Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Begraafplaats] Belgie - Frans – Lobbes

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2008 13:17    Onderwerp: [Begraafplaats] Belgie - Frans – Lobbes Reageer met quote

[Begraafplaats] Belgie - Frans – Lobbes

Begraafplaats van 226 Franse soldaten van
voornaamlijk het 144RI die deel uit maakten
van het 5de franse leger van Generaal Lanrezac en die rond de 20 augustus 1914 posities innamen ten zuiden van de Samber
te Lobbes ZW van Charleroi
rechts van de Engelse vleugel van Generaal French te Mons .
Deze begraafplaats maakt deel uit van van de Slag bij Charleroi
waar op 22-23 augustus de Duitsers met de Pruise imperal garde aanviel en de samber overstak op de lijn Lobbes-Auvelais-Tamines-Arsimont
Dit waren de eerste grote schokken tussen de grote legers ,
Lanrezac kon maar op het nippertje zijn 5de Franse leger
van de totale vernieteging redden ,
en trok terug richting Guise in Frankrijk .

Zicht op een stuk van het slagveld ten zuiden van Lobbes

Lobbes met beneden, achter de weide,niet zichtbaar op de foto ,
de samber en de brug .

Gids ter plaatse Jean Meurant gedurende een rondleiding

Une pensée à mon arrière-grand-père et ses camarades du 57e RI 2e bataillon qui ont fait leur baptême du feu ce jour là dans les champs et les forêts au sud de Lobbes.
A l'est du 57e, le 144e se bat dans le chemin creux,
une tranchée naturelle, et du côté du pont de Lobbes, abat systématiquement les Allemands qui veulent passer la Sambre.
L'artillerie française bien cachée fait des ravages. Un avion allemand venu d'on ne sait où est vu par les Lobbains et tombe près du champ de bataille. Les troupes françaises ont courus droit vers les Allemands retranchés dans les bois. Les officiers, certains le sabre à la main, tombent les premiers. Du haut du clocher de Thuin,
non loin de là, un habitant entend soudain une exclamation qui rebondit de groupes en groupes: "vengeance !" A ce moment là, les chefs étaient vénérés. 1/3 de perte chez les Français, peut-être autant chez les Allemands qui ont été arrêtés. Les Allemands achèvent plusieurs blessés. Certains parmi eux du 57e arrivent à s'échapper au cours de la nuit et rejoindre les troupes en repli. Du côté Allemand, dès la fin du combat, on veut cacher les morts aux troupes de renfort. On ramasse les corps des Allemands tombés près de la route. On les enroule dans des cartons, mis sur le bas côté, ils seront rapidement brûlés dans les usines voisines.

door Vincent Juillet

Slagveld Plateau van le Heuleu – Machtig uitzicht op de Samber .
en de brug war de Duitser onder vuur lagen .

Zie ook 11blz pdf document voor meer foto's en oude postkaarten

slagveld lobbes toen en nu

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: