Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Belgische houding in 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Politiek en strategie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 17:53    Onderwerp: De Belgische houding in 1914 Reageer met quote

Ik vraag me iets af. De Belgische regering kon weten dat bij uitbraak van de oorlog haar gebied zou worden geschonden. De Duitsers hadden maar twee doelen met België: doortocht van het leger naar Frankrijk, en toegang tot de haven van Antwerpen. Militaire bezetting van het land was niet nodig.
Het zou in 1914 dus verstandig geweest zijn de Duitsers gewoon doortocht te verlenen (met veel diplomatiek protest natuurlijk) en daarmee (gedwongen) haar neutraliteit op te geven.
In plaats daarvan koos België voor het aangaan van de ongelijke strijd. Daardoor ontstond een oorlogstafereel in Vlaanderen, dat ongelooflijke verwoestingen en het verlies van veel mensenlevens veroorzaakte.
Ik vraag me af: was dat wel een verstandige houding?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
splendid

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Verstandig misschien niet , maar je heb ook nog zoiets als een eergevoel.

Daar staan de Vlamingen toch bekend voor of heb ik het mis Confused
rolffie61

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, hadden de Franse en Britse regering tussen 1936 en 1939 ook niet zo'n verstandige houding?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
vetje

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

NUTS!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

splendid @ 15 Feb 2008 19:11 schreef:
Verstandig misschien niet , maar je heb ook nog zoiets als een eergevoel.

Daar staan de Vlamingen toch bekend voor of heb ik het mis Confused

Natuurlijk, en ik begrijp het ook wel in de geest van de tijd, maar verstandig?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

M.i. spelen hier drie elementen een rol.
a. Praktische overwegingen: laat ze maar gaan, je kunt ze toch niet tegenhouden. Voorbeeld: Denemarken in 1940. Verstandig? Misschien, zij het moreel verwerpelijk.
b. Verdragtechnische aspecten. Op grond van de verdragen van 1831/39 was België verplicht neutraliteit in acht te nemen, wat natuurlijk in het gedrang kwam wanneer Duitsland vrije doortocht zou worden verleend. Het kon dus niet eens, zoals regeringen zich graag beroepen op internationale verdragen wanneer een verandering niet in hun politieke kraam te pas komt.
c. Militaire aspecten. De Fransen stonden aan de grens te trappelen om België binnen te vallen bij het eerste teken van schending van de Belgische neutraliteit. De strijd had zich dan toch wellicht deels op Belgisch grondgebied voltrokken. Anderzijds is de Belgische weerstand van belang geweest voor het vertragen van de Duitse opmars, dus niet zinloos. Zonder Belgische weerstand was het Schlieffenplan misschien geslaagd en had Duitsland de Eerste Wereldoorlog gewonnen! Stel je eens voor: de Tweede Wereldoorlog was niet nodig geweest, Hitler zou de bohémien zijn gebleven die hij al was, en wat voor ellende zou ons niet bespaard zijn!
Conclusie: België was aan zichzelf en anderen verplicht te reageren zoals het gedaan heeft en kon niet anders. Dus of het verstandig was is hier eigenlijk niet aan de orde.

mvg, Wim
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

ALs Belgie "ja" had gezegd dan zou Frankrijk ook binnengevallen zijn in Belgie al dan niet samen met de Britten. Zou je dan hetzelfde scenario ongeveer gehad hebben maar dan zou natuurlijk Belgie aan de duitse kant gerekend worden door de geallieerden.

Ik weet niet het is een moeilijke vraag om op te lossen. Dan zou er niet verbeten gevochten worden in en rond Luik. En wat met het Belgisch leger ? Mee met de Duitsers? of toch tegen de Duitsers?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
David V

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 21:58    Onderwerp: glibberig Reageer met quote

Arneken,

België is ontstaan doordat niemand het er over eens kon worden bij wie het stuk land nu wel of niet zou behoren om de rust in Europa te krijgen. Men dacht Willem (oranje), verkeerd, en men haalt een verhamelde Duitse familie uit de kast om een koningshuis te hebben.
Engeland, de eeuwig modererende faktor in Europa (samen met Frankrijk en Duitsland wat modereren betreft) staat garant voor de neutraliteit van België. Denk je dan niet dat het evident is dat Albert I weerstand bood ?

mvg
David
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ja evident. Hij zou toch getwijfeld hebben. Ach die kongingshuizen zijn toch allemaal aan elkaar verbonden, niet?

Belgie was een "bufferstaatje" toegeschreven aan Nederland na de Franse revolutie totdat we het beu waren en ons onafhankelijk verklaarden. ik ken mijn geschiedenis Wink Het ligt inderdaad wel voor de hand dan. Engeland is altijd al goede maatjes geweest met Vlaanderen. In de middeleeuwen met de handel in Brugge en later tegen de Fransen. Daarna het verdrag.

tjah ...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Politiek en strategie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: