Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Old contemptible

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2008 9:09    Onderwerp: Old contemptible Reageer met quote

Wel, het heeft wat gekost... maar ik ben er heel blij mee...

1914-star (ook Mons-star genaamd) met originele bar toegekend aan een private in het Suffolk Regiment.
De 14-star werd toegekend aan leden van het oorspronkelijke BEF (British Expeditionary Force) die dienden tussen het uitbreken van de oorlog in augustus 14 en 21/22 november 1914. De bijkomende bar werd toegekend aan diegenen die effectief onder vuur lagen tijdens die periode.
(als er alleen een baton gedragen werd kwam er een silveren roos op het lint van de 14-star ipv de bar)
De oorspronkelijke leden van het BEF waren meestal professionele soldaten en reservisten (in tegenstelling tot de latere lichtingen vrijwilligers en dienstplichtigen) Ze kregen de bijnaam 'old contemptibles" (afgeleid van een opmerking van de Duitse Keizer Wilhelm II die het Britse leger beschreef als "that contemptible little army")
Velen zouden uiteraard de oorlog niet overleven.
(noot: een Brits soldaat kon enkel of de 14-star óf de 14-15 star verkrijgen (zie helemaal onderaan) niet beide. Bij aankoop zeker oppassen want er zijn heel veel kopieën/naslagen van de bar)

Dit exemplaar staat op naam van Pte Clear van het Suffolk Regiment. Zijn MIC (Medal Index Card) bevestigd zowel de medaille als de toekenning van de bar. Er wordt ook melding gemaakt dat hij zowel de Victory medal als de BWM (British War Medal) kreeg én de SWB (Silver War Badge) waaruit blijkt dat hij dus gewond werd (of ziek). Hij lijkt wel de oorlog overleefd te hebben want hij transfereerde later naar de Royal Engineers als sappeur.
In ieder geval kijk ik al likkebaardend uit naar de verdere research rond deze persoon yummie

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2008 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooie aanwinst Love4history! En zeker met de geschiedenis van Pvt Clear er bij! Ik ben heel benieuwd wat je nog meer over hem te weten gaat komen in je research.

Greetz, Margreet Cool
love4history

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2008 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

De eerste research is binnen en het beloofd! Smile

Michael Arthur Shaw Clear, geboren omstreeks 1870 te Reigate Surrey

In 1881 was hij scholier en verbleef te at Reigate Union Workhouse (samen met waarschijnlijk zijn vader, broer en zuster)

Nam dienst in het leger in 1890 bij the Queens Royal West Surrey Regiment.
In 1891 was hij nog in Groot Brittanië als Private maar hij diende vervolgens ook in Indië en in Zuid-Afrika met het regiment.
Wanneer precies is nog niet 100% duidelijk maar hij komt niet meer voor in de 1901 volkstelling dus vermoedelijk zat hij toen nog (steeds) in het buitenland. Hij kreeg de India General Service 1895 medal met 2 "bars" Tirah en Punjab frontier 1897-1898 (moet die acties nog eens onder de loupe nemen) en de South-Africa medal 1899-1902.

Eervol ontslag uit het leger in 1903. Hij was toen reeds gehuwd (gehuwd in 1893) en woonde in Saxmundham, Suffolk

Bij het uitbreken van WOI nam hij opnieuw dienst op 31/08/1914 bij het 3rd Bat. Suffolk Rgt. Op 07/10/14 werd hij echter naar het 2nd Bat Suffolk overgeplaatst en naar Frankrijk gezonden (10/10/14) (het 2nd Suffolk had immers 85% van zijn effectieven verloren na Mons (Bergen) en de slag bij Le Catteau en had veel vervangingen nodig)

Terug naar het depot thuis op 25/12/14

Transfer naar het 3rd Bat Suffolk op 16/2/15

Naar het 7th Suffolk op 20/7/15 en terug naar Frankrijk.

Dan iets wat me momenteel nog onduidelijk is: Police Coy 1st res G? W? Batt 18/12/16

Op 22/7/17 transfer naar de Royal Engineers

Op 23/12/17 naar R.O.D. (?)

Terug naar Engeland op 23/6/18

Eervol ontslag uit het leger op 10/8/18

Dus zoals je ziet een heleboel antwoorden en ook nieuwe vragen! yummie En gezien ik maar één van de 5 medailles van Pte Clear heb kan ik meteen ook op zoek naar de 4 andere om de groep volledig te maken. En dat brengt me dan met het verzamelen en de research meteen naar het pre-WWI Britse imperium.... Wat een verzamelaar toch lijden kan niet? speechless Wink

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2008 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een bijzonder ding, u geeft het lieverdje toch wel een luxe plek?
love4history

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2008 8:31    Onderwerp: Reageer met quote

Absoluut!

Wat me nog niet opgevallen was, (maar waar iemand me op gewezen heeft) is dat deze man bij het 7th Suffolk van 1915 tot 1917 ook heel wat actie moet gezien hebben in Frankrijk (Somme), maar ik moet nog wat verder onderzoek doen hiernaar... Ik ben er wel een tijdje zoet mee: we spreken over een militaire carrière van zo'n 18 jaar in een aantal verschillende eenheden en met militaire campagnes in 3 continenten: Afrika, Azië en Europa

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: