Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat lees je nu:
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 23, 24, 25  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 18 Feb 2014 15:41 schreef:
Elke keer als ik in de boekhandel kom, pak ik te pas en te onpas 'Brave Little Belgium' vast en elke keer leg ik hem terug (zegt eigenlijk ook al veel...). Jos, ik hou je eraan om me te informeren wat ik ermee moet doen Wink Wink Wink

Ik ben nu ongeveer halverwege in "Brave Little Belgium". Het leest vlot, en ik ben nog geen grote kemels tegengekomen.

Verwacht geen diepgravende droge opsomming van de feiten, het is een makkelijk te lezen boek doorspekt met uittreksels van dagboeken etc...

Al bij al geen miskoop.

Mvg,

Jos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2014 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren begonnen in Ernst Junger, kriegstagebuch 1914-1918 ...moeilijk wegleggen hoor Cool
A. Depage

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2014 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik momenteel in the forbidden zone van Mary Borden bezig. Ligt in dezelfde lijn als La Motte, alvast intrigerend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
swa II

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2014 7:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben momenteel twee boeken aan het lezen Laughing
De eerste die ik lees elke dag op het openbare vervoer naar en van het werk:
De Eerste Wereldoorlog van John Keegan
En de tweede thuis in mijne zetel:
De Eerste Wereldoorlog van Andy Wiest
Groetjes
Swa
Naar boven
Zandhaas

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2014 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

net uit gelezen:
Harry's War van Harry Drinkwater

Mooi boek, een dagboek wat bijna van dag tot dag zijn relaas in de loopgraven beschijfd

Aanrader!!!!
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2014 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een vraag over een boek waarvan ik twijfel of ik die ga aanschaffen.
Mijn vraag is eigenlijk. Is dit een waar gebeurd verhaal of op feiten gebaseerd of een soort van roman? Wie kent het boek?

John Wilson "Shot at Dawn"

louis

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2014 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben bezig met "Een geschiedenis van het moderne Turkije", door Erik Jan Zürcher. Dit beschrijft de geschiedenis van Turkije van de 19e en 20e eeuw. De 19e eeuw komt er daarbij wel relatief bekaaid van af: de eerste 100 pagina's beschrijven de eerste 100 jaar, de volgende 100 pagina's de volgende 25 jaar.

Het boek behandelt tot dusver (ben net voorbij WO1) oorlogen (zoals de Krimoorlog, de Balkanoorlogen en WO1) nogal aan de korte kant, en lijkt te focussen op de binnenlandse verwikkelingen. Veel namen, veel wisselingen van politici etc.

Dit boek was oorspronkelijk in het Engels verschenen maar de schrijver (hoogleraar in Leiden) heeft het ook in het Nederlands vertaald (in een geactualiseerde versie). Er is ook een Turkse uitgave, die in Turkije goed bekend lijkt te staan, hetgeen mij het ergste deed vrezen over de verhandelingen in die boek over de Armeense genocide (in dit boek de "Armeense kwestie" genoemd), maar die vrees bleek onterecht. De Turken worden op dit punt niet onnodig gespaard.

Hoewel er eigenlijke niets bijzonder interessants in het boek staat over de verwikkelingen tijdens WO1, is het erg interessant om te lezen wat er allemaal in Turkije gebeurde in de jaren voor en na WO1. Ook de volgende cijfermatige analyse op pagina 205/6 vond ik interessant:

Quote:
Zo'n 2,5 miljoen Anatolische moslims verloren in deze jaren [d.w.z. 1913 - 1922 - L] direct of indirect door de oorlog hun leven, evenals 600.000 tot 800.000 Armeniërs en bijna 300.000 Grieken. Alles bij elkaar daalde het inwonertal van Anatolië alleen al door sterfte met zo'n 20%; zelfs in Frankrijk, het zwaarst getroffen land in Europa in de Eerste Wereldoorlog, was dit slechts 1 procent. Alleen Servië had in de oorlog een groter deel van zijn bevolking verloren. (...).
Behalve sterfte was ook migratie een belangrijk demografisch fenomeen. (...). Tijdens en na de Eerste Wereldoorlog emigreerden honderdduizenden Armeniërs vanuit Anatolië naar met name de Sovjet-Unie, Frankrijk en de Verenigde Staten. Hun voorbeeld werd gevolgd door grote aantallen Grieken uit het westen. Ten slotte werd door het Vredesverdrag van Lausanne de rest van de Grieks-orthodoxe bevolking van Anatolië (behalve die van Istanbul) - 900.000 mensen - uitgewisseld tegen de moslimbevolking uit Griekenland (behalve de gemeenschap in West-Thracië), die zo'n 400.000 zielen telde. (...) De emigratiebewegingen betekenden alles bij elkaar een netto bevolkingsverlies voor Anatolië van ongeveer 10 procent, dat nog eens bovenop het verlies van 20 procent door sterfte kwam.

Dat Turkije relatief zoveel zwaarder had geleden onder de oorlog dan de meeste andere landen, had ik mij nooit echt gerealiseerd, maar deze cijfers spreken boekdelen. Misschien was alleen Rusland in dit opzicht vergelijkbaar (na de verschrikkingen van de oorlog daarna de verschrikkingen van de burgeroorlog - de vergelijking daarmee had meer voor de hand gelegen dan met Frankrijk).

Tot dusver is dit al met al een interessant boek.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2014 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dit boek is ooit heruitgegeven, die versie lees ik ook nu.
Af en toe mogen die geloofs dingen er wel uit, maar ik las in het voorwoord dat de schrijver een nogal christelijke achtergrond heeft.
Buiten dat allemaal vind ik het een mooie beknopte en vlot leesbare vertelling van de slag om Verdun.

Sporen van een slag. Pelgrimage naar Verdun 1916

A. Depage

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2014 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je die nu recent aangekocht Eric? Ben er ook naar op zoek. Smile
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2014 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Paar weken terug bij een boekhandel wat bijna alleen in antieke boeken doet. Winkel is in Kampen, maar niet vaak open.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2014 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 02 Jun 2014 21:03 schreef:
Paar weken terug bij een boekhandel wat bijna alleen in antieke boeken doet. Winkel is in Kampen, maar niet vaak open.

Ik zie zonet dat het boek via Standaard Boekhandel nog beschikbaar is. Ik zal dra wel eens een bestelling durven plaatsen.

Op het einde van de week valt bij mij trouwens het boek van de Eerste Wereldoorlog van HP Willmott binnen. Daar heb ik toch eventjes naar gezocht Very Happy
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2014 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben, zoals gewoonlijk, weer in drie tegelijkertijd bezig:
Bange septemberdagen over Dendermonde in 1914;
In Flanders Flooded Fields, vertaling van het koninkrijk gered door de zee;
Le calvaire des forts belges sous les coups de la Grosse Berta.

Ben dus nog wel even zoet puh

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
A. Depage

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2014 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Net mijn nieuwe aanwinst "De Eerste Wereldoorlog" van HP Willmott aan het inbladeren en toch al 2 joekels van fouten ontdekt (en dat op 5 min tijd) of het moet zijn dat de auteur (of de vertaler) het verschil niet kent tussen rechts of links:
- p27: de beroemde foto van Princip met zijn 2 kompanen op een bankje (Princip wordt hier verkeerd aangeduid).
- p49: de bekende foto van het trio Hindenburg, Ludendorff en Hoffmann (die laatste twee worden verwisseld).
Beetje ontgoocheld toch wel voor een boek waarvan ik dacht dat hij in zijn categorie toch vrij hoog aangeschreven stond. Maar toch blij dat ik het heb, het geeft toch nog een andere invulling van WOI dan de andere encyclopedische werken van Andriessen, Westwell of Wiest.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2014 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Niko @ 02 Jun 2014 21:53 schreef:
Ik ben, zoals gewoonlijk, weer in drie tegelijkertijd bezig:
Bange septemberdagen over Dendermonde in 1914;
In Flanders Flooded Fields, vertaling van het koninkrijk gered door de zee;
Le calvaire des forts belges sous les coups de la Grosse Berta.

Ben dus nog wel even zoet puh

Wat is je ervaring met het boek van Putteman, Nico?
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2014 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Het dagboek van Alexander Powell, Fighting in Flanders, zo goed als uit. Een schande dat ik dit ruim een jaar op de stapel heb laten liggen. Echt een goed boek dat de tijdsgeest goed weergeeft in augustus-oktober 1914. Ik merk ook dat de auteur flink zijn best doet om zo neutraal mogelijk te berichten. Ook zeer interessante passages gelezen over Gent, Aarschot, Antwerpen, ontmoetingen met Von Boehn, ...
Een aanrader!
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2014 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben bezig met een biografie van Atatürk ("Atatürk - The rebirth of a nation") geschreven door Patrick Kinross in 1964. Ik pik de interessantste WO1-aspecten eruit.

Atatürk was, althans volgens dit boek, praktisch alwetend, althans helderziend, zie bijvoorbeeld deze quote van pagina 66 (over de begindagen van de eerste wereldoorlog, voordat Turkije deelnam):
Quote:
he lobbied his friends in Constantinople insistently, writing views to them which showed a far-sighted grasp of international realities. He even foresaw that, sooner or later, America might become involved in the struggle, and that in would in fact become the First World War. Clearly it was to the advantage of Turkey, for the present, to remain neutral and continue to build up her military strengths, holding a balance between the powers and watching events until the moment arrived for a decision whether to intervene or not, and if so on which side. There was no need to hurry. For this would be a long war - of that he was convinced.

Mij komt dit over als wijsheid achteraf, maar het past in het verheven en verheerlijkende beeld dat dit boek, tot dusver althans (ik ben nu de oorlog net voorbij in dit boek), van Atatürk schildert. Ik vond dit echt storend en probeerde maar door de lofprijzingen heen te lezen. En dan blijft bij mij het beeld hangen dat hij een behoorlijk bazerig, ongenuanceerd, arrogant en waarschijnlijk ook haatdragend type moet zijn geweest.

Op dezelfde pagina beschrijft Kinross hoe de Engelsen twee "cruisers" (dit waren natuurlijk echter geen kruisers maar slagschepen) inpikten die de Turken hadden gekocht en die net waren afgebouwd, waarbij hij opmerkt dat "a clause in the contract had allowed for its cancellation in the event of war". Ik kan mij niet herinneren dit eerder te hebben gelezen, maar als dat waar is, dan volgt daaruit dat Turkije in ieder geval onmiddellijk moest worden terugbetaald (wat niet gebeurde - de Britten boden aan pas na de oorlog terug te betalen alsmede een soort huur in de tussentijd).

Na Gallipoli komt Atatürk in de Kaukasus terecht, alwaar hij (natuurlijk) een van de weinige Turkse overwinningen op zijn naam kan schrijven, maar in de winter (van 1916 - 1917 lijkt het) waren de Turkse troepen (pagina 100)

Quote:
at the mercy of long and badly planned lines of communication, (...) deficient not merely in guns but in foodstuffs. Nor could an army any longer subsist here on the country, for the ironical reason that in the earlier stages of the campaign the Armenians had been massacred or deported en masse, leaving the land a virtual desert, without peasants to grow food or artisans to provide service.

En op pagina 102 wordt vermeld dat Atatürk ter ontspanning van de officieren danspartijen liet organiseren "at which a few surviving Armenian ladies were provided as partners for the Turkish officers". Overdreven fijngevoeligheid kan je hem in ieder geval niet verwijten denk ik dan maar.

In 1917 vergezelt Atatürk de kroonprins op een bezoek naar Duitsland. Voor het vertrek ontmoet hij de kroonprins voor het eerst, en (pagina 109/110) "in his carriage, driving away from the Palace, he exchanged bitter reflections with his companion on the lot of a country which was doomed to have such a being as its sovereign". Atatürk vond het dus maar niets. Tijdens de reis later vertelt de troonopvolger Atarürk dat hij een groot bewonderaar van hem is (n.a.v. zijn optreden bij Gallipoli), en (pagina 110) Atatürk "immediately decided that the Prince was after all a man of intelligence". Ik moest hierom lachen, maar het lijkt erop alsof dit echt serieus was bedoeld ....... Tijdens het bezoek lectureerde hij Hindenburg en Ludendorff ook nog maar gelijk even, tja.

Tegen het eind van de oorlog bleek van Atatürk ook had voorzien dat na verlies van de Duitsers de Turken zich zouden moeten concentreren op hun Anatolische thuisgebied (pagina 124), waar hijzelf nota bene niet eens vandaan kwam (hij was een Macedoniër):

Quote:
It brought nearer his vision of a new Turkish nation, surgically freed from the canker of its outlying limbs to regenerate itself as a compact healthy body rooted in the good earth of its forbears. Syria, the land of the foreigner, had gone. But Anatolia, the heart-land of the Turk, still survived and must continue to survive.

Tja, tijdens zijn gevechten in Libië en de Balkan vóór de eerste wereldoorlog had hij echter nooit geopperd dat het beter was die gebieden maar gewoon af te stoten (laat staan Syrië of Arabië), dus dit lijkt weer eerder opportunistisch dan visionair.

Atatürk wordt beschreven als de enige Turkse generaal die geen nederlaag heeft geleden (pagina 129). Dat is bepaald discutabel te noemen, want in Syrië nam hij eerst ontslag toen het moeilijk werd en toen hij er later terugkeerde kon hij alleen maar aftochten leiden. Dat is geen verwijt aan Atatürk (de situatie was hopeloos) maar een nederlaag valt het toch wel te noemen lijkt mij.

Dit is niet het soort biografie dat mij aanspreekt, zoveel mag ik nu wel vast constateren.
Naar boven
FJB

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2014 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Vanochtend gearriveerd; " Adolf Hitler en de Eerste Wereldoorlog; het ware verhaal". Las er goede kritieken over dus ben benieuwd.

http://www.nieuwamsterdam.nl/adolf-hitler-en-de-eerste-wereldoorlog#.U7Phufl_tQo
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben net terug uit Ieper ivm Tour de France. En ik kocht, meteen ook aan begonnen, 'In the footsteps of private Lynch" door Will Davies. Kon op internet geen beter plaatjes vinden.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2014 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel deze klassieker aan het lezen. Zeer knap verteld, het boek zuigt je letterlijk naar het front!

Naar boven
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2014 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf ben ik net met 2 nieuwe boeken begonnen (1 voor beneden en 1 voor boven!!):

The Bairnsfather Omnibus

&

Warrior against his will, a German Sapper's account of WW1 - translated by J. Koettgen.

Zoals altijd verwacht ik zeer veel van deze aankopen. Moet eerlijk zeggen dat ik erg weinig WW1/Ieper boeken heb waarvan ik spijt heb gehad dat ik ze ooit heb gekocht, dan wel gekregen.
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2014 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

louis @ 27 Jun 2014 22:23 schreef:
Ik ben bezig met een biografie van Atatürk ("Atatürk - The rebirth of a nation") geschreven door Patrick Kinross in 1964.

[KNIP]

Dit is niet het soort biografie dat mij aanspreekt, zoveel mag ik nu wel vast constateren.

Na dit boek uitgelezen hebben blijkt mijn voorlopige conclusie onterecht: de overtrokken lofprijzingen verdwijnen naarmate dit boek vordert, en ik zou dit zeker een goede biografie willen noemen.
Naar boven
mirko

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2014 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bijna aan het einde van Barbusse's 'Under Fire' (Le Feu).

Heb het lezen ervan lang uitgesteld omdat vertaalde boeken me niet zo trekken, en ik slechte verhalen hoorde over deze vertaling uit de jaren 60.
Echter, na een paar hoofdstukken wen je aan de wat archaische, en soms ook wat gekke, vertaling.

Schitterend boek. Zelfs in de vertaling komen veel van de vrij 'romantische' beschrijvingen erg goed tot zijn recht. Hier en daar was ik wel wat huiverig met doorlezen vanwege zijn vrij gruwelijke beschrijvingen van het slagveld na de aanval op Tranchee Internationale. De somberheid, ellende en melancholie druipt er vanaf, totaal anders dan veel van de Engelse memoires die mijn boekenkast vullen. Met recht een klassieker.

Verder voor de 3e keer Lengels' 'To Conquer Hell' aan het doorneuzen voorafgaande aan weer een Argonnen trip, tesamen met de boeken van Wim Degrande.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2014 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb momenteel het boek Tegen-Strijd van de erfgoedcel Dendermonde uit. Aan de hand van zes tegenstellingen – orde en chaos, voor en tegen, angst en hoop, goed en slecht, binnen en buiten, toekomst en verleden – wordt het verhaal van de oorlog in bezet landgoed/arrondissement Dendermonde (van Oudegem over Buggenhout tot Wetteren) op een veelzijdige, vernieuwende en genuanceerde manier gebracht.

Het boek leest zeer vlot, ook slechts 200 blz, maar is zeer genuanceerd met een gefundeerde visie over beide partijen en verdere nuancering over het gedrag, houding en context van de verschillende burgers en Duitse troepen (bezettingstroepen versus soldaten van september, rustende fronttroepen enz). Erg goed was dat er geen oordeel werd geveld, maar net een verklaring wordt gezocht in het hoe en waarom in de bange septembermaanden in en rond Dendermonde en de jaren erna.

Hier en daar is er weinig uitgediept en kon er meer info gegeven worden, maar op zich stoort dit niet en was dit ook niet de opzet van het boek. De aangehaalde bronnen beslaan dagboekfragmenten van lokale burgers (bvb. Dubois), bestaande publicaties (bvb Stroobants, Buysse) tot heel veel stadsarchieven van alle gemeenten binnen het arrondissement.

Een aanrader dus! De gelijknamige tentoonstelling vindt trouwens heden plaats in de bib van Dendermonde.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2014 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
"Imperium en republiek".Frankrijk in de negentiende eeuw eeuw.Rudy Van Roy.
"Fanion bleu-jonquille"56 en 59 BCP door Paul Simon.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
louis

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2014 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een boek gelezen over de geschiedenis van het zionisme, waarin een paar stukjes voorkomen die voor dit forum wellicht interessant zijn. Het gaat om het boek "A History of Zionism" van Walter Laqueur. Ik las de eerste druk, uit 1976.

Op pagina 176 beschrijft Laqueur hoe de Duitse regering tot 1914 nooit veel interesse had getoond in het zionisme, en vervolgt dan:

Quote:
With the outbreak of war the attitude became somewhat more positive. The German leaders did not want to antagonize the Zionists because of their infuence among east European Jewry and in the United States. Bethmann Hollweg, the chancellor, and Wangenheim, the German ambassador in Constantinople, tried on various occasions to impress Talaat, then minister of the interior at the Porte, to refrain from actions which would provoke world Jewry. Between 1914 and 1917 German diplomatic representatives frequently interceded, albeit only informally, with the Turkish authorities on behalf of Palestinian Jewry. Most of these interventions concerned Djemal Pasha, the Turkish commander in Palestine, who was determined to deport all Jews of Russian nationality, i.e. the majority of the Jewish polulation.

En op pagina 177 wordt verklaard waarom de Duitsers dan niet met een soort Balfour Declaration van hun kant kwamen:

Quote:
When Djemal Pasha visited Berlin in August 1917, he told Hantke and Lichtheim that he was still hostile to the idea of a Jewish Palestine, since he had to take into account the feelings of the Arab population. (...) In a conversation with the German ambassador shortly before the Balfour Declaration, Djemal said he would be willing to concede a national home to the Jews, but for what purpose, since the Arabs would only kill them. The Turks would have greatly preferred not to make any concessions at all, but there was no doubt that if hard-pressed they would opt for the Arabs. This must have been clear to the Germans, who reached the conclusion that the goodwill of the Zionists was not worth a major crisis in their relations with the Turks.

Maar, vervolgt de schrijver dan, het enkele feit dat de zionisten pogingen deden om de Duitsers aan hun kant te krijgen, vergrootte de druk op de Engelsen om iets te doen, hetgeen van belang was in de Engelse besluitvorming voorafgaand aan de Balfour Declaration. Maar het boek maakt verder duidelijk dat het verkrijgen van de steun van de Joden geen heel belangrijke reden (in ieder geval niet voor Balfour en Lloyd George - het kan natuurlijk van belang zijn geweest voor de overige kabinetsleden, die wellicht wat minder bijbels waren dan Balfour en Lloyd George) was bij het redigeren van de Balfour Declaration. Zie pagina 203:

Quote:
When (...) shortly after the event Balfour was asked whether it has been his intention to make a bid for Jewish support in the war, he replied: "Certainly not". He and Lloyd George wanted to give the Jews their rightful place in the world. It was not right, they felt, that a great nation should be deprived of a home. Balfour believed, as Lloyd George did, that the Jews had been wronged by Christendom for almost two thousand years and that they had a claim to reparation. The whole culture of Europe, he said in a speech in 1922, had been guilty of great crimes against the Jews, and the British had at least taken the initiative in giving them the opportunity of developing in peace the great gifts with in the past they had been to apply only in the countries of the diapora.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2014 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel in dit bezig:

Knap boek dat het relaas weergeeft van de 7 getroffen martelaarssteden in de eerste 2 maanden van de oorlog in België. Elke stad wordt beschreven aan de hand van lokale historici. Bij elke stad werden eveneens alle slachtoffers opgelijst en komen ook de herdenkingsmonumenten en -vieringen aan bod.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2014 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bezig in: In stahlgewittern.

Na het lezen van zijn dagboek, moest ik zijn boek ook gewoon hebben Cool
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2014 7:17    Onderwerp: Reageer met quote

Snel nog even het boek van Chielens-Den Dooven 'De laatste getuige, het landschap tijdens WOI' aan het doornemen.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2014 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Koning Albert en zijn soldaten van L. Vandeweyer.
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2014 6:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net "Van Nul tot Nu" gelezen, een serie stripboeken die de Nederlandse geschiedenis chronologisch bespreekt in 4 delen. Er is ook een vijfde deel, dat gaat over de geschiedenis van de gewone mens, en bespreekt zaken als voeding, huisvesting, rechtspraak, sex, etc, en is een beetje een vreemde eend in de bijt (maar zeker niet misplaatst).

Het is leuk geschreven en bevat al met al toch meer inhoud dan ik had verwacht (stripboeken worden toch vaak met oppervlakkigheid vereenzelvigd, dus ik had niet veel verwacht). De doelgroep is vast primair kinderen, maar er zit behoorlijk veel humor in die vaak aan kinderen voorbij zal gaan, dus dit is zeker ook voor volwassenen interessant om te lezen. Ik heb me er in ieder geval zeker mee vermaakt.

Hoe dan ook, voor dit forum is alleen het stuk over WO1 relevant. Er zijn ca 5 bladzijden aan de oorlog gewijd, en opmerkenswaardig vond ik de volgende passages:

- "Duitsland verklaarde meteen de oorlog aan Frankrijk, Engeland en Rusland, omdat die de kant van Servië kozen". Laat ik nu altijd gedacht hebben dat Duitsland helemaal geen oorlog met Engeland wilde en dat het Engeland was dat Duitsland de oorlog verklaarde.....

- "Toen het Amerikaanse schip de Lusitania tot zinken werd gebracht, verklaarde Amerika Duitsland de oorlog". De torpedering Lusitania (een Engels schip, geen Amerikaans) was echter in 1915, de oorlogsverklaring in 1917.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2014 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Kent er iemand dit boek? Is dit de moeite om aan te schaffen?
Wat is de mening van de auteur betreffende de schuldvraag tijdens WOI?

Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Pas op vakantie geweest, ene week naar Ieper andere week Londen.
Paar boeken aangeschaft, waar ik binnenkort hopelijk een start mee kan maken.

Ieper:

-Harry's War, the great war diary of Harry Drinkwater. door Jon Cooksy en David Griffiths samen gesteld. Leek me wel een boeiend boekje aangezien hij niet alleen op westfront zat maar ook in Italië. Is weer net wat anders.

-The Somme Mud, geschreven door E.P.F Lynch, door Will Davies samen gesteld. Ik had het vervolg dat Davies de sporen natrok van Lynch, dus ik moest deze wel hebben. Naslag werk is trouwen ook goed te lezen zonder dat je dit boek al hebt gelezen.

-Menenpoort & Last Post, Dominiek Dendooven. Herziende uitgave 2014, ziet er goed en degelijk uit als achtergrond info over beide zaken die zo met elkaar verklonken zijn.

Londen:

-Forgotten voices of the Somme, Joshua Levine. Ben enorm aangetrokken tot persoonlijke verhalen van soldaten in deze oorlog, waar ze dan ook vochten.

-A Prayer for Gallipoli, great war diaries of chaplan Kenneth Best. Samen gesteld door Gavin Roynon. Deze Roynon heb ik ooit ontmoet toen hij zijn boek "Massacre of the innocents" presenteerde in Ieper, overigens ook goed boek. Aardige man, weet dagboeken goed neer te zetten met extra feiten of situaties te verduidelijken.

Kortom, ik het mezelf een goed eindejaars boekenuitkering gegeven.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, heb je nu ook een boek over de begraafplaatsen aangekocht?
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, dat komt wel weer andere keer. Ik moest concessies maken tussen wat boeken en ik verkoos boek over Menenpoort toch boven dat boek over cemeteries (zo'n groot boek en klein boek gebundeld, exacte titel is me ontschoten).
A. Depage

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 7:14    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 27 Nov 2014 0:38 schreef:
Nee, dat komt wel weer andere keer. Ik moest concessies maken tussen wat boeken en ik verkoos boek over Menenpoort toch boven dat boek over cemeteries (zo'n groot boek en klein boek gebundeld, exacte titel is me ontschoten).

Stille steden van Flanders fields, bedoel je wss Wink
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 7:21    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, die was het inderdaad.
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Eric: hoe vond jij `Harry´s War`

Heb het boek zelf gelezen en ik was zeer tevreden.

Las makkelijk weg, mooi verhaal en heel erg menselijk.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb die net, ben nog niet verder gekomen dan de introductie op de eerste pagina's net als de rest van de boeken. Maar als die makkelijk weg leest, dan word het mijn "op mijn werk pauze boek".
Harry Drinkwater, de man die het dagboek schreef, is geboren in Stratford-upon-Avon, daar komt nu Ramparts Museum.

Sapper D.

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Eric:
Mooi werk heb je, om een boek mee te kunnen nemen voor de 'pauze'.
I am jealous. Als ik pauze heb, chill ik een beetje maar ik ga zeker niet lezen...

Met makkelijk weglezen bedoel ik, negen van de tien keer, dat ik onaangenaam verrast ben dat het boek alweer afgelopen is.
Dat vond ik bij deze dus.

Weet je welke boeken ik dat ook heel erg vervelend vond (dat het afgelopen was, IK WIL MEER):

Ian Hay - The first hundred thousand.
Ann Clayton - Chavasse, double V.C.
Grieve - Tunnellers
Jack Sheldon - The German army at Ypres 1914
VanEmden - Sapper Martin
Jerry Murland - Aristocrats go to war (Toppie!)
Van Emden - The last fighting Tommy.

...en nog veel anderen...
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn "werk-pauze-boek" en "net-voor-het-slapen-gaan-boek" op dit moment is Sleepwalkers van Clark, nu niet bepaald de meest luchtige lectuur, maar het scheelt dat het erg vlot geschreven is Laughing
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2014 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Eric: jij moet intussen een indrukwekkende boekenkast hebben om jaloers op te zijn, niet?
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2014 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 28 Nov 2014 21:11 schreef:
Mijn "werk-pauze-boek" en "net-voor-het-slapen-gaan-boek" op dit moment is Sleepwalkers van Clark, nu niet bepaald de meest luchtige lectuur, maar het scheelt dat het erg vlot geschreven is Laughing

Grappig, ik ben met hetzelfde boek bezig Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2014 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

A.Depage, dat valt best wel mee (vind ik zelf). Want ik heb juist door deze topic altijd het idee "kanonne, die moet ik óók nog hebben voor in de verzameling".
Maar boekenaantal groeit gestaag.

marty

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2014 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Als updatertje:

Deze Knack Historia 1914 neem ik steeds door en is bere-interessant.
Onder de noemers 'De Negentiende Eeuw eindigt in 1914', 'Ten Oorlog', etc
krijg je een zeer bredere kijk op het pré-1ste Wereldoorlog gebeuren -worldwide-. Ik kijk reeds uit naar de 1915 editie!

mvg.,
Marty
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2014 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

Net begonnen aan "Ik zal ze horen roepen. Oorlogsleed in Melle in 1914" van Paul Neirinck, een boek over mijn geboortedorp. Ziet er fraai uit en brengt de nostalgie naar boven waar ik ook naar school ben geweest. Het College van de Paters Jozefieten speelde een bepalende rol tijdens de bezetting, ook Hitler bracht in 1940 nog een bezoek aan de school.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2014 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dit boek gekregen voor mijn Kerst: "Dendermonde brandt: september/oktober 1914" - een klepper van 4,1 kg, 35x25 cm, 5cm dik - 512 blz, ruim 600 foto's. Mooi naslagwerk dus! Smile

[img]http://www.martelaarsteden.be/sites/default/files/styles/publicatie-teaser/public/publicaties/brandt.png?itok=YERZXYNv[/img]

Als afsluiting van het herdenkingsjaar "Eerste Wereldoorlog Dendermonde 1914-2014" werd een omvangrijk boek uitgegeven door het Provinciebestuur van Oost-Vlaanderen. In dit boek worden niet alleen de foto's van de verwoestingen afgebeeld, maar ook honderden idyllische prentkaarten, veelal in kleur, die een beeld geven van de verdwenen stad omstreeks de eeuwwisseling 1900. Het boek telt ca. 500 pagina's op groot formaat en bevat 600 afbeeldingen.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2015 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
ik lees momenteel " de kust bezet 1914- 1918".
het gaat over de bezetting van de Belgische kust tijdens WW1.
een aanrader,met mooie foto's en tekst en kaarten. batterijen en stellingen en toelichting over de Duitse marinedivisies.
kijk zelf eens op
http://webshop.west-vlaanderen.be/publicaties/alle/alle/alle/alle/de_kust_bezet_1914-1918

voor 25 €(exclusief verzendingskosten ) zeker de moeite waard !!!
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2015 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Na 'De dood met de kogel' van S. Debaeke nu overgeschakeld naar een roman van Ludwig Renn: Krieg.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2015 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 13 Jan 2015 13:09 schreef:
Na 'De dood met de kogel' van S. Debaeke nu overgeschakeld naar een roman van Ludwig Renn: Krieg.

Die is leuk he? Vergeten klassieker die weer wat geherwaardeerd wordt tegenwoordig.

Gr P
louis

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2015 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net een boek gelezen over de Taiping opstand, een opstand in China, ca 1850 - 1865, waarin beduidend veel meer doden zijn gevallen dan in de eerste wereldoorlog. Mij viel op dat bij het beleg van steden vaak gebruik werd gemaakt van ondertunneling (ook door de verdedigers om de tunnels van de aanvallers op te blazen). Dat deed mij weer beseffen dat in de loopgravenoorlog van WO1 eigenlijk gewoon teruggegrepen werd op eeuwen-oude belegeringstechnieken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 23, 24, 25  Volgende
Pagina 24 van 25

Ga naar: