Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat lees je nu:
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zijde26

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2005 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Deze week kreeg ik thuis besteld : ' Onsterfelijke Fronten ' geschreven door Evelyn De Roodt
Dik boek, moet nog beginnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2005 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

L'offensive de champagne -bernard crochet-Ysec diffusions
Het is een 96 paginas tellend boekje die het offensief in de champagne van 25 september 1916 beschrijft; achteraan is ook nog een 3O blz toerisitsche route opgenomen die langs de voornaamste bezienswaardigheden gaat.
pascal
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2005 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

la guerre en argonne-13 juillet 1915-L'offensive allemande de la haute chevauchee van claire stratonovitch-Ysec diffusions.
Is het eerste deel van twee boekjes die de gevechten in de argonnen in 1915 beschrijven...80 blz. Het tweede deel is voor morgen...
pascal
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2005 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

"de Heuvel" van Willy Spillebeen.

Mooi boek over Hill 60, de bewoners van Zwarteleen, Duitsers die bezig gaan met gas en Engelsen die beginnen met tunnelen.
Veel herkenbaars.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Roma

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2005 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

"Mysterie 14/18 - De eerste Wereldoorlog" van Richard HEIJSTER. Wink
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2005 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Roma schreef:
"Mysterie 14/18 - De eerste Wereldoorlog" van Richard HEIJSTER. Wink

ja, die heb ik klaarliggen om te gaan lezen. Moet alleen het fotootje op de achterkant even afplakken. Evil
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2005 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Jullie een beetje kennende adviseer ik een stevige borrel tijdens het lezen.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2005 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Moet hem ook dringend eens herlezen; heb hem indertijd gekocht en gelezen toen hij juist uit was, maar weet er niet veel meer van...
pascal
Naar boven
Jack Russell

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 8:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo mensen,

Net in Parijs gekocht;
- The Eastern Front, 1914-1917 door Norman Stone
- Paths of Glory, The French Army 1914-1918, door Anthony Clayton

Beide boeken zijn paperbacks in het engels, en lijken veelbelovend, en van beide thema's weet ik nog bijzonder weinig ! Voor mij een goede koop dus.
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 8:15    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:

Het gaat zelfs zonder borrel, dus dat spreekt al in je voordeel. Maar ja ik ben nog maar aan pagina 96.... Embarassed
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Net begonnen aan Van het Vrijbos tot Roeselare, Eindoffensief 1918 van Baccarne en Steen.

Grote klasse met sterke aandacht voor alle vechtende partijen, heb hier een hoop opgestoken over Duitse Infanterieregimenten in ik ben nog maar net begonnen met lezen.

Stephen Bull's World War One German Army, beperkt informatief over de Duitse regimenten maar goed fotomateriaal voor de uniformen.

En als ik veel tijd heb ga ik eens beginnen aan Beneath Flanders Fields.

Maar voor het ogenblik ben ik eigenlijk zelf aan het schrijven als een gek.
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Roma schreef:
Richard schreef:

Het gaat zelfs zonder borrel, dus dat spreekt al in je voordeel. Maar ja ik ben nog maar aan pagina 96.... Embarassed

Niet iedereen is er enthousiast over geloof ik. Onze vriend Pierre Grande Guerre is zelfs een soort aanval begonnen:
http://groups.msn.com/TheWesternFrontWW1/general.msnw?action=get_message&mview=1&ID_Message=170&LastModified=4675541822942307674

Iedereen is natuurlijk vrij om een mening te vormen. Toch stoort het me dat Pierre me 'een zelfverklaard onfeilbaar paus van WO1 met neofascistische ideeën' noemt. Ik vraag me af waar ik dat aan te danken heb.

Laatst aangepast door Richard op 05 Okt 2005 15:39, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

En anderen wel. LtKol E.T. Linson van het Kennis en Onderzoekscentrum van de KMA in Breda schreef in Spectator(2000), het periodiek van de KMA:

Quote:
(…)ook in de andere ‘historische hoofdstukken’ schetst hij het krijgsverloop en legt hij verbanden tussen kennelijk onverklaarbare gebeurtenissen en de beschreven gebeurtenissen. De variëteit van de gebeurtenissen is groot, en de overtuigingskracht van de argumenten die Heijster aanvoert om de door hem veronderstelde verbanden te onderbouwen is ook verschillend. Soms lijkt de argumentatie enigszins gezocht, in een aantal andere gevallen kan de conclusie niet anders zijn dan dat er opmerkelijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, waarvoor een afdoende verklaring ontbreekt. De gedrevenheid en de oprechtheid van de auteur komen zeker in deze hoofdstukken helder tot uitdrukking
In het tweede deel laat de auteur zich zien in een kwaliteit die hij in zijn eerdere boeken ook heeft aangetoond; die van een goede gids over de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog. Nieuw is de dimensie ‘spiritualiteit die in dit tweede deel de ingang vormt tot een ongewone reis langs die slagvelden. Hij gaat steeds gedetailleerd in op allerlei bovennatuurlijke verschijnselen en onverklaarbare gebeurtenissen op en rond het oorlogsgebied. Hij beschrijft eerst de bijzondere gebeurtenis, schenkt aandacht aan de personen en omstandigheden die daarbij een rol speelden en gaat dan in op hetgeen op de betreffende plaats in de Eerste wereldoorlog heeft afgespeeld. Met nauwkeurige detailkaartjes geeft hij de plaats aan van het gebeurde, zodat de lezer in de gelegenheid is ter plekke zijn ervaringen op te doen.
Hierdoor ontstaat een gevarieerd beeld van ervaringen, veelal beleefd in het recente verleden en opgedaan op vele plaatsen aan het voormalige westelijk front. Met name de beschrijving van de achtergrond van personen die getuigen van bovennatuurlijke ervaringen, zoals twee nuchtere politiemannen die hun relaas doen, maakt simpele weerlegging lastig.
Dat velen bij een bezoek aan de voormalige slagvelden van de Eerste Wereldoorlog bijzondere ervaringen opdeden is na lezing van Mysterie 14/18 overduidelijk. Misschien komen dergelijke ervaringen voort uit de bekendheid van betrokkenen met de omvang en redeloosheid van de slachtingen die hebben plaatsgevonden. Bij een bezoek aan een slagveld liggen de verwachtingen nu eenmaal anders dan bij een bezoek aan een concert. Het besef van zoveel plotseling beëindigde jonge mensenlevens laat niemand onberoerd. Het is de vraag of de bijzondere ervaringen daarin hun oorsprong vinden of dat ze voortkomen uit een sfeer of energie die nog altijd over de slagvelden hangt. Zoals gezegd is ‘Absence of evidence’ geen ‘Evidence of Absence’.
De verdienste van Heijster is dat hij met dit boek aandacht schenkt aan een ongewone dimensie van deze oorlog. Ongeacht een aantal punten van kritiek maakt dat het lezen van dit ongebruikelijke boek aantrekkelijk.’
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dit boek is al wel onder- een ander topic uitvoerig besproken, maar ik kan het mij toch niet laten om er nog één en het ander over te zeggen.

Ten eerste vind ik het moedig van jou Richard dat je dit boek hebt geschreven. Het is een thema dat vele mensen bezig houdt en dat dus in elk geval aandacht verdient. Menig historicus zou er zich niet aan gewaagd hebben uit angst zijn credibiliteit te verliezen. Jij hebt het dus wel gedaan, waarvoor respect.
Dit gezegd zijnde: Het deel ivm paranormale zaken tijdens WO1 en het gedeelte met ooggetuigenverslagen van hedendaagse slagveldtoeristen vind ik goed. Die ooggetuigenverslagen zeggen heel wat over de mentaliteit waarmee mensen heden ten dage de slagvelden bezoeken, en vanuit cultureel-historisch oogpunt vind ik het bijzonder interessant dat jij er enkele bij elkaar hebt gebracht. De verklaringen die je hiervoor aanbrengt zijn uiteraard subjectief, en daar haak ik dan ook af omdat ik zelf geen geloof hecht aan reďncarnatie en dergelijke. Ik denk persoonlijk dat veel te maken heeft met de ingesteldheid waarmee iemand de slagvelden bezoekt.
Toch heb ik mijn wenkbrauwen gefronst bij het lezen van een uitvoerig verslag ivm Rob Van Zanten die in Verdun aan 'militaire archeologie' doet? Nu ben ik zelf archeoloog en bijzonder geďnteresseerd in slagveldarcheologie. Ik vraag me dan ook af waarom ik nog nooit van deze man gehoord heb. Zomaar wat dingen opgraven op de slagvelden is geen archeologie, maar plundering van het bodemarchief. Het heeft in de verste verte niets met archeologie te maken en is daarenboven, terecht, strafbaar. Nu ja, misschien heeft deze man toestemming voor zijn activiteiten, dan trek ik mijn woorden terug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Van Grunswege

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dat jullie je druk maken over de Manke Nelis van het westlijk Front! Laughing
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het verhaal van Rob van Zanten indertijd dermate interessant dat ik het opgenomen heb, Bert. Temeer daar hij het begrip reďncanatie enigermate logisch verklaarde. Van Zanten werkt bij de politie en in zijn vrije tijd scharrelt hij systematisch spullen bij elkaar op de slagvelden bij Verdun. Net als jij ben ik van mening dat dit laatste niet kan, ik durf het zelfs over plunderen te hebben. Rob van Zanten was overigens de grote inspirator van Bram Vermeulen tijdens diens zoektocht naar het 'verleden'.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Manke Nelis? Blijkbaar ontgaat er mij hier iets, maar bon, als dat inderdaad zo is Richard dan hoop ik dat hij vlug tegen de lamp loopt en dat ze hem een gepeperde boete voorschotelen. Als ik hem ooit 'lustig spittend' tegenkom op de slagvelden van Verdun, zal ik in ieder geval niet nalaten onmiddellijk de Gendarmerie op de hoogte te stellen.
Ik heb al meermaals op opgravingen gewerkt waar er ineens een heel stuk 'recente vervuiling' van graafgrage amateurs blijkt te zitten. Zeer frustrerend als je zelf alle moeite neemt om het kleinste detail zorgvuldig te documenteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Bert schreef:
Ten eerste vind ik het moedig van jou Richard dat je dit boek hebt geschreven. Het is een thema dat vele mensen bezig houdt en dat dus in elk geval aandacht verdient. Menig historicus zou er zich niet aan gewaagd hebben uit angst zijn credibiliteit te verliezen. Jij hebt het dus wel gedaan, waarvoor respect.

Bedankt voor je woorden, maar laten we niet overdrijven. Moedig? Ik heb van te voren heel goed overdacht wat het risico zou zijn. Het geeft namelijk een handvat om mee te slaan als iemand het boek wil afkraken en het is makkelijk lachers op de hand te krijgen. Vandaar dan ook dat ik uitvoering bronnen genoemd heb en dat iedereen die in het boek zijn verhaal doet met naam en woonplaats genoemd is. En tot mijn genoegen waren de recensies voor het overgrote deel positief tot lovend. Dat zorgde er voor dat het de zesde plaats van de Trouw top-tien innam. Trouw is een vooraanstaande krant in Nederland. Ik werd indertijd overstelpt door brieven van mensen die zich herkenden en blij waren dat het toch wel vreemde onderwerp eindelijk bespreekbaar was.

Wat betreft grijpgrage amateurs deel ik je mening volkomen. Slagvelden zijn om met respect te betreden, om te bestuderen en niet om op een goedkope manier een verzameling aan te vullen. Het zijn geen militariawinkeltjes die klaarliggen om beroofd te worden.

Overigens denk ik niet dat Van Grunswege jou bedoelt met Manke Nelis.

Laatst aangepast door Richard op 05 Okt 2005 17:21, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat Pierre Grande Guerre veelvuldig post op http://www.worldatwar.nl/forum/ en daar ook reclame maakt voor zijn site heb ik daar de volgende reactie geplaatst:

Quote:
Normaal reageer ik niet op recensies, maar in dit geval vind ik dat een user van uw forum te ver gaat. Weliswaar niet op dit forum, maar op zijn site. In een poging hem te bereiken plaats ik mijn reactie hier. En juiste plaats lijkt me, zeker gezien het feit dat hij hier regelmatig reclame maakt voor zijn product.
User Pierre Grande Guerre vond het nodig een soort aanval in te zetten tegen mijn boek Mysterie 14/18. Iedereen is natuurlijk vrij een mening te vormen en te verkondigen. De manier waarop gaat echter verder dan gebruik maken van vrijheid van meningsuiting, het gaat richting smaad. Het stoort me enorm dat Pierre me 'een zelfverklaard onfeilbaar paus van WO1 met neofascistische ideeën' noemt en ik vraag me dan ook af waar ik dat aan te danken heb. Op het forum waar ik admin ben heb ik Pierre altijd met de nodige egards behandeld en ik begrijp werkelijk niet waar deze vijandigheid ineens vandaan komt.

http://groups.msn.com/TheWesternFrontWW1/general.msnw?action=get_message&mview=1&ID_Message=170&LastModified=4675541822942307674

Lees je woorden nou eens na Pierre? Ben je nou echt van mening dat zoiets zomaar kan en nodig is? Waar slaat dit op? Komt dit zomaar uit de lucht vallen? Heb ik je iets misdaan? En als je dan toch zo nodig recensies wilt plaatsen, plaats deze dan ook; dat brengt de zaak meer in evenwicht. Hij is van LtKol E.T. Linson van het Kennis en Onderzoekscentrum van de KMA in Breda. De man schreef in Spectator(2000), het periodiek van de KMA:
(…)ook in de andere ‘historische hoofdstukken’ schetst hij het krijgsverloop en legt hij verbanden tussen kennelijk onverklaarbare gebeurtenissen en de beschreven gebeurtenissen. De variëteit van de gebeurtenissen is groot, en de overtuigingskracht van de argumenten die Heijster aanvoert om de door hem veronderstelde verbanden te onderbouwen is ook verschillend. Soms lijkt de argumentatie enigszins gezocht, in een aantal andere gevallen kan de conclusie niet anders zijn dan dat er opmerkelijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, waarvoor een afdoende verklaring ontbreekt. De gedrevenheid en de oprechtheid van de auteur komen zeker in deze hoofdstukken helder tot uitdrukking In het tweede deel laat de auteur zich zien in een kwaliteit die hij in zijn eerdere boeken ook heeft aangetoond; die van een goede gids over de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog. Nieuw is de dimensie ‘spiritualiteit die in dit tweede deel de ingang vormt tot een ongewone reis langs die slagvelden. Hij gaat steeds gedetailleerd in op allerlei bovennatuurlijke verschijnselen en onverklaarbare gebeurtenissen op en rond het oorlogsgebied. Hij beschrijft eerst de bijzondere gebeurtenis, schenkt aandacht aan de personen en omstandigheden die daarbij een rol speelden en gaat dan in op hetgeen op de betreffende plaats in de Eerste wereldoorlog heeft afgespeeld. Met nauwkeurige detailkaartjes geeft hij de plaats aan van het gebeurde, zodat de lezer in de gelegenheid is ter plekke zijn ervaringen op te doen. Hierdoor ontstaat een gevarieerd beeld van ervaringen, veelal beleefd in het recente verleden en opgedaan op vele plaatsen aan het voormalige westelijk front. Met name de beschrijving van de achtergrond van personen die getuigen van bovennatuurlijke ervaringen, zoals twee nuchtere politiemannen die hun relaas doen, maakt simpele weerlegging lastig. Dat velen bij een bezoek aan de voormalige slagvelden van de Eerste Wereldoorlog bijzondere ervaringen opdeden is na lezing van Mysterie 14/18 overduidelijk. Misschien komen dergelijke ervaringen voort uit de bekendheid van betrokkenen met de omvang en redeloosheid van de slachtingen die hebben plaatsgevonden. Bij een bezoek aan een slagveld liggen de verwachtingen nu eenmaal anders dan bij een bezoek aan een concert. Het besef van zoveel plotseling beëindigde jonge mensenlevens laat niemand onberoerd. Het is de vraag of de bijzondere ervaringen daarin hun oorsprong vinden of dat ze voortkomen uit een sfeer of energie die nog altijd over de slagvelden hangt. Zoals gezegd is ‘Absence of evidence’ geen ‘Evidence of Absence’. De verdienste van Heijster is dat hij met dit boek aandacht schenkt aan een ongewone dimensie van deze oorlog. Ongeacht een aantal punten van kritiek maakt dat het lezen van dit ongebruikelijke boek aantrekkelijk.’

Dat mijn boek onderwerp van discussie zou worden, was me tijdens het schrijven al duidelijk. En dat was ook de bedoeling. Maar dat ik onder de gordel zou worden aangevallen kon ik niet voorzien. Ik ben verbaasd en eigenlijk ook een beetje aangeslagen. Niet door www.skepp.be, daar kun je een dergelijke reactie van verwachten, dat is hun insteek. Maar wel door de door Pierre gekozen eigen bewoordingen die kant nog wal raken en die hij ook niet hard kan maken. Ik vraag me dan ook af wat er met de man aan de hand is. Hij eindigt zijn betoog met ‘de zeepbel is definitief doorgeprikt’. Ik vind de toonzetting dusdanig dat Pierre zijn eigen zeepbel doorprikt, het laat zien wat voor een man het is.

Met vriendelijke groet,

Richard Heijster

De reactie is meteen verwijderd door projectleider en voorzitter Hans Molier. Hij schreef:

Quote:
Richard, allereerst van harte welkom op ons forum. Toch wil ik je even meedelen dat het niet de bedoeling is om onderlinge meningsverschillen, die in het verleden op een ander forum zijn behandeld, op dit forum verder ter sprake te brengen en/of te behandelen. Zoals je zelf al aangeeft, dit is iets tussen jou en desbetreffend forumlid en ik vind dat jullie dit achter de schermen zelf verder moeten afhandelen en/of uitpraten.

Ik heb daarom zojuist de door jou geplaatste boodschap op dit forum verwijderd. Nogmaals, mocht je een 'oud zeer' hebben met een forumlid dat ook hier actief is, los dit aub intern op. Dank je.

Aangezien Molier mij op zijn forum geen spreekruimte biedt, nodig ik hierbij Pierre Grande Guerre uit om op ons forum zijn commentaar te leveren. Ik ben benieuwd naar het ‘oud zeer’ en de 'onderlinge meningsverschillen, die in het verleden op een ander forum zijn behandeld.'
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, Molier ontpopt zijn forum blijkbaar tot een forum zonder vrije meningsuiting waar je je niet mag verdedigen. Toch jammer, want hiermee kan hij in één adem genoemd worden met Fred Magré. En Pierre, wees een vent en reageer gewoon hier. Val Richard hier aan en niet bij Hans.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
...Niet iedereen is er enthousiast over geloof ik. Onze vriend Pierre Grande Guerre is zelfs een soort aanval begonnen:
http://groups.msn.com/TheWesternFrontWW1/general.msnw?action=get_message&mview=1&ID_Message=170&LastModified=4675541822942307674...

Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen meningsuiting maar de manier waarop die mening naar voor wordt gebracht zegt soms meer over de persoon zelf dan over de bekritiseerde...
Het feit dat die beledigende kritiek geplaatst wordt op een ander forum getuigt bovendien van weinig of geen moed.
Ik persoonlijk vind het zeer laagbijdegronds.

Richard, mijn oprechte commentaar mag je zeker verwachten wanneer ik je boek heb uitgelezen. Ik zal eerlijk zijn, maar in elk geval correct blijven. Wink
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal mee eens Hauptman.

Hans laat nu wel duidelijk zien hoe het runnen van een forum niet moet!
Ik geef toen het boek van Richard is niet het mijne.
Maar affikken op deze manier slaat wel alles.

Laatst aangepast door Merlijn op 05 Okt 2005 19:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Roma, faire en wel beargumenteerde kritiek, prima, maar persoonlijke aanvallen en strafbare dingen roepen als "zelfverklaard onfeilbaar paus van WO1 met neofascistische ideeën " is van een totaal ander kaliber.
Als de link naar ons forum op die site zou staan, zou ik hem verwijderd willen hebben.
Ik zou op geen manier dan ook met dit soort uitspraken gelieerd willen worden.
Ik ben veel, heel veel gewend op I-net gebied, maar dit gaat een brug te ver.
Ook hier is weleens kritiek op een boek geweest, maar nooit hebben we mensen persoonlijk aangevallen.
Ik vind het triest en valt voor mij onder een categorie erger dan Magré..
Niets, maar dan ook niets rechtvaardigt dit soort uitspraken.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
Roma, faire en wel beargumenteerde kritiek, prima, maar persoonlijke aanvallen en strafbare dingen roepen als "zelfverklaard onfeilbaar paus van WO1 met neofascistische ideeën " is van een totaal ander kaliber.
Als de link naar ons forum op die site zou staan, zou ik hem verwijderd willen hebben.
Ik zou op geen manier dan ook met dit soort uitspraken gelieerd willen worden.
Ik ben veel, heel veel gewend op I-net gebied, maar dit gaat een brug te ver.
Ook hier is weleens kritiek op een boek geweest, maar nooit hebben we mensen persoonlijk aangevallen.
Ik vind het triest en valt voor mij onder een categorie erger dan Magré..
Niets, maar dan ook niets rechtvaardigt dit soort uitspraken.

Dat zijn de woorden van Pierre die Hans met een dikke pen onderstreept door de reactie van Richard weg te halen. Hij is het er blijkbaar mee eens.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

En dat, beste Hauptmann, is veelzeggend...

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Beide heren kunnen trouwens gewoon hier reageren, we bieden nu eenmaal iedereen een podium, een ban is nieteens aan de orde.

Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Moet het boekje dringend eens opnieuw lezen om die crypto fascistische ideen te vinden...vond het indertijd wel een leuk boekje, ook al heb ik zelf nog geen echte mysterieuze dingen meegemaakt aan het ex front; maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn; sommige mensen zijn gevoeliger voor zoiets dan andere denk ik; maar zo een persoonlijke aanval op internet vind ik volledig verkeerd; laat de mensen die andere dingen geloven dan jij, in hun geloof; want wie zegt dat jij gelijk hebt?
Ik ga dikwijls op een nederlands modelbouwforum, en daar wordt de minste persoonlijke aanval direct verwijderd, met de melding hun vete per PB uit te vechten...
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb eigenlijk geen zin meer om er verder op in te gaan. Mij is volkomen onduidelijk waar deze 'vete' vandaan zou komen en ben er een beetje ontdaan van. Kennelijk is het bon ton om een schrijver van boeken als groot wild te beschouwen, ongegeneerd onder vuur te nemen en er volkomen op los te schieten. Onbeschaafd gedrag, andere woorden heb ik er niet voor. Maar ik trek het me wel aan, en zeker zo'n opmerking als zou ik fascistische zaken publiceren. Dat doet zeer en slaat kant noch wal.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, en nu weer over tot de orde van de dag : wat lees ik vandaag?
La guerre en argonne tome 2 les combats de l'ete 1915 van yves buffetaut-Ysec diffusions
beschrijft de gevechten in het argonnenwoud in de zomer van 1915 met een interessante 20 blz reisgids inbegrepen; 96 blz. En uit verwijzingen in de tekst blijkt dat er nog twee dergelijke boekjes uitkomen...
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Zo, en nu weer over tot de orde van de dag : wat lees ik vandaag?

Dankjewel Pascal. Overige reactie gaarne hier
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15
In dit topic gaan we verder met de boeken die je nu leest.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

nou ik vorder dus aardig in " de Heuvel" het verbaasde me dat ik hier nog eigenlijk niks over dit boek ben tegengekomen. Ik denk dat het een must is voor met name de Ieper geinteresseerden (Yvonne?)
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, Gijs; vond het ook een razend interessant boek. Behalve het militaire komen er ook nog andere zaken aan bod, zoals de vluchtelingen, zowel aan duitse als aan geallieerde zijde van het front; de beschrijving van de lijdensweg van een slachtoffer dat "licht" bevangen was door het gas en pas jaren later sterft, enz...
pascal
Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

gvdbor schreef:

Mooi boek over Hill 60, de bewoners van Zwarteleen, Duitsers die bezig gaan met gas en Engelsen die beginnen met tunnelen.
Veel herkenbaars.

Is dit een roman Gijs ?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

gvdbor schreef:
nou ik vorder dus aardig in " de Heuvel" het verbaasde me dat ik hier nog eigenlijk niks over dit boek ben tegengekomen. Ik denk dat het een must is voor met name de Ieper geinteresseerden (Yvonne?)

Ja, ik ken het boek Gijs, ik vond het erg boeiend, maar ik zat op reactie te wachten van iemand op wiens site ik een werkelijk geweldige recensie gelezen had om die te plaatsen, maar ik hoor maar niks Neutral

Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Notre dame de lorette-17 decmebre 1917-Yves buffetaut.
Beschrijft de gevechten op de heuvel van notre dame de lorette in 1914; 80 blz. uitgegeven door YSEC editions.
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Notre dame de lorette-17 decmebre 1917-Yves buffetaut.
Beschrijft de gevechten op de heuvel van notre dame de lorette in 1914; 80 blz. uitgegeven door YSEC editions.
pascal

Ik kwam Yves Buffetaut jarenlang tegen op een Engelstalige mailinglist. Die vent weet verschrikkelijk veel en wat hem zo geloofwaardig maakt is dat hij vloeiend Frans, Duits en Engels spreekt. Hij is daardoor een van de weinige schrijvers die toegang heeft tot alle nodige bronnen die nodig zijn om een zo oblectief mogelijk beeld te geven. Aardige vent ook.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik vind zijn boekjes/boeken interessant; en zeker deze reeks waar ik nu vier boekjes van gekocht heb; er zouden er in de toekomst nog meer moeten uitkomen; op deze manier weet ik eindelijk iets meer van de veldslagen van de Fransen; want op dat gebied is er niet echt veel te vinden; en ik heb niet veel zin om van die dikke boeken te lezen in het frans; ik heb vorige week ceux de 14 van genevoix gelezen, en het was een goed boek, maar al dat frans stak uiteindelijk wel echt tegen...
pascal
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb jaren geleden (1995?) enkele malen met Yves Buffetaut gemaild i.v.m. een door mij gevonden identificatieplaatje. Ik leerde hem kennen via een Franstalig WOI forum, maar ik ben de link kwijt. Confused
Naar boven
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat lees ik nu:

Sebastian Haffner - de 7 doodzonden van Duitsland tijdens WO 1.

Zeer leesbaar boek, heb enkele andere boeken van Haffner waar je altijd even "door moest lezen"maar deze loopt prima.

Gr.
Sjoerd
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Haffners doodzonden ook liggen, in het Duits, en moet er nu eindelijk eens aan gaan beginnen.

Laatst aangepast door Richard op 06 Okt 2005 19:31, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Om nog even op Yves Buffetaut terug te komen,
deze kreeg ik van mijn manschappen bij mijn op rust stelling...

192 pagina's groot formaat en doorspekt met foto's en kaarten.
Maar ik moet nog wel beginnen lezen....
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die heb ik ook al een tijdje liggen; is wel een mooi boek, maar raar, bij mij blijft het ook gewoon op de plank liggen om te lezen...denk dat ik het kocht in 2000; dus heb reeds tijd genoeg gehad... Smile
pascal
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Michel schreef:
gvdbor schreef:

Veel herkenbaars.

Is dit een roman Gijs ?

Ja, het is een roman, maar wel een die qua geschiedenis tegen de werkelijkheid aan ligt. Ik begrijp eruit dat diverse personages ook echt voorkwamen en de streek al helemaal.

Als de Engelsen er over praten dat ze nabij de Rijsselpoort hun onderkomen hebben dan is dat toch iets wat je je zo voor de geest kunt halen.
Ook gaat het over ontmoetingen met Falkenhayen en Lord Kitchener etc.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek beschrijft de geschiedenis uit een aantal invalshoeken:

De bewoners van Hill 60 en de eerste aanvallen van de Duitsters,

De Duitsers die gaan testen met Chloorgas

De Engelsen die bezig gaan met "tunnelen"

Op sommige momenten raken de invalshoeken elkaar en dat maakt het prettig leesbaar.

Oftewel de ene keer zit je aan het Duitse front, het volgende hoofdstuk bekijk je dezelfde situatie vanuit Ieper door het oog van de Engelsen, danweer door het oog van de oorspronkelijke bewoners.
Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor dit uitgebreid antwoord.
Het ziet er naar uit dat het een heel fijn boek is.
Zaterdagmorgen gaan we dus maar eens neuzen in de boekhandel.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

michel,
of je hem in de gewone boekhandel nog makkelijk zal vinden weet ik niet; is al meer dan een jaar oud; maar bij proxis hebben ze hem nog.
http://www.proxis.nl/
pascal
Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2005 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga eens bij Proxis kijken derwisj. Hartelijk dank voor de tip.
Ik was al eens op bekende tweedehandssites gaan kijken, maar daar is precies niet veel terug te vinden.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2005 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Heb persoonlijk een paar maal met Yves contact gehad
je kan hem en veel van zijn werken
vinden bij de klijne uitgeverij van
ysec,
http://www.ysec.fr/index.htm
had hem daar laatst persoonlijk aan de telefoon gehad .
Denk dat ie daar z’n boeken inpakt voor verzending
Cool

@+
Patrick

en het boek van Vimy hebben ze bij de krijger in erpe mere
toch daar het laatst gezien
Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2005 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga beginnen aan Siegfried Sassoon, Memoires van een infanterieofficier.
Iemand dit boek al gelezen ? En wat vinden julie ervan ?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

zacht en eervol-leo van bergen; heb het reeds gelezen toen het juist uit was, maar herlees het nu, en vind het nog steeds even goed als de eerste keer dat ik het las...
pascal
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25  Volgende
Pagina 3 van 25

Ga naar: