Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Consolidatie oude spoorberm "Frontzate" stand v za
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Spiling

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 14:03    Onderwerp: Consolidatie oude spoorberm "Frontzate" stand v za Reageer met quote

Zoals belooft , plaats ik hier een verslagje van de stand van zaken ontrent de consolidatie van de oorlogsrestanten langs de voormalige spoorwegberm (Frontzate) tussen Nieuwpoort en Diksmuide. We overlopen de toestand met start in Nieuwpoort , richting Diksmuide.

Deze bunker, gelegen nabij de brug onder de E40 net voor Ramscapelle werd vrijgemaakt en onder hoge druk gereinigd. Het valt nu meer op dat er destijds een bakstenen aanbouwsel naast gestaan heeft.

Dit bunkertje heeft vermoedelijk ook dienst gedaan als verbandpost. In het omliggende puin van de vrijmaking, trof ik verschillende medicijnflesjes aan.

De bunker moet het slachtoffer geworden zijn van een voltreffer. In het dak bevindt zich een gat van ongeveer 60 cm diamater.

Iets verderop, net over de E40, nabij de Belgische militaire begraafplaats van Ramscapelle, werd een Tobruk constructie uit WOII vrijgemaakt.

Niet de constructie is opmerkelijk, maar we wat er rond ligt en er werd uitgehaald. Zoals deze fles “Dr Slaps London – Hair repair Lotion”.

De constructie was blijkbaar ook opgevuld met stukgeslagen grafstenen van Belgische soldaten, vermoedelijk afkomstig uit de nabijgelegen begraafplaats. Let op de verschillende ronde schildjes met de Belgische driekleur.

Vervolgens komen we aan bij het oude station van Ramscapelle dat als observatiepost werd gebruikt. Ook deze versterkte constructie staat momenteel in de stijgers.

Iets verder buiten Ramscapelle, richting Pervijze treffen we de voormalige verbandpost aan. Deze werd ondertussen ook vrijgemaakt van puin en onder hoge druk gereinigd.

Het medaillon met het kruis is nog duidelijk zichtbaar.

Het dak werd hercementeerd.

Een Km verder naar Pervijze op werden de aanwezige restanten van de bakstenen schuilplaatsen ook vrijgemaakt. De vrijmaking toont duidelijk dat ook deze geringe restanten in een zeer slechte staat verkeren en door de te lijden hebben onder de zijwaartse druk van de berm..

Het is nog onduidelijk wanneer de aannemer aan de volgende fase zal beginnen. Ik volg het in ieder geval verder op en post zo nodig nieuwe zaken.

Groetjes,

Kristof J.
Emiel

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooi zo om dit zo te volgen!
Bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
paling

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bizar van die grafstenen! Neutral
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

mooie fotos yummie yummie ,
bedankt Spilling kiss
grts,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zie er erg goed uit Spilling, als ik het dus goed begrijp liggen de locaties net wat voorbij de spaarbekken (Schuilplaatsen net buiten Nieuwpoort)

Ik zie dat je alles lekker sportief op de fiets hebt gedaan, met de auto zal het wel wat lastig zijn dan zit er voor mij niets ander op dan het bij mijn bezoek met de benenwagen te doen.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Morgen eens gaan polsen! Smile
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Price of Glory @ 24 Jan 2008 20:47 schreef:

Ik zie dat je alles lekker sportief op de fiets hebt gedaan, met de auto zal het wel wat lastig zijn dan zit er voor mij niets ander op dan het bij mijn bezoek met de benenwagen te doen.

Als ik mij niet vergis is de spoorwegberm autovrij (dienstvoertuigen uitgezonderd)
Een "triestig" stukje wandelen of fietsen als je het mij vraagt Smile Je begint in Nieuwpoort en ziet Diksmuide in de verte maar het lijkt wel of je er nooit zal komen Smile

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vetje

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe geraak je het makkelijkst aan die Tobruk en die bunker?

Via waar kom ik het best?
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zie er erg goed uit Spilling, als ik het dus goed begrijp liggen de locaties net wat voorbij de spaarbekken (Schuilplaatsen net buiten Nieuwpoort)

PoG,

Het spaarbekken ligt toch heel wat verder noordwaards hoor. Ik denk dat je het spaarbekken door elkaar haalt met de Koolhofput die aan de spoorberm paalt. Deze put werd in de jaren 70 gegraven voor zandwinning voor de E40. De Koolhofvaart komt er en uit en loopt aan de adere zijde, onder de spoorberm terug weg richting hanzepoot.

De Frontzate is een fietsroute en uiterst geschikt voor MTB.

gr

Kristof J.
patten

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

mooi verslag over de restauratie van bunker s en andere bezienswaardigheden MAAR wat triest om te zien wat er met de belgische emblemen gebeurde
zomaar gebruikt om een weg mee aan te leggen FOEI FOEI FOEI
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
etappe gent

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Als ik mij niet vergis is de spoorwegberm autovrij (dienstvoertuigen uitgezonderd)
Een "triestig" stukje wandelen of fietsen als je het mij vraagt Je begint in Nieuwpoort en ziet Diksmuide in de verte maar het lijkt wel of je er nooit zal komen

ik fietste deze zomer van diksmuide naar het strand in nieuwpoort ( staketsel) en terug met mijn 4 kinderen. De jongste van 2 op de fiets van moeder en de andere met hun eigen fiets.
ze waren toen 6,7,8 jaar oud.
Het was lang, maar toch een mooie tocht. Ik had wat kopieen van trenchmaps gemaakt om mij goed te kunnen positioneren.

Ik raad het iedereen aan. Leuk om te zien dat ze proper gemaakt zijn de bunkers, deze zomer waren ze nogal bevuild met afval en menselijke afscheidingen puke
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ales behalve die Tobroekstand is WO1?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 24 Jan 2008 21:09 schreef:

PoG,

Het spaarbekken ligt toch heel wat verder noordwaards hoor. Ik denk dat je het spaarbekken door elkaar haalt met de Koolhofput die aan de spoorberm paalt. Deze put werd in de jaren 70 gegraven voor zandwinning voor de E40. De Koolhofvaart komt er en uit en loopt aan de adere zijde, onder de spoorberm terug weg richting hanzepoot.

De Frontzate is een fietsroute en uiterst geschikt voor MTB.

gr

Kristof J.

Ik zie op mijn kaartje toch echt wat jij de zandwinnings put noemt (waar de Koolhofvaart op uit komt) spaarbekken staan ?

Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2008 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

patten @ 24 Jan 2008 21:20 schreef:
mooi verslag over de restauratie van bunker s en andere bezienswaardigheden MAAR wat triest om te zien wat er met de belgische emblemen gebeurde
zomaar gebruikt om een weg mee aan te leggen FOEI FOEI FOEI

Al het mooie was weg, heb toch nog 4 Belgische 'emblemen' kunnen redden die in de kast komen. Alles was al eu, meegenomen door souvenier jagers! :d

Bunkers zien er idd 'iets' beter uit, wat zijn de volgende stappen?
Naar boven
jan0110

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2008 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

De aannemer is blijkbaar terug begonnen, er stond deze namiddag een werfwagen bij de verbandpost.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2008 1:02    Onderwerp: Reageer met quote

jan0110 @ 25 Jan 2008 21:37 schreef:
De aannemer is blijkbaar terug begonnen, er stond deze namiddag een werfwagen bij de verbandpost.

Deze morgen lag er een heleboel materiaal buiten aan het station, maar geen kat te zien wel ;d
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2008 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig werk Spilling ,we zijn er weer wat wijzer op geworden greets Rik.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2008 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik zie op mijn kaartje toch echt wat jij de zandwinnings put noemt (waar de Koolhofvaart op uit komt) spaarbekken staan ?

PoG,

We hebben beiden gelijk denk ik Cool . Als men hier over "Het Spaarbekken " spreekt dan boelt met dit.

Blijkbaar staat de "Koolhofput" op de Michelin kaart ook als spaarbekken aangeduid. Dus sorry .. misverstandje. Smile

Gr

Kristof J.
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2008 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

zeg spiling sorry is echt niet nodig.

Maar je antwoord schep wel duidelijkheid en daar gaat het om.

Dank u !
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2008 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Gisteren hier in Brugge op Focus TV in hun nieuws een uitzending gezien met betrekking to die "FRONTZATE"....
De werken zouden over enkele weken klaar zijn , vertelde men!

Men zou ook een aantal bouwseltjes extra "reconstrueren" die er nu niet meer stonden ?

Men was "vaderlandertjes" aan het vullen met een zandcementmengsel .....zo te zien...

ERr waren al enkele afgewerkte bouwsels te zien met die "vaderlandertjes" !

Het zal echt mooi worden! De moeite waard!
Ze zetten er blijkbaar spoed achter !
Voor het toerisme en de Paasvakantie is niet zover meer af!

Ik zal over een maand of zo , eens een (langeafstands) wandeling moeten gaan maken ginder!

Nu oorspronkelijk waren het primitieve beschuttingen, een gat in de dijk gemaakt met planken erover tot zelfs een tentje ...
IK heb een paar foto's doorgestuurd naar Regulus die hierop betrekking zouden moeten hebben...uit 1914 en begin 1915...die stenen gebouwtjes en bunkers werden pas later gebouwd!

groeten,

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
deleukefietser

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2008 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag de Lange Lisroute gefietst, zodoende komt men langs die bunkers die ze aan het restaureren zijn.
De toestand ziet er vandaag zo uit.

Meer foto's en fietsroutes vind je op mijn site.
http://www.deleukefietser.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Roma

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2008 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nog een paar foto's genomen gisteren17/03/08 terwijl ik per fiets op weg was van Gijverinkhove naar Nieuwpoort. Ondanks de zon was de fietstocht een dikke tegenvallen, ijskoude wind op kop, 4 beaufort.
Maar enfin, genoeg geklaagd hier komen de foto's...

Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2008 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Worden alle bunkers straks voorzien van die zandzakken of laat men een gedeelte gewoon zoals het nu is?
Persoonlijk heb ik er niks op tegen om een aantal locaties van die zandzakken te voorzien, maar ik zou het goed vinden
om de rest te laten zoals het er nu al jaren bij ligt.

Old soldiers never die
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2008 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 18 Apr 2008 20:05 schreef:
Worden alle bunkers straks voorzien van die zandzakken of laat men een gedeelte gewoon zoals het nu is?
Persoonlijk heb ik er niks op tegen om een aantal locaties van die zandzakken te voorzien, maar ik zou het goed vinden
om de rest te laten zoals het er nu al jaren bij ligt.

Ik heb er geen idee van. op één van de foto's van Spiling kan je zien dat de omgeving van de vervallen schuilplaatsen werd opgekuisd. Op mijn foto kan je zien dat daar niets meer van overblijft;
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2008 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs maakte ik van de Frontzate een item voor mijn fietssite.

http://home.scarlet.be/fietstoeren/Archief/KUST/Frontzate/Frontzate.htm#Terug%20naar%20Fietstoeren.

Dat van die zandzakken: één schuilplaats zo opmaken zodat men een idee heeft van hoe het ertoen uitzag vind ik best kunnen.

De rest laten zoals ze erbij liggen, evt wat opkuisen?
Wat de bunkers betreft: het dak waterdicht maken, en opkuisen.
mvg
Benny
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jempie

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Wat die schildjes -emblemen betreft hogerrp vermeld ,"mogelijk afkomstigvan puin van Belgische grafstenen ?'

Zou het niet kunnen dat daar (gelet verbandpost en eventuele mogelijke nabijgelegen begraafplaats, het om een voorraad of kist gevuld met dergelijke plaatjes was ? Wink
vandaar die concentratie op die plaats ?

Gewoon even een denkpiste ?

mvr

Jempie
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2008 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

benny @ 20 Apr 2008 21:53 schreef:
... zo opmaken zodat men een idee heeft van hoe het ertoen uitzag vind ik best kunnen.
...

Dat is nu juist mijn kolčre, het zag er zo niet uit... Mad
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2008 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

"Honni qui mal y pense"...

Het zal wel allemaal goedbedoeld zijn! Het bijzonderste is dat men tenminste die zaken voor het nageslacht bewaard heeft, ook al is het wellicht niet historisch juist?

Ik zou zeggen, beter dit zo, dan het te laten verkommeren en stilzwijgend te laten verdwijnen of verder te laten verkommeren!

Als je de echte foto's van de Dodengang ziet, en hie die er vandaag na "restauratie" bijligt, dan is dat ook niet meer "historisch correct"!

Vandaag de dag, kun je je inderdaad niet echt inleven hoe het tijdens WOI "echt was"!

ik denk dat vele forumeërs het daar volmondig met mij eens over zullen zijn!

Eigenlijk zouden de mensden die verantwoordelijk zijn voor dergelijke reconstructies eerst moeten overleggen met de mensen met de WOI materie vertrouwd zijn , zoals bv Roma , (sorry R oma!) alvorens men dergelijke "kwakkels" (fautieve reconstructies uitvoert!) begaat !

Misschien schiet men op de verkeerde mensen ?????
lLgt het ook (soms) niet aans onszelf ?
Tijdige tussenkomst vanwege onze forumleden ,mogelijke interventies, had(den) dit wellicht kunnen voorkomen?

Ik heb ergens 1992 of 1993 een zeer gekend historicus in zeppelingeschiedenis (John Provan-Duitsland, behaalde o.a een doctoraatstitel met zijn studie over "zeppelinloodsen"o.a ) tegen mij horen zeggen ; "ik dacht dat ik er alles over wist, maar van u heb ik geleerd dat dit niet zo is!"

Mijn antwoord ;" hoe méér ik ervan weet, hoe méér ik besef hoe weinig ik ervan afweet!" en de waarheid is inderdaad dat dat ;" een waarheid is als een koe"!

Ik heb aan John Provan, en aan de mensen van het documentatiecentrum van het eppelin Museum in Zeppelinheim, Frankfurt .a.M., en aan Friedrichshafen o.a. aangeleerd hoe je het vershil (her)kent tussen een foto van LZ 7 "Deutschland" en LZ8 "Deutschland" en er was tijdelijk nog LZ 6 "Ersatz-Deutschland " ook!(Om het gemakkelijk te maken!)
niettegenstande dat staan er in héél wat boeken foto's van deze beide,
LZ 7 en LZ 8, met vermelding bron "Doc. Centrum F'hafen" die foutief ondertiteld zijn! (Tot mijn grote ergenis telkenmale!)
Ik het uiteindelijk maar opgegeven !
Zo wordt o.a overal in boeken gepubliceerd dat de kelrner pas 1912 zijn dienst heeft aangevat aan boord van de "Schweben"...terwijl ik foto's heb gepubliceerd 1910 in L'Illustration, , waarbij hij serveerde aan boord van LZ 7 "Deutschland"!En men in Friedrichshafen maar blijft beweren dat hij pas in dienst kwam 1912! (Ondanks mijn bewijsmateriaal!)

Inderdaad zijn allereerste (gekende?) officieel door hem ondertekende arbeidscontract met uftschifbau Zeppelin...dateert van 1912!
Maa de gekende foto "Kubis servaart een dame aan boord van de Schwaben 1912" werd genomen in 1910 aan boord van LZ 7, maar o.a gebruikt voor een publiciteitspagina voor reizen met de Schwaben in 1912!
de foto in L'Illustration steld Kubis voor die zelfde dame bedienend aan boord van LZ 7, gepubliceerd 1910 en niet aan boord van LZ 8 1912!

Verklaart het msiverstand! (Welke echter door niemand ginds wordt toegegeven... (Ik ben maar een nietig klein Belgske hehe? En die Duitsers met hun meerderwaardigheidsgevoel en mentaliteit "Deutschland über alles! kunnen dat blijkbaar niet aanvaarden natuurlijk! )

Naja , mijn probleem niet meer, ik weet beter! Lazzemadoen!

mvr

Jempie

mvr

Jempie
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

benny @ 20 Apr 2008 21:53 schreef:
Onlangs maakte ik van de Frontzate een item voor mijn fietssite.

http://home.scarlet.be/fietstoeren/Archief/KUST/Frontzate/Frontzate.htm#Terug%20naar%20Fietstoeren.

Dat van die zandzakken: één schuilplaats zo opmaken zodat men een idee heeft van hoe het ertoen uitzag vind ik best kunnen.

De rest laten zoals ze erbij liggen, evt wat opkuisen?
Wat de bunkers betreft: het dak waterdicht maken, en opkuisen.
mvg
Benny

Mooie site trouwens voor tochten, complimenten.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie zei:
Eigenlijk zouden de mensden die verantwoordelijk zijn voor dergelijke reconstructies eerst moeten overleggen met de mensen met de WOI materie vertrouwd zijn , zoals bv Roma , (sorry R oma!) alvorens men dergelijke "kwakkels" (fautieve reconstructies uitvoert!) begaat !

Misschien schiet men op de verkeerde mensen ?????
lLgt het ook (soms) niet aans onszelf ?
Tijdige tussenkomst vanwege onze forumleden ,mogelijke interventies, had(den) dit wellicht kunnen voorkomen?

Ik denk dat daar een van de problemen ligt, ik denk dat geen van ons aan de bron zit waar alles beslist wordt.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal mijn commentaar nog weerhouden tot als ik de sites bezocht heb, maar mijn eerste indruk bij het zien van deze foto's is negatief. En wat de bunker in Oudekapelle betreft, ik begrijp dat de zeldzame inscriptie moet gevrijwaard blijven van vandalisme, maar het ziet er niet uit met die ijzeren tralies.

Langs de andere kant denk ik dat Jan met de pet die op vakantie aan zee eens effe het achterland wil verkennen dit wel zal kunnen smaken...
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien vloek ik nu wel in een kerk, maar ik zie toch met genoegen aan hoe een aantal voorheen volkomen verwaarloosde bunkers zodanig zijn opgeknapt dat ze een goede afspiegeling vormen van hoe die er in WO1 zouden hebben uit gezien.
Ik woon zelf temidden van bunkers, zij het dat die uit 1943-1945 dateren. Ik ben eraan gewend hoe die er nu uit zien. Ik weet zeker dat veel bunkerfanaten bezwaar zouden maken als deze teruggebracht zouden worden in hun oude staat. Graffitti eraf, brandsporen opgeruimd, originele inrichting gereconstrueerd. Maar ik zou het geweldig vinden als dat zou gebeuren. Ik heb weinig met ruďnes, meer met overblijfselen. Ieper is toch ook heropgebouwd?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Je mag ook niet vergeten dat al die"consolidaties"er natuurlijk gloednieuw uitzien wat niet meer het geval zal zijn over pakweg een paar jaar wanneer onder invloed van erosie alles er een beetje ouder,gepatineerder en uitgezakter zal uitzien.
Toen men bij Verdun het fort Douaumont enkele jaren geleden eveneens begon te "consolideren"was ik er absoluut gloeiend tegen daar waar ik het nu bijna een goede zaak vind.Je kan iets "hard"restaureren maar ook zacht,met begrip,gevoel en respect naar het verleden en dit is wat ik hoop dat er nu zal gebeuren.
Doet de overheid niets,dan wordt er geklaagd,doen ze iets,dan is het ook verkeerd.Volgens mij moet men weten wat men wil.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Even ter info, hierbij een foto van de oorspronkelijke toestand in WO I

Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een aantal foto's van mijn grootvader en het lijkt erop dat ze aan Frontzate getrokken zijn. MAAR.... mijn scanner heeft het begeven... dus enkele dagen geduld.
Richard

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 28 Apr 2008 22:41 schreef:
Even ter info, hierbij een foto van de oorspronkelijke toestand in WO I

Ik zie geen artistieke zandzakjes?
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Humor, van de site van de Vlaamse Landmaatschappij :

Beschrijving

Bunkers (waaronder de als monument beschermde bunker in de Groigne (Oudekapelle)), mitrailleurposten, schuilplaatsen en het oud stationsgebouw van Ramskapelle worden hersteld. Enkele bakstenen schuilplaatsen worden gereconstrueerd zodat de bezoeker zich een beeld kan vormen hoe de linie er tijdens de Eerste Wereldoorlog uitzag.

Partners

Vlaams Instituut voor Onroerend Erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Westtoer, Agentschap Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed Vlaanderen

Zoveel instellingen die mee hebben geholpen aan dit project, en ik vraag me af er één daarvan zelfs maar eens de moeite gedaan heeft om te gaan kijken in de Provinciale Bibliotheek, waar heel wat mooi fotomateriaal terug te vinden is van de Frontzate...
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Duizenden rechts.... even op het dak leggen en klaar!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
De vraag is dus;waren die bakstenen onderkomens langsheen de spoorweg tijdens een bepaalde periode al of niet bedekt met zandzakjes?
Wie geeft het -gemotiveerde -antwoord?
Grtn.Philippe
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het Vlaams Instituut voor Onroerend Erfgoed, de Provincie West-Vlaanderen, Westtoer, het Agentschap Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed Vlaanderen dat antwoord eigenlijk uit hun mouw zouden moeten kunnen schudden. Deze instanties zijn verantwoordelijk voor het beeld dat de toerist aangereikt krijgt.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Besluit;Wat we nu te zien krijgen zou dus correct zijn.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

mooie foto...

Maar Johan, hebben diegenen die verantwoordelijk zijn voor de opdrachten tot "die hedendaagse "restauratie"' oiot die foto onder ogen gehad ?

Dat is wat o.a bedoelde...samenwerking met mensen die het (soms ?)beter weten en daardoor dergelijke "kwakkel restauraties' hadden kunnen voorkomen ?

nogmaals, het zal wel allemaal goed bedoeld zijn, maar ?????

mvr

Jempie...

P.S. Zijn mijn oude foto's uit die beginjaren 1914 o.a. van voor de tijd van die bunkertjes, niet bij jou terechtgekomen?
Ik mail je, , maar ktijg geen reactie..ben ik soms "in de ban geslagen"?
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie, mail me eens op regulusone@gmail.com, heb daar veel minder problemen dan met mijn skynet account.
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Foto uit "Het 14 - 18 Boek" pagina 82.

Zo zag het eruit in Ramskapelle lente 1916:

Foto's die Stretcher B. zelf maakte van versterkingen.
Pervijze, eerste lijn:

St Joris, Roode Poort, eerste lijn:

Andere "onderstanden" waarschijnlijk achter de spoorbedding.

Regulus 1

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's !

Hier nog eentje als toevoeging, het gaat hier om een houten constructie waar dan wel zandzakjes en graszoden boven gelegd werden. Ietsje verder naar achter dan de spoorwegbedding genomen.

Een aantal constructies waren ook in de berm zelf gebouwd en niet er tegen, zoals ook op de bovenstaande foto's van Stretcher B. te zien zijn.
Op die plaatsen had je dan wel de muur van zandzakjes met de inhammetjes voor geschutsposten of zoals op de ene foto heel duidelijk is de constructies gegraven in de berm zelf.
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2008 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een link naar een foto waar koningin Elisabeth Frontzate bezoekt. Hier kan men duidelijk de zandzakjes ook OP de bunker zien!

http://www.elliotaanzee.be/Oorloginbeeldhoofdpag.htm
malley

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

en vandaag 19 mei officieel geopend. Was net op het journaal
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

28-06-2008

Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

De Tobruk te Ramskapelle.

Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 13:13    Onderwerp: kapotgeslagen grafzerken Reageer met quote

I.v.m. de kapotgeslagen grafzerken laat ik je dit nog even lezen.

De begraafplaats van Oeren wordt ook gekenmerkt door de aanwezigheid van een aantal heldenhuldezerkjes, die als het ware verwijzen naar enkele episodes in de ontstaansgeschiedenis van de Vlaamse Beweging.
De begraafplaats telt nu nog slechts vijf heldenhuldezerkjes met Keltisch kruis, een meeuw of Blauwvoet en de letters AVV-VVK, ontworpen door de frontsoldaat, schilder en tekenaar Joe English.
Ooit stonden er meer van die zerkjes maar in de nacht van 9 op 10 februari 1918 hebben grafschenners er 38 besmeurd met cement (de letters AVV-VVK werden dichtgesmeerd) en in 1925 werden de meeste van de 104 heldenhuldezerkjes kapotgeslagen om een weg aan te leggen en vervangen door een Belgische grafsteen.
De Vlamingen reageerden prompt en de nacht erop overschilderden frontsoldaten de gedichte letters met zwarte verf.
Later werd afgesproken elk jaar samen te komen "waar populaire Vlaamse doden begraven lagen":
1920 - 1ste IJzerbedevaart - Hulde aan Joe English - Steenkerke
1921 - 2de IJzerbedevaart. - Hulde aan de Gebroeders Van Raemdonck - Steenstrate
1922 - 3de IJzerbedevaart. - Hulde aan Renaat De Rudder - Westvleteren
In 1923 vond hier de vierde IJzerbedevaart plaats onder het thema "Eerherstel aan de geschonden graven". Vanaf het jaar hierop vonden alle IJzerbedevaarten te Diksmuide plaats.

Bron:
http://www.wo1.be
http://verbroedering.ve.ohost.de
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: