Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mijn eerste IJzeren Kruis

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2008 18:42    Onderwerp: Mijn eerste IJzeren Kruis Reageer met quote

Gisteren mijn eerste Duitse Ijzeren Kruis gekregen,mijn pa gekocht van een collega-trucker. Very Happy

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
love4history

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er mooi uit... congrats!
blijkbaar staat er een MM (maker mark) op?
groetjes

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Kunt ge een close up maken van de "herstellerstempel" boven het haakje?

Als ge met een magneet over het zwarte (ijzeren kruis) gaat moet het magnetisch zijn, de buitenkant, zilveren gedeelte, is niet magnetisch.
Dat is bij de originele zilver en dat is niet magnetisch.

Het kan ook een tweede stuk zijn, dewelke niet van zilver zijn.

Ik heb zelf een "eerste" en "tweede" stuk. De origineel uitgereikte Eisern Kreuz Erste Klasse werd meestal niet op de veldkledij gedragen, daarvoor kochten ze deze tweede stuk.

Ik zal dan na de foto eens opzoeken of het een bekende hersteller is, als ik het lijstje nog heb tenminste.
love4history

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

"Alles" staat op het internet tegenwoordig... Smile

http://www.kaisersbunker.com/stuff/1914_EK1_makers.htm

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm... een mooi ding, hier mag je trots op zijn Tandorini! Wink
Tandorini

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan niet dichter fotograferen.. Confused

Er staat op BVA..??Dat komt niet voor in de lijst. Confused

Het is magnetisch.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 20:35    Onderwerp: IJzerenkruis 1. Klasse (1. WK) Reageer met quote

Het IJzerenkruis 2. Klasse werd meer dan vijf miljoen keer in de 1. WK uitgereikt, en meer dan 2 miljoen keer in de 2. WK, hetgeen het zonder lint of ribbon dan ook minder interessant maakt. Er zijn meer dan tachtig stempels (markers) van het EK 2. Klasse (1. WK) bekend, maar van meer dan de helft van deze is onbekend wie de eigenlijke fabrikant is.

Het IJzerenkruis 1. Klasse daarentegen werd in de 1. WK ongeveer 218.000 maal en in de 2. WK circa 300.000 maal uitgereikt. Interessanter dus voor bedriegers om deze stukken als echt te verkopen. Denk eraan dat de marktwaarde van een heel gewoon authentiek EK 1. Klasse van 1. WK toch al 250 euro kan bedragen, en dat weet elke Duitser trucker wel hoor.

Van het EK 1. Klasse uit de 1. WK zijn er een dertigtal markers bekend, waarvan zeker tweederde overeenkomt met een Berlijnse fabrikant. Deze kruizen zijn dus gemaakt in de periode 1914-1918. Komt de stempel niet voor in deze lijst dan is het kruis vermoedelijk gemaakt tijdens het 3. Reich. Van deze hebben er slechts 2 of 3 een merkteken van de fabrikant zelf. De ijzeren kern van het EK 1. Klasse 1914 werd zwartgeverfd of -gelakt. Aanvankelijk werd het kader en de achterzijde uit echt zilver vervaardigd. Op deze kruizen vindt men op de achterzijde dus ook dikwijls een stempel met het zilvergehalte terug (.800/.900/.925/.935/.938/.950). Het EK 1. Klasse 1914 meet ongeveer 41 mm maar er zijn ook authentieke kleinere varianten. Aan de achterkant bevindt zich standaard een verticale scharnierpin. Afhankelijk van waar het kruis zich in deze uitgebreide waaier van mogelijkheden situeert is de marktwaarde verschillend. Het bezit van het bijhorend zwartlederen etui en het voorlopig getuigschrift kan de waarde alleen maar verhogen.

Op 5 augustus 1914 werd het Eisernes Kreuz heringesteld door Friedrich Wilhelm Viktor Albert von Preußen (Willem II van Pruisen) in 2 klassen en een grootkruis voor de duur van de 1. WK.
IJzerenkruis 2e klasse
IJzerenkruis 1e Klasse

Uitgebreid op 1 september 1939 door Adolf Hitler met
Ridderkruis der IJzerenkruis
Ridderkruis der IJzerenkruis met eikenbladeren
Ridderkruis der IJzerenkruis met eikenbladeren en zwaarden
Ridderkruis der IJzerenkruis met eikenbladeren, zwaarden en briljanten
Ridderkruis der IJzeren kruis met gouden eikenbladeren en zwaarden met briljanten (Hans-Ulrich Rudel, Duits gevechtspiloot 2. WK)
Grootkruis der Ridderkruis (Hermann W. Göring)

U leest hierover meer op http://www.kaisersbunker.com/ - http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Kruis en http://users.telenet.be/eisernes_kreuz.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 21:45    Onderwerp: Re: IJzerenkruis 1. Klasse (1. WK) Reageer met quote

LUCKLAPS @ 20-02-2008 20:35 schreef:
Van het EK 1. Klasse uit de 1. WK zijn er een dertigtal markers bekend, waarvan zeker tweederde overeenkomt met een Berlijnse fabrikant. Deze kruizen zijn dus gemaakt in de periode 1914-1918. Komt de stempel niet voor in deze lijst dan is het kruis vermoedelijk gemaakt tijdens het 3. Reich. Van deze hebben er slechts 2 of 3 een merkteken van de fabrikant zelf.

Is eigenlijk beter te lezen als volgt.

Van het EK 1. Klasse uit de 1. WK zijn er een dertigtal markers bekend, waarvan zeker tweederde overeenkomt met een Berlijnse fabrikant. Deze kruizen zijn dus gemaakt in de periode 1914-1918. Van deze 30 hebben er slechts 2 of 3 een merkteken van de fabrikant zelf. Komt de stempel niet voor in de lijst met dertig markers dan is het kruis vermoedelijk gemaakt tijdens het 3. Reich.

Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2008 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Aanvulling bij Luc:

Er bestaat ook het Großkreuz des Eisernen Kreuzes vanaf 1813.

In het totaal slechts 20 maal uitgereikt.

Uit Wikipedia DE:

Quote:
Erster Weltkrieg (1914 bis 1918) [Bearbeiten]Im Ersten Weltkrieg wurde das Großkreuz fünfmal verliehen. Wie schon zuvor Blücher in den Befreiungskriegen wurde von Hindenburg mit einer Sonderstufe des Eisernen Kreuzes für seine Verdienste ausgezeichnet, die dann analog zum Blücherstern als Hindenburgstern bezeichnet wurde.

Paul von Hindenburg (9. Dezember 1916)
Wilhelm II. (11. Dezember 1916)
August von Mackensen (9. Januar 1917)
Leopold von Bayern (4. März 1918)
Erich Ludendorff (24. März 1918)

Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Eisernes_Kreuz#1813.2C_1870_und_1914

Nog een speciale was de Blücherstern en Hindenburgstern.

Dit is het Eisernes Kreuz op een goudkleurige achtstralen ster.
Uitgereikt voor extreme verdienste aan Generalfeldmarschälle Blücher und Hindenburg.

Er waren ook plannen om de Blücherster in de Tweede Wereldoorlog te maken maar nooit uit gevoerd. Ze zou in de arcieven van West Point liggen.

Nog Engelse uitleg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Cross

Astemblieft!
taucher

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy Tandorini,

Ik moet je een beetje teleurstellen.
Dit is een kopie,maar niet getreurd iedere verzamelaar betaald leergeld.
Voor je verder gaat met verzamelen is het goed om veel te lezen en raad te vragen aan verzamelaars.Een origineel EK1 gemaakt periode WWI en in goede staat betaal je tussen 150€ en 200€.De prijzen hedendaags varieren enorm en er worden soms bedragen tot 500€ voor bepaalde makers gegeven.Er zijn kopies op de markt die nauwelijks van het origineel te onderscheiden zijn en meestal in de vroegere oostblok landen gemaakt.Ook de makers stempels worden nagemaakt.Een kruis dat niet gestempeld is,is niet noodzakelijk een kopie.Er werden EK1 vervaardigt zonder makers stempel.Als je een verzamelaar kent vraag eens of je een origineel mag zien en vasthouden zo krijg je het gevoel van de "real thing".Vooral oppassen op beurzen voor namaak.En als je denkt er toch eentje gevonden te hebben vraag vooral aan de verkoper of hij terugname garantie biedt.Maar nog eens informeer je eerst heel goed en doe vooral kennis op ook al moet je hiervoor eerst investeren in b.v. boeken.Die info betaald zichzelf op den duur terug.Wat dit kruis betreft,je vader is hoogstwaarschijnlijk zijn centjes kwijt maar hou dit kruis als vergelijkings materiaal en als aandenken aan een leerschool.
Ik wens je nog veel geluk en vooral plezier met het verzamelen.
Je mag altijd raad vragen.

taucher
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2008 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

taucher @ 22 Feb 2008 20:45 schreef:
Hoy Tandorini,

Voor je verder gaat met verzamelen is het goed om veel te lezen en raad te vragen aan verzamelaars.Een origineel EK1 gemaakt periode WWI en in goede staat betaal je tussen 150€ en 200€.De prijzen hedendaags varieren enorm en er worden soms bedragen tot 500€ voor bepaalde makers gegeven.Er zijn kopies op de markt die nauwelijks van het origineel te onderscheiden zijn en meestal in de vroegere oostblok landen gemaakt.Ook de makers stempels worden nagemaakt.Een kruis dat niet gestempeld is,is niet noodzakelijk een kopie.Er werden EK1 vervaardigt zonder makers stempel.Als je een verzamelaar kent vraag eens of je een origineel mag zien en vasthouden zo krijg je het gevoel van de "real thing".Vooral oppassen op beurzen voor namaak.En als je denkt er toch eentje gevonden te hebben vraag vooral aan de verkoper of hij terugname garantie biedt.Maar nog eens informeer je eerst heel goed en doe vooral kennis op ook al moet je hiervoor eerst investeren in b.v. boeken.Die info betaald zichzelf op den duur terug.Wat dit kruis betreft,je vader is hoogstwaarschijnlijk zijn centjes kwijt maar hou dit kruis als vergelijkings materiaal en als aandenken aan een leerschool.

taucher

Beste Taucher,
Ben zelf medailleverzamelaar en bezit een paar EK I's. Ik vroeg me af hoe je weet dat dit een copie is? Ze is magnetisch en ze ziet er voor mij goed uit, maar het is heel moeilijk om via een foto en oordeel te vellen. Daarom durf ik me niet uitspreken. Weet dat er redelijk veel fabrikanten het EK aanmaakten, vandaar het aantal varianten.Zou graag iets bijleren.
vriendelijke groeten,
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Tandorini

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

taucher @ 22 Feb 2008 20:45 schreef:
Hoy Tandorini,

taucher

Surprised Hopelijk is het een echte. Confused
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2008 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Jef,

Wat je schrijft is zeer juist.Het is moeilijk om te oordelen op een foto over de echtheid van een stuk.Echter,deze foto laat niets aan het toeval over.
Ten eerste,omdat een EK magnetisch is is dit geen garantie van echtheid.Er werden kruisen vervaardigd met een niet magnetische kern en dit in de TR periode.
De achterzijde van dit kruis is niet in zilver zoals hij echt hoort te zijn,duidelijk te zien aan de speld en ook al op de achterkant zij het in mindere mate.De achterzijde,speld en rim moeten vol zilver zijn.Sommige EK's hebben een stempel met het zilver gehalte zoals 835,800,925.De maker of makers mark is onbestaande.Er staat blijkbaar nog iets onder maar dit kan ik niet uitmaken.De vorm van de speld(sluiting) laat aan de vorm van een KO of Meybauwer kruis denken maar faalt hierin hopeloos.
Het scharnierpunt maakt dit zeer duidelijk.De bevestiging van het scharnierpunt is ongezien.Afwerking en patina op achterzijde ziet er niet
uit.Nu de voorzijde.De rim is waarschijnlijk zelfde materiaal als achterzijde zo te zien en detail van afwerking is niet comform.
Of hij driedelig is kan ik op deze foto niet zien,maar zelfs al is hij driedelig
blijft het voor mij een fake.Het is inderdaad niet altijd makkellijk om via
een foto een oordeel te vellen,maar deze valt onmiddellijk door de mand.
Ik heb al honderden EK's zien passeren en duizenden letters over deze materie (EK's) verslonden.Vergeet ook niet dat Duitse makers trots waren op hun product,bewijs van de ook heden duitse afwerking van hun producten.Soms lieten soldaten een juweliers anfertigung maken maar dit EK moest het een echte zijn zou nooit buiten de winkel geraakt zijn.
Jef het is geen kwestie van je niet durven uit te spreken en dit op het zicht van een foto,maar voor een kenner moet deze wel duidelijk zijn.
Wat de fabrikanten betreft deze zijn op een paar twijfel gevallen allemaal bekent.Diegene waarover men twijfelt gaan zo goed als zeker over de reeds bestaande makers maar die op een bepaald moment een andere kern zoals afwerking van de kroon,type W en type belettering gebruikt hebben.
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2008 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini,

Als het een troost kan zijn,mijn eerste kruisen waren ook fake.

taucher
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2008 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

taucher @ 22 Feb 2008 22:15 schreef:
Beste Jef,

Wat je schrijft is zeer juist.Het is moeilijk om te oordelen op een foto over de echtheid van een stuk.Echter,deze foto laat niets aan het toeval over.
Ten eerste,omdat een EK magnetisch is is dit geen garantie van echtheid.Er werden kruisen vervaardigd met een niet magnetische kern en dit in de TR periode.
De achterzijde van dit kruis is niet in zilver zoals hij echt hoort te zijn,duidelijk te zien aan de speld en ook al op de achterkant zij het in mindere mate.De achterzijde,speld en rim moeten vol zilver zijn.Sommige EK's hebben een stempel met het zilver gehalte zoals 835,800,925.De maker of makers mark is onbestaande.Er staat blijkbaar nog iets onder maar dit kan ik niet uitmaken.De vorm van de speld(sluiting) laat aan de vorm van een KO of Meybauwer kruis denken maar faalt hierin hopeloos.
Het scharnierpunt maakt dit zeer duidelijk.De bevestiging van het scharnierpunt is ongezien.Afwerking en patina op achterzijde ziet er niet
uit.Nu de voorzijde.De rim is waarschijnlijk zelfde materiaal als achterzijde zo te zien en detail van afwerking is niet comform.
Of hij driedelig is kan ik op deze foto niet zien,maar zelfs al is hij driedelig
blijft het voor mij een fake.Het is inderdaad niet altijd makkellijk om via
een foto een oordeel te vellen,maar deze valt onmiddellijk door de mand.
Ik heb al honderden EK's zien passeren en duizenden letters over deze materie (EK's) verslonden.Vergeet ook niet dat Duitse makers trots waren op hun product,bewijs van de ook heden duitse afwerking van hun producten.Soms lieten soldaten een juweliers anfertigung maken maar dit EK moest het een echte zijn zou nooit buiten de winkel geraakt zijn.
Jef het is geen kwestie van je niet durven uit te spreken en dit op het zicht van een foto,maar voor een kenner moet deze wel duidelijk zijn.
Wat de fabrikanten betreft deze zijn op een paar twijfel gevallen allemaal bekent.Diegene waarover men twijfelt gaan zo goed als zeker over de reeds bestaande makers maar die op een bepaald moment een andere kern zoals afwerking van de kroon,type W en type belettering gebruikt hebben.

Dank voor de toelichting, taucher. Zal de puntjes waarover je spreekt in detail bekijken.
beste groeten,
Jef
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Taucher,
Ik volg je post op GMIC, en de eerste reacties geven je gelijk.
proficiat
Jef
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Jef Bogaert @ 23 Feb 2008 17:27 schreef:
Hallo Taucher,
Ik volg je post op GMIC, en de eerste reacties geven je gelijk.
proficiat
Jef

Een "second opinion" kan nooit kwaad maar ik was deze antwoorden te verwachten Jef.
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2008 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hello again taucher,
Gisteren had je mij nog niet overtuigd, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar het feit dat je ermee naar het GMIC forum ging.... je was zeker van je stuk. Geloof me, daar zitten er een paar " kenners". Blijkbaar weet je ook waar Abraham de mosterd haalt Smile
Jammer van Tandorini, ik hoop dat hij niet teveel betaalde voor het "niet historisch" stuk. Ik gebruik niet graag " fake" .... it sounds cool.... Cool , maar wordt veel te veel gebruikt
groeten,
Jef
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2008 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Jef, taucher and everybody

Eventjes mijn opinie: het klopt dat er wat Duitse militaria betreft ongelooflijk veel reproducties zijn, zowel WOI als WOII Om enige kennis van zaken op te doen moet je al serieus studiewerk verrichten en een groot aantal stukken door je handen laten gaan. En een expert worden in iets kost veel tijd en geld. Zelf heb ik geen zin om die tijd specifiek daar in te steken en al helemaal niet het geld. Als je dat wel wil en kan, perfect natuurlijk! Mijn oplossing: ik kijk wat rond zodat ik een klein beetje op de hoogte ben van stukken en prijzen en koop dan wat Duits materiaal betreft enkel op openbare fora van "gevestigde" forumleden. Voordeel: zowel de stukken als de prijs worden onmiddellijk gezien door een aantal mensen die heel wat beter op de hoogte zijn dan mezelf. Een heel duidelijke fake zal snel door de mand vallen en verkopers die regelmatig nonsens aanbieden worden al snel aan de schandpaal genageld Wink Je betaald op zo'n fora ook een redelijke prijs, zonder koopjes te mogen verwachten. Ik heb voor mijn EKI zo'n 140-150 euro betaald. Een gouden regel: als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal zo Wink
Groetjes en veel verzamelplezier!

Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2008 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb "waarschijnlijk" een echt EK 1, en als ge goed kijkt is hij gemaakt uit verschillende delen: het zilveren kruis en het ijzeren, zwarte kruis.

Soms kunt ge de naad op de rand zien en zilver is niet magnetisch, alleen het "zwart" is magnetisch maar dat zullen jullie wel door hebben.

Taucher heeft gelijk er zijn veel replica's, omdat het originele te kostbaar was om zomaar op de gewone tenue te dragen.

Mijn eerst "gewölbtes" EK 1 is waarschijnlijk een tweede stuk of replica. Geen stempels. Sad

Als ge een echt en een replica of copie langs elkaar legt ziet ge het/de verschil/len. Niet dat deze geen verzamelaarswaarde hebben!! Smile

Ik heb ook verschillende Pruisische orden, Pour le merite, Rote Adler, Schwartzen Adler omdat de originelen gewoonweg onbetaalbaar zijn. Zelfs "nachfertigungen" door juweliers van het PLM bereiken al topprijzen! Rolling Eyes

Bij het EK 2 kunt ge de naad heel goed zien. Hier staat de zilverstempel meestal op het ringetje.
zoekertje.

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

hoeveel is zo een kruis als dit nou waard ?
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het mijne al een aantal jaren.
De meeste EK 1 (Eisern Kreuz 1Ste Klasse) vindt ge van de maker KO.
Bij de echte EK 2 (2de klas) staat de zilver stempel in de ring en elk Eisern Kreuz bestaat uit 2stukken: Het zilveren "buiten"kruis en het ijzeren zwarte binnenkruis.

GE kunt ook een beetje aan de degelijkheid van het werk leren. Ook let op de normale gebruiksporen.
Kopien zien er meestal te goed uit. Die van Tandori ziet de achterkant geschilderd uit.

Voorbeeld:
http://www.ebay.de/itm/Orginal-Orden-Eisernes-Kreuz-erster-Klasse-EK1-Dachbodenfund-/350962207189?pt=Militaria&hash=item51b6fa49d5

Gebruiksporen, roest door ergens nat te liggen EN zilver wordt zwart door "oxidatie" MAAR NOOIT poetsen GEEN enkele medaille oppoetsen want dan is er geen verzamelwaarde meer.
Preußen-Sturm

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2014 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Heel leerzaam allemaal je moet tegenwoordig goed oppassen aangezien de kopieen steeds beter worden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: