Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

brancardier Frans Ernest Van Der Biest
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008 16:16    Onderwerp: brancardier Frans Ernest Van Der Biest Reageer met quote

Graag laat ik jullie meegenieten van de inhoud van enkele frontbrieven die ik bezit, geschreven door Frans Van Der Biest (° Erpe 6-2-1894 † Aalst 12-8-1943) priester gewijd te Gent op 14-6-1924.
De eerste brief is gedateerd 6-8-1914 en gericht aan zijn ouders, molenaars op de watermolen te Erpe (O.Vlaanderen)
"Institut Saint-Joseph, Grammont
Geloofd zij Jezus-Christus
Mijne Welbeminde Ouders, Broeders en zusters,
Ik twijfel niet of gij zijt allen zeer gezond en wel, ik ook, en gelukkiglijk !
Wij hooren hier nog al veel nieuws; maar wat nu bevestigd wordt is binnen een half uurtje reeds geloochend. Over twee dagen zeide men dat de Duitschers over onze grens grukt waren, en dat de Belgen 4.000 Duitschers als krijgsgevangenen naar Verviers gebracht hadden. Op dit oogenblik hadden de Duitschers nog geen voet op ons grondgebied gezet.
Heden geeft men ons als laatste nieuws dat de Duitschers het stadje Visé in vuur en vlam gezet hebben omdat zij er geen voorraad kregen voor hun leger. De vrouwen zelf - zoo zegt men - hebben tegen de Duitsche soldaten als leeuwinnen gevochten tot ter dood. Gij ziet dus dat zij daar geen schrik hebben van de Duitschers. Nu staan honderdduizend Duitschers voor de stad Luik. Zij moeten nochtans nog op eenige uren afstand zijn want onze forten van Luik kunnen het Duitsche leger nog niet bereiken met hun kanonnen. Men zegt dat de Duitschers het waarlijk zullen kraps hebben. Het Duitsche keizerrijk verklaart den oorlog aan Frankrijk, aan Rusland, aan engeland en ook aan ons duurbaar Vaderland. Vermits België onzijdig is mogen wij niemand binnenlaten zonder weerstand te bieden. Gaven wij een doortocht aan de Duitschers, zoo vielen ons Frankrijk en Engeland op het lijf.
Nu moeten deze twee laatste landen ons ter hulpe komen. De Fransche en Engelschen zijn reeds in ons land; Ons ter hulp ! Welkom !!! Eén tegen vier ! (1 Duitschland tegen de vier andere)
Het Duitsche leger beloopt, schrijft men, 9 millioen man; Rusland en Frankrijk te zamen 11 millioen, te meer Engeland en België. Op zee zal de Duitsche vloot, die op verre na zoo machtig niet is als de Engelsche,te kampen hebben tegen de Engelsche, de Fransche en de Russische vloten. Te lande heeft Duitschland te kampen, van den eenen kant tegen Rusland, en van den anderen kant tegen België, Frankrijk en Engeland. Wij hopen dat de Duitschers eene duchtige klopping zullen krijgen. Men meldt ons dat onze dappere Belgen gisteren Woensdag tot vier maal toe de Duitschers hebben teruggeworpen en geklopt.
In de Belgische rangen alleen vindt men 3.000 doode Duitschers en 800 gekwetste Duitschers. Bravo ! Leve 't Belgische leger ! Kan het anders ? Meest al onze soldaten hebben gebiecht en gecommuniceerd vooralleer ten strijde te trekken. Woensdag namiddag om 5 uren had er in Geeraardsbergen eene boetproccessie plaats van de groote kerk naar den Oudenberg. Onbeschrijffelijk de stroomen volks die uit alle gemeenten toe snellen. De heer deken heeft slechts eenige woorden kunnen spreken; gansch die schare snikte: witte neusdoeken dekken de roodgeschreide oogen en wangen. Mocht men gansch België dóór zoo bidden.
De helft van ons huis is reeds in hospitaal herschapen, om de gekwetsen te verzorgen.
Lieve ouders, maandag heb ik van Jean een kaart gekregen, waarop ik geantwoord heb. Ik verwacht ook wat nieuws van U.
Ik zeide U dat ik zeer gezond was, en gelukkiglijk ! Welja ! Al drie, vier, vijf dagen zitten wij hier op heete kolen. Ons hart klopte van vreugde toen wij vernamen, dat de klas van 1914 gestemd was door de kamers, en dat zij aanstonds zou binnen geroepen geweest zijn. 's Anderendaags 's morgens stond ik op in burger kostuum om aanstonds te vertrekken, doch vruchteloos ! ok moest uitspelen, wij waren nog niet geroepen. Spijtig genoeg ! Wij hunkeren naar Vrijheid om op te trekken 't zij met gansch onze klas 1914, 't zij als vrijwilligers.
Ja, zeer beminde ouder, ons bloed kookt van woede tegen de Duitschers en van liefde voor God en Vaderland. Liever sterven voor vrijheid van godsdienst en huisgezin en Vaderland als laffelijk te vluchten.
Lijden kunnen wij ! Strijden zullen wij ! Winnen willen wij ! Maar sterven ook zoo ons offer Gode aangenaam is. Een soldaat is sterk als hij met Jezus strijdt. Gansch België moet strijden: Vrouwen, ouderlingen en kinderen door gebeden, en de mannen met de wapens.
Gansch België heeft nu maar één hart en ééne vuist ! dat hart kloppe voor God ! die vuist op den vijand. En nu vooruit !.... Leve ons duurbaar Vaderland !! Leve Frankrijk ! Leve Engeland ! Leve Rusland !
Weg met Duitschland !!!
Leve de Koning ! Leve het leger ! Liever vandaag als morgen ! Naar den oorlog ! hoezee !!! hoezee !!!
Lieve ouders, zoodra ik mag vertrekken, schrijf ik u nog.
Vader en Moeder ik omhels u, en vraag uwen ouderlijken zegen. Broeders en Zusters, ik omhels u allen.
Uw duurbare zoon en Broeder.
(get.) Frans, Geeraardsbergen 6 oogst 1914"

Ziezo, hier kan men al een beetje mee verder.
Frans was toen student-kloosterling in het Sint-Jozefinstituut te Geraardsbergen, waar ook de gebroeders Van Raemdonck school liepen.
Ik zal proberen van in de komende weken nog brieven van hem te posten.
mvg. Mercatus Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

In de loop van de maand augustus beslist hij samen met zijn medestudenten (wellicht ook die van de klas ’14) te vluchten naar Engeland, waar ze terecht komen in het St.Georges College, Woburn Park, Weybridge. (Komt uitvoerig aan bod in brief nr.9.)
In november 1914 slaagt hij er in om zich in te lijven als vrijwillige brancardier en komt achtereenvolgens terecht in het ziekenhuis van Fécamp, op het hospitaalschip “Paris” te Calais en uiteindelijk aan het front bij de 1e Jagers te Voet.
In december 1914 en januari 1915 ontvangt hij nog enkele brieven (brief nr.2, nr.3 en nr.4) van zijn in Engeland achtergebleven oversten, brieven in het frans geschreven, en aan hem Frans Van Der Biest als “Mon bien cher petit novice” gericht.
Brief nr.5 is er ene van Ghislain D’Herde en in het dialect (het Erps) geschreven, met een tip hoe hij brieven kan sturen naar zijn ouders via Nederland.

“Postal Addres
St.Georges College
Woburn Park
Weybrigde
Eirp d. 7-1-1915
Mennen besten Sus

Ik wensch a he zaulig joïr en hen geele bezze zou hik zeggen vul kl(kegge, kegge)eljt en dor ba hen scheeive za en ken slouper nimme ba.
Kben nog goe gezond mor tbegin na hier podomme lieerik te verveelen kunnen ze dor ba ha ni me mai it doen lottent ma in gosjnommen haga weten en kza dor rap zijn.
Ik heb uw adres naar huis gezonden en daar me zullent ze het bij uw thuis ook weten waar gij zijt en uw kunnen schrijven indien gij naar huis wilt schrijven dan kund gij het adres dat ik uw van een onzer kennisen in holland opgeef gebruiken steekt uw brief in een dubbelen omslag dan kund gij hem aan ons adres opsturen het zal zoo gemakelijker gaan.
Alle mennen besten stellent wel en weerd da en hen latent a niet verdrieten maar pakkent gelijk ast komt gezullen tan hebben gelijk alst komt en smoort he pijpken en drinkt ne druppel op mijn kap mor haagt tog hen betjen tot hasze hik kom want kben a zu hijrem as Jop.
En na om hinte scheën de groeten van geel dan nest
En van den beste jongen van geel de wereld
Ghislain D’Herde

Op den eersten omslag
C.D.van Putte
Sas van Gent
(Holland)
voor Peet De Clercq
Saffelaere
Belgie

En op den tweeden
Voor Joz. D’Herde
Rommelstraat
Erpe
Voor Emile Van Der Biest
Erpe “

Ik kan me best voorstellen dat er wat forumleden moeilijkheden zullen hebben om dit te lezen, ik zelf begrijp er ook niet alles van Confused zoals in het begin van de brief "...vul kl(kegge, kegge)eljt en dor ba hen scheeive za en ken slouper nimme ba."
Confused Confused
en daarom hier een transcriptie ervan
Mijn beste Sus
Ik wens u een zalig jaar en een hele portemonnee zou ik zeggen vol ????? en daarbij een ???? en ik slaap er nooit bij.
Ik ben nog goed gezond maar het begint me hier potverdorie lelijk te vervelen, kunnen ze daar bij u iets met mij doen, laat het me in godsnaam snel weten en ik zal er rap zijn.
Ik heb uw adres naar huis gezonden en daar zullen ze het bij uw thuis ook weten waar je bent en u kunnen schrijven dan kunt ge het adres dat ik u van één onzer kennissen in holland opgeef gebruiken steek uw brief in een dubbelen omslag dan kunt ge hem aan ons adres opsturen het zal zo gemakkelijker gaan.
Zo mijne beste stel het wel en weer u en laat het u niet verdrieten maar pakt het zoals het komt ge zult het dan hebben zoals het komt en rookt een pijpje en drinkt een druppel op mijn kosten maar hou toch nog een beetje tot dat ik kom want ben zo arm als Job.
En nu om te scheiden de groeten van heel de groep en de beste jongen van heel de wereld
(get. Ghislain D'Herde"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Altijd boeiend die correspondentie!

Ik denk zo te "vertalen";

Ik wensch a he zaulig joïr en hen geele bezze zou hik zeggen vul kl(kegge, kegge)eljt en dor ba hen scheeive za en ken slouper nimme ba.

"Ik wens je een zalig nieuwjaar en een hele zak, zou ik zeggen, vol kleingeld"

Daarna lijkt me het een gezegde uit de streek....

Ik denk dat het goed zou zijn, moest iemand uit de streek het eens nalezen.
Ben benieuwd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2008 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Volgende brief van 16 januari 1915, ook in het dialect Sad

"Pallinghove 16-1-15 J.A.J.
Mijn Beste Susken,
Gelijk ge ziet looipen nog overaal vandaug hier meiren daur.
Na kkomme kik van de luupgrechten. Dau heb ik 2 daugen ingezeten, mijn toog was na tot aun mijn knien vol moor, kheb er twee uren aun gebesteld.
Khem over eenige daugen nen brief van P.M. gekregen. Man Sus hebde gei hem da na gezoit da ze bij ons piano spelden, jang hein sloewer ! Man Suske maan tis spijtig da ge ba ma nie en zijt we zaun ons wel amuzeeren, na moet te kik me die ander schobiakken gaun, man 'k trek toch mijn plan zelle !
Zeg, Susken IJsbeer ge moet nie veel loopen hein lek aze kik mijn dingen es bekaans versleten man dan looip ik in mijn sl....
Ge ligt daar heele daugen op de falaise, nog nie slecht. Dau schuifelen giel zeker gien ballekens
Hoe dikkens dacht ik op u allemaal 'k zeg die mannen moeten ginter nog al scheel zien met dienen rosten bloedzuiger, ha ge heb ingelsch geleert. P.M. roespetteerde zeker nog al e wa als ge dienen rostendief zoo wa ambeteerden.
Wa zei Cajetanus Fonje verslikten hem zeker als hij ingelisch las en dan moest lachen en wat smoelement troh na de lange fret en die drei ander eirtekassers.
Mijn beste Susken kheb alveelafzien jongen maar kem nog altijd plezier en klach soms ook met de broeksch...., man ze zeggen ma na dak toch moen e wat voorzichtig zijn. Na heb ik toch nen sckrapnellbal gehad die door mijn kapot vloog tegen mijnen bol af neven mijnen knie door mijn kapot viel op nen steen nevens mijnen poot.
'k raupten hem op, kemhem nog 'k zal hem a lauten zien en dan nog es stuk obus zo groot, dat spronk in 'thaat van den brancar waar ik achter gekrpopen was anders zat da spook in mijne knie dat is gebeurt 1° in Niepoort over 1 maanden half 2° Ramscapelle over 5 weken zhebben mij nog nie mee ! Ons loopgrechten .....(onleesbaar) wauren op de kant van den fameuzen ijzer dau over wast overstroomt en genter achter zauten de Duitshen als men onze kop boven den dijk toonden pink ... 't water in, da es andere piano he.
Mijn kauk is e wa gezwollen van de kauwe en van kauwe koffie te drinken. Gisteren had ik ghiel den dag tandpoynen. Na denken de menschen dak chik, kweet ni hoeze ni beschaumd zijn!
Zeg Suske maan khem nen brief van Wetteren van mijn kossen gekregen die es naer Eirp geweest, alles gaut dau goed kem hem al gau weer geschreven en dat hij nau Eirp moet gaun zeggen dak goe was en dak nieuws van Sus Van der Biest gehad. mau ken mag na toch niet zeggen wau gezit want dan ziedet Susken deien brief gaut nie deer en dan zijn we nog mier gekl...
Ah suske nog iets der zit en briefken in dat leesdetein goe verstaun wel dan schrijfde nou hawe vader ge doet mijn komplementen en als ge antwoord krijgt schrijf mij e wat nieuws. ik zal tzelfde doen. Na Na als ge da briefke gelzen heb zenda nau Ingeland wa peisde ? dus kunnen ze ook schroiven en doe hun ook mau mijn complementen.
Suske hebde nog geld maan ? hedde ete genoeg ? Als ge ne kier al Lessen passeert zen ma ne kier ne kassei op verop mijnen boik te vrijven.
Ge weet wel hein dat ze bij de soldaten veel ete krijgen, genoeg om van h... niet te sterven. KeBen precies toch ni vermaugert zelle, maur ken hem zoveel macht ne mier Suske jongen die smeerigen oorlog hault ne mensch toch af, maur alle.
Zeg Suske, palokesdief, dat hanen brief niet mocht terecht komen dan zend hem naur ma en ik zen hem naur de Consul die hem aan ne vriend van mijne kossen zal geven en zoo kunnen ze bij wten hoe ge stelt.
Mijn beste Susken 'k zou moete schreewen als ik denk da ge ba ma ni zijt na schie ik uit want mijn blad is vol.
Zeg Susken dat wel gaut e maan en veel geluk ! en goeie chance, tot ziens.
Hand en groet en ne grooite bees van uwe beste confrater en die u toch zoo gaarne ziet alle tot ziens mijn liefste Susken.
N.B. 't is spijtig dat gij Benoeiken en ik niet samen zijn hein, als ge niest God zegen a en bewaurt a !
'k zal e paloken overhaven om da ge nie zou janken

Zo goed als ik kan een transcriptie ervan gemaakt:

Mijn Beste Sus
Zoals gij lopen er nog overal, vandaag hier morgen daar.
Nu kom ik uit de loopgrachten. Daar heb ik 2 dagen gezeten. Mijn toog was tot aan mijn knieen vol modder. Ik heb er twee uur aan geborsteld.
Ik heb over enige dagen een breif ontvangen van P.M., Sus, heb jij hem gezegd dat ze hier bij ons piano spelen ? jang hein sloewer Confused
Susken, het is spijtig dat ge hier bij mij niet bent, we zouden ons wel amuseren, nu moet ik bij die andere "schobbejakken" gaan, maar ik trek toch mijn plan.
Zeg, Susken IJsbeer ge moet nu veel lopen Confused zoals ik, mijn dingen is bijna versleten, dan loop ik in mijn sl...
Ge ligt daar hele dagen op de "falaise" niet slecht. Daar fluiten heel zeker geen "ballekens" (kogels)
Hoe dikwijls dacht ik aan u allemaal. Ik zeg die manen moeten ginder nogal scheel zien met die "rosse bloedzuiger", ha, je hebt Engels geleerd, P.M. sakkerde zeker nogal wat als ge die "rostendief" zo wat "ambeteerde"
Wat zei "Cajetanus Fonje" verslikte hem zeker als hij Engels lasen dan moest lachen en wat smoelen trok naar de "Lange Fret" en die drie ander "erwtenkassers"
Mijn beste Susken, ik heb al veel afgezien, maar ik heb nog altijd plezier en ik lach soms ook met de broeksch...., man, ze zeggen me dat ik toch wat voorzichtig moet zijn.
Nu heb ik toch een "schrapnellbal" gehad die door mijn kapot vloog naast mijn knie en op een steen viel naast mijn been.
Ik raapte hem op, ik heb hem nog en ik zal hem u laten zien en dan nog een stuk obus zo groot, dat sprong in het hout van de "brancar" waar ik achter gekropen was anders zat dat "spook" in mijn knie, dat is gebeurt 1° in nieuwpoort een maand en half geleden en 2° in Ramskapelle 5 weken geleden. Ons loopgrachetn (onleesbaar) waren op de kant van de fameuze IJzer, daar over was het overstroomt en daar achter zaten de Duitsers, als we onze kop boven de dijk staken pink ... het water in, dat is een andere piano, hé.
Mijn kaak is wat gezwollen van de kou en van koude koffie te drinken, gisteren had ik de hele dag tandpijn. Nu denken de mensen dat ik "sjik", ze moesten beschaamd zijn !
Zeg Susken, nu heb ik een brief uit Wetteren gekregen van mijn kozijn die was in Erpe geweest, alles gaat er goed, ik heb hem gauw weer geschreven dat hij naar Erpe moest gaan zeggen hoe goed dat ik het stel en dat ik ook nieuws van Sus Van der Biest had. Maar ik mag nu toch nog niet zeggen waar ge zit, want dan zijn we nog meer gekl....
Ah, Suske, nog iets er zit een briefken dat lees je goed (onbegrijpbaar)
Suske, heb je nog geld genoeg ? genoeg te eten ? Als je nog eens langs Lessen komt, stuur me dan een "kassei" op, om op mijn buik te wrijven Confused
Je weet dat ze bij de soldaten veel eten krijgen om van h... niet te sterven. Ik ben precies toch niet vermagert, maar ik heb zoveel macht niet meer, suske, jongen die smerige oorlog haalt een mens toch af.
Zeg Suske, "palokesdief" mocht uw brief niet terecht komen, dan stuur je hem naar mij en ik stuur hem naar de Consul, die hem aan een vriendt van mijn kozijn zal geven en zo kunnen ze weten hoe gij het stelt.
Mijn beste Suske, ik zou moeten schreien als ik dank dat ge niet bij mij bent, nu hou ik op want mijn blad is vol, zeg Suske, het gaat je goed en veel geluk ! "goeie chance" tot ziens.
Hand en groet en een grote kus van uw confrater die u toch zo graag ziet tot ziens mijn liefste Susken.
N.B. het is spijtig dat gij, Benoiken en ik niet samen zijn, als ge niest God zegent u en bewaart u !
Ik zal een "paloken" Confused overhouden om dat ge niet zou wenen.

Vermoedelijk ook geschreven door Ghislain D’Herde, ook brancardier.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2008 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

zaffelare? lijkt me vaag brussels met al de gesuske. nu het zijn mooie brieven die je daar heb. koesteren zou ik zeggen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
mercatus

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2008 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Uit volgende brief, geschreven door zijn zus Mathilde Van Der Biest, blijkt dat zijn ouders pas begin 1915 wisten waar hun zoon verbleef en hoe het met gesteld was.

"Erpe 23 Januari 1915
Zeer Beminde Broeder,

Eindelijk hebben wij nu toch het lang verwacht nieuws van U ontvangen te weten dat gij nog in leven zijt.
Eerst en vooral wensch ik U in naam van ons allen een zalig en gelukkig nieuwjaar. Wij dachten waarlijk Beminde Broeder dat gij dood of wel ook in Duitschland gevangen waart door dat galgelaas die er geen bezwaren in vinden een burger weg te sturen hoeveel bange dagen hebben wij doorgebracht om U, overal inlichtingen vragende ontvingen wij niets dan flauwe complimenten die ons tot niets dienden nu over eenige dagen heeft Nartjen zijn Emile hier geweest die te voet van Leuven gekomen was naar Erembodegem en hij heeft dan ook 2 dagen in Erpe geweest die ons dan het nieuws bracht dat gij in Evergem waart bij Mijnheer Volkaert doch het was ook 6 of 7 weken geleden dat hij dit nieuws gehoord had zoodus dachten wij dat gij toch niet zot waart van zoolang bij vreemde menschen te blijven dat gij zoudt naar huis gekomen zijn dan hoorden wij zeggen dat gij in Melle allen 100 fr. gekregen hadt om er mede op de vlucht te gaan dan dachten wij geheel zeker dat gij in engeland waart (omdat ik weet dat gij een liefhebber zijt van reizen) doch Emile stalpaert zegde ons dat zij in Leuven eenen lijst gekregen hadden met de namen op van de jongens die in hun klooster in engeland verbleven waar Ghislain D'Herde op stond en gij niet waar moesten wij dan naar schrijven wij stonden stom van al de vragen die onzen geest bestormden nu eindelijk kregen wij deze week complementen van Jozef Van De Borre zijne Honore die schreef dat gij goed gezond waart en dicht bij hem waart, wederom een bewijs dat gij nog leefde en nu vandaag 23 dezer ontvangen wij met eene ware vreugde den lang verwachten brief waar het raadsel in opgelost is te weten waar gij verblijft daarom haasten wij ons U per keerende post weer te schrijven dat gij in ons ook moogt geheel gerust zijn wij zijn nog allen goed gezond en zijn nu wederom thuis wij hebben maar 8 dagen op de vlucht geweest. Gelijk gij weet is onzen broeder Jean in Holland waar hij gelijk het schijnt tot hiertoe geheel goed is God gave Beminde Broeder dat hij daar zoolang den vreeden oorlog woedt mogt blijven dan zou hij goed en gezond in ons midden wederkeeren ik zal Jean zijn adres laten volgen gij kunt hem dan ook eens schrijven hetgeen hem voor zeker veel genoegen zal doen.
Wij verwachten nu met ongeduld eenen brief van U met een breedvoerig verslag van U tot hiertoe avontuurlijk leven.
Vergeet ons ook niet in uwe gebeden hetgeen wij allen in zoo eenen ongelukkigen ten zeerste nodig hebben.

Harte Groeten van ons allen
Uwe Zuster
Mathilde Van Der Biest

Adres van Jean
Jean Van Der Biest
Brigadier 10 Batterie de Siège
Kamp Harderwijck, barak 5
Holland

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Brief nr.8
Frans ontving deze toen hij nog in Fécamp zat van Joseph De Sutter.

'Leve de IJzer † Pollinchove den 6-2-15

Dag mijn Beste Susken !

Hoe is 't jongen ? wanneer komt ge naar 't front, of zijt ge van zin vandaar te blijven - als ge kunt blijf daar maar, ik zou ook liever bij u zijn, want ten deugt er hier niet. als ge afkomt, komt bij mij hé, dan trekken wij samen carotten. Van den avond moet ik weer naar de loopgraven. Daar is na ne keer vuil Susken, voor u e voorbeeld te geven, ga na ne keer naar 't voort, ge zakt misschien tot over uw botten in de modder en wat doen de eksters daar ? Hewel hier is 't nog erger in plaats van eksters zijn 't andere beestjes, zoo en hebt gij er nog geen gehoord tegen uwe ooren nu kunt ge lachen hun .... Confused
A propos Suskenlief hebt gij reeds al naar Lessen geweest, indien ge nog niet geweest zijt spoed u maar want ik wacht er reeds lang op. (zie brief 6)
Gisteren kreeg ik een kaart van Benoit D'Herde die zit na in Cherbourg bij 't derde jagers te voet. Ik heb hem een haas gevraagt als hij op jacht gaat.
Het lijf eet ik op, de beene zullen te pas komen als ik in retraite batter voor de Duitschers.
Zeg mijn liefste Susken indien het u verdriet in Fécamp nu heb ik een stieltje voor ons getweeen en ik ben zeker dat ge het zoud willen aannemen. Remy Keymeulen schreef mij een kaart. hij had nen brief van zijn vader gekregen ... enz ...
In den omtrek van Erpe heerscht eene dieve bende Anna De Somer en Batist (ge kent die wel hé) zijn er de slachtoffers van zegt hij - Hewel Suske zoudt ge u niet willen gaan aangeven als vrijwilliger, ik ga nu, dan zouden wij ten minste eten hebben hé ? Maar suske nu kunt u zeker al veel fransch manneken ge kunt u daae dagelijksch oefenen met die vuil kl... Wat geluk gij toch altijd gehad hebt Engels leeren nu fransch ... wat nog allemaal. Straks wordt ge nog advokaat.
Dander week heb ik katte gezien, hij is sergent die snotneus.
Nu ga ik eesn serieus worden.
1° Bij u en mij thuis gaat het wel schrijven zij
(zie hier nog een adres Constant Malefroy - Sas van Gent, Holland - voor ... met die naam niet lachen wee ! 't schijnt dat langs de konsul niet meer gaat.
Zie hier wat een pater trappist van zijne abt kreeg 't was in een Belgischen trein. Een lomp stuk vleesch van een duits discuteerde met een kaasbol.
Hollander = De Duitschers zullen hunne vingers aan kaas niet vuil maken want er staat ons een machtige bontgenoot terzijde (het water) - Bah, bah zei de Duits als 't maar dat is zou onze Keizer zeggen jongens ! Zuipen ! ... (algemeen gelach, min of meer) Wel man zei de hollander onze Koningin zou zeggen jongens ! .... pissen ! 't is het geen wij aan de IJzer ook nu verrichten susken.
Hoe zoud met Catjetanus zitten en met de lange fred verneemt u nog nieuws van die mannen ginter, ik weinig susken, 't is daarom dat ze ook van mij niet veel meer zullen vernemen.
Alle tot ziens
Uw allerliefste jood die dagelijksch op u denkt

Joseph "

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

De auteur van vorige brief en van brief 6 is gevonden, het is
De Sutter Jozef
° Erpe 19/03/1892
14/06/1924: priesterwijding
20/06/1924: onderpastoor Denderwindeke
26/08/1931: onderpastoor Maldegem
01/09/1939: onderpastoor Buggenhout
30/04/1948: pastoor Elsegem
† Oudenaarde 05/12/1957
Hij was dus een dorpsgenoot van Frans Van Der Biest en is zoals Frans priester geworden.
In 1915 was hij bij het 5de Linieregiment, misschien kan er iemand aan de hand van de vorige brief nog wat specificeren.

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2008 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

brief nr.9: eerste (onvolledige, 4 van 8 blz. maar terug gevonden) brief aan zijn broer, Jean, gericht.
Jean Van Der Biest verbleef toen in Kamp Harderwijk, Nederland.
Niet gedatteerd, maar vermoedelijk eind 1915 - begin 1916 gepost.

"... Het zal er wel geisteren ( Confused ) maar verliezen moeten zij. Vrij zal België worden, en vrij zal ons landeken blijven. Hebt veel moed broeder. Laat ons bidden voor onze ouder, broeders en zusters, voor gansch het vaderland. Weg met de Duitschers. Weet gij wel, broeder, hoe dat ik in Frankrijk gekomen ben ?
Het ware te lang om u al de omstandigheden te vertellen. In het begin van september ben ik uit België vertrokken naar Engeland, in ons klooster. Ik heb daar vijf grondige weken tegen mijn gedacht gezeten. Ik dacht aan u, Jean, mijn bloed kookte van woede tegen de vijand, en ik was droevig omdat ik hem niet mocht gaan bestrijden.
Eindelijk, de 14de november ben ik naar Londen gereden en ik heb mij als vrijwilliger aangegeven, met toelating mijner oversten om brankardier te zijn. Zoo ben ik naar Frankrijk afgezakt met vele andere vrijwilligers, daar ik mijn pastoorskleeren aan had, werd ik tegen mijne goesting in een gasthuis gezet. Eerst verveelde ik mij, maar nu ben ik zeer tevreden. Ik denk dat ik hier nog lang zal moeten blijven. Ik was van de klas van veertien maar ik ben niet moeten vertrekken uit België met de andere jongens van veertien, omdat ik als kloosterling, mijn exaam gepasseerd had voor brankardier.
Honoré Van Den Borre is hier ook. hij is eerste sergent majoor in de 16de Compagnie. Ik doe u zijn complimenten. Bert Ketels zijne Frans die bij notaris Meert schreef is dood van den tyfus.
Zeg eens broeder hebt gij daar nog geld ? Moogt gij met uw geld doen wat gij wilt ?
Lijdt gij niet te veel aan honger ? Kunt gij u daar iets koopen. Antwoord mij spoedig en zeg of ik u wat centen mag opsturen ? Ik win hier toch nog al een schoon sommetje per week. Alle weken twaalf frank. Daar gaat geen cent af voor eten, noch voor drinken. Alleenlijk voor tabak, want het pijpke smaakt, al kost de tabak duur.
Beste, broeder Jean, ik omhels u van verre, en verwacht een spoedig antwoord.
Uw duurbare broeder, Frans."

Zoals in zijn eerste brief van 6-8-1914 was hij nog steeds heel strijdvaardig.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2008 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

brief nr.10: van zijn broer Jan Van Der Biest, brigadier, Harderwijk.
Frans zijn postadres was toen:
"Frans Van Der Biest
Brancardier
Trains sanitaires
Calais"

"Harderwijk 14-2-1915

Zeer beminde Broeder,

Met veel vreugde heb ik uwen brief ontvangen waar aan ik zien dat gij ook nog in het leven zijd. Frans ik hadt ook al veel aan u gedacht waar gij zout verbleven geweest hebben en heindelijk is mijne hoop verschenen.
Nu Broeder gaan ik u eerst wat nieuws schrijven over onze Beminde ouders Broeders - zusters. zij zijn ook nog allen in volle gezontijd mijn vader heeft hier over 3 maanden bij mij geweest hier in Holland waar ik hier zit in Harderwijk met Alfons siou van Erondegem en nog een mensch van Meire. Die menschen aren zoon is hier ook bij mij en dan heeft vader mij gezecht dat alles nu t'huis weder goed maar dat zij 14 dagen gevlucht geweest waren maar nu weer thuis.
Dus Beminde Broeder is alles nog goed afgeloopen als zij nu maar gerust mogen blijven.
Nu Frans gaan ik u wat nieuws schrijven waar ik zoo allemaal gezeten heb met den Oorlog. Gelijk gij weet heb ik eerst op het fort van Zwijndrecht gelegen voor 28 dagen als ik daar 14 dagen was werdt ik Brigadier genoemd daar mee was mijn solde ook nog wat verbeter ik trok dan 4 frang per week. Van als wij het fort van Zwijndrecht waren moesten er 2 groepen van wag naar het vuur. Hiederen groep van 46 man en ik had veel geluk ik moest niet mee gaan die mannen zitten nu ook aan des slag aan den hijser dan Broeder zijn wij van het fort van Zwijndrecht vertrokken naar Antwerpen en daar moest den elft van mijne batterie werken op Sintana de kogels gereet maken en de anderen elft moest naar het tarsenaal gaan om miniese aan te voeren aan de manen die aan vechten waren en ik was bij de manen van tarsenaal. Den hebben wij daar ook nog 26 dagen gelegen en dan zijn wij naar Kapellen getrokken dat was tegen Brasschaet.
Daar hebben wij 8 dagen geweest om batteries te maken en bij kan alle dagen nacht en dag moesten werken maar dan begon den duitsch aan Antwerpen te bombarderen dan zijn wij daar weer vertrokken naar Borbeek tusschen fort 2 en 3 en dat is op de 2 lijn van Antwerpen en daar hebben wij nog 6 dagen geweest nacht en dag gewerkt om de batteries af te krijgen.
Wand den Duitsch brak door de eerste lijn van Antwerpen en dan moesten wij ons ook gaan gereet maken om te schieten en dan hebben wij daar nog 2 dagen en en nacht geschoten op den Duitsche en de Duitsch schoten naar ons daar zijn verschijdene gekwest maar tog maar eenen dood dat was een jongen van Wetter die dood was. Maar dan Frans is den Duitsch begonnen te schieten met zijn groote kanons al over onze kop in de stad en dan moesten wij daar weg weer naar Zwijndrecht en daar hebben wij nog een nacht en een dag in de loopgraven gelegen dan was de Duitsch in Antwerpen al meester en was gereet om over Sintana te komen en hij was ook met zijne troepen in Dendermonde en Sinterklaas.
Dus Frans zouten wij gevangen wij zouten ingesloten wij konden naar Frankrijk niet meer over komen wij hadden te lang moeten wachten naar den heta-majoor. Dus Frans stond er ons niet meer te doen als naar Holland te gaan en dan zij wij naar de grens gegaan met onze offesieren en hetan-majoor maar onder de weg zijn er nog veel gevallen van een Duitsche otto met een macien geweer op en al zoo Broeder eer dat wij in Holland geraakt zijn hebben wij nog veel af gezien het is allemaal te lang om te vertellen.
Nu Beminde Broeder ik zien ook in uwen brief dat ik de komplimenten heb van Honore van den Borre Frans doet em ook mijn komplementen dat ik ook nog altijd goed gezond ben ik zien ook dat Frans Ketels daar gestorven is dat is ook spijtig maar alle man is sterfelijk.
Nu Broeder gaan ik u nog wat niest schrijven over thuis. Ik heb hier ook al verschijdene briefen van huis gekregen op die 4 maanden dat ik al in Holland ben maar nu is het al den 25 december geleden dat ik iest gehad heb van huis maar nu ben ik weer een brief te verwachten van thuis maar der is een mensch van Erondegem die alle 14 dagen naar Holland komd en de briefen medebrengt van ons kanten en vandaag en acht dagen komt hij weer over en ik hoop van t'huis een brief te hebben en ik gaan naar em ook een brief schrijven om mede te pakken naar huis en daar ik kan ik ook laten weten dat ik van u eenen brief ontvangen heb. Zij zullen ook kontent zijn al zij mijne brief zullen ontvangen om dat zij nu ook weten dat gij nog in leven zijd. Nu Frans laat ik u nog wat nieuws weten als wij in Holland toe gekomen zijn. Der was daar niest op geschikt en dan hebben wij ook nog al onger af gezien met ons centen in ons handen komden wij aan niest kopen om te eten. Nu eerst zijn wij van op de grens naar hulst gegaan dan zijn wij tot Terneusen met den trein gereden dan van Terneusen naar Vlissingen met den boot dan van Vlissingen naar Harderwijk met den trein daar hebben wij 11 uren op gezeten zonder eten dan zijn wij in Harderwijk toe gekomen en moesten naar het kamp gaan slapen den eersten nacht op den grond dan heeft het ook kout geweest maar dan hebben zij tenten gezet van goet en daar hebben wij 2 maanden in geslapen op strooi maar eenen bundel per man wij hebben die twee maandenook nog al kouw af gezien en eten haden wij ook veel te wijnig maar nu is het al wat verbeter van slapen wij slapen in grote barakken in ieder brak 800 man en allen een strooi zak maar het eten is nog niet te goed wij kregen 3 maal per week peerde bonen in de plaats van aardappels dus is het hier maar slecht maar den tijd zal tog wel eens komen dat wij weer zullen vrij zijn.
Nu Frans vraag gij mij of ik nog geld heb ja ik heb nog altijd wat geld maar niet veel meer als Vanderover 3 maanden bij mij geweest heeft heeft hij mij gelt gegeven maarbegind het tog te avanseren dus Frans als gij daar wat geld kunt missen sent mij maar wat op ik kan der hier mij eten voor kopen. wand het kan wel zijn dat wij hier nog al lang zitten en van huis laten geld komen is niet nodig zij moeten tog ook leven wand ik heb het naar huis geschreven dat zij hun mogen gerust stellen in mij ik trek hier een gulden per 10 dagen dat is 2 franc en dat is tog nog beter als niest.
Nu Broeder zijn hier alle dagen manen die hier aan loopen en naar Frankrijk komen om weer in slag te gaan ik heb hier ook al van gedacht geweest van hier aan te loopen en naar Frankrijk te komen maar als Vader hier geweest heeft bij mij heeft hij tegen mij gezecht dat ik hier moest blijven, dat ik hier uit het gevaar zat en daar voor heb ik het gelaten gij schreeft er ook eens u gedacht over naar mij wat ik zou doen.
Nu Broeder gij moet mij bij tijd eens schrijven en ik zal u ook bij tijd eens schrijven en Frans als gij eens een brief naar huis wilt schrijven gij zend em eerst naar mij ik zal em dan voort zenden naar onze Beminde Ouders Broeders en Zusters.
Nu schrijf ik nog wat nieuws over eenige van Erpe die ook in Holland zijn (?)oelen Edward en Verbeeken Jean van het wijwater en frans De Wolf van wijwater en laas dorken en Jozef Lanzeer en zijn broeder Cerile en broek van steenweg en nog veel anderen van tegen nu Remie Van de Velde is krijgsgevangen in Duitschland en kossen honore ook en Lievens Alfons en dowellen en Jozef Janssen van steenweg ook en nonkel Edemon zijnen Honore is nog aan den hijser aan het vechten en Louis van Nonkel Jean heeft in Aalst gevochten te 8 dagen en zijn paard was daar van onder em geschoten maar hij geret en dan is hij naar Frankrijk gekomen.
Frans als gij mijne brief ontvang moet gij mij het laten weten nu sluit ik mijne brief en ik geef u de hand van verre.
Ontvang mijne Beste groeten van uwen Jean.

dit is mijn adres
Jean Van Der Biest, brigadier 10 batterie De Siege
Kamp Harderwijk
Holland"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een brief van Jozef De Sutter aan Frans Van Der Biest, beiden brancardiers-kloosterlingen, de eerste aan het front en de andere in Fécamp.

Pollinckhove den 1ste maart 1915 J.A.J.

Mijn allerliefste Susken,

Ik heb wel uwe twee briefkens ontvangen. Wat was me dat pittig ! Die Vlaamsche kwestie. Dat nieuws van dat lief roosje, van Fonje, 'k zie heel dat tafereel voor mijne oogen afloopen en fred die daar te tandeknarsen staat. Fonje die zijn oogskens droogt en dan over den rosten rozenknop springt.
Er ontbreekt nochtans een personnage, denk en ge zult hem vinden ! 't is onzen achtbare vriend ... hebt ge hem ? ... Benoit. Die zou op zijn tanden bijten en met zijn voetjes trampelen. Endaar achter in een hoekje staat Cajetanus te lachen dat de tranen uit zijn oogen springen - neven hun ons Susken die zich gedurig op en af richt en zijnen buik vast klemt om niet te hard te lachen.
Aangaande de vlaamsche kwestie. In den beginne van de oorlog vreesde ik een weinig voor die zaak en velen waren het met mij, maar toen wij op zekeren dag de franschen aan 't werk zagen, dan zegde ik neen die kweste gaat niet te niet, heerschen zal ze en Vlaanderen herleven en meer en meer zal onze taal aanwinnen.
De franschen schijnen met onze soldaten te spotten, maar dikwijls Susken hebben wij aan officieren en soldaten getoond wat zij en wij gedaan hadden en zoo ne ringel op hun smoel gezet. Zoo den mijn liefste Susken ben ik het met u - lijk altijd.
Maar nu hebt gij zooveel werk ? Ik zou zoo gaarne van dat front weg zijn. Niet dat ik schrik heb van kou of van 't vuur. Neen, maar moest ge weten hoe wij behandeld worden. Slechter dan de soldaten. Omdat ik mijne toog nog draag durven zij mij zoo barsch niet behandelen lijk vele andere maar in 't afzonder behandelen zij zoo de zaken dat iedereen den zot met u drijft. De soldaten zeggen het zelf dat dit niet menschelijk is lijk zij ons behandelen. Van de soldaten zijn wij fel bemind, van sommige officieren (van sommige hoor) ook - zij zijn veel beleefd.
Maar meest alleen zijn het smeerlappen en vuilkl...
Maar die mannen zou nog kunnen draaien later !
Kleeren kunnen wij niet gemakkelijk krijgen - de officieren - en de mannen van de keuken loopen met het beste weg - dan komen wij niets meer dat goed is.
Voor de solde krijgen wij 0.35 fr. daags - koopt daarmee boter - enz... indien gewilt genoeg en iets redelijk hebben.
Wij zullen daar maar van zwijgen. Ik ben heel verheugd te vernemen dat Jean in Holland zit. Daar zit hij goed. Gemoet weten na de inneming van antwerpen zijn er veel soldaten bijzonde die van sommige forten, die in Holland moesten gaan vluchten voor niet door de duitsche bandieten genomen te worden. Ik ook was in Moerbeke bijna geknipt, maar ik kost uitbeenen en 't sprong van boven op nen trein en we waren weg naar Brugge, en Jef was weg, tot belooning moch ik op den IJzer den 1sten dag van de slag in retraite batteren met nen gekwetsen en dat tusschen de fluitenden ballen. Dat was mij he sport. Voor, achter en neve mij vielen de jongens, dat was pink, pink, pang langs alle kanten en Jef liep naar de tranchées gekwetsen halen en dan van de laatste wel Susken weg naar Nieuwpoort, daar kreeg nog eenen bal van nen schrapnel door mijn kapoot. Wij zullen er maar van zwijgen.
Zeg eens Susken wat doet H.V.D. Borre daar ? Heeft die een zeker adres voor Geesbergen.
P.Philemon van Engeland komt nu daarjuist te schrijven - hij vraagt me naar nieuws - waarom ik niet meer schrijf - hij vraagt of iki nieuws weet over V. overste. Die mannen denken dat ik anders niets te doen heb. Bon courage zegt hij. Hij zou zeker willen dat ik gedurig zoo vooruit loop, gedurig in 't gevaar met mijnen kop tot als ik eens nen bal krijg en dan geminkt naar Erpe kom - want met een been of eenen arm zullen wij in Geesbergen niet meer willen hé. Dan zou'n ze lachen zeker - Neen, neen, zoo niet ! Ik zal afwachten wat er zal gebeuren !
Mij bol zit al vol prullen. Maar wat dunkt ge - Die pater is nog al nen brave jonge geloof ik - ik zal hem maar een kaartje sturen niet waar.
Ik heb 2 brieven van - huis - alles goed, de complimenten.
Alla Susken tot in de patakestijd hé - en haa da struif -
Uwe beste Jood die u omhelst maar niet lijk Fonje het roosje uit Sibano (?) - uw jood"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2008 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ter illustratie van Mercatrus zijn verhaal een prentkaart uit 1914 met enkele priesters-brankardiers in volledig krijgsornaat.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

En een aalmoezenier

Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2008 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dank aan Paddy, voor het stofferen van dit verhaal, misschien kunnen we ons zo beter een beeld vormen van wat er in de brieven aan bod komt.

Een volgende brief is nog een van Frans zijn broer Jan uit Harderwijk
Frans was toen al verpleger op het hospitaalschip "Paris" te Calais.

Harderwijk 9-3-1915
Zeer Beminde Broeder

Ok heb vandaag uwen brief wel ontvangen die ik moet naar huis sturen, maar ik heb nog niest van huis huis ontvangen. Ik heb u in de brief geschreven die ik over drij dagen naar u ook geschreven heb, maar ik heb nu tog weer een adres waar mee ik naar huis kan schrijven en ik zal em vandaag opsturen en een brief voor mij ook bij steken. Ik denk tog Frans dat alles 't huis nog goed gaad wand nu weet ik nog niest dus Frans als ik binnen 3 weken antwoord van huis krijf zal ik u dan nog eens schrijven en als er voor u ook iest bij is zal ik het u dan op sturen ik heb ook gezien in uwen dat gij mij ook u poderet zult opsturen en een voor huis ook daar ben ik ook mee kontent van nu Frans ik heb mijn geld ook goed ontvangen en ik ben er zeer kontent van wand daar mee kan ik nu tog weer goed voord ik heb gezien in uwen brief dat gij mij nog eens zult schrijven als gij mijne brief ontvangen heb dus ik verwacht van u ook nog eenen en binnen drij weken zal ik u dan ook nog eens schrijven daar mee sluit ik en ontvang mijne
Beste groeten van uwen
Broeder Jean Van Der Biest
Brigadier 10 batterie de Siege
Kamp Harderwijk
Holland"

Veel informatie geeft hij niet in dit schrijven, een nogal moeilijk te volgen logica over brieven schrijven Confused

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Brief nr.14 van zijn zuster Mathilde

"Erpe den 16 meert 1915
Zeer Beminde Broeder,
Wij hebben uwen brief ontvangen waarin wij zien dat gij nog altijd den zelfden plezierigen broeder zijt van vroeger en dat gij het tot heden toe zeer wel stelt het geen ons veel genoegen doet.
Beminde Broeder neem mij niet kwalijk dat ik in den vorigen brief die brave Juffr. niet bedankt heb want als wij uwen brief kregen moest ik aanstonds antwoorden want dien mensch vertrok den zelfden dag nog en zoo door de haast was ik dit gansch vergeten doch uitstel is geen kwijtschel en daar het ons onmogelijk is die goed Juffr. Robert persoonlijk te bedanken zoodus moeten wij ons tevreden houden gelijk het is breng gij dan in naam van ons allen onzen hartelijken dank over voor al de goede zorgen welke zij aan u besteed zeg haar ook lieve Broeder dat wij haar dagelijks gedenken in onze gebeden opdat de goede God haar behoede van alle onheilen en een zoo brave ziel lang en gelukkig laat leven op de aarde ook denken wij dagelijks aan u Beminde Broeder zoover van huis verwijdert daar zoogansch alleen nochtans een mensch die wel bid vindt kracht en steun in het gebed om alle hinderpalen te overschreiden die iedereen hier in de wereld tegen komt nietwaar ook mogen wij denken dat er nog een wakend oog over ons nederziet Beminde Broeder een wakend moeder oog van onze teergeliefde moeder zaliger die zeker den Goeden God veel smeekt voor het welzijn harer kinderen ook vergeten wij niet een enkel en persoon die in u belang stelt die in uw geluk deelen als het u eens te beurt valt zoo zeg ik u nogmaals Frans breng aan al deze goede menschen onzen innigsten dank over maar toch in 't bijzonder aan die brave Juffr. Robert laat ons nu die zoete hoop koesteren van weldra elkander terug te zien in het lieve Vaderland in het lieve Vlaanderen land zal ik zeggen want 't ligt ons toch nauw aan het hart nietwaar wij waren ook allen gelukkig dan zondag zoo 2 brieven gelijk te ontvangen van u en van onzen zeer Beminden Broeder Jean 't was 2 maanden geleden dat wij iets van nieuws van hem ontvangen hadden wij begonnen dan ook al zeer ongerust te worden en van alles te denken het droevigste eerst nietwaar. Och, lieve Broeder een mensch is heden zoo spoedig ongerust gelijk het nu toch aardige tijden zijn hier zoo in ons lief vrij belgenland nu zoo onder 't gezag staan van die vreemde indringers de Goede God gave dat de zaken spoedig eene andere wending namen en wij weldra de vrije vlamingen van vroeger mogen wezen.
Onzen Broeder Achille is nog altijd thuis en met de kleien is het hier ook nog eerste klas met uw meetjen Estelle alsook met Clothildeken en met Rozaken. doe daar ook de complimenten van ons allen aan Honoré Van De Borre.
Ook zend Vader en Moeder u hunnen ouderlijken zegen God zegene en beware u en laat ons hopen dat de scheiding niet lang meer zal duren.
Hartelijke en Verkleefde groeten van ons allen
Uwe zuster
Mathilde"

Frans was in Fécamp kind ten huize van een juffrouw Robert geweest, waar hij kon tot rust komen en die voor hem zorgde.
Ondertussen was hij wel al als ambulancier te Calais, maar had wel nog schriftelijk contact met die juffrouw.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Brief nr.15: schrijven van J. Houbbreque uit Fécamp, waarin men Frans laat weten hoe zeer men hem er mist.

"Fécamp le 17 mars 1915

Monsieur L'Abbè,

Permettez-moi de vous écrire ces quelques lignes pour vous remerciez de la jolie statuette que vous m'avez laisse a votre depart.
J'aurais voulu vous ecrire plus-tot mais il m a fallu attendre votre adresse.
J'ai reçu votre carte de Rouen.
Je vois avec plaissir que vous ne m'avez pas oublie mon pere va aussie bien que possible il travaille, on aurait besoin de voir la fin de la guérre pour mieux aller.
Melle. Robert a reçu votre lettre aujour d'hui, ma soeur Sr. Clement doit vous ecrire demain.
Jean-Baptiste est toujours en Fécamp, dimanche dernier il a reçu une lettre de ses parents, il etait si heureux qu'il a pris le champagne avec les camarades est il est arrivé avec une cuite chez Melle.
Nous avons bien pensé a vous, vous auriez bien ri de le voir.
Je crois que votre nouvelle vie n'est pas aussi agréable que celle de Fécamp. Je vous souhaite beaucoup de courage.
Je ne vous oublierai pas vendredi a le Sainte Communion je demanderai a St.Joseph le cher Patron de votre couvent qu'il vous garde et vous protége vous et tous les votres.
A Fécamp ce matin il y avait l'hinumation d'un petit soldat volontaire Belge (Alphonse Scholier) Monsieur l'Abbè Tubbac est l'hôte de Melle. Robert il est arrive le jeudi de Rouen.
Ma petite compagne vous remerci beaucoup de sa carte.
Mme. Guèrand se rapelle a votre bon souvenir.
Je voudrais vous donne beaucoup de novelles. Je n'en connais pas qui puisse vous interresse.
Mer. l'Abbè je vous dit encore une fois un grand merci et recevez l'hommage de mon profond respect.

Priez pour mes pauvres frères
Ils vont bien, le petit a fait
la 13eme charge a le baionette
que Dieux le garde

J.Houbbreque
24 rue du barreau"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Brief nr.16: schrijven van Zuster St.Clément uit Fécamp.

"Fécamp le 19 Mars (1915)

Mosieur l'abbé

Mademoiselle vous remerci beaucoup de vos cartes et de vos bonnes lettres, elle çera toujours très heurreuse d'avoir de temps en temps de vos nouvelles.
Depuis votre depart; ici rien de changéz.
Jean Baptiste, depuis sa petite fredaine est devenu passablement penaud.
Ce vous etiez la vous vous en ammuseriez beaucoup, il fait une drôle de tête.
Votre petite chambre est occupée par monsieur l'abbé Tubbac. Mais ce qui n'est plus occupeé; c'est la table de la chambre de mademoiselle. Quel vide ! Comme nos soireés sont tristes. Vous nous avez gâtées, et nous avons du mal a reprendre nos anciennes habitudes.
Votre dépèche hier soir a 9h. nous a fait tournéz le Sang en Caillebotte. Comme on dit cheux nous.
Jeanne est allez la porter Maison des Abeilles. Le chapeau est payer.
Le tirage de la loterie a eu lieu voici le numéro gagnant. C'est peut être le votre.
Tant qu'a nous nous n'avons plus qu'a nous brosse.
Toute la colonie de la rue du Carreau vous envoie ses amities et se recommande a vos prieres.
Nous ne vous oublions pas nom plu aupres du bon Dieu.
Nous lui demandons surtout de vous ramener le plus tôt possible dans notre bonne ville de Fécamp.
Adieu monsieur l'Abbé
Unio de prieres
Votre toute devoueé
Soeur St.Clément"

Het groot lot zal hij er wel niet gewonnen hebben, want hij blijft voor de rest van de oorlog nog aan het front als brancardier.
Nogmaals blijkt dat hij erg geliefd was in de periode dat hij te Fécamp was.
Weet iemand hoe het kwam dat een Belgische brancardier in Fécamp (Normandie) terecht kwam ? was daar een hospitaal of herstelingsoord voor militairen ? Blijkbaar wel, want in de vorige brief laat men Frans weten dat er een Belgische soldaat (Alphonse Scholier) te Fécamp begraven is.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2008 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Brief 17 tot en met 22 zijn er nog uit Fécamp, van Zuster Clement en van Juffrouw Robert, brief 21, één van zijn kloosteroversten uit Weybridge, is gericht aan "François Vander Biest, Brancardier - Navir Hôpital "Paris" - Calais" maar Frans zat ondertussen al aan het front bij de 1ste Jagers te voet (zie briefomslag)

Tussen de brieven stak ook nog een krantenknipsel uit Fécamp met een overlijdensbericht van soldaat Charles Jayhay "soldat à la 11e Compagnie Belge"

Brief 23 is er terug één van zijn zuster Mathilde

"Erpe den 21 April 1915

Zeer beminde Broeder Frans

Wij hebben uw brief wel ontvangen waarin wij zien dat gij in tkort toch uw verlangen zult hebben of misschien al hebt te weten aan den ijzer zijn of liever op het slagveld zijn en toch zien wij met genoegen dat gij nog altijd goed en gezond zijt het geen ook wel het bijzonderste is nietwaar Frans.
Gij schrijft daar nu ook nog over dien brief van bedanking aan Madmoiselle Robert ik denk dat gij dien nu al lang zult ontvangen hebben en moest hij verloren gegaan zijn het geen heden geen wonder ware. Schrijft gij dan eens die bedanking in onzen naam naar Juffer Robert.
Wij zullen ook volgens uw verlangen naar den overste van Geeraerdsbergen laten weten hoe gij het stelt.
Gelief ons nu ook eens te laten weten hoelang gij nu al werkelijk in 't leger zijt gemoet verstaan Beminde Broeder wij trekken hier alle dagen van Jean 0,50 fr. en als gij in 't leger zijt dan zouden wij 't dubbel trekken doch wij verstaan ons er zeer moeilijk uit wij zien in Jean zijnnen brief dat hij van u 20 franken ontvangen heeft en ook dat gij 12 franken per week trekt en zoo krijgen wij er geenen kant aan aan dat spel wil ons dus eens wat uitleg zenden. Is Louis Van Der Biest van 't wijwater daar bij u niet of hebt gij hjem nog niet gezien die heeft ook al een brief geschreven uit Kales of zijn er daar nog ander jongens bij u van de parochie of van kennis laat ons dat alles eens weten.
Met ons is het hier nog allen goed en wij verwachten wederom al met ongeduld wat nieuws van u
de Goede God geef Beminde Broeder dat het weldra gedaan ware met zoo ver naar elkander brieven te moeten schrijven en als alles is gelijk de menschen zeggen zal het in 't kort gedaan zijn 't ware te hopen.
Oprechte groeten van ons allen
uwe zuster
Mathilde"

Zijn zuster begreep niet hoe het juist was gesteld met Frans, was hij in het leger ? kreeg hij soldij ? tot hiertoe weet ik het ook niet hoe zijn situatie juist was. Zie ook hierover "Verschil tussen brancardier en port-sac" http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13658&highlight=

Hij was er dan uiteindelijk toch in geslaagd om aan het front te geraken, zijn gedrevenheid uit zijn eerste brief was nog niet over.

wordt vervolgd

mvg mercatus Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2008 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

Brief 24, zonder datum, gericht aan Frans zijn ouders.

" Geloofd zij Jezus-Christus

Zeer geliefde Ouders,

Resurrexit ! Hij is verrezen !
"Hoe kan hij zoolang wachten van schrijven ?
God weet is er hem niets kwaads overgekomen ..., Oh, wij zouden het reeds geweten hebben door brieven van anderen; daarbij ... vóór den oorlog was er ook alle dagen geen nieuws uit Geeraardsbergen. Ge'n kunt ook al niet weten wat 'n slachterij ginds aan den IJzer, en hoe moê hij daar misschien zit door den overlast van 't werk..."
Hoe dikwijls moeten die op en wegwerpingen reeds uw geest doorwoeld hebben, en in huis en molen uitgezeid, misschien in bange verwachting, maar steeds met volle vertrouwen en gelatenheid.
Zoo doe ik het ook, beminde Ouders, dag-uit dag-in het zelfde leventje maar altijd nader en nader 't kindje Jezus in 't kribbeken, omdat we ook zoo 'n koud en armtierig leventje lijden, en ook nader en nader den Goddelijken Zaligmaker op den Kruisberg, opdat smarten en dood ons mogen tegenlachen.
En denkt niet dat het ons de keel uithangt, dat we ons dood-vervelen, wel verdraait en verdori, 't zou zoo nog niet genoeg zijn misschien ?
Neen, neen, altijd ons leventje lijden maar blij-gezind tot in Berlijn ! of, als 't God belieft, tot in den Hemel.
Oh, arme ! de mensch is toch maar een arme sukkelaar. Zult ge 't mij niet kwalijk nemen, beste Ouders, als ik u eens recht uit zei wat ik van 't einde van een mensch denk ? 't is niet om u leed aan te doen of 't minste verdriet, oh neen, want nu meer, ja duizend maal meer dan ooit, schat ik en bemin ik U, en verlang ik u te mogen komen omhelzen.
De hand op de borst ... en koud weg overwogen ...weet ge wat voor mijn paart:
"Beter jong en goed
Dan oud en ... 'n twijfeling !"
Hier op de vuurlinie verblijven drie puike, uitverkozene, zeer invloedrijke predikanten. Ze spreken alle dagen ..., vandaag hier ..., morgen daar ..., 's morgens op de voorposten, ... 's namiddags op de groote linie, soms wat meer achteruit.
En of ze hun doel bereiken ? en bekeeringen doen ? Veel beter en veel meer dan al de sermoenen van de Heer pastoor van Erpe, hoe indringend, en verbreizelend zijne woorden ook wezen mogen.
't Is onnuttig u verderen uitleg te geven, en 'k zal u maar vlakaf de namen van die bijzondere predikanten opnoemen: Pater Kogel, pater Houwitzer of Obus, en zijn broeder: pater Bomme. Als deze laatste pater preekt, denk ik altijd dat Jef D'Herde op den preekstoel staat, esmada 'n stemme !!
Ik omhels u van verre, bid voor u allen, en vraag uwen ouderlijken zegen,
Uwen Frans, die u allen gaarne ziet.

Hoe is 't nog met mijn meetjen ? "

Tussen de briefwisseling stak ook een lijstje met namen van soldaten, van de 11de kompagnie, die zich hadden ingeschreven op "Het Vlaamsche Front" (een Vlaams frontblad ?)

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2008 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Brief 25, van 21-4-1915, interessant schrijven van Louis Van der Biest, soldaat bij de 4e Lansiers, kozijn van Frans, waarin hij verhaalt welke veldslagen hij heeft meegemaakt.

“Andres den 21 April 1915
Beste Kozijn,

Met veel genoegen kom ik uwen brief te lezen ik hadt gedacht dat gij mijne brieven niet en zoudt ontvangen hebben.
Ik ga u schrijven in welke veldslagen ik zoo al gezeten heb. Onzen eerste dien wij gedaan hebben heeft Haelen geweest daar zijn wij smorgens in het vuur gegaan en hebben er in geweest tot ’s avonds en dan kwam het voetvolk ons aflossen maar als wij uit het vuur gingen zijn wij vreet gebombardeerd geweest en heb ik mij nog lang in eenen gracht moeten verstoken houden maar zij hadden mij toch niet dan hebben wij Wechter daar heeft het wat slechter geweest wij moesten in retraite gaan en wij vluchten weg met een peleton terwijl wij aanhoudend beschoten wierden wij moesten daarover twee grachten springen en daar hadden wij het sport met tien twaalf man te gelijk in eenen gracht onder ons paarden den eenen kon los geraken den anderen niet en het was een trekken en slingeren aan de paarden terwijl zij maar altijd schoten daar zijn er nog gebleven van ons mannen die hun den kop ingevallen hebben maar ik was nog eens weg, dan hebben wij Aarschot daar hebben wij een drij honderd gevangenen gemaakt dan hebben wij het groot gevecht rond Leuven gehadt waar zoo vele van onze broeders gevallen zijn, dan zijn wij naar Aalst gekomen wij hebben ook in Erpe nog gevochten de Belgische kanons stonden juist voor Witteschen Nenlis daar aan dollekens het is dan dat zij nonkel Gustaaf zijnen molen afgebrand hebben dan zijn wij naar Erembodegem gegaan maar wij hebben nog zoo niet moeten loopen wij zaten daar met een 50 man en hebben daar vele duitschers gedood maar opeens was het afgrijselijk gelijk daar duitschers kwamen en zij begonnen de gemeente afgrijselijk te bombarderen het is daar dat mijn paard gebleven is, en zoo heb ik van aan de kerk tot aan de vijf huizen te voet moeten loopen en daar vondt ik mijnen kameraad met een paard bij hem maar hij hadt al bij mijne Ouders geweest zij meenden dat ik daar doodt was en mijn broeder Achiel kwam mij al weenende opzoeken en zulke vreugde voor hem mij daar nog in ’t leven te zien dan heb ik dat paard van mijnen kameraad genomen en zijn met ons tween bij mijne Ouders geweest ik heb ook algauw een bezoek gedaan aan uwe Ouders en dan heb ik in groote droefheid afscheid van hun genomen en ben dan voortgevlucht met mijnen broeder Remie en uwen broeder Achiel die ik in Wetteren verlaten heb.
Dan hebben wij nog Wetteren Staden en dan de beruchten IJser waar ik ook tot den 23 november geweest heb en nu zit ik frisch en gezond in den depot om binnen enkele dagen weer ons vaderland te gaan verdedigen.
Onze Ouders stellen het nog altijd goed.
Meer kan ik er niet van schrijven ik ben nog altijd in goede gezondheid en verhoop van u hetzelfde en verwacht van u ook nog eens eenige regelen en vergeten wij onze geburten niet want het zijn deze die ons moeten versterken.
Uwen kozijn tot het einde
Louis Van der Biest
4e Lanciers depot de 2eme division Cavalerie
a Andres Pas du Calais”

wordt vervolgd

mvg mercatus Wink
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2008 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Weet iemand hoe het kwam dat een Belgische brancardier in Fécamp (Normandie) terecht kwam ? was daar een hospitaal of herstelingsoord voor militairen ? Blijkbaar wel, want in de vorige brief laat men Frans weten dat er een Belgische soldaat (Alphonse Scholier) te Fécamp begraven is.

inderdaad mercatus ...

Het Camp van Fécamp was een opleidingskamp
al dan niet met een hospitaal
voor het Belgisch leger , zoals er vele waren
(Granville, Bayeux, Caen, Dieppe, Saint-Lô, Eu, Auvours etc )
in de streek rondom Le Havre en Sainte-Adresse –
waar de volledige Belgische regering zich tijdens de oorlog had gevestigd ,
In Fecamps hebben 21 belgen nog een soldatengraf ..

Zie ook de puike site van Médecins de la Grande Guerre
waar je veel achtergrondinformatie en foto’s
kan vinden over aalmoezeniers , brancardiers ,
hospitaalschepen , Belgen in Engeland
die de brieven van Ernest van der Biest
die ik met plezier lees (bedankt voor ze met ons te delen )
beter doen begrijpen. (buiten deze in het streekdialect Smile
zie links

http://www.1914-1918.be/articles.php

http://www.1914-1918.be/france_terre_hospitalite.php

http://www.1914-1918.be/album.php

@+
patrick
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2008 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Patrick, voor de links, ik zal dit week-end weten wat te doen Wink

Tussen de briefwisseling van Frans nog een interessant stuk gevonden, zonder datum, waarschijnlijk was hem de vraag gesteld om een voordracht (hij noemt het "een vertellingske") te brengen en er de soldaten mee te vermaken. Hij schetst er min of meer het leven van een brancardier.
Veel leesgenot Wink

"Zie, beste vrienden, er is me gevraagd geweest om als 't mogelijk was een reeks vertellingskes te doen over legeraangelegenheden. Wel, daar 'n schoenmaker best aan zijn leest en 'n smid, al weze 't dan ook 'n Vlaamsche smid, best bij zijn aambeeld blijft, zoo zal ik, als min of meer man van het vak, de reeks inzetten met 'n vertellingsken over de Belgische Rood-Kruis-inrichtingen en over de ziekendragers te velde.
Het Veldhospitaal
Opdat ge u 'n gedacht zoudt kunnen vormen over onze prachtige en practisch ingerichte veldhospitalen, wil ik u in enkele korte trekken 'n tafereeltje voor oogen brengen, van onzen meester organisaties inzake roode-kruis-instellingen.
Dat ik nu het krijgslazareth neme van Hoogstade, van Beveren, van Vinckem of de Panne, alle zijn even bewonderenswaardig aangelegd; daarom zal ik u over één enkel spreken, één dat ik zelf bezichtigd heb, niet als zieke of gekwetste - God zij gedankt -, maar als liefhebber.
Zoo 'n hospitaal, op afstand beschouwd, lijkt zoo wat aan 'n grijs grauw dorpke, waar de lage, langgerekte huizekens oprecht netjes en gelukkig gezeten zijn rond het donkerblauwe torenspitsje van de barak-kapel, die dan de St.Alberts- of St.Elisabetskapel gedoopt werd.
Komt ge nu dichter bij, dan wordt dat zoo 'n droevig eentoonig, benauwd liefdadigheidskamp, is 't niet waar, dat we ons toch zoo 'n akelige gedachten vormen van 'n krijgshospitaal ? (Wat zien we in operatie-zaal: kermende klompen menschen. Ziekenzalen: gele uitgemergelde menschen) Maar hebt ge nu 'n oogenblikje te over om wat rond te slenteren, dan wordt ge weldra uit die kille, ijselijke gemoedsstemming opgewekt door 'n reesem ruw- dooreengeschokte lang gerokken klanken, van speelboek of mondmuziekje, of daar staat ge plots te mijmeren bij 't hooren van 'n fijn aangelegde hoog en wijd--gezwierde melodie van 'n vedel: 't zijn soldaten aan de beterhand die wat vrije lucht mogen scheppen, en er gebruik van maken om eens hun hartje op te halen.
Zie bij zulk 'n voorvalletje krijgt men wel goesting om 'n kijkje te gaan werpen binnen in dat grijze monsterkamp.
Zoo ook is het met mij gebeurd.
Wat men daar zoo al te zien krijgt ? ...
Niets dan lange reken, bleek-grijze, dood-stille barakken, met tusschen twee reken in, 'n groot aantal mooi-aangelegde, malsch kleurende en geurende bloemperken, en om eens 'n levend wezen te zien opdoemen, 'n schamele, deerlijk opeengeplakte kaki-plunje op krukken, 'n menschen wrak !
En als ge dan nog meer menschen warakken en levende geraamten zien wilt, dan doorloopt ge maar eens de zalen voor erg-zieken en zwaar-verwondden.
Onderwege zult ge ook wel eens in 'n rumoerig-overhoop-gezette plaats terecht komen; daar pikkelen weg en weer; de mannen met 'n karotje; ja, mannen met 'n karotje zoo worden ze genoemd, zij die 't geluk hadden, omternt de bloedgrachten, met 't vet van arm of been tegen 'n kogel of iets dergelijks aan te loopen.
Daar zult ge er ook nog ontmoeten met 'n heel dun laagje cigarettenblaadjes op hun maag; dat hoort ge aan het zinderend geronk van hunnen hoest; want hoesten dat doen ze; en op het diagnostiek-velletje dat achter aan de bedsponde is vastgemaakt zult ge met medelijdende harten lezen; bronchite chronique; maar als ge dan den lijder eens diep in de oogen kijkt bij afwezigheid van dokter of verpleger, dan moet nog eens glimlachen en zeggen waarlijk dat is comique: dat zijn leepe rakkers; die zullen ze niet doodschieten.
Verder wordt ge dan op den reuk geleid door operatiezalen, x straalzalen en apotheekzalen; allen kraaknetjes opgesmukt en ingericht naar 't allerlaatste model.
Verzet is daar ook te vinden voor onze jongens; buiten de bont-wemelende bloemperken, die u overal te zijde staan en die voor onze jongens, moe-gestaard op akelige bloedbloemen, 'n blij-aangenaam afwisselingske vormen, valt ge weldra in schrijf-en leeszalen, en zelfs in een schouwburg. Daar heeft het fronttoneel, heden om zekere reden ontbonden, menig aandoenlijk, zielverrukkend stuk op de planken gebracht, zoals: Starkad van Hegenscheid; Het belang van Ernst, en Mie-betje.
'n pluimpje dus voor de heeren inrichters van zoo veel menschlievende, zielsopbeurende werken.
En onze dankbaarheid mogen we ook betuigen aan de Amerikaansche, de Zwitersche en niet het minst aan Nederlandsche Rood-Kruis-inrichtingen om de gulhartige geldinzamelingen voor onze zieken en gekwetsten ten bate.
Over het personeel onzer veld-lazaretten zal ik niet veel gewagen, want ... heeft hier of daar soms 'n ziekenverpleger ons aller bewondering afgedwongen door zijne ongemeten, roekeloze, hartstochtelijk toewijding en zelf-opoffering, zoals b.v. Broeder Janneken die, bij een bommenaanval op het krijgshospitaal van hoogstade, liever dan zich, lijk de anderen, te verbergen in 'n sterken onderstand, zich liet stukken slaan met al zijne kermende zwaargewonden; toch is er ook 'n min-heldhaftige-riekende zijde.
Maar laten we overgaan tot de ziekendragers te velde, daarover ook wilde ik 'n woordje reppen.
De Ziekendragers te velde of Brankardiers
Ja, me dunkt in sommige oogen 'n ondeugend gedachtje te lezen, en wel dees: "O, hij zal ons wat gaan wijsmaken ..., 't zal een eigen lofpartijtje zijn" Wel zeker, vrienden, ge hebt gelijk; ik klage slechts eens per week over men eigen zelve en dat is, als ik te biechten ga.
We zullen dus maar eventjes onderzoeken wie, volgens de wet, brankardier moest worden ?
Waar de plaats was der brankardiers ? en of ze die plaats hebben bewaard ?
Enkele maanden na den slag van den IJzer werden de kolonnen verdeeld in verschillende regimenten, bataljons en kompagnies. 3 per komp., batterie of escadron.
Insignes: dat hadden ze van Enegeland 'n kaki-plunje in leen gekregen of we moesten ook, naar Engelsche mode, een of meer letters dragen, die onzen dienst zouden doen kennen: zoo dragen de canoniers C, de mannen van Etappes E (ezels); het vervoerkorps CT Corps de Transport.
En wat kregen de ziekendragers ?
S service d'administration, service à l'arrière (infirmieres des casernes)
BB de mannen van den Boerenbond - arme sukkelaar - van den Kruiskesbond (beroemd bij de veiligheid)
En zoo ge daar nu nog meer uitleg over begeert, dan neemt ge maar groote inlichtingen.
Bewapening van den Brankardier: verbandzakje, verbandkardoezen, scheer, iood-tinktuur, berrie en draagriem ... noch geweer, noch revolver tot zelfverdeiging. Een knuppel en stenen en in geval van nood ...
Plaats van de Brankardier bij den naar de loopgraven en aftocht van de loopgraven (aan 't staartje). Daaruit moet ge nu niet gaan denken dat we ze klopten.
Plaats van de Brankardier in de loopgraven (2 op gevaarlijke voorposten; 2 groote wacht bij kommandant)
Werk in de loopgraven: eerste zorgen toedien; en gekwetste op berrie naar den hulppost dragen. Daar ook wisten ze wel de troostengels te wezen der stervenden en hunne moeder te vervangen om 't laatste kruisken op hun lippen en de laatsten zoen op hun voorhoofd te drukken.
In die gevallen hadden ze ook den plicht den aalmoezenier bij te halen, en intusschen dei ruwe kerels eens te polsen: en ging dat ? en gaat dat ? ... Ja, beste, makkers, altijd op waarde ... en laat me toe hier 'n praktischen wenk te geven voor later .... op voorwaarden, zeg ik, dat men de vriend is van iedereen, zoo van de verloeren schapen als over de getrouw plichtsgetrouwen.
En waren er gelegenheden om de vriend te worden dier ruwe geweldigaards ?
Of er waren ?? ...
b.v. in de loopgrachten: de mannen op alle voorposten bezoeken 's nacht en daar waar 't gevaarlijkst was, eerst en meest daar gedurende eenige minuutjes 'n vezelingske doen; het plaatske afstaan voor een die 'n min goed had in den onderstand.
En op rust buiten de loopgraven. Daar heeft de brankardier tegenover de mannen, als ziekendrager geene plichten meer. Wel als ontwikkelden, die het goede, het ware en het schoon van zijn volk behartigt. Boekenkast - Kranten - SKVH - Raadgever, scheidsrechter, geheimschrijver.
Ze schiepen onze jongens 'n ideaal"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
lancier

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

mercatus,

In welk eskadron zat Louis Van der Biest bij het 4de Lansiersregiment ?

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mercatus

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2008 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

lancier @ 21 Mrt 2008 17:59 schreef:
mercatus,

In welk eskadron zat Louis Van der Biest bij het 4de Lansiersregiment ?

Ik kan het uit de briefwisseling niet opmaken in welk eskadron hij diende, ik zoek nog meer informatie over deze familie en laat het op het forum weten als er nieuws is.
Trouwens proficiat met de boeiende verhalen over je grootvader.

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2008 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Brief 26: nog één uit Andres van Frans zijn kozijn, Louis Van der Biest, lansier bij het 4e Regiment.

"Andres, den 23 April 1915

Teergeliefde kozijn,

Ik heb gisteren uwen brief ontvangen waarmede gij mij eenen grooten dienst van liefde aan uwe familie bewezen hebt en ik zal het aanstonds aan mijne Ouders laten weten die er u zullen dankbaar voor zijn omdat gij mij uit de ellende geholpen hebt ook ik ben er u nijg dankbaar voor want het is of gij beste kozijn mijn leven gered hebt.
Welke ellendige tijden beleven wij toch niet beste kozijn wanneer zullen wij toch het geluk nog eens hebben onze Ouders te mogen omhelzen die ons groot gebracht hebben en die wij hebben moeten achter laten om ons vaderland te verdedigen, bijna alle dagen denk ik daar aan maar ik denk niet dat de tijd zal komen dat wij hun nog eens zullen mogen weder zien.
Mijn broeders zijn nog altijd te huis onzen Remie werkt te huis en onzen Achiel die werkt te Brussel aan de gaz, dus trekken zij te huis toch nog altijd wat geld hetgeen hun zal goed te pas komen in dezen tijd.
Lieve kozijn gij schrijft mij dat gij misschien naar het front zult moeten vertrekken indien het u mogelijk is beste kozijn gaat met het paardevolk mede dan zult gij eenen goede dienst hebben die hebben het gemakkelijk maar bij het voetvolk is het zoo niet in die tranchees en het is ook veel gevaarlijker dus beste kozijn als het u mogelijk is pakt paardevolk.
Ik heb ook eenen brief ontvangen van onzen kozijn Honoré die nog altijd in volle gezondheid op het front is als ook van Eduard Stalpaert die altijd bij u te huis gewerkt heeft die zit in Holland krijgsgevangen bij uwen broeder.
Beste kozijn laat ons hopen dat de oorlog zoo gauw mogelijk moge gedaan zijn om weder bij onze Ouders broeders en zusters in volle gezondheid te mogen weder keeren. Hopende dat gij mijnen brief zult ontvangen geef ik u eenen kus en eenen handdruk van verre
en noem mij uwen kozijn
tot het einde des levens

Louis Van der Biest
4e Regiment de lanciers
2e division Cavalerie
Andres
Pas de Calais"

Frans zat ondertussen wel al aan het front en dan nog wel bij het "voetvolk" bij de 1ste Jagers te Voet.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2008 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

brief 27: van 30 april 1915 van zijn overste uit het St.Georges College in Engeland.

"Postal Addres
St.Georges College
Woburn Park
Weybrigde

30 avril 15

Mon cher Petit Novice,

Que le temps passe ! Ns. voila à la fin du mois sans avoir répondu à votre lettre du 9; mais j'attendais: d'abord ds. le cas ou vs. auriez changé d'adresse et puis ds. l'espoir de pouvoir vous donner des nouvelles définitives de ce jeu inatpliable de l'arrête-loi.
Nous en souve toujours au Statu qus, sans aperence voir pour l'Angleterre le moindre arrête ministriel annoncé pour l'execution quand cela finira-t-il afin de savoir à quoi s'entenir, car c'est énervant au supreme degué. Le frère Christophe a du rentren son exemption était sans valeur, il est à Parigne-l'Evêque département de Sarthe (Alois Heyse CT 9 11e Compagnie) Mr. Gaëtan, selon le depeche de son père ouquel je n'ai su m' opposer s'est engagé et est aussi parti comme brancardier avec son frère (militre) je ne sais ou il est arrivé au Havre il en est part sans savoir pour ou. Les autres devront suivre aussi que Mrs. Theodule, Michel et frère Damien, ils pourront etre brancardiers tous selon l'affirmation de l'Aumonier général Delange donnée à Mr. Theodule le jour ou il etait alle à Londres pour s'informer des obligations imposèes par l'arrête-loi.
Ils douvent attendre leur convacation. Voila tous les détails sauf quils recevrant tous un costume militaire avec une croix rouge; mais plus de soutanes disait l'aumonier.
D'ailleurs les novices n'ayant pas de soutane, ne sauraient pas conrégt. pas en mettre.
Siske van Erpe, j'apprends avec plaisir que contrairement à ce que je croyais; en effet, vous n'aurez pas trop de difficultez pour nos devoirs religieux; tout mieux, profitez-en et si le temps vous le permet continue à recitez l'office surtout pendant le mois de Mai. que la Ste.Vierge, tant honorée en Belgique, vieille bien hâtez la délivrance !
Beste Siske, tot wat later. bid voor de zielerust van Pater Oswald.
Le cher Père a été enteré mardi, le chanoine De Weybridge, un des meilleurs amis du Père défunt a fait l'oraison funebre apres le service et l'Evêque du diocèse, qui était venu lui faire visite pendant sa maladie, a assisté au service et charité les absoutes.
L'office a commencé à 11 1/2 le cortege avec Mgr. conduisit le corps jusqu la grille; les élèves ont accompagné au cimetiere.
Mon cher petit novice, au revoir, portez-vous bien, bon courage et beaucoup de patience.
Je vous bénis de tout coeur
Votre dévoué Pre. Mtre.

P.S. Les amities des novices et postulant."

Een belangrijk gegeven is dat "l'Aumonier général Delange" verkregen heeft dat de geestelijken-brancardiers niet langer hun toog moeten dragen, maar dat zij ook een militair uniform met Rood-Kruis krijgen.
Blijkbaar vertrekken er nog enkele broeders Jozefieten naar het front; broeder Christophe (Aloïs Heyse, CT), broeder Gaëtan als brancardier, Theodule, Michel en Damien wachten nog op hun oproeping als brancardiers.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2008 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht in “Aumôniers militaires belges de la guerre 1914-1918” wat meer te vinden over "l'Aumonier général Delange" die toch blijkbaar een belangrijke functie uitoefende te Londen, maar hij wordt in dit werk uit 1969 niet vermeld, wat ik wel eigenaardig vind.
Maar wat ik er wel in vond is een K.B. waarbij het dragen van een uniform door de aalmoezeniers wordt geregeld, namelijk het K.B. van 12 juli 1915
“Albert, Roi des Belges,
Vu notre arrêté du 13 septembre 1889 déterminant les marques distinctives des aumôniers militaires en temps de paix;
Considérant qu’il y a nécessité d’uniformiser et de rendre plus pratique le costume porté en temps de guerre par les aumôniers militaires;
Sur la proposition de notre Ministre de la Guerre,
Nous avons arrêté et arrêtons;
Art. 1er. La tenue de l’aumônier militaire en temps de guerre est déterminée comme suit:
Vareuse en étoffe du modèle et de la couleur adoptés par l’armée, munie de deux poches de poitrine et de deux poches de coté, appliquées de pattes.
Les boutons sont en os ou en corozo.
La vareuse boutonée jusqu’au cou, porte un collet rabattu laissant voir le collar ecclésiastique, dont le port est obligatoire. Sur les revers du collet, à chacun des angles, figurent les insignes qui caractérisent l’assimilation et, pour les aumôniers catholique, une croix latine en métal doré; pour les aumôniers protestants, une croix de Malte en argent ou en métal blanc. Pour les aumôniers catholiques, une croix latine en or, émaillée de rouge vermillon et encadré d’un filet noir, se place sur le côté gauche de la poitrine, suspendue à un ruban rouge vermillon large de 38 milimètres, portant de chaque côté une bande noire et une bande jaune larges l’une et l’autre de 5 millimètres. Pour les aumôniers protestants, la croix latine est remplacée par une croix de Malte en argent ou en métal blanc.
Pantalon, culotte, jambières, conformes au modèle adoptè.
Manteau conforme au modèle adopté et portant les mêmes insignes que la vareuse.
Comme coiffure, le képi portant la croix en modèle réduit.
Art.2. Notre Ministre de la Guerre est chargé de l’exécution du présent arrêté.
Donné en notre Q.G., le 12 juillet 1915.
(get.) Albert.”

In 1914 was er nog niets voorzien van militair uniform voor de aalmoezeniers en brancardiers-priesters, zij droegen in het begin van de oorlog nog hun toog.
Voor de aalmoezeniers was er dus met een K.B. van 12 juli 1915 een militair uniform voorzien, voor de brancardiers was blijkbaar reeds vroeger al een maatregel genomen of toch voorzien, aangezien er in brief 27 van 30 april 1915 al over geschreven werd.
Hun kledij-situatie is waarschijnlijk pas gewijzigd toen het leger het kaki uniform aannam (mei 1915).

mvg. mercatus Wink
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2008 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook: verschil tussen brancardier en port-sac ?
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13658

Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2008 7:14    Onderwerp: Reageer met quote

Brief 29: van mei 1915 uit Glasgow, brief van Edmond Van der Biest, nonkel van Frans Van der Biest.

"Glasgow 4/5-15

Beste kozijn François,

Wetende dat gij ook bij het leger waart, heb ik sedert maanden gevraagd aan Pier, Jan & Paul voor uw adres te weten. Nu eindelijk is het mij gezonden door mijn zoon Honoré die ook aan 't front is, en God zij gedankt, frisch en gezond; als ook heb ik vernomen dat uw broeder Jean, in Holland is, hij is nog van de beste, buiten alle gevaar tot hiertoe. Ook kozijn Louis van Nonkel Jean heeft mij reeds geschreven uit Andres Frankrijk, die is ook nog altijd goed, zoo is tot hiertoe gansch de familie V.D.Biest nog gespaard en God gave dat het zoo voort gaat tot het einde toe, maar wanneer zal het einde komen, eens zal het komen dat is waar, maar het kan nog zoolang duren volgens mijn denken. François hoe zijt gij daar in Calais geraakt en wat doet gij daar, laat mij eens wat nieuws weten.
Wij zijn hier in Glasgow (Scotland) 300 uren van onze geboortegrond, geraakt als vluchtelingen en zonder te weten, waar henen vaarde afreisde; wij zijn hier sedert de 16 october laatst. Wij hebben hier altijd met 12 te samen geweest op een kasteel. wij waren ik en onze Louis, de 2 gebroeders De Somer onze koster en Isidoor Renneboog bakker, zes geburen en dan nog 6 Aalstenaars. Nu zijn wij al wat gescheiden, de koster is in Dumfries 20 uren van hier, knecht in een college en ik en Louis werken in de stad Glasgow. Ik ben schrijver op het bureel der Belgische Vluchtelingen Comiteit, en Louis werkt in de corportion van de electriek, ook eene goede plaats, en nog wat centen te verdienen. wij hebben tot over 3 weken geweest zonder werk, als wat bezige zend op het kasteel waar wij dan waren, maar er kwam niets van in de zak, en dan is Honoré ons hier komen bezoeken naar het verre Scotland voor 3 dagen en de Belgische soldaten zijn hier zeer gezien en hebben al wat zij begeeren.
Zoo sprak Honoré aan het hoofd van het comiteit of het niet mogelijk was ons wat werk te verschaffen en dadelijk waren wij aan 't werk en een goed en gemakkelijk werk. Ook François zoo passeert de tijd beter en denkt men zooveel op alles niet, en steekt men nog wat in de zak. Het kasteel waar wij vroeger waren is twee uren buiten de stad, en nu zijn wij ik en Louis in de stad, op eene kamer bij brave menschen, de Belgen worden hier toch gaarne gezien en geacht omdat zij weten dat het de Belgen zijn die hun ook tot hiertoe gered hebben. Nu aangaande ons België, daar hebben wij nog altijd goed nieuws van ontvangen tot einde maart, sedert hebben wij er niets meer van vernomen, des te meer, wij hadden toen Honoré hier bij ons was, een brief naar huis geschreven, langs Sas-van-Gent en die is ons zaterdag terug gekomen zoo denken wij dat er geene briefwisseling meer bestaat tusschen Holland en België, en dat is jammer maar niets aan te doen, dan te wachten en den goeden god bidden om er wel een einde aan te stellen.
Kozijn François ik verwacht nu eens wat nieuws van u en aanvaardt onze ware groeten met eene warme handdruk van verre.
Uw nonkel
ons adres Edmond Van der Biest
c/o Mr. Morison
236 Longside road
Crosshill / Glasgow
Scotland "

De overgrootvader van Annelies Beck, August Keppens verbleef samen met zijn broers ook op een kasteel te Glasgow, mogelijk was dit het zelfde kasteel als waar Edmond Van der Biest verbleef. Zie hiervoor "Verloren land" http://multiblog.vrt.be/verlorenland/category/video/page/2/

ivm de postdienst tussen België en Nederland het volgende document :

wordt vervolgd

mvg mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 04 Apr 2008 8:37    Onderwerp: Reageer met quote

Brief 31: schrijven van Edmond Van der Biest, Frans zijn oom, vanuit Croshill (Schotland)

"Croshill den 24/5/15

Beminde kozijn François,

Ik heb uwen brief van 15 dezer wel ontvangen en ben zeer verheugd U zoo kloekmoedig te vinden en in goede gezondheid en duizendmaal dank voor uw schoon portret welk ik heel goed zal bewaren.
Gij zijt toch zoo wonder schoon met uwe priesters kleederen en dit is waarlijk eene eer voor onze familie, zulke mannen te hebben onder ons.
De oorlog heeft ook zijn paart van de Van der Biesten, en gelukkiglijk zijn zij nog allen zeer goed.
Honoré heeft mij geschreven van Pollinckhove, dat is tegen Steenstraete en Liserne, eene gevaarlijke plaats zegt hij, maar wat er aan te doen, hij heeft nog vooruit dat hij in de keuken sergent is, daarmede moet hij toch in de tranchees niet om te vechten.
Hij heeft ook een brief van zijne vrouw uit Aalst ontvangen en van mijne vrouw uit Erpe.
Wij hebben hier ook eenen brief uit Erpe ontvangen en allen schrijven niets als goed, dat alles daar goed en rustig is. Ook heb ik een brief ontvangen van uw broeder Jean, die uw adres nu niet wist en dat hij twee brieven voor u had op te zenden. Ik heb hem nu uw adres opgestuurd, maar zal misschien de brieven al verzonden hebben naar Calais en zullen u toch wel geworden hoop ik.
Indien gij eens aan Honoré wilt schrijven ziehier zijn adres Honoré Van der Biest, sergent in 2e bataillon, 1e Compagnie, 1e Division Armee Belge / En Campagne.
Het zal hem ook wel veel genoegen doen zoo iets te ontvangen.
Voor ons zal het ook aangenaam zijn, van tijd tot tijd zoo wat te ontvangen, en zullen u telkenmale antwoorden, alsook indien wij moesten iets ander nieuws weten, hetzij van huis of elders, wij zullen het u ook altijd mededelen.
Nu kozijn François schept kloeken moed, en laat ons den Goeden God bidden, dat hij toch een einde steld aan den bloeddorstigen oorlog, die toch reeds zooveel ongelukkige menschen heeft gemaakt, zonder te spreken van de dooden. Ik denk toch wel François nu dat Italie ook in de oorlog is, dat het zal beter vooruitgaan, want er moeten wederom mannen tegengezet worden en waar zal ze den Duitsch blijven halen, hij zal toch wel eens uitgeput en krachteloos worden denk ik, laat ons altijd goede hoop hebben dat met het eindigen deze schone maand Mei er zal wat verandering en beternis komen.
Nu nog eens kozijn kloeke moed, met een warme handdruk van verre.
Uw nonkel
Edmond Van der Biest"

Een jaar later op 8 augustus 1916 zal Honoré Van der Biest (zoon van Edmond en Bellarmina Hendrickx) zwaar gewond geraken.
Uit een speciaal rapport in zijn militair dossier het volgende:
"Rapport spécial
concernant
Van der Biest Honoré, sergent milicien de 1908, marie, un enfant n'a pas encore obtenu de distinction honorifique, se trouve à l'ambulance de l'Océan, à La Panne, present au front du 1er août 1914 jusqu au 8 août 1916.
Note circonstancier du commondant de la compagnie
Le sergent Van der Biest a été blessé gravement le 8 août 1916 durant un travail de nuit exécuté en premiere ligne, en un endroit très exposé (Tranchée14, 100m. à l'Ouest de la borne 16 de l'Yser). Malgré le danger que ses fonction lui faisavent courir, il n'a pas cessé de surveiller étroitement ses hommes.
Frappé par une balle qui lui a brisé la jambe gauche, il s'est fait enlever discrètement pour ne pas alarmer les travailleurs, faisant preuve ainsi d'une grand énergie.
Trés courageux et brave, il a conduit fermement sa section durant toute la durée de la campagne.
Caeskerke, le 17 Août 1916
Le commandant de la Cie.
(get.) Osselaer"

2 foto's van Honoré Van der Biest

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2008 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een briefkaart die Frans verstuurde kort na de periode dat hij brancardier was op het hospitaal schip "Paris" te Calais. Frans was van 12 maart 1915 tot 1 mei 1915 brancardier op dit schip.
De prentkaart was gericht aan zijn weldoenster Juffrouw Robert te Fécamp.

"Bien chère Mademoiselle,
Les navires-hopitaux ne navigant plus. En conséqence, un petit changement. Nous sommes attachés au train sanitaire. il faudra encore du temps, avant que nous ne nous mettions en route. En attendant une voiture fixe, je conserve mon adres du navire "Paris". Comme nous n'avons rien à faire, je vais chercher mon correspondance au "Paris" chaque matin, après la Messe nous faisons nous mêmes notre popote. Tantôt je vais plumer les patates; ça va être rigolo. C'est un vicaire qué est notre cuisinier.
Je me voudrais pas que ma sieur St.Clément ou Jeanne vienne voir.
Au revoir, mademoiselle. Bonne santé.
Votre petit abbé François."

wordt vervolgd

mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2008 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

brief 33; 30-5-1915 uit Harderwijk, van Jan Van der Biest.

"Harderwijk den 30 Mei 1915

Beminde Broeder Frans,

Eindelijk heb ik tog van u eenen brief ontvangen waar ik zeer kontent van ben en ook van uwe podret die der bij stak. Frans ik heb uwe ander twee podreten ook goed ontvangen, maar ik heb nog geen kunen naar huis sturen wat die zijn te groote zij kunen in geen anvelop in maar nu tees podret zal ik maken naar huis te sturen wand ze hebben er 't huis al achter gevraacht.
Nu Frans ik zien ook in uwen brief dat uwe adres geel verander is en dat gij nu bij het eerste Jagers te voet zijt als brancardier en dat gij het er zeer goed bij stelt. Broeder dat doen mij ook veel plezier als ik zien dat gij uwen moet niet verloren geeft en dat gij geenen schrik hebt van het vuur, dat zijn bij mij Broeders met hart.
Maar Frans in het eerst doet het tog maar vies een jongen als die obus boven uwen kop vliggen en rond u omploffen wand ik weet er ook van te spreken, maar daar mag men niet van beven als van groote kouwe.
Nu Frans ik heb nu ook al twee briefen naar u geschreven hebt gij die al ontvangen.
Frans in den laatsten brief Frans die ik naar u geschreven heb daar staken twee briefen van 't huis bij laat mij eens weten Frans of gij die al ontvangen hebt.
Ik hadt die briefen nog op een ander adres geschreven en dat adres had ik gehad van Nonkel Edmond dan waar gij zeker op eenen trein van het rood kruis.
Nu ik ben ook nog altijd goed gezond en God geeft Broeder dat gij ook moogt goed gezond bleven dat wij later te gaar 't huis eens kunnen spreken met onze Beminde Ouders Broeder en Zusters dat zal een vreugde zen, Frans.
Nu Broeder ik zal den brief naar huis zenden die ik van uwe ontvangen heb.
Nu Frans moogt gij zoo lang meer wachten van mij te schrijven als ik dan naar huis schrijf kan ik altijd wat nieuws over u schrijven en dan zullen zij 't huis zeer kontent zijn.
Goede moed Frans.
Ontvang mijne Beste groeten van uwen Broeder
Jean Van der Biest, Brigadier
10 batterie de siege
Kamp Harderwijk
Holland"

Jean (Jan) zou in de jaren '50 een aanvraag doen tot het bekomen van een frontstreep. Dit werd hem niet toegestaan. Waarop hij volgende bezwaarschrift schreef.
"Mijnheer,
Na ontvangst van uw schrijven op 14 nov. laatst, meen ik protest te mogen indienen tegenover uw genomen beslissing van 7-11-1955 betreffende de niet toekenning der frontstreep, aan de geinternneerde in Nederland.
Dat ik de plicht tot het uiterste getrouw was, blijkt uit de volgende gegevens.
Op 28 juli 1914 kreeg ik bevel mijn eenheid te vervoegen op het fort van Zwijndrecht. 10 B de chaise. Na enkele dagen verblijf, volgde onze gedwongen verplaatsing naar den Oever in Antwerpen, alwaar we aan de munitie werkten in het arsenaal. Hierop volgde de opmarsch naar Capellen alwaar we de batterie gans klaar maakten.
Ons verblijf was er van korte duur en we wierden naar Borsbeek gestuurd tussen fort 3 en 4 om vandaar den Nethe te beschieten, we hielden er stand tot de overgave der stad Antwerpen.
Op orders onzer officieren gingen wij in retraite tot St.Anne, over de Schelde, alwaar ons bevolen werd alle schiet voorraad te vernietigen hetgeen op het fort van Zwijndrecht plaats greep. Volgde de terugmarsch op Beveren waar we de orders van den Etat Major afwachten. Eindelijk trokken we ons terug op Kieldrecht en vandaar op de Hollandse grens, waar we niet verder meer konden, we waren zonder verdediging en waren verplicht ons te laten interneren. Met onze officieren lieutenant Vermeulen dienstdoende commandant en lieutenant Durand.
Gelieve, Achtbare, Heer mijn gevoelens van diepe eerbied te willen aanvaarden.
Van der Biest Jean
Brigadier 10 B. de chaise
geinterneerd in het kamp van Harderwijk Nederland.
Thans wonende te Burst bij Aalst."

Jean kon als zoon van een molenaar zijnde tijdens zijn gedwongen verblijf in Holland aan de slag bij een meestermolenaar, G.Sliebelink te Terwolde bij Deventer.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2008 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

brief 34: zonder datum, brief van Frans Van der Biest gericht aan zijn broer Jan die Harderwijk geinternneerd was.

"Geloofd zij Jezus-Christus

Beste Broeder Jean,

Met veel genoegen uwen schoonen brief ontvangen en tevens uwe kaart. Ik zie wel dat gij 't soldatenleven kent, om en 't om, van naald tot draad; ja, ja gij weet er alles van, van in vredestijd nog.
Zonder de bijzondere geldkous van moeder is men alles, behalve gelukkig, in 't leger. hoe spijtig, dat Erpe achter den beruchten IJzer niet ligt, hé, Jean ?
Wij zouden niet moeten sukkelen. 't Is nu dat men begrijpt hoe zoet, hoe troostend het valt zijne duurbare ouders nog te hebben.
Ik heb een brief gekregen van nonkel Edmond, als antwoord op eene kaart die ik hem zond. Hij klaagde er over dat ik zoo lang gewacht had hem te schrijven. Wel beste broeder, ik vind dat doodeenvoudig. Moest ik hem schrijven om zijne goëlijke vriendschap te beantwoorden, waarvan hij blijken gaf op papier ? Het papier, is zoo gewillig. Ik zie liever daden. 't Is immers door daden dat men toont dat de woorden niet ijdel zijn. kon nonkel Edmond zijne vriendschap door daden toonen ? Ja, beste broeder; en zie hier hoe ?
Nonkel Edmond zit ginds in geene miserie. Het blijkt zelfs dat er ruim genoeg zout in 't bakje is, want, bij het eerste verlof van Honoré, zond hem nonkel Edmond 100 frank. Heeft hij u ooit gevraagd, hoe het zat met den ponk, met de geldbeurs ? Aan mij nooit. 't Was nochtans eene goede gelegenheid om zijne vriendschap en vertrouwen te toonen tegenover ons en onze duurbare ouders.
Indien hij nu te zeer op zijn zak zat, om geld aan te bieden, waarom dan niet eens uitnoodigen om naar Glasgow eenige dagen te gaan doorbrengen. De reis is immers kosteloos voor militairen.
Nu, onder ons gezeid, beste broeder, geld zou ik of zal ik van familieleden in 't vervolg niet aanvaarden.
'k Ben wel tevreden, Jean, dat gij mij gewillig en goedhartig het adres gezonden hebt van Adolf De Swaef. Ik heb hem nog niets gevraagd, maar ik houd toch het adres. Weet gij wel dat er hier achter den IJzer, te De Panne, eene kloosterzuster is van Erpe, ja, beste Broeder, van 't Steenweg, tegen Snoepers.
Zoo gij heur zelf niet kent, ge kent zoveel te beter haar broeder, Suëken, ik ken zelf den familienaam niet; 't is Van Cauter of Van Impe geloof ik, maar 'k ben er niet zeker van.
Wacht eens, 'k geloof dat gij hem nu wel zult kennen; weet ge nog dat wij zooveel leute hadden als gij verteldet van Suëken zijnen lootdag. als ze hem vroegen: hewel Suëken hoeveel hebt ge ? "-Eh jongen, maar 91 jongen" Kent gij hem nu ? Ehwel, Jean, telkens ik daar in 't klooster die zuster ging een goeden dag zeggen, heeft zij mij gevraagd en hervraagd of ik niets te kort had, dat ik maar moest spreken.
En daar ik dacht, dat gij mij ook aan geen adres zoudt kunnen helpen hebben, heb ik daar vijf en twintig frank geleend. De zuster zei dat ik mij niet mocht generen, dat ik mijn mond maar open te doen had, dat zij waarlijk zou spijt gehad hebben, moest ik mij te kort doen. en toen ze mij die 25 frank gaf wist ze mij te zeggen dat ik er nu niet moest in mijn kop mede zitten om terug te geven, dat zij dit later zou geregeld hebben. Oordeel daarover eens, Jean.
Zou het zoo niet best zijn ? Dan zouden ze tehuis zich om ons alle twee binst den oorlog niet moeten bekommeren; om u alleen dat ware al genoeg.
Bij die zelfde zuster staat ook mijne valies. Ik zal u het adres geven, en gij moet dat bewaren. Alles kan voorvallen, Jean.
Adres: Eerwaarde Zuster Celina de Zusters Augustinessen, Villa St.Augustin, Kerkstraat, De Panne (West-Vlaanderen)
De drie Van der Biesten stellen het opperbest.
Gisteravond ben ik met Louis een wandelingske gaan doen.
Hij groet zijn kozijn, en ik omhels u teeder.
Uw broeder Frans."

wordt vervolgd

mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

brief 35: Frans aan zijn broer Jean.

"Alles voor Vlaanderen
Vlaanderen voor Christus

11e Juli Gulden sporenfeest

Goede Broeder Jean,

Ik heb uw kaartje met veel genoegen ontvangen. Ik antwoord dadelijk. Mij dunkt, Jean, dat alles moet redelijk wel gaan te huis, om zoveel beesten te kunnen houden. Zooveel te beter, hé, jongen ?
Na den oorlog zullen nog moeilijke tijden komen.
Ik weet niet, Jean, of ik u mijne laatste geldontleening heb gemeld. Ik heb tot hier toe, 195 fr. ontleend, bij zuster Celine. Maar geen centiem bij iemand anders, hoor ! Dat wordt een heele som; ik wordt er zelf bang van. Gaat dat oorlogsgedoe nog lang duren ? Ik troost mij toch als ik verneem dat, te huis, alles nog zoowel gaat.
In 't kort schrijf ik u meer, beste Broeder.
Ik omhels u, en bid voor u.
Uw broeder, Frans."

Frans zat blijkbaar met geldproblemen Confused een geluk dat hij in De Panne bij zuster Celine terrecht kon.
Zijn ouders waren molenaars te Erpe (bij Aalst) en deden blijkbaar goede zaken. Erpe lag nog binnen het Etappengebied, wat betekende dat het nog in oorlogsgebied lag, vlakbij de grens met Brabant die men zonder een "paspoort" door de "Kommandatuur" afgeleverd niet kon overschrijden. Het smokkelen van koopwaar langs beide zijden was er schering en inslag.
In 1915 betaalde men voor een kilo meel 44 fr.
Petrus Van Nuffel schrijft hierover in zijn "Duitschers te Aalst" het volgende:
"Er werden veel boeren rijk, voorzeker. Wanneer men nagaat, dat de aardappelen tot 200 à 300 fr. de 100 kilos gekost hebben, en dat er zelfs landbouwers zijn, die ze aan 400 en 500 fr. wisten af te leveren en weg te smokkelen, dan is het licht te begrijpen dat zulke lieden geld gewonnen hebben. Voeg daarbij de prijzen van alle andere artikels en mondbehoeften: de tarwe 800 tot 1.000 fr; rogge 500 tot 600 en 700 fr.; boter 25, 30, ja tot 50 fr. de kilo. Hoeveel zouden zulke landslieden wel dagelijks onder het deksel hunner kist hebben weggestopt ? Die menschen bezaten werkelijk een ezeltje, dat geld kakte !."
Er waren er ook anderen schrijft hij:
"Men gooide menigen steen naar de landbouwers. Er werden veel boeren rijk, dat is waar, maar daar zijn er ook, die arm gebleven zijn; die gedurende den oorlog hun melk verkochten aan 30 en 35 centiemen, versch van de koe; die hun eieren nooit duurder verkochten dan 35 centiemen, en die, toen de Duitschers eieren opeischten, liever hun kiekens den kop afkapten dan te leveren."
Maar ondertussen zat onze brancadier wel op droog zaad en moest hij geld gaan lenen, ik vraag me eigenlijk wel af waarvoor dat hij dit nodig had aan het front ? voor eten en drinken ? tabak ? lectuur ? wat kan er anders nog geweest zijn ?

wordt vervolgd

mvg mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2008 7:42    Onderwerp: Reageer met quote

brief 36: nog een van Frans aan zijn broer Jean

"De IJzer, den 18 Oogst 1915

Zeer beminde Broeder,

Het verwondert u misschien nog geen antwoord gekregen te hebben op uwe laatste kaart waar uw portret in stak. Ik heb tegenwoordig zoo weinig tijd en ben zeer vermoeid. Wij hebben hier een zeer slechten secteur en wij moeten alle dagen dooden en gekwetsten wegdragen.
Binnen acht dagen veranderen wij van secteur, daar zal het beter zijn, dan zal het beter gaan om wat meer te schrijven. Ik heb wel uw portret ontvangen; gij zijt schoon getrokken, ik heb nog den tijd niet gehad om mij ook eens te laten trekken.
Hebt gij reds nieuws van onze lieve ouders gekregen, Jean ? Ik zou er weer een briefje bij steken, maar ik heb den tijd niet. Doet dus mijne beste groeten in uwen brief en zeg dat ik altijd vol moed ben niet tegenstaande het gedurig werken en dat ik altijd veel voor hen bid.
Ik vergeet u niet beminde broeder, en hoop dat gij ook al eens op mij denkt gedurende de heilige mis.
Houd u kloek, beste broeder, en laat ons hopen dat wij in 't kort naar onze teergeliefde ouders zullen mogen terug keeren.
Uw duurbare broeder Frans, die u hartelijk bemint

Frans Van der Biest, brancardier
1e Jagers te voet 3/3
3e Legerafdeeling van België."

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2008 6:41    Onderwerp: Reageer met quote

brief 37: Frans aan zijn broer Jean, nieuwjaardag 1916

"IJzer, den 1 Januari 1916

Duurbare Broeder,

Met veel genoegen heb ik uw briefje ontvangen.
Ik zou u reeds een gelukkig nieuwjaar gewenscht hebben, maar het was me onmogelijk. Wij hebben gedurig in de loopgraven gezeten.
Ontvang nu mijne beste wenschen. Een lang en gelukkig leven, de zegeningen van God gedurende gansch dit jaar. Laat ons hopen dat wij nu vóór 't einde van 't jaar, onze duurbare ouders zullen mogen omhelzen en troosten.
Dank u wel, Jean, voor uwe vurige gebeden.
Ik hoop wel dat gij daar alle gelegenheid hebt om tenminste 's Zondags de Heilige Mis te hooren.
Nu meer dan ooit moeten wij Jezus zegening afsmeken over ons zelven en over onze duurbare Ouders.
Zoo gij gaat lessen volgen ? Dat is wel, Jean; dat doet mij plezier. Ge moet van de gelegenheid gebruik maken, want het leven is niet gedaan na den oorlog. Tracht veel boeken te lezen. Zoo gij er geene onder de handen hebt, vraagt er maar aan den Aalmoezenier, hij zal voorzeker alles doen wat mogelijk is. Ik ook, Jean, ik doe hier school aan de ongeleerde kamaraden van mijne compagnie. Ik heb er zeventien.
Ik houd mij met hen bezig gedurende mijn vrijen tijd; bijvoorbeeld als wij uit de loopgraven gekomen zijn, gedurende onze rustdagen of 's avonds.
Gij hadt mij gevraagd, Jean, of ik hier genoeg tabak had. Ja wel, broeder, voor 't oogenblik krijgen wij hier tabak genoeg van 't leger; maar moest ik in nood zijn, dan schrijf ik u aanstonds om wat goeden Hollandschen af te zenden.
Trekt gij daar uwe solde ook, Jean ?
Alle goeden moed ! Beste vertrouwen in de toekomst.
Wij zitten er goed voor op 't oorlogsgebied.
Aanvaard mijne beste wenschen en mijne vurigste gebeden, en een warme omhelzing van uwe broeder Frans, die u hartelijk bemint."

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2008 8:17    Onderwerp: Reageer met quote

brief 38: Frans aan zijn broer Jean in Harderwijk, barak 5

"Zaterdag, 20-5-16

Gaat tot Maria

Beste broeder Jean,

'k Heb met veel genoegen uw langen en schoonen brief gelezen. Hoe meer gij schrijft, hoe liever ! En uw geschrift verbetert van dag tot dag, Jean.
't Doet mij waarlijk plezier te bestatigen dat gij een man zijt van uw woord. Gij hadt mij immers geschreven, dat gij nog eens van de gelegenheid gingt gebruik maken met naar de school te gaan. Door de oogen van uw verstand en van uwe verbeelding zaagt gij al het nut, het voordeel van de klassen voor het latere leven. Onverschrokken, met oud-Vlaamschen wil hebt gij u toegelegd op lezen, schrijven, enz... . Zo legt gij uwe wilskracht ten toon, beste broeder, en gij doet mij eene zachte, geruste hoop koesteren voor later.
Wees man van karakter. Denk dat alle voor- en tegenspoed van God komt tot ons geluk, en dan ... , fier op uw bruine ijzeren vuisten, zwoegt alsof alles van u alleen moest komen.
Kunt gij daar nogal aan schone leesboeken geraken, Jean ? Leest en overweegt binst uwe ledige uuren.
Zoo zult gij den tijd heel nuttig gebruiken voor nu en later.
Maar, wat moet gij toch van mij denken; Jean ? Ik zit ik u hier zomaar les te geven, en ik vergeet dat ik de jongste ben van ons getweeën. Onnoozele lummel, die ik toch ben. Maar gij en zult gij daarom zeker toch niet uit uw vel springen, of te nachte aan mijn teenen niet komen trekken ?
'k Ben immers toch uw broerken, hé Jean ? Blijf dan maar liefst in uw koperen zomervel, beste broeder, ik zie u zoo liefst.
Denken wij nu maar dat wij in den molen te huis staan, en dat gij mij komt roepen om eens te helpen verleggen. Ik zie u daar al in de deur staan, de hemdsmauwen tot halverwege den voorarm opgesloofd, wangen en neus geblanket met muldersmeel, en zilver in uw blonde haren.
Wel ja, Jean, laten wij maar verleggen. Al lang genoeg haver gepletterd; nu 'n beetje van dit en 'n beetje van dat boven gedaan; rogge, tarwe, masteluin ... wat kip-kap enfin.
'k Heb een kaartje naar Adolf De Swaef gestuurd, gelijk gij het begeert, beste Broeder.
Gisteren avond heb ik Honoré en Louis gezien. Wij liggen niet verre van malkanderen.
Beiden doen mij u hunne beste komplimenten doen. Louis van nonkel Jean is nog nooit in verlof geweest.
Nonkel Edmond had hem eens gevraagd, verleden jaar, of hij niet naar Glasgow in congé zou gaan. Louis had toen geene goesting en nonkel Edmond heeft hem niets meer gevraagd. Louis heeft mij gezegd dat hij in 't kort misschien eens zal naar Frankrijk in verlof gaan bij een kennis van Erpe of van Meire, ik ken die menschen niet.
Gij vraagt mij nog wat uitleg over de breiven die nonkel Edmond mij geschreven heeft. Wel, beste broeder, gelijk ik u gezegd heb, de brieven van nonkel Edmond waren allemaal om te vriendelijker, allemaal om te loffelijker. Hij schreef mij dat hij fier was zulke mannen als ik in de familie en in 't leger te zien. Dat was toch al war schoon en loffelijk was, nietwaar Jean ?
Maar wat zou vader zeggen, indien Jules Verbrugghen hem kwam vleien met te zeggen: "Gij zijt de fijnste, de bekwaamste, de behendigste molenaar van de streek", en dat Mr. Jules met zijn goed zou op een ander gaan ? of dat Mr. Jules zou zwijgen dat hij zweet als hij vader een kleien dienst zou kunnen bewijzen ?
Wat zou vader zeggen ? Hij zou zeggen dat hij al die vleiende woorden kan missen; dat hij liever daden heeft; en dat Mr. Jules kan naar den duivel loopen. Is het zooniet, Jean ? Ewel, denkt gij niet dat nonkel Edmond ook de de daad had kunnen bij de woorden voegen met ons eens uit te noodigen naar Glasgow, of met wat geld te presenteeren ? Niet dat ik geld zou aanvaard hebben. Neen, beste broeder, geen centiem.
Maar nonkel Edmond zou ten minste getoond hebben, dat hij betrouwen had in onze ouders, die hem het geld zouden weder gegeven hebben te huis.
Het is meest daarom, Jean, dat ik de handelwijze van nonkel Edmond nog al kwalijk opgenomen heb.
Zie, ik moet ervan zwijgen; anders krijg ik al te zwarte en ontmoedigende gedachten.
Nu Jean, ik zal trachten voort vriendelijk aan nonkel Edmond te schrijven, juist alsof er niets ware. Is het zoo goed ?
Verders kan ik Glasgow als verlofplaats missen.
Naar Fécamp zal ik ongetwijfeld ook niet meer in congé gaan. De dochter van dien Franschen generaal is overleden in haar 56ste jaar. Die goede ziel is maar eenige dagen ziek geweest. God geve haar de eeuwige rust. Zij is zoo goed geweest voor mij. Zoo de goede God voortgaat met mij te beschermen in het gevaar, zou ik wel eens, desen zomer, naar Lourdes willen gaan. Ik weet nu ook waar aan geld te geraken. Het zou geene plezier-reis zijn, nietwaar beste broeder, maar wel eene bedevaart tot onze duurbare Moeder Maria, om haar te bedanken omdat wij tot nog toe allemaal gespaard en gezond gebleven zijn, en om hare bescherming over ons en gansch de familie te trekken.
Het gevaar is hier groot, maar den moed klimt. hoe meer gevaar, hoe meer geluk als men terug keert.
Altijd moed, beste Broeder, ik omhels u met een teedere broederkus op het voorhoofd.
Uw Broeder, die u uit ter herte liefkoost
Frans

Die dochter van de Franse generaal waarover Frans schrijft is Juffrouw Robert, uit Fécamp, maar wie haar vader was heb ik nog niet terug gevonden.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 8:45    Onderwerp: Reageer met quote

brief 39: Frans was in een poëtische bui Surprised

"26 October 1916

Geloofd zij Jezus-Christus

O goede, groote broeder mijn,
Hoe zal ik, hoe kan ik u dankbaar zijn
Om 't schatje mij door u gezonden ?
Mijn heil is zoo zoet ... ; door geen tale te konden
Mijn boezem zwelt van luk en vreugd;
Geen beeltenis 'n heeft nog zoo veel me verheugd.
Noch 't klatren van de zilveren bronne,
Noch 't minzaam gestreel van een herfstige zonne
Noch 't frisch gelaat der jongste roos,
't Zint al in het duister, daar 'k 't schatje liefkoos.

Want weet, o duurbre broeder mijn,
Dat 'k steeds van u zal droomend zijn.
Nu zie 'k u weêr in blank gewaad.
Al doende de oude muldersdaad.
En 'k drome van ons jongen tijd.
Binst 'k hier lig op mijn strooi gevleid.

Uw broeder Frans, gedenkt zich uwer in de Heilige Mis."

Frans had van zijn broer Jean een foto ontvangen en dat stemde hem zo blij.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

brief 40: Frans aan zijn broer Jean

"Geloofd zij Jezus-Christus

2-6-17

Duurbare broeder Jean,

Met veel genoegen heb ik uw briefje van 9 mei ontvangen. 'k Ben verheugd te vernemen dat gij u buiten het kamp hebt kunnen houden; want waarlijk daar moet beginnen schaarschheid aan eten te komen.
Ik wensch niet beter dan dat gij tevreden zijt over uw werk, en .... dat dit werk u niet belette uwe christene plichten te kwijten, zoals wij thuis deden.
Nog een briefje van huis ? En daar zijn groeten voor mij bij ? dat doet me deugd, broeder. Ik geloof goed dat ons geval ginds dagelijks te berde komt; maar ik ook ben dikwijls met mijne gedachten in zoete mijmeringen bij hen allen om moed en hoop en troost te putten tevens als aan de heilige tafel opdat lustig strijden moge hier op het IJzer-doodenveld.
Beste broeder, ik ben eene bedevaart gaan doen naar Lourdes in Frankrijk. Daar heb ik veel voor u en voor onze duurbare ouders en onze andere broeders en zusters gebeden, en voor de zege van 't Vlaanderen en Belgenland. Ik had u vandaar graag eenige zichtkaarten gestuurd en ook naar Erpe ... , maar van uw adres was ik niet zeker meer, en naar huis was het onmogelijk ... .
Gij begrijpt beste broeder dat ik daarvoor nog eens 50fr. heb moeten leenen. 'k Had expres 13 maanden gewacht van op verlof te gaan, om zoo weinig schuld mogelijk te maken, maar de vrede blijft uit, en de eentoonigheid van het oorlogsleven begon mij droefgeestig te maken; ik verloor van mijne gewoone geestigheid en ik voelde dat ik eens een andere lucht, een ander midden moest hebben om me te verzetten en te herscheppen.
Ik zelf had mijne langzaam wegkwijnende vreugde niet opgemerkt, maar bij mijn terugkeer deden mijn goede vrienden mij opmerken dat mijn verlof me waarlijk deugd gedaan had; dat ik nu weerom de gezellige leutigaard geworden was van vroeger. Spijtig dat mijne weldoenster van Fécamp gestorven is, nietwaar broeder ? daar was ik te huis, en had er aangenaam verzet. Zoolang Juffrouw Robert leefde moest ik geen cent uit mijn zak verteeren; die schoone tijd is lang voorbij. Misschien breken er nog eens vrolijker dagen aan ... . God alleen kent alleen kent de toekomst.
Beste broeder, ik mag niet langer schrijven; mijn gevaarlijke dienst roept mij. Roept hen een hartelijken goeden dag toe, van hen Susken, als gij naar huis schrijft.
Ik omhels u en bid voor u
Hoû u kloek
Uw broeder Frans

Vlaanderen den Leeuw !"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 7:48    Onderwerp: Reageer met quote

brief 41: Frans aan zijn broer Jean

"Alles voor Vlaanderen
Vlaanderen voor Kristus

IJzer, 23 Oogst 1917

(Deze brief lag al drie weken geschreven: ik stuur hem toch ook op, en ik doe er eenige regels bij)

Goede Broeder Jean,

Ik kom eens zien of u nog geen verder nieuws gekregen hebt van huis. Hebt u mijn kaartje naar onze duurbare ouders kunnen verzenden ? Ik zou zoo gelukkig zijn te vernemen, dat zij het ontvangen hebben. Zeg, Jean, zou het hun niet mogelijk zijn eens eene foto op te sturen naar mij waar ze allemaal opstaan ? O zie, ik verlang er zoo naar; ik zou zoo graag eens al die lieve duurbare, aanbeden gezichten weerzien; dat zou mij opbeuren, mij 't leven wat aangenamer maken hier op het eenzame bloedveld. Wilt u dat eens vragen, Jean ?
En hoe stelt u het, beste ? Ik veronderstel dat u nog steeds op den zelfden molen werkt. Is uw moraal goed ? Wat denkt u over den oorlog ? Welk gedacht vormt men zich daarover in uwen omtrek ?
Mij dunkt dat het stilaan tijd wordt om over vrede te spreken. Ik wensch uit ganschen harte dat de machtvoerders der strijdende landen met malkander over vrede beginnen te praten. Zooveel bloed heeft gevloeid, en zal nog vloeien. Mij dunkt het is meer de haat , die biede sterke tegenstrevers tegen malkaar aanstuwt; de haat ja, en niet zoo zeer de wapens. De oorlog heeft de wereld met bloed en puien geteisterd; de volheren smachten naar vrede; mochten de menschen, de wereldbrand uitgedoofd, hunnen evenaaste wat meer leeren beminnen. Dat ware al eene schoone uitslag, die de toekomst kalm, vredelievend en rooskleurig zou laten in 't zicht komen.
In afwachting, beste broeder, laten wij God smeeken de vrede te verhaasten, zoo dit strekt tot meerdere glorie van Hem, en meerder geluk naar ziel en lichaam van de menschen.
De kaart die u mij gezonden hebt voor de gebroeders D'Herde, heb ik overhandigd aan Ghislain. Ik geloof dat u daarop al moet antwoord gekregen hebben van hun.
Gij hebt veel groeten van Hector en Arthur De Craecker, Rene en Remi De Troyer van de Kraainest en van Camiel Huvet; ik heb die allemaal over eenige dagen gezien.
Nu, Goede Broeder, omhels ik u hartelijk van verre, en blijf voor u bidden.
Uw broeder Frans, die u teer bemint
Ziehier mijn nieuw adres; gij zult mij zeer aangenaamzijn indien gij het altijd volledig in 't Vlaamsch schrijft.
De Heer Frans Van der Biest
Ziekendrager
D14, 11e Komp.
Belgisch Veldleger

18 september 1917

Beste Broeder,

Gelijk gij ziet heb ik uw brief met het kaartje van huis wel ontvangen. Ik haast mij er op te antwoorden.
Het geld dat ik geleend heb, beste broeder, kan wel blijven staan tot na den oorlog. Indien gij onze lieve ouders wilt daarover inlichten, beste broeder, gij moogt dat doen. Daarbij ik denk wel dat zij het u op een volgende kaartje zullen vragen, want gelijk gij op mijn kaartje ziet, heb ik hun gezegd dat gij weet waar en hoeveel ik geleend heb.
Tracht ook, van uwen kant, u zoo lang mogelijk uit het kamp te houden.
Nu, beste broeder, hoû u kloel ! Laat ons hopen dat wij weldra samen te huis komen.
Ik vergeet u niet in mijne gebeden.
Uw broeder Frans."

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

brief 42: Frans aan zijn broer Jean

"Alles voor Vlaanderen
Vlaanderen voor Christus

21 October 1917

Duurbare Broeder Jean,

Ik heb met veel genoegen uw kaartje van 8 october ontvangen, en ben zeer gelukkig te vernemen dat gij waarschijnlijk zult kunnen uitwinteren waar gij nu zijt, zoo zult gij toch nog een weinig familieleven genieten, zoet genot dat ons sinds drie volle jaren ontzegd is. Het kampleven zal alles zijn, behalve aangenaam.
Nu, beste Broeder, moet ik u zeggen dat ik veertien dagen in het hospitaal gelegen heb en dat ik mij nadien nog twee weken uitgerust heb in een dépôt in Frankrijk.
Ik ben niet erg ziek geweest, ik had eene valling opgedaan en de dokter miek daarvan gebruik om mij van mijne vermoeinissen te doen uitrusten.
Daar men in 't hospitaal niet teveel te smullen krijgt, en dat ik me toch moest versterken, heb ik nog 50fr. gevraagd bij zuster Celine, juist den dag dat ik door den dokter weggestuurd ben.
Dus, heb ik tot op datum van 15e september in 't geheel 195 + 50 = 245 fr. ontleend.
Nu ben ik gansch hersteld in mijne kompagnie terug, zoo frisch en zoo jeugdig als een achtienmaander; maar het doet toch deugd zich eens goed uitrusten.
Toen ik in het hospitaal lag, heb ik ook twee kaarten gestuurd naar nonkel Edmond, zonder hem te zeggen dat ik ziek was.
Nonkel Edmond mag niet kwalijk nemen dat ik zoo weinig schrijf; ik heb u in de tijd gezegd, beste Broeder, dat ik mij zoo moeilijk aan 't schrijven zet. Ik zal toch trachten eens meer te schrijven.
De winter breekt aan. Koude en alle slach van ontberingen staan voor de deur. 't Zal hard leven zijn; doch ik offer alles op voor mijn christen Vlaanderen dat bloeien zal na dit lijden.
Laat ons steeds voor malkander bidden, beste Broeder, en voor het behoud van onze lieve Ouders, broeders en zusters in goede gezondheid.
Aan het kaartje van huis heb ik gemerkt dat zij ginds, God zij gedankt, niets te kort hebben.
Hier is het juist hetzelfde; de menschen van den buiten, de boeren, hebben weelde en overvloed. Alles wordt peperduur verkocht.
Maar boven het stoffelijk welzijn staat nog het godsdienstige, het zedelijke. Ik ben er van overtuigd dat, te huis, het geestelijke met het stoffelijke steeds gepaard blijft.
Hebt gij eens gevraagd, Jean, of het niet mogelijk zou zijn, hun portret op te sturen ? Ik smacht naar goed nieuws van over den IJzer.
Houd u kloek, beste Broeder; ik omhels u van verre en bid voor u
Uw Broeder
Frans"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2008 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Op het "Ordre de Regiment N°99" (gevonden tussen zijn briefwisseling) wordt Frans Van der Biest samen met
De Groote, aalmoezenier; Carlier, bataljons geneesheer; La Pomme, soldaat 2de klasse en Courtois, ziekendrager 11e comp.
Vermeld voor "Voor het schoone voorbeeld van volharding en toewijding die ze gegeven hebben met in volle dag ter hulp te snellen, te midden der overstroomingen, van 2 Engelsche vliegeniers, gevallen tusschen de groote Wacht van Reigersvliet en die van Oud-Stuyvekekerke.
De terugbrenging der lichamen heeft 5 uur en half geduurd."

In zijn militair dossier in Evere heb ik hiervan niets kunnen vinden Confused blijkbaar was dit niet belangrijk genoeg.

Weet er iemand wat meer over deze gebeurtenis ?

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

briefkaart: Jean Van der Biest aan zijn broer Frans.

"Terwolde 16 dec.1917
aan Mijnheer Frans Van der Biest
ziekendrager D14 Belgisch Veldleger

Duurbare Broeder Frans

Nogmaals wil ik u eenige regels toe sturen. Om u wat nieuws mede te deelen. Ik heb vandaag nog eenen brief ontvangen van onze cozijn Remi uit Duitsland hij mag de 29 deser maand terug naar ons gelief Erpe gaan. Ook heeft onzen Broeder Achiel al twee maal naar de koolputten weesten koolen halen, met kar en paard. En dat zijn nog al groote rijsen, een jongen. Verders gaat 't huis nog alles goed.
Nu Frans morgen stuur ik u twee rijsdaalders voor uwen Nieuwjaar. En ik wensch u een gelukkig en zalig Nieuwjaar. En hopende dat wij dienen blijden dag het volgende jaar met onze Duurbare Ouders Broeders Zusters zullen mogen vieren in ons Duurbaar Vaderland.
Hopende dat gij dees kaartje in volle gezontijd zult mogen ontvangen.
Aanvaard mijne groeten uwen Broeder Jean

afzender: J.V.D.Biest Brig.
Int.groep 2 Terwolde bij Deventer
Holland."

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2008 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Brief 43: Frans Van der Biest aan zijn broer Jean

"Alles voor Vlaanderen
Vlaanderen voor Kristus !

4 Juli 1918

Duurbare Broeder Jean,

Ik heb met groot genoegen uw kaartje ontvangen.
't Doet me plezier, te weten dat Remi De Troyer wel aangekomen is, ik dacht nog dat hij misschien in ons bombardement gebleven was. En hij is 't huis geweest ? Wat moeten ze blijde geweest zijn !
Nu weten ze toch dat ik het steeds goed stel. En laat ons hopen dat wij ook eens zulke gelukkige oogenblikken zullen beleven.
Uw geld heb ik wel ontvangen, Jean. Ik bedank u van ganscher harte.
Gaarne zou ik een kaartje naar huis sturen, maar ik heb er geen Hollandsche. Wilt u er eenige opssturen, Jean ?
Maar om de duivels, wie houdt er mijne kaarten in ? Steekt gij die soms in eene brievenbus waar Vlaamsch haters de lichting doen en censuur houden ? Natuurlijk scheuren deze liever mijne kaarten aan stukken, de laffaards. De ouders mogen immers niet weten hoe wij hier getergd worden. Maar eens komt de dag ! En dan zal Vlaanderen zijn hart wel recht uit spreken ! Nu zijn wij aan de daad, maar dan, aan het woord !
Tot ziens, beste broeder; Goede gezondheid !
Ne klauw van uwen broeder Frans.
Blijft gij ook uw Vlaanderen getrouw tot in het graf.
Vlaamsch van taal, van aard, van zeden,
Vlaamsch van ziel ! Vlaamsch van leven !
Weest Vlaamsch van hart en Vlaamsch van aard !
Blijft steeds uw Vlaamschen oorsprong waard !

Frans "

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

briefkaart: van Mathilde Van der Biest aan haar broer Frans, via Jean

"29-9-18
Beminde Broeder Frans

Met vele vreugde hebben wij heden uw kaartje ontvangen waarin wij zien dat gij het nog goed stelt hetgeen hier met ons allen nog hetzelfde is wij verkeeren hier in de beste gezondheid het gaat hier nog met alles goed nog niets te kort gehad daarom laat ik u nogmaals weten van u ook niet te kort te doen aan niets hetgaat nu voor geld op te zenden wij hebben over 14 dagen 100 fr. opgezonden en als wij eenig nieuws krijgen van aankomst zenden wij gauw nog 100 fr. op en maak er gebruik van als ze op zijn zenden wij ander wij doen er ons niets mede te kort en gaat zo voort Lieve Broeder met voor ons te bidden want wij hebben heir veel werk dat wil toch niet zeggen dat wij u vergeten neen want wij denken dagelijks aan U en aan onzen broeder Jean dat de goede God ons gauw de vrede zend opdat wij allen weldra hereenigd zijn te samen.
Vele en hartelijk groeten en omhelzingen van ons allen
Mathilde
(Jean zend het voort aub)"

wordt vervolgd

mvg. mercatus
mercatus

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

brief 44: eerste brief na de wapenstilstand, van de algemene overste van het St.Jozef instituut te Geraardsbergen aan Frans, die toen met zijn eenheid in Duitsland was.

"Institut Saint-Joseph
Grammont 13-1-19

Beste Frans,

Dank voor uwen brief van 5de laatsleden en voor uw genegen wenschen. Ik ook bid God u de volherding te schenken en weldra in ons midden weer te zijn om, met moed en wilskracht, uw kloosterlijken roep te volgen, voor gods glorie, de opvoeding der jeugd en uw eigen heiligmaking.
Dat kleine vonksken, dat in uw hert nog vunst, moet kost wat kost in een blakenden brandoven herschapen zijn.
Ik was zeer tevreden over uw bezoek, maar spijtig dat een tweede bezoek mij de gelegenheid niet gaf langer met u alleen te praten, want ik had u vele dingen te vragen.
Nu het zal voor later zijn en wacht toch niet te lang van weer te komen en, ditmaal, voor goed, want hier is ook werk en veel: "menis copiosa, operarii antem pauci."
Wij zijn, God dank, sedert eenige dagen weer in ons Huis met 700 kostgangers, wel te verstaan korte rokskens, Schotten, die het oud museum, de kapittelzaal en bijgelegen kamers, alsook de slaapzalen der leerlingen en het kwartier der kleine leerlingen. 't Is lastig en verstrooiend, maar 't zijn toch onze vrienden en bondgenooten.
Pater Leontius is in't geheel niet wel; verandert zijn staat niet, ik zal hem deze week moeten berechten. Bid voor hem.
Ik verneem met genoegen dat Juliaan met u is; voe soli !
Veertig nieuwe leerlingen zijn zich bij het reeds groot getal komen aanvoegen, allen klasleerlingen, die geene studie in 't Gesticht hebben, bij gebrek aan plaats en aan volk.
Gods zegene en bewaar u, Beste Frans, van alle kwaad en gevaar. Mijne gebeden en wenschen volgen u in het land onzer vijanden, die ons zooveel gruwel berokkend hebben en nu zien de oefening der christenleer: doe goed aan die u kwaad doen.
Gelief mijne beste groeten en wenschen aan uwen medenovitie aan te bieden en ontvang voor u mijn genegen gevoelens in Onzen Heer.

Alg.ov. P.Pelix"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2008 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

brief 45: van "Berten" uit Brugge, aan Frans, onderwerp "de Vlaamse zaak"

"5-2-1919

Beste

'k ontvang daar juist het briefje dat ge naar mijnen thuis had gezonden. Gij zijt reeds vrij en los ? kerelsjong.
Ik niet, tot mijn erge zielsontstelling en hartverbitterheid. Nu zondag slechts worden mij de hellepoorten wagenwijd geopend ter volle vrije vleugelslaan in Vlaandrens blije stormluchten. Of ze rekken zullen en kleppen de vlerken dan; eens die dikke, staalsterke, engsluitende, sinds 4 jaar tergendbindende troepbanden van de slagpennen zullen vallen. 't Is 'n aardige gewaarwording, zeker als ge dien Zaligen verlossingsbrief ter poote krijgt, 'k geloof dat ik een zegengehuil zal uitbrullen zoo dat van verschrikking en ontzetting de negers in Congo in hun bosschen stormen uit vrees dat de wereldkloot van zijn as wippe.
En dan erop los zulle voor Vlaanderen: hameren, hameren op 't aambeeld zoo dat de gloeiend vonkende vuurgensters, verbrandend en verschroeiend de oogen inspringen der franskiljons.
'k Heb vollen moed en vast hoop. Eens thuis storm ik van dorp tot dorp voor 't ontsteken van den verlossingsbrand: en eens de stemming dan aan de morgenkimme erop los met razende driestigheid. bij ons zal 't gaan, zeker gaan.
Ja, kerel, 't is huidig of 't franskiljonnebroed zege tiert over onze verslagenheid. Nog leekt rood van bloed en nat van tranen de troon die wij 't land opworstelden in vreeselijk reuzenstrijden en met verbitterden woede en razender werkdadigheid dan oit smeden ze reeds de banden om ons weer als ziellooze slavengewrochten er te doen omkruipen. Maar laat ze maar slaan, slaan dat het striemt en kerft. Zoo worden de koude lauw, de lauwe warm, de warme heet, en de heete gloeiend en zullen zij, de franskiljons eens levend verschoeperen en verzengeren onder dien algemeenen Vlaamschen herwordingsbrand.
Zou onzen Herwig uit 't zwarte Congoland nog ter noordzeestrand niet zijn ontscheept. 't Wordt tijd dat hij het afschepe en eens duchtig zijn diepdoorriekende neus te snuffelen zet en Vlaanderen stormkloppende lucht. Is 't niet.
Kom, kerel, tijd heb ik nu niet veel; 'k omhels u met een Herwigskus en geef er u vijf als die van Jan Breydel hier
Hou u verdomd kloek en sterk
Vanavond spelen ze hier in Brugge: Starkadd

Uwen Berten"

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2008 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

brief 46: A.Schoonbroodt, "vicaire de St.Remacle - Liège" aan Frans Van der Biest

"Liège, le 19 Février 1919

Mon cher François,

Je viens de recevoir à l'instant votre lettre. elle est allée se promener au 1er Chasseurs, mais pour une promenade elle a été un peu longue.
Comme vous le savez donc j'ai été libéré le 31 Décembre, j'ai puis un mois de congé et maintenant j'ai repuis mon poste de vicaire d'avant la guerre, comme ma maison et mon mobilier étaient intacts l'affaire a été vite arrangée, j'ai enlevé l'uniforme et la boucle, j'ai remis la soutane et le tour était joué.
Mais en voilà assez. Parlons un peu de vous maintenant.
D'abord j'ai été tres heureux de recevoir de vos nouvelles et surtout de votre délivrance, car je savais que vous n'étiez pas volontiers à l'armée.
D'autre faut vous me dites que vous ne retournez plus au noviciat des RR.PR. Joséphites, mais que vous avez l'intention d'entrer au Petit Séminaire pour la Philosophie. Mon, dieu, puisque c'est pour des motifs d'ordre spirituel, et pour la sanctification de votre âme; puisque vous faites cela après mure réflextion et de sages conseils, je ne puis pas vous donner tout d'abandonner le clergé régulier pour le clergé séculier. Sans doute la guerre aura-t-elle muri un peu votre jugement et vous aura-t-elle appuis beaucoup de chooses.
En tout cas, le certificat pour l'évêché de Gand est fait et il partira en même temps que cette lettre. Il est très élogieux et s'il ne manque cela pour votre entrée à St.Nicolas, je crois que tout marchera bien.
Et puisque vous vous proposez d'entrer dans le "Sacredoré", efforeez-vous dès à présent de devenir un Saint-Prêtre. Préparez-vous y dès présent par un travail constant en vous effoncant de réalisez en vous les quandes vertus d'humilité, de charteté et de charité que Notre Seigneur Jésus Christ exige de ses ministres. Je prierai pour vous, je demanderais à Dieu de vous faire réalisez de grands progrés dans la perfection, afin que vous puissiez plus tard sauvez beaucoup d'âmes.
Je dois encore vous remerciez pour tout ce que vous avez fait pour nos soldats et pour l'aide précieux que vous m'avez donné pendant prés de quatre ans.
Si vous avez l'occasion de venir à Liège vous me ferez un sensible plaisir en venant me dire bonjour.
Au revoir donc, mon cher Ami, et un attendant de vos bonnes nouvelles je vous prie de croire à mon entiez dévouement in X°

A.Schoonbroodt
vicaire de St.Remacle
Liège

Ci-joint un souevnir de la guerre."

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2008 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

brief 47: "oud-wapenbroeder" Cyriel aan Frans Van der Biest

"Den 24-3-19

Waarde Makker Frans,

Wat was ik toch blij te vernemen dat gij toch dezen keer mijn briefke hebt ontvangen want ik doch al makker dat ik u al verloren had gespeelt maar neen God zij gedank dat wij elkaar hebben terug gevonden ja waarde Frans ik weet het wel dat het voor u een sware slag heeft geweest de kerels te moeten verlaten waarvoor gij reeds zoo lang den vader heeft geweest en die u steeds getrouw waren gebleven zelf tot ter dood maar goede Frans troost u met te denken dat zulke blauwvoeten u nooit kunnen vergeten en laat ons samen een gebed sturen tot onzen lieven Heer dat hij ons toch zoo lang heeft verbonden en beschermt voor de zaak van rechtveerdigheid al stonde zij met honderd op de loer om onze schoone en rechtveerdige zaak te verpletteren of te verstooten onzen toren was recht en schoon en klaar en niemand zou hem verbeterd hebben al waren wij zelf jongens die nog maar in het daglicht kwamen maar het is te danken aan u lieve Frans dat wij allen zoo vergekomen zijn en de valsheid der menschen hebben leeren kennen, ja Franske ik zit hier nog altijd onder den klauw van eerlooze manen afgesloten van alle menschen nog slechter aanzien als moordnaars maar mijn kop steekt nog hooger als voorheen en al moeten zij mij op den pijnbank brengen nog is het vliegt den blauwvoet storm op zee want een echte vlaming vreest geen manen van papier maar mijn hart bloed somtijds Frans als ik denk dat ik hier tusschen manen zit zonder begrip zonder licht en zonder gevoelen en dat men ze toch niets aan hun verstand kunnen brengen maar den meerdeel zijn manen van het vak die geen ander leven kennen of onder den hiel van het gevang en van den dwang jongens met een verbeest leven die nog zelf een eerlijke jongen zouden verstooten daar van Frans bloed mijn hart en ik verlang toch zoo vurig om van dat volk verlost te zijn maar wanneer weet ik niet het is nu reeds meer dan vijf maanden dat ik goeden dienst heb en nog weet ik van niets maar ik heb moed en gedult en zoo zal ik ook wel aan het einde komen nietwaar Frans spijtig Makker dat wij hier zoo weinig nieuws hebben over de zaak want wij kunnen hier nog aan geen gazet geraken dus kunt gij wel denken Frans in welken een toestand wij ons hier bevinden maar moed en gedult boeken zou ik kunnen maken over het leven in een boetskompagnie en het gedrag der onderofficieren en hoogere manen maar eilaas het zal komen ook Frans zit Gaston en Inacy Albert Cobbaert en Huyvaert hier nog bij mij en zij verlangen toch zoo om ook weer eens tusschen manen met gezond verstand te mogen komen vele komplimenten van hun allen zoo moet ik sluiten makker Frans met u ook ne echte Vlaamsche of Thielsche klauw te mogen sturen van uit ons balingschap uwe getrouwe vriend Cyriel tot ter dood eens zullen wij zegenvieren nietwaar Frans
Tot ziens."

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2008 7:16    Onderwerp: Reageer met quote

brief 48: "oud-wapenbroeder" Marcel vanuit het kamp van Beverloo aan Frans Van der Biest, voornamelijk over "de zaak" (de Vlaamse zaak)

"Goedendag van Kamiel

AVV-VVK

Beverloo 9 Mei 1919

Mijn beste Sus !

Zie, sus, t' was me of er n'en tweeenveertig voor de voeten viel als men mij uw brief bestelde jongen toch wat was ik kontent ! in vollen draf liep ik naar Kamiel en samen hebben wij gedanst lijk losgelaten veulekens !
Wat de werking hier aangaat is het maar stille, ge verstaat onder die jonge vrijwilligers, d'eene geweldige vaderlanders - andere smokkelaars en schuim - dat is het midden niet om gezond Vlaamsch leven te ontwikkelen, ten andere het meerendeel onzer soldaten zijn Walen, wij laten O.V. lezen zooveel mogelijk en abonneeren er zoveel mogelijk op, samen met Kamiel zingen wij soms dat het dreunt en de jonge zetten gretig hun oorkens open en piepen mee.
Tusschen de oude gaat het echter beter, die zijn nog vast en trouw het ideaal toegedragen - laat de verkiezingen maar komen 't zal er stuiven !! t'Gene hier 't meest ontbreekt is samenwerking, bijna in ieder regiment zijn goede werkers, maar z'n durven niet openlijk bij de schachtjes optreden - 'k versta die kerels niet - Van Outere is hier in t'elfde.
Sus was hier maar is nu t'huis .... gelukkige !
Verders een vijftigtal onzer mannen maar er valt maar weinig te doen, mij dunkt t'beste is de inrichting van Oudstrijdersbonden aan te raden en aansluiting bij t'Vlaamsch Front. Over een paar weken was ik in Maasyk op een meeting van Jef Deumes, hij sprak goed echter niet genoeg vuur, t'is waar dat het een eerste meeting was, tot vorming van Vlaamsche Katholieke bond, aangesloten bij A.V.V. nogal veel bijval.
T'is hier toch zoo droevig, zoo vervelend, Susken, dat verstompend, verbeestend kamp met zijne bosschen en duinen, waar het zoo goed zou zijn te wandelen sprekende over Vlaanderen en ons Volk, maar waar wij moeten draaien en zwoegen om strijders te vormen voor het "Grosse Belgien" ! nu ... als ik er dan weer een onder de klauw krijg en hem kneed in vorm en ... overpraat en hij een abonnement op O.V. neemt en ons dan soms eens komt bezoeken ons een liedje te zingen ... dan jubelt het daarbinnen, dan bonst mijn hartje dat m'n t'hoort !
Nog eene redding ! nog een strijder meer voor ons dierbaar Vlaanderen !
Of t'zal gaan ? Wacht, jongen, wacht ! gij reist nog niet veel hé ? maar ik zit zoo wat overal ... en natuurlijk op de beste plaatsen eerst en 'k verzeker U dat het er stuift ... in Brussel onder andere ... getuige de samenwerkende "Voor ons Volk" duizenden aanhangers en t'zit er diep in.
k'was er zelf verwonderd van toen ik ze overlaatst vereenigd zag !
Nu, wat over U gesproken. Zie, Sus, ik had u natuurlijk niets te zeggen toen wij ginds in slijk en bloed voor ons arm volk werkten, maar k'wou u toch zoo graag in de wereld zien ... als priester natuurlijk ... gij moet een echte boerenpastoor worden Sus, en k'hoop U nog eenmaal als pastoor te hebben ... zoodat gij dan mijn eerstgeboren kunt doopen ... ! dat zal mij n'en kerel worden ... wacht maar gij zult dat eens zien ! Zoo zult gij ook veel beter voor Vlaanderen kunnen werken en ... werkers zijn er nooit te veel, Sus, Sus, terwijl ik hier zit te schrijven denk ik op ons wandelingen en k'zou u toch zoo graag eens willen zien, zeg mag men u bezoeken, als gij in uw seminarie zijt ? Schrijf me gauw want op t'einde der maand ga ik in verlof en k'zou U dan eens komen bezoeken t'is me toch al lang geleden !
Onze Frans is naar Namen, niet om zijn baantje, neen dat geloof ik niet, maar om die drij jaar niet t'verliezen, daar ten minste kan hij wat studeeren, heeft hij een bed, beter keuken, en een veel deftiger midden als t'geen hij hier zou vinden, mijn zusjes gaan goed voort en k'zou geerne van den troep afzijn !
Jef Discart zit in De Panne geloof ik, zoo schreef mij over een paar maanden mijnheer Raveschoot, k'schreef dan aan Jef, maar geen antwoord ! wat zit daaronder ? kent gij zijn adres ?
Nu, Sus, wij zullen kloek doorwerken, overal waar ik kom spreek ik over de zaak en hoop wel wat verblinden te verlichten, kon ik maar naar t'regiment ! Dhaese aan wie ik vroeg of men er sliep antwoord "nee we droomen", Soetens zegt "te veel plezier te kwik" en "geen leider" zeg, schrijf gij hem eens, dat zal die jongens nieuwe moed geven.
In de hoop nu zoolang niet meer achter een brief van U te moeten wachten zend ik U flinke klauw en blijf uw
Marcel
in Christus en Vlaanderen

PS. Susken, bid veel voor mij, 'k sta op een keerpunt ... en k'heb veel bijstand noodig."

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: