Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

brancardier Frans Ernest Van Der Biest
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2008 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

De schrijver van brief 46, A.Schoonbroodt is:

Antoine Schoonbroodt, aalmoezenier bij de 1ste.Jagers te Voet
° Aubel 25-6-1886
† Bois-de-Breux 19-1-1967

Uit "Aumôniers militaires belges de la guerre 1914-1918" blz.267

"415 - SCHOONBROODT, Antoine-Joseph-Alphonse, né à Aubel le 25 juin 1886 (L).
Dispensé du service militaire en temps de paix le 26 septembre 1906. En service actiff et en subsistance à la colonne d'ambulance de la 3' division d'armée le 1er août 1914. En subsistance au 9e de ligne le 30 octobre 1914. Commissionné en qualité d'aumônier adjoint de 2e classe à la date du 23 janvier 1915, par arrêté du 1er avril 1915. Attaché au 1" chasseurs à pied à la même date. En congé sans solde le 2 janvier 1919. Rappelé le 24 mai 1919. En congé sans solde le 25 juillet 1919.
Rappelé le 25 mai 1923 et mis à la disposition de l'aumônier en chef du détachement belge de la Ruhr le 18 mai 1925. Désigné pour la garnison d'Eupen-Malmédy le 30 juin 1923. Attaché au D.B.R. de la 7 D.I. le 20 juin 1924. Désigné pour la garnison de Verviers le 22 novembre 1924, puis pour le camp d'Elsenborn le 11 février 1925, puis pour la garnison d'Eupen le 22 septembre 1925. Attaché au camp d'Elsenborn le 1er août 1926. En congé sans solde le 1er septembre 1926. Autorisé à porter le titre honorifique de ses fonctions le 6 avril 1926.
Aumônier de 2e classe de réserve le 25 juin 1931. Démissionna le 27 mars 1939.
Cité à l'ordre du jour de l'armée et décoré de la croix de guerre le 20 juillet 1918. Cité à l'ordre du jour de l'armée le 7 novembre 1918.
Chevalier de l'ordre de la Couronne le 26 juillet 1923 :« bravant souvent les dangers les plus grands pour se porter au secours des bessés, a fait montre d'abnégation et d'un grand esprit de sacrifice. S'est toujours dépensé sans compter, ne prenant aucun repos. Fut d'un réconfort bienfaisant auprès des mourants et des blessés, coopérant à leur transport. A toujours été au milieu du bataillon partout où il a été engagé, donnant par sa présence une confiance morale absolue et un réconfort élevé aux troupes qui partaient à l'assaut pendant les durs combats du 27 septembre au 4 octobre 1918. Est porteur de la croix de guerre. Au front depuis le début des hostilités ».
Sept chevrons de front. Chevalier de l'ordre de Léopold., officier de l'ordre de la Couronne, médaille de l'Yser, etc.
La Libre Belgique des 21/22 janvier 1967 annonça la mort de Schoonbroodt qui se produisit à Bois-de-Breux le 19 de ce mois."

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

brief 49: Kamiel De Gols (° Aalst 6-1-1894) vanuit Beverloo aan Frans Van der Biest

"Beverloo, den 9 Mei 1919

Mijn beste Sus

Wel jongen is me dat hier nu een leven geweest dezen morgend in onze kamer; Marcel komt bij mij geloopen. Een brief van Sus ! Toch niet waar zekers ? En warachtig ja, 't was waar, daar liet hij mij den brief zien; was mij dat een leven, 't was als of we in den hemel waren; onze mannen (want ik en Marcel zijn in ééne kamer van het peleton special) stonden met open mond ons aan te kijken, en wisten niet wat het zeggen wilde; zoo hadden ze ons noch nooit gezien; maar 't is geen wonder, want wij hadden onzen allerbesten Sus zoo in eens weder gevonden !
Wel jongen wat hadden we al naar u gevraagd, aan Jan en alleman, maar niemand die iets van onzen Sus wist te vertellen, Sus was en bleef onvindbaar, ik had reeds het gedacht opgevat eens naar Erpe af te zeilen als ik naar huis ging, en eens te gaan luisteren aan de deuren of ik daar soms niets van Sus zoo te hooren krijgen, want ze zullen daar toch ook wel al van gehoord hebben, nu 't is mij de moeite gespaard, en eindelijk daar is onzen Sus, zoo in eens komt hij binnen gevallen, gelukkig dat de deur open stond of ze was aan stukken.
Voor werken jongen is het hier niet al te best, want men kan met die mannen hier niet veel aanvangen, ik en Marcel hebben hier al op gebonkt om er toch wat in te krijgen en gelukkig ik geloof dat er toch al iets in zit, ten minste dit denk ik te bemerken, we hebben hun alles zoo wat uitgelegd, en natuurlijk, ze moeten ons gelijk geven, ook durven er al eenige beginnen te grollen, wel is waar nog in stilte, maar het zal nog wel betoren denk ik, ze zullen eerst wat moeten in den appel bijten om te smaken dat hij zuur is, en daar zullen ze de gelegenheid toe hebben, daar het kandidaten korporaals zijn; Ook hebben zij er al een klein staaltje van gekregen, als de majoor hun zegde voor het exaam dat zij voor elke fout in het fransch diktaat 2/10 van de punten verloren, terwijl eenige woorden Vlaamsch kennen genoeg is - d'Ailleurs zegde de majoor: Le Flamand ça n' à pas d'importance. En zoo zullen die mannen ons nog wat helpen zonder zij het zelf weten, hetgeen zij overigens overal zoo wat gedaan hebben en nog doen; ze zijn toch zoo slim ! en zoo hoop ik met Gods hulp en die der groote mannen (gesternden) toch dat iets te geraken, is het niet veel dan is het weinig, maar alle baten helpen zegt uilenspiegel.
Wij leeren ze hier ook onze schoone Vlaamsche liederen; Wij trekken er nogal eenige door zulle jongen en Waarom ? natuurlijk die doet mee en tot slot den Vlaamsche Leeuw en het spreekwoord zegt: zooals de ouden zongen zoo piepen de jongen; en hier zijn wij de ouden, en de jongen piepen mee; zelfs als ik wat te lang wacht om er eentje door te trekken, dan beginnen ze zelf om er mij op te brengen en roepen ze: Toe korporaal wij kunnen dat noch niet goed zingt gij nog eens ? En goed teeken geloof ik, niet jongen ? 't is toch dat ze die liedjes lusten en schoon vinden, zelfs komen zij nog met eenigen liedjes die wij niet kennen het feest opluisteren.
Ik hoor dat gij het kloosterleven hebt vaarwel gezegd, om het priesterleven te omhelzen, want ik ben er tevreden over, want die u gaat hebben als pastoor zal tevreden zeggen; Dat is nog een pastoor die zijn volk kent, want alhoewel ik u geene bemerkingen te maken heb, toch denk ik dat dit u beter past.
Gij verlangt voorzekers te weten hoe ik het gesteld heb in Duitschland ? hewel nogal goed. Van behandeling was het heel goed, maar slecht van eten, 200 grammen brood daags, en tweemaal betravensoep, maar eens dat mijne pakken mij toekwamen (na vier maanden) dan had ik niets meer te kort en moest ik hunne soep niet veel meer eten, ik werkte in de koolmijnen, maar had een goed werk.
Verders al niet veel te vertellen als dat ik smacht naar het burgersleven en met de Kiezing nen goeien Vlaamschen dop zal zetten en ik mijn best zal doen om anderen die nog verdwaald zijn op het rechte spoor te brengen omdat zij het zelfde zouden doen.
Marcel heeft u ook geschreven maar heeft het naar Erpe gestuurd, denkende dat gij het te huis nog zult ontvangen; Ik ga dus maar sluiten en bied u een Vlaamschen ajuinen klauw

Uw Rakker

Kamiel De Gols"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2008 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

brief 50: van Marcel uit Beverloo aan Frans Van der Biest

"AVV-VVK
Beverloo 16 Mei 1919

Beste Sus,

Wat doet zoo'n briefje deugd, kerel. Het is me onmogelijk je te vertellen hoe diep bedroevend hier het leven is, hoe zwaar mij soms de lastige taak op de schouders drukt, die nieuwelingen zijn zoo jong nog en onstandvastig, nu zingen ze dat 't kraakt, van "Vlaamsche Leeuw" en "Waarom", dan lezen ze in een blad "15 jaren dwangarbeid voor ... (ge kent de leuze, hé ?) en hun schoone moed is gevallen ... echte kinderen ! Met onze oudere is het beter gesteld, die zijn nog de goede, kloeke kerels en wij mogen stellig rekenen dat op de aanstaande verkiezingen zij flink hun stuk zullen staan ... al was het met de vuist !!
"Vlaamsche Front" werkt goed. Suls deed me over een paar dagen inschrijvingsbulletijns zenden voor de provincie Antwerpen, k'ben nu op zoek naar Sinjooren ... en t'gaat, 'k verwacht nieuws van sekretariaat Gent en Brussel, verders is hier niets te doen, onder de schachten is het Waalsche element zoo sterk als t'Vlaamsche en de strijd hevig, onze jongens aangemoedigd door hun korporaals verzetten zich zoo goed het gaat ... hoewel "Madelon" nog immer veel aanhangers telt, nu dat roeien wij ook nog wel uit !
Een doordrijvende werking in 't leger is echter maar mogelijk zoo wij een gansch regiment of beter afdeeling samen hadden, nu, met dit systeem van verbrokkeling, is het uiterst moeilijk in verbinding te blijven en gelijk te werken, mij dunkt, de leiders, nu ze uit het leger ontslagen zijn, echter er geen genoegzaam belang meer aan, het is nochtans de sterkste steunpilaar van gansch het gebouw en men diende dat niet uit het oog te verliezen ! Gelukkig is "O.V." daar !
Ja, Sus, k'verlang ook vurig je te zien, want k'heb veel te vertellen, het is mij soms zoo zwaar om t'herte, dat ik dan maar een goede vriend had om mijn wee te klagen, maar k'ben gansch alleen ... de andere verstaan niet, in t'leger der komende maand kom ik zeker af en dan zullen wij ons herten eens openen.
Kamiel zend u beste groeten en klauw, en ik ... ja, ik blijf
Uw immer toegenegen in
Christus en Vlaanderen
Uw
Marcel"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink

PS: tussen de briefwisseling zat ook een krantenknipsel met gedichten zie http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=216876#216876 hiervoor
mercatus

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

brief 51: een zekere Karel schrijft vanuit het Kamp van Beverlo naar Frans Van der Biest

"Kamp van Beverloo 20 Mei 1919

Beste Vriend Frans

Wat is het een langen tijd sinds ik U nog gezien heb of iets van U hoorde. Het is door Uwe brief aan Marcel Vastemans dat ik aan Uw adres gekomen ben 'k heb dien brief ook gelezen en bij de warmte en de geestdrift die er in doorstraald voelt men best hoezeer men U en Jozef Discart mist, van Jozef gesproken kunt U mij niet aan zijn adres helpen dan kan ik ook eens aan hem schrijven hij zal nu waarschijnlijk ook zijne studies wel voort zetten.
'k Hoop dat ge het nog goed stelt te St.Niclaas het was het eerste stadje waar ik doortrok toen ik den 8en october 14 optrok als vrijwilliger sindsdien ben ik er niet meer geweest.
Morgen vertrekken bijna al de mannen ouden en recruten naar het regiment maar korporaals moeten hier blijven niettegenstaande we al eens naar de Koningin geschreven hebben om hier weg te geraken.
G hebt zeker wel in Ons Vaderland gelezen van de 93 van de 11 kompagnie die inteekenden voor het Vlaamsche front daar mogen ze allen een voorbeeld aannemen. Wat de 10 komp. betrefd die zijn hier nog al sterk vertegenwoordigd bijna al de mannen van Merckem zijn hier en die zullen zeker niet ten achter blijven.
Lang zal ik bij het leger niet meer zijn daar ik mijne aanvraag gedaan heb om in verlof zonder soldij te gaan dan zal men zijn harte eens ten volle kunnen uitstorten, overal en voor ieder die het horen wil en nu ga ik eindigen beste Vriend Frans met mijn beste wenschen en een stevigen handdruk van Uw toegenegen vriend
Karel"

Marcel Vastemans (brief 48 en 50) was in 1920 "Opziener der Algemeene Verzekeringsmaatschappij "De Noordstar" te Brussel"

Jozef Discart, Aarschot, was "onder-opziener der wederbelegging bij de rechtbank voor oorlogsschade te Leuven"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2008 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

brief 52: Kamiel De Gols (° Aalst 6-1-1894) vanuit Beverlo aan Frans Van der Biest

"Beverloo den 22 Mei 1919

Mijn Beste Sus

Met veel genoegen uw schrijven ontvangen van 15de ll.
Ja, jongen er word hier gebakken, maar spijtig dat den deeg zoo slecht is, men moet moeite doen om er iets uit te krijgen, nu 't zal beteren hoop ik.
Gij vraagt mij hoeveel moffen ik op hun stroo heb gelegd, voor ze mij beet hadden; hewel, geene !
Dit zal u misschien verwonderen, hewel luisterd: ik zat met mijne mannen in eene dekking van beton binst het bombardement, van tijd tot tijd ging er eene buiten zien of de moffen niet opkwamen toen men opeens onze dekking waarvan de deuren op zijde waren, begon te beschieten met machiengeweren van twee kanten en dit juist voor en in de deur onzer dekking, juist wilde er eene buiten gaan om nog eens te zien of de moffen noch niet opkwamen, die terug binnen getrokken wird door zijne broeder zonder hij getroffen wird dit duurde zoo een heel tijdje en toen het ophield, dachten wij gauw buiten te zijn, maar wat zagen wij ? de Duitschers zetten zich open achter onze dekking en eenige kwamen op ons af gewapend in de eene hand den revolver in de andere eene granaat; het was onze dood of gevangen, en natuurlijk ik raadde mijne mannen zich over te geven, wat we dan ook deden.
Ik moet u gelukwenschen over uwe oude mannen uit de 11e komp. die hebben zoo nog al iets gedaan, hé ? Ge zult het toch wel gelezen hebben in Ons Vaderland: 96 fr. voor het steunfonds van het Vlaamsch Front, hoera ! voor de mannen van de 11e en hoera ! voor hunnen Sus; gehaalt eer van uwe mannen, jongen.
De ouden zijn hier deze middag vertrokken naar het regiment, voor ze weggingen heb ik en Marcel er natuurlijk nog wat staan bij praten, spijtig dat we niet mogen medegaan, want dit zijn andere kerels als de schachten zulle, ook hebben zij beloovd dat zij hun best zullen doen in de komp. en ik reken er op ze zullen nu omtrent allen terug zijn die met mij de reis ondernomen hebben.
Ik ga maar sluiten de groeten van Marcel en een flinke klauw van
Uw kerel
Kamiel*"

* Kamiel De Gols, was korporaal bij de 1e Jagers te Voet, en krijgsgevangen te Munster

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2008 6:49    Onderwerp: Reageer met quote

brief 53: Jozef Brugemans vanuit Luik aan Frans Van der Biest

"Luik, den 5-6-1919

Goede Vriend Frans,

Neem het u niet kwalijk dat ik u in zolang niet meer heb geschreven ik hadt mar goede hoop van te mogen afgan mar nu is het wederom niet voor ons het is mar vor de zieken mar niet voor de gewonden die kunnen nog werken zegen zij en ik ben nu hier in het wallenlandt te Luik mar wat moeielijk is dat wij hier niet an ons vaderlandt kunen geraken om te lezen mar mijn moedt is tog nog vortan zeer goedt van ons bloedt dat wij zoo moeten latten hebben en nu nog niet wetten warom mar ik hoop tog dat het nu wel allen zal veranderen nu Vriend ik hem er hier al veel van de Kie. gezien en allen bijna manen van de V.B. en ik hem nu niet meer te doen hier ik zijn nu bij onze kameraden van op het Front die dar zo 4 jaren gestreden heben tegen ons en ze zetten er mij nu zo bij en hier zijn er nog 95 manen en lat u ook nog wetten dat onzen Vriend Liebert Van de Walle ok weer deel neemt in de kompagnie mar ze zijn er niet geerne meer bij en nu nog iet Vriend ik gan de zaterdag nar huis voor 10 dagen in verlof. Zoo Vriend Frans dar ik niet veel nieuws weet om u toe te zenden gan ik eindigen met de pen maar niet met het Vlamsch hardt eene warme handruk uit Luik
van uwe Vriend Jozef Brugemans"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2008 7:10    Onderwerp: Reageer met quote

brief 54: Marcel Vastemans 9B R1 vanuit Beverlo aan Frans Van der Biest, "ziekendrager comptable CI BI 1e Kie. Saffraenberg, St.Truiden" en was op 14-6-1919 doorgestuurd naar "Hop.Mil.Alost"

"AVV-VVK
13 Juni 1919

Mijn beste Sus,

Het was nog wat t'vroeg victorie gekreten, hé, beste !
Ja, wat wilt je, die studenten werden maar al te geweldig, de Vlaamsche pols klopte te goed, want t'bloed stroomde forschig door de aderen en ... en de studenten stonden aan den oven en stookten ... dus zoo men de stokers verwijderen kan, dooft het vuur ... stopt de machien en ... men zou de beweging stopzetten !
Zoo leeren ons regeerders maar zij dolen ! Mij dunkt dat die studenten, die "staatsgevaarlijk" in hun eenheden weergekeerd er het vuur dat in enkele aan 't doven gaat weer aan gaan wakkeren, buiten een verlies van tijd zullen die studenten geen schade ondervinden, maar wat dit al op Vl. gebied zal teweegbrengen zal honderdvoudig daartegen opwegen.
Wat de Senne aangaat 'k ben het volkomen met jou eens ! Hij moet erin, hij en al zijn aanhangers ... dat ze ons maar gauw losten en dan eens laten kiezen, dan zullen wij zien ! Maar moesten de kiezingen eens tegen ons verwachting uitvallen ? Moeten wij ons dan gedwee laten leiden ? Blijven wij dan slaven ? Of zal dan Klokke Roeland storm luiden ? k' hope dat het laatste dan waarheid worde !
Geen scheute voor de Koning, zeggen ons mannen ! ik ook maar zoo het Vlaanderen geldt wil ik nog wel eens "vagen" ! mijn vuisten juiken als ik er op denk !
Gisteravond kreeg mijn broertje, die is ook hier nu, een berisping om "tegenwoordig" te roepen !
Nu wat nieuws, gezondheid goed, men verveelt zich uitermate ... heb over eenige dagen 4 dagen "prison militaire" gekregen om naar de Koningin te schrijven ... Kamiel idem, Karel idem en nog 35 andere ! 't was nogal een sportje ... natuurlijk op mij viel de meest verdenking, ik had de brief geschreven maar allen zegden dat zij mij hadden aangesteld zóó werd de straf door allen gedragen anders had ik niet zuiver geweest ! Maar de oversten hadden een flinke sigaar gesmoord.
Verder, Sus, k' zou je hier willen hebben, of een uurtje met jou kunnen praten want ... 'k heb goeden raad noodig want ... 'k ga trouwen ! zoodra de omstandigheden het zullen toelaten t' is te zeggen als ik van de kakislavernij zal verlost zijn en ik behoorlijk zal gezet zijn ... alles goed overwogen heb ik dat besluit genomen, k' hoop dat je me niet zult afkeuren ?!
Klauw en kus van jouw vriend
Marcel
ook van Kamiel, Karel en Frans"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 6:51    Onderwerp: Reageer met quote

Als laatste post een postkaart van Jozef Discart aan E.H. Frans Van der Biest, Klein Seminarie, St.Niklaas

"AVV-VVK
Aarschot 1-3-20

Beste Frans

Mijn onverwacht schrijven zal U voorzeker verwonderen doch ik wou U enkel een woordje zenden om te zeggen dat het alhier er opperbest naar toe gaat. Ik ben frich en gezond en zoo zijn ze het allen hier. Moeder, na ruim 2 jaar bedlegerigheid is zoo veel als hersteld en den goede God heeft ons allen beschermd. Lang reeds ontving ik Uw adres van Marcel Vastemans en rechtuit gesproken ik dierf U bijna niet meer schrijven. Maar nu heb ik mijn stoute schoenen aangeschoten en ik ben nu weer aan 't zeuren en ik durf wel verhopen dat ge mijn lange stilzwijgen niet euvel zult geduld hebben. Ik zit met mijn handen vol Vl. werk en ik vind er een stil verpoozen in. De strijd is hard en vinnig doch het moet en we gaan vooruit. En hoe stelt gij het ? Voor langen tijd heb ik niets meer van U gehoord, doch ik betrouw me erop dat ge nog spring levend zijt als voorheen. Ik betrouw me minstens op een klein antwoord en wacht intusschen met Vlamingen geduld.
Wat zal de huidige strijd uithalen ? Oh ! ik hoop zoo innig dat hij toch slagen moge. Veel hoeft er gedaan, doch we brengen ons steentje bij tot grooten heil van ons volk en Kristus.

Uw gansch toegenegen in Vl. en Kristus

Joz. Discart"

En als afsluiter nog wat gegevens over E.H. Frans Van der Biest
Hij werd geboren te Erpe op 6 februari 1894.
Priester gewijd te Gent op 14 juni 1924
Subregent in het College te Dendermonde in 1924
Onderpastoor te Kruibeke in 1927
Onderpastoor te Gentbrugge, St.Eligius op 12 december 1930
Overleden te Aalst op 12 augustus 1943

Ik hoop dat het allemaal niet te saai was en dat het toch een positieve bijdrage aan FEW was.
Vragen of opmerkingen ivm dit onderwerp zijn steeds welkom.
Mijn volgende bijdrage zal als titel hebben: "Dagboek van een Mechelse vluchteling"

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2009 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag ontvangen een doodsprentje van "Frans Van der Biest", gevonden op http://www.delcampe.net/page/main/language,D.html

mvg. mercatus Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: