Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Begraafplaats] België - Belgisch - Lier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 8:22    Onderwerp: [Begraafplaats] België - Belgisch - Lier Reageer met quote

De enige Belgische begraafplaats op het grondgebied van de provincie Antwerpen bevindt zich in Lier. Hier liggen vooral Belgische militairen die omgekomen zijn tijdens de gevechten rond Antwerpen in september en oktober 1914. Oorspronkelijk lagen hier ook Duitse soldaten begraven, maar in de jaren ‘50 werden die naar elders overgebracht. Vandaag verwijst hier nog altijd een beeldhouwwerk van de Duitse kunstenaar Georg Kolbe naar. Behalve de 490 Belgen, waarvan 177 onbekend, uit de Eerste Wereldoorlog, liggen hier ook 42 soldaten van het Britse Gemenebest uit de Tweede Wereldoorlog.

Gedenkteken van Georg Kolbe:
Dit gedenkteken werd door Georg KOLBE. 1877-1947 in 1916 gebeeldbouwd voor het Duits-Belgisch soldatenkerkhof EPPEGEM in de periode tussen de twee wereldoorlogen werden de duitse gesneuvelden van dat kerkhof overgebracht naar de militaire begraafplaats in WESPELAAR. Het monument van KOLBE werd in 1939 verplaatst naar dit kerkhof in LIER, waar toen ook duitse en belgische soldaten samen begraven lagen. De duitse gesneuvelden van de eerste wereldoorlog vonden dan in 1956 door de zorgen van de Volksbund Deutsche Kriegsgraberfursoge e.v. hun laatste rustplaats in VLADSLO.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Marc Verlinden fotografeerde integraal de
B.M.B. van Lier
ze is volledig gefotografeerd heb en is online gezet:
zie fotoalbum

http://www.mijnalbum.nl/Album=V663VYE6
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2009 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Even dit topic omhoog halen met een vraag.
Ik wist vandaag niet goed wat doen dus fietste ik met een maat en mijn broer naar Lier om deze begraafplaats is te bezoeken.

Nu viel het mij op dat er verschillen zijn bij de driekleuren vanboven op elke grafsteen. Soms staat deze schuin, meestal recht, en soms staat er een kruis op (Christelijk bedoel ik he) en soms een leeuw.

Welke betekenis heeft dit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2009 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Het kruis staat voor Kristelijk, de leeuw voor vriçjzinnig of onbekende godsdienst.
De hoek waarin de kleuren geplaatst zijn hebben GEEN enkele betekenis. Wat regen en wat vorst zorgen er voor dat de emailplaatjes er af vallen zoals de bladeren van een boom. De persoon die ze hersteld, kreeg niet de juiste instructies, of gaf zich over aan artistieke vrijheden. Normaal moeten de kleuren (van links naar rechts) zwart-geel-rood zijn en op 90° geplaatst worden.

Ik beantwoorde deze vraag al 1.000 keer en toch vinden de meeste mijn antwoord te eenvoudig, te logisch of niet kunnen.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2009 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad eenvoudig maar het klinkt wel logisch.
Bedankt voor je antwoord!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2010 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag een bezoek gebracht aan de Militaire Begraafplaats van Lier, op 10' van mijn deur.

Hier liggen vooral gesneuvelden van de gevechten tijdens de Slag om Antwerpen, eind september-begin oktober 1914 en een aantal Britse graven van tijdens de bevrijding 30 jaar later.....

Vroeger lagen op deze begraafplaats ook Duitse militairen (overgebracht in de jaren '50 naar Vladslo) en Britse Marines (overgebracht naar het Schoonselhof).

Achteraan de begraafplaats staat een Duits monument dat vroeger te Eppegem stond.

Wat vooral opvalt is de erbarmelijke staat van de graven en het slecht onderhouden grasperk. Dit natuurlijk weer met uitzondering van de Britse graven......

Ik heb vandaag foto's genomen van alle graven van de Jagers te Voet en de Karabiniers, en een aantal van het 7e Linieregiment.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2010 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 13 Aug 2009 20:09 schreef:

Ik beantwoorde deze vraag al 1.000 keer en toch vinden de meeste mijn antwoord te eenvoudig, te logisch of niet kunnen.
De enige correcte manier om de driekleur te bevestigen:

Met leeuw, links klauwend

Als em rechts klauwt, wil dat zeggen dat de hersteller een pintje op had, want dan staat ie op zijne kop... Evil Evil
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2010 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wel zo dat de Britse begraafplaatsen, de best onderhouden zijn, de Fransen, daarentegen......Niet te doen.
Niko

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2012 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren nog eens volhard in de boosheid en de begraafplaats bezocht.....Ik was verrast dat het "gras" recent was gemaaid en de paden zijn voorzien van een nieuwe grindlaag. Op het eerste zicht was de begraafplaats vrij netjes. Tot zover het goede nieuws.....

Om jullie een voorbeeld te geven, mijn kinderen hebben er een spelletje van gemaakt om de -recent- "afgevallen" Belgische vlagjes op te rapen en onderaan tegen de grafstenen te plaatsen. Ik telde er minstens 5:

Verder lagen de voortuin en de zijkant vol met plastiekafval, foto's zijn vrij onduidelijk:

Op de toegangsweg lagen de stukken arduin en gedraaid ijzer van de muur gewoon tussen het grind....

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2012 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de laatste berichten zal defensie nog voor 2014 de zerken zandstralen en waar nodig vervangen. er volgt een grote opknapbeurt van de begraafplaats.

EINDELIJK !!!

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: