beperkt te blijven tot anoraks, wel integendeel zelfs. Maar dan liefst wel met respect voor site en de omgeving. De geit en de kool sparen kan dus zeker wel. Wat Caterpillar betreft: iedereen wil zich tegenwoordig wel profileren op het (nu nog succesverhaal) van den Grooten Oorlog.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 10 Mrt 2008 13:22 schreef:
Je hebt gelijk Philippe. Ik houd het er daarom maar op dat hoge bomen veel wind vangen. Bomen die in de luwte staan lopen minder risico op wind.

Toch even opmerken dat ik me helemaal niet beledigd voel als naar mij verwezen wordt als naar "een boom in de luwte".
Het is pas dankzij deze bomen dat er hoge bomen bestaan die wind vangen.
Of maken. Cool

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

En weer verwees ik nergens naar jou persoonlijk Aurel. Gelukkig maar dat je je niet beledigd voelt.

Als je overigens mij bedoelt met een van de 'hoge bomen', dan denk ik dat je de bomen die graag in luwte verkeren veel teveel eer toekent. Het is zeer zeker niet dánkzij hen, maar eerder óndanks hen dat ik ben geworden wie ik ben.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: