Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duitse bunker in de nabijheid van de Dodengang
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benny

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 21:14    Onderwerp: Duitse bunker in de nabijheid van de Dodengang Reageer met quote

Beste mensen,

Langs de Frontzate worden de Belgische schuilplaatsen in ere hersteld.
Ik ben de mening toegedaan dat de Duitse bunker net bij de Dodengang ook recht heeft op een opknapbeurt.
Reden: ter plaatse besef je dan pas hoe dicht beide partijen soms bij elkaar lagen!

(hoe voeg je hier een foto toe??)

mvg
Benny[/url][/list]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Emiel

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, en welkom hier!
Hoe je een foto moet plaatsen lees je in:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=6219
Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik weet oiver welke bunker u het heeft. Natuurlijk heb u gelijk. Ook ik streef al een tijdje naar restuaratie toe van een bunker in Wevlegem, voorlopig nog zonder succes.

Ik hoop op meer succes van uw kant.

Laatst aangepast door arneken op 23 Feb 2008 21:37, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jempie

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Ik heb nooit begrepen waarom dat nooit gebeurd is en nog steeds blijkbaar niet in overweging is genomen?

Ergens begin 70-er jaren heb ik die Dodengang bezocht en toen al vroeg ik me af waarom die Duitse bunker er zo verwaarloosd bij was!
Terwijl nochtans juist die bunker even belangrijk was als de Dodengang zelf wat de WOI geschiedenis betrof!

Ik hoop ook dat men dat eindelijk eens gaat inzien!

Die Dodengang en die Duitse bunker zijn twee WOI feitelijkheden die onverbrekelijk bij elkaar horen!

mvr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
benny

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zou dan de foto moeten zijn.

By borret
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Jempie,

Die Dodengang en die Duitse bunker zijn twee WOI feitelijkheden die onverbrekelijk bij elkaar horen!

Je hebt overschot van gelijk, maar de tijdsgeest was waarschijnlijk heel anders in de periode dat de Dodengang werd openggesteld voor het publiek?
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft er ooit al iemand stil gestaan bij het feit: hoe komt die bunker daar Confused

Wat numerieke gegevens uit een Duits handboek van 1916 : de basissamenstelling van beton was een deel cement, twee delen zand en vier delen (gewassen) steen en natuurlijk water. Voor gewapend beton was de verhouding1 :2 :2 en meer water. Bij vorst tot min 10° werden de ingrediënten verwarmd, 2% zout aan het water toegevoegd en het gestorte beton werd afgedekt van de buitenlucht. Bij koudere tempraturen moest het werk gestaakt worden. Om 1 kubieke meter beton te transporteren had men 60 man nodig, bekistingmateriaal inclusief. Daarom werd ook aangeraden om voor het werk aan te vatten duidelijke afspraken te maken met de smalspoorwegen die het front bedienden.
Voor de constructie van een betonnen schuilplaats die plaats moest bieden aan drie « Zugge » (27 man) met een gemiddelde leef- en slaapruimte van 10 m² per man had men 275 m³ beton nodig , plus betonijzer en bekistingmateriaal. Een eenvoudige bunker voor een mitrailleur of bataljonscommando vroeg 30 à 40 m³ beton.
Een betonnen buitenmuur met een dikte van 80 cm. werd als bomvrij beschouwd, 40 cm. was voldoende om granaatscherven buiten te houden.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jempie

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 3:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Ik weet dat ze daar die bunker onder uiterst moeilijke omstandigheden ooit hebben gebouwd!
Hoeveel Duitsers ervoor het leven hebben gelaten weet ik niet!
Ze hadden ergens in de buurt een brug gebouwd over de Ijzer , waarlangs alles naar deze oever werd overgebracht!
Het was het enige (en dus ook historisch!) punt waar ooit de Duitsers erin geslaagd waren aan deze kant van de Ijzer te komen!
Van hieruit werden aan het uiteinde van die fameuze "Dodengang" door scherpschutters onder de Belgen héél wat slachtoffers gemaakt!

Voor de Belgische soldaten was een dienst dààr de "HEL" in de ogen kijken!

Mijn vrouw haar grootvader werd aldaar (?) in het been geschoten..(heeft hijzelf me ooit verteld!) hoe weet ik niet , maar hij verloor er vele soldaat-vrienden die gedood werden!

Het is algemeen bekend dat soldaten die angst hadden voor de dood soms zichzelf door de voet schoten, zichzelf verwondden!

Ik heb me vaak bij mezelf die vraag gesteld i.v.m. haar grootvader!
(Dat hij me dat vergeeft!)

Maar hij wou nooit over die tijd praten!

Toen hij al een tachtigtal jaar oud was , is mijn schoonvader, op zijn eigen verzoek er uiteindelijk met hem er eens naartoe gerweest!
resultaat : hij barstte in wenen uit,hij vertelde over al zijn medesoldaten die hij er heeft weten de dood vinden!

Hij werd zo emotioneel, dat mijn schoonvader vreesde voor een hartinfact !

Men moest hem ervan zo snel mogelijk verwijderen!
Het werd hem teveel, hij was destijds 18 jaar!

Nochtans was hij "oudstrijder" 14-18 en 1940-45!

Militair tot aan zijn pensioen! (55 jaar!, hij werd 92 en stierf in 1992!)

Zijn geheimen heeft hij in zijn graf meegenomen, o.a. een recept voor het deeg om wafels te maken! De lekkerste ooit die ik heb gegeten!
Maar ondanks al mijn pogingen heeft hij dat nooit willen prijsgegeven..ik kreeg steeds als antwoord : dat neem ik mee in mijn graf!
En hij heeft het effectief ook gedaan! (Mijn voorstel om dat op,papier te zetten voor zijn "nageslacht " o.a., niks daarvan!

Jammer!

Maar het is inderdaad zo dat destijds alles wat "Duits" was verguisd werd!

Nu denk ik dat men zich daar uiteindelijk zou moeten kunnen overheen zetten!

Die "Duitse bunker" is onverbrekelijk verbonden met die "Dodengang" en maakt deel uit van die geschiedenis!

HET IS EEN WOI "HISTORISCH MONUMENT" EN MOET BEWAARD BLIJVEN en EVENTUEEL ALDUS GERESTAUREED WORDEN!

OF TENMINSTE TEGEN VERDER VERVAL BEHOED WORDEN!

Destijds stond het gras en onkruid zo hoog tussen het eindpunt van de "Dodengang" en die bunker , dat ik het nauwelijks kon zien!
Toen al vroeg ik me af waarom ? (Moet ergens 1971 zijn geweest! Ik ben al een "ouwe"!

Ik herinner me wel nog die ijzeren staven, ik denk dat het spoorwegrails waren ? Want die waren meest voorhanden, werden die ook niet gebruikt in die de dakstructuur? Ik meen me dat nog vaag te herinneren ?

Ik was eerlijk gezegd wat teleurgesteld hierin!

Sindsdien heb ik die nooit meer bezocht , voor mij was éénmaal genoeg !In het verleden wel vaak langs gewandeld tijdens de "Vierdaagse van de Ijzer"! (zeker 9 x)

Maar nogmaals ik begrijp het niet goed!

Hoop dat er nu een wijziging komt in die "attitude"!

mvr

jempie
Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie @ 24 Feb 2008 3:01 schreef:
Hallo!

Het was het enige (en dus ook historisch!) punt waar ooit de Duitsers erin geslaagd waren aan deze kant van de Ijzer te komen!

jempie

Bij mijn weten hebben ze op meerdere plaatsen de Ijzer overstoken, bvb Ramskapelle (en de slag om Ramskapelle), maar toen het riviertje buiten z'n oevers trad zijn ze moeten terug trekken.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Als dat de bunker is aan het einde van de Dodengang, dan ben ik er vorige week zondag nog geweest. Triesteloos en verlaten.
Meestal als ik in de buurt ben dan rijd ik wel eens naar de "Boyau de la mort", ga dan ergens op de oever staan en overschouw de IJzer.
Ik kan me nauwelijks voorstellen hoe het daar ooit is geweest... telkens weer.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!
Met "overgestoken zijn" bedoelde ik eigenlijk, "waar ze een blijvende vaste verdedigingspost hadden"!

Ik heb hier in die Science American's een geïllustreerde frontpagina
(Din A3) waar ze in de nacht met grote gemotoriseerde boten vol Duitse soldaten, massaal de Belgische stellingen aanvallen in dat geinundeerd gebied ...me afvragend of dat een kunstenaars impressie was, of of dat inderdaad echt zo geweest is ?

mvr

Jempie
Naar boven
Jamie

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me ook al jaren afgevraagd en ge-ergerd waarom dat ze de bunker niet onderhouden.

Ik ben wel van mening, dat ze ZEKER NIET gerestaureerd moet worden. (excuseer voor de hoofdletters). Die bunker is mss wel een beetje door weer en wind wat minder intact geworden. Maar de grote brokstukken zijn wel het resultaat van de artillerie en beschietingen. Lange tijd kon men zelfs in de kogelinslagen, de resten zien zitten van het koper.

Ik vind gewoon dat het kruid erond moet verwijderd worden en het zwerfvuil weggebracht. Mss een taak voor de Diksmuidse groendienst?
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

al fietsend ben ik tijdens de voorbije periode met mooi weer nog eens naartoe geweest.

Ben er in geweest en ja het zwerfvuil opruimen en de aarde uithalen tot op de oorspronkelijke diepte zou al heel wat zijn.

Het moet inderdaad een reuzenkarwei zijn geweest, zo onder het oog van de vijand dergelijke materiaal vretende constructie te bouwen.

uit mail met de diensten die de schuilplaatsen langs de Frontzate aan het opjnappen zijn weet ik het volgende:
-De Duitse bunker is eigendom van de Vlaamse overheid
-gelegen op de dijk dus grond beheerd door NV Waterwegen en Zeekanaal.

ik zal aldaar eens informeren.
Naar boven
Lord Sanctuary

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

persoonlijk ben ik tegen het restauren van monumenten, oude gebouwen met waarde omdat zo een deel van de waarde vervaagt en vooral: het gevoel/de gedachten die er rondspoken verdwijnen zowat.

Maar tuurlijk leidt een restauratie wel tot een veiliger gebeuren en een beter zicht. Ik ben dus ook zeer blij dat deze gerestaureerd word!
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ten tijde van de Wereldoorlog stonder er zelfs twee bunkers (eentje nog meer naar de Ijzer op. Wel was de dijk tussen deze bunker en de Muizenval (uiteinde van de Dodengang) door de genie opgeblazen. Zodoende kon de de Ijzer ook in de nabijgelegen vlakte lopen.
Cnock

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2008 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Jempie,

Er waren nog andere plaatsen hoor, waar de Duitsers blijvend op de westelijke oever van de IJzer zaten.

Wat de Duitse bunker betreft, voor de aandachtige bezoeker, er zit in één van de schietgaten nog een Duitse loopgraafplaat.

Groeten,

Cnock
Naar boven
Jamie

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2008 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Cnock @ 24 Feb 2008 21:04 schreef:

Wat de Duitse bunker betreft, voor de aandachtige bezoeker, er zit in één van de schietgaten nog een Duitse loopgraafplaat.

Groeten,

Cnock

Had je nu mss beter niet gezegd, benieuwd hoe lang deze zal blijven zitten. Altijd schattengravers op weg...
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2008 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dat weten de meeste mensen reeds zeer lang, trouwens hij is ingebouwd in het beton.

Cnock
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2008 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kan er beter gesproken worden over het "preserveren" dan restaureren.

Mijn grootvader vertelt dat ge in de Dodengang van 3 kanten beschoten werd!!

Hij is zelf beschoten geweest toen hij Diksmuide stad vanuit de loopgraven, ter hoogte van de bloemmolens, bekeek. Bij de minste beweging werd er geschoten.

Waar lag de "minoterie" of bloemmolen eigenlijk? Tegenover de IJzertoren of aan de andere kant van de brug?
benny

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2008 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het goed voorheb lag de "minoterie" aan de overkant vd IJzer,
thv de bloemmolens (het terziele gegane Westoria van graan tot bloem)
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2008 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Oeps, vraag niet goed gelezen.
Nee niet thv de IJzertoren, maar aan de andere kant vd brug.
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, aan de kant van Diksmuide (linkeroever) maar dus links van de brug als ge richting Diksmuide kijkt. (en de Ijzertoren rechtsachter u ligt) Smile

Dank u.
Wienne

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Van wat ik zo gehoord heb zouden ze bij Defensie niets liever willen dan de bunker te integreren in het Dodengan project. Ik heb ooit iets gelezen of gehoord dat er zelfs onteigeningsplannen zouden geweest zijn of zo.
Probleem is onder andere de spectaculaire traagheid van de administratieve molens hier in België.
Reken daarbij nog eens de hopeloze bevoegdheidsversnippering en -conflicten en zo'n 'niet-belangrijke' kwestie blijft dan ook aanslepen.

Ik vind het dan ook makkelijk om te spreken van: 'ZE zouden..' en 'ZE moeten...' Probleem is wie is die ZE? Defensie? Diksmuide?
Om te beginnen wie is de eigenaar? Diksmuide? De lokale boer? De watering? Als je de eigenaar hebt is dat nog niet alles, want wie is de uitbater/vruchtgebruiker? Als de grond gepacht wordt door een boer, krijg je hem er niet zo makkelijk af! Nu kan je zeggen zo'n bunker is waardeloos voor die boer, maar je zit met de toegang en zo er naar toe en zeker een strook van een 2-tal meter rondom om bezoek toe te laten, enz... enz...

Als je de erbarmelijke staat van de vliegenierskapel een paar km verder bekijkt dan is het duidelijk geen alleenstaand geval in Diksmuide. Probleem is daar dat het privé-bezit is...

Je mag niet vergeten dat de uitbating van de Dodengang enkele jaren terug ook al voor de nodige commotie zorgde. Als eindoplossing is dan de uitbating naar Defensie gegaan die er uiteindelijk werk van gemaakt heeft om de site uit te bouwen.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

hey Wienne,

uit mail-contact met de dienst onroerend erfgoed weet ik dat de Duitse bunker eigendom is van de Vlaamse overheid:
hij ligt op de dijk en dus op grond beheerd door NV Waterwegen en Zeekanaal (het voegere AWZ)

ik ben er deze namiddag met de fiets nog bij geweest: triestig, triestig triestig.
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Vermoedde al zoveel dat hij eigendom van de Watering of zo zou zijn. Maakt het niet makkelijker op...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Maar degene die verantwoordelijk is voor het project "Frontzate" is aan het uitzoeken wat er kan gedaan worden voor de Duitse bunker.

Laat ons allemaal hopen...
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2009 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

nog ivm de Duites bunker heb ik een en ander laten navragen in het Vlaams parlement:
Vraag nr. 114
van 20 februari 2009
van JOHAN VERSTREKEN
Duitse bunker Kaaskerke - Bescherming

In Kaaskerke, deelgemeente van Diksmuide, ligt op een smalle strook grond langs de IJzer een site, die voor het Ministerie van Landsverdediging een bijzondere betekenis heeft. Hier ligt immers het laatst bewaarde stuk van het Belgische front uit de Eerste Wereldoorlog: de “Dodengang” of “Boyau de la Mort”. Dit historisch patrimonium moet aan de jonge generaties de boodschap “herdenken is aan vrede werken” meegeven.

Op het einde van deze “Dodengang”, site die beheerd wordt door Defensie, staat een Duitse bunker die net als de Dodengang zelf dateert uit de Eerste Wereldoorlog. De bunker staat net buiten de omheining en maakt geen deel uit van de site die toegankelijk is voor het publiek. Dit laat veronderstellen dat de bunker niet onder Defensie ressorteert.

Deze bunker bevindt zich in een erbarmelijke staat: het onkruid tiert er welig op en rond, en de omge-ving van de bunker is een trekpleister voor blikjes en ander zwerfvuil.

Deze bunker, die een waardevol overblijfsel is van de stellingen nabij de “petroleumtanks” aan de IJzerdijk in Kaaskerke, toont aan hoe dicht de Belgische en Duitse linies bij elkaar lagen.

In het kader van de nakende herdenkingen van “100 jaar Groote Oorlog” in 2014-2018 zal de Doden-gang, die met 72.000 bezoekers (cijfers 2006) tot de vijf belangrijkste toeristische trekpleisters in de Westhoek behoort, ongetwijfeld nog meer bezoekers mogen verwelkomen.

Een integratie van de gerestaureerde Duitse bunker in de “Dodengang” kan deze historisch zeer waar-devolle site nog aantrekkelijker maken.

1. Werd deze Duitse bunker opgenomen in de Inventaris 1914-2014 van onroerend oorlogserfgoed?

2. Zijn er plannen om deze bunker individueel te beschermen?

3. Zijn er plannen om deze bunker, samen met de site “Dodengang”, op een hoger niveau te be-schermen gebruik makende van een planologische aanpak via het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP)?

4. Zijn er plannen om deze bunker te restaureren en te integreren in de site “Dodengang”?

het antwoord:
DIRK VAN MECHELEN
VICEMINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING EN VLAAMS MINISTER VAN FINANCIËN EN BEGROTING EN RUIMTELIJKE ORDENING

1. Ja.

2. De bunker is al beschermd als monument bij ministerieel besluit van 2 juni 1992.

3. De bunker en de dodengang genieten als beschermd monument al de hoogst mogelijke bescher-ming die onroerend erfgoed op nationaal niveau te beurt kan vallen. Er worden wel plannings-initiatieven overwogen met het oog op de bescherming van heel de vroegere frontzone, als noodzakelijke stap tot erkenning ervan als UNESCO-werelderfgoed. De bunker en de dodengang zijn belangrijke onderdelen van deze frontzone, en zijn als dusdanig vanzelfsprekend mee het voorwerp van het onderzoek ter zake.

4. Er zijn mijn administratie geen dergelijke plannen bekend.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel Benny, voor deze info en je inzet. Er wordt tegenwoordig veel gepalabert, maar weinigen kennen de juiste weg of durven (wensen) deze te belopen. Maar jij blijkbaar wel.

Hoe meer onder ons zelf initiatief neen, hoe beter. Smile
schiptje

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2009 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hoed af voor jou, Benny!
En bedankt voor de informatie.

Het klopt jammergenoeg wat Spiling zegt...
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2009 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt schiptje en spiling

maar ZO goed ken ik de weg ook niet hoor!

ik was aanwezig op de opening van de fototentoonstelling in de IJzertoren.
Parlementslid Johan Verstreken en medewerker vandenBussche Stefaan waren daar ook.
Ik ben op hen toegestapt en over de Duitse bunker begonnen
Beiden zijn erg begaan met het lot van de oorlogsrelicten in de Westhoek en beloofden duidelijkheid in deze zaak te scheppen.

Het antwoord kwam redelijk vlug vind ik.
mvg
Benny
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2009 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Maar je had wel het lef om op hen toe te stappen toen de gelegenheid zich voordeed.
Ik begrijp Spiling volledig als hij zegt dat er veel gepalaverd wordt, maar uiteindelijk weinig gedaan.
Tja, zo zie je maar.
Vanachter de computer is het allemaal gemakkelijk te verkondigen.
Nog eens; goed bezig, Benny. Oprecht bedankt voor je inspanning en voorbeeld.
helmpompom
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2009 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

Mannen,

Gelijk hebben jullie.
De Dodengang is mooi gerestaureerd, maar de Duitse bunker ligt er verwaasloosd bij. En nochthans is het één van de belangrijkste onderdelen van het geheel, om alleen al een idee te krijgen wie waar lag.

Ik ga dit eens aankaarten bij Monumenten & Landschappen.
-> Heeft er iemand een recente foto van? Zodat ik M&L de toestand kan tonen.

Bedankt.

Mvg

Frank
Naar boven
wes

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2009 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Toen ik er deze week langs reed zag ik er alvast een omheining omheen staan.

GR

Wes
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2009 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

een kleine suggestie maar anders kunnen wij (leden forumeerstewereldoorlog) die bunker een beter leven geven he dat is in het verleden al in het praatbos gebeurd ik woon er niet ver van en met een paar helpende handen erbij kan er heel wat gebeuren Cool
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2009 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

wes @ 10 Jul 2009 22:03 schreef:
Hallo,
Toen ik er deze week langs reed zag ik er alvast een omheining omheen staan.

Gr. Wes

Misschien is er iemand die zo nu en dan een foto kan plaatsen en ons zo op de hoogte te houden van de ontwikkelingen ?

http://www.ahwk.fr
Naar boven
wes

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2009 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Met de herdenking van de Eerste Wereldoorlog (2014-2018) in het vooruitzicht, wil het Agentschap R-O West-Vlaanderen – onroerend erfgoed, het initiatief nemen om de eigenaars van beschermde relicten uit de Eerste Wereldoorlog actief bij te staan bij de nodige instandhoudingswerken van diverse beschermde monumenten.

1. Duitse bunker nabij de Dodengang

Naar aanleiding van een parlementaire vraag die Minister Crevits in 2008 ontving i.v.m. de verwaarloosde toestand van de Duitse bunker nabij de Dodengang. Alsook vanuit diverse andere hoeken wordt aangedrongen op een oplossing voor de huidige toestand van deze bunker.

Korte schets van de huidige toestand:

* De bunker en het terrein tot aan de omheining van de Dodengang zijn eigendom van het Vlaamse Gewest en worden beheerd door Waterwegen en Zeekanaal.

* Deze bunker is bij M.B. van 2.6.1992 beschermd als monument. De eigenaar/beheerder heeft dus een onderhoudsplicht te vervullen.

* Voor het Agentschap R-O Vlaanderen is het onmogelijk om een andere Vlaamse of hogere (federale) instantie te subsidiëren bij een onderhouds- of restauratiedossier.

* Daar de bunker inhoudelijk samenhangt met de geschiedenis van de Dodengang, lijkt het logisch om deze bunker te integreren binnen het domein van de Dodengang, dat nu beheerd wordt door het Ministerie van Defensie.

Diverse te ondernemen acties op deze site :

1) opkuis terrein (afval, beplanting,...)
2) consolidatie Duitse bunker
3) inrichting (omheining, duiding), bij voorkeur integratie in Dodengangsite
4) beheer en exploitatie (op langere termijn)

Op het overleg is volgende afgesproken:

* Waterwegen en Zeekanaal staat in voor de opkuis (gras maaien, opslag verwijderen, afval verwijderen) van het terrein tussen de bunker en de afsluiting van de Dodengang. Deze opkuis zal gebeuren vóór het bouwverlof. OE West-Vlaanderen zal op voorhand gecontacteerd worden om met de aannemer hieromtrent afspraken te maken.

* Na deze opkuis zorgt OE West-Vlaanderen tegen het einde van de zomer voor een oplijsting van de te ondernemen acties i.v.m. consolidatie en inrichting (doortrekken omheining, etc.).

* Vervolgens wordt een nieuw overleg georganiseerd, waarbij de mogelijkheden inzake restauratie en inrichting verder besproken worden. Minister Crevits is bereid om een aandeel van de restauratie van de bunker op zich te nemen.

* Het Ministerie van Defensie verklaart zich bereid om het beheer en de exploitatie van de bunker na consolidatie en inrichting op zich te nemen.

bron:www.wo1.be
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is goed nieuws.
Gelieve ons verder op de hoogte te houden van voortgang van de werken.

Mvg

Frank
Naar boven
wes

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Toestand op 13/07/09
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Wes dat je ons zo op de hoogte houdt.

Ik was er pas geleden met enkel vrienden van mij die ik aan het rondleiden was en we hadden het er toen toevallig over dat het jammer is dat deze Duitse bunker niet bij het domein van de Dodengang in gelijft is, omdat het een goed beeld geeft van hoe dicht de linies bij elkaar zitten.

Cool

http://www.ahwk.fr
Naar boven
wes

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ter vergelijking: Hoe het er ooit uitzag
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2009 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Nu dat we het toch over de Dodengang hebben.
Mij hebben ze wijsgemaakt dat die een paar meter verzet zou zijn voor de verbreding van de Ijzer.
Klopt dat cowbow-verhaal?

Mvg

Frank
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2009 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik in Diksmuide vandaag geraak, dan neem ik grondige foto's. Wink

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2009 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

FPH @ 14 Jul 2009 8:59 schreef:
Nu dat we het toch over de Dodengang hebben.
Mij hebben ze wijsgemaakt dat die een paar meter verzet zou zijn voor de verbreding van de Ijzer.
Klopt dat cowbow-verhaal?
Mvg
Frank

Of de Dodengang op dezelfde plaats ligt, komt ter sprake in Siegfried Debaeke, 'Het Drama van de Dodengang'. In mijn uitgave (6de druk, nov. 2008) vanaf p. 138. Het gaat daar wel niet over de verbreding van de IJzer, wel over de aanleg in de jaren 1920 van het huidige jaagpad. En toch : "De huidige Dodengang met terugkeerloopgraaf en Ruiterstelling liggen echter wel op de oorspronkelijke plaats." (p. 149)

Aurel
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2009 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

ok, dank je.
Mvg
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2009 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's komen morgen. Wink

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2009 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=279988#279988

FHSW Wikia
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2009 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Beste forumleden,

groot was mijn verrassing toen ik tijdens een fietstochtje merkte dat de Duitse bunker is opgekuist en een omheining is geplaatst.
(Was er al een tijdje niet meer geweest.)
Toen had ik uiteraard geen fototoestel bij!
Deze avond terug gegaan en een paar foto's genomen.

probleem is dat de Dodengang militair domein is en de bunker behoort tot NV Waterwegen en Zeekanaal.
de bunker bevindt zich immers op de IJzerdijk.

gelet op de regeringswissel werd de parlentaire vraag (zie bericht in dit onderwerp) ivm de bunker nu gesteld aan Hilde Crevits.

Maar op het terrein gaat alles precies sneller.

Netjes opgekuist.

Genomen thv de demarcatiepaal bij de dodengang.
Naar boven
Jamie

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2009 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend!

Hopelijk halen ze het niet in hun hoofd om de bunker te herbouwen zoals ze met de Dodengang hebben gedaan.

Dat ze in hem in ere gehouden hebben en wa opgepoetst is zeer heuglijk nieuws.
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2009 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dat men zich beperkt tot consolidatie van het dak?
Insijpelend water is immers de grootste vijand van eender welk gebouw.

In elk geval wat nu is verricht is toch een grote stap vooruit.
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2014 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Gespot eergisteren:
De Duitse bunker is nu degelijk omheind en behoort nu tot de Dodengang.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: