Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het riggen van de vleugels van een lmodel, hoe doe je dat ei

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7577
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 16:14    Onderwerp: Het riggen van de vleugels van een lmodel, hoe doe je dat ei Reageer met quote

Hallo,
ik zou me een dezer eens aan een WOI vliegtuigmodel willen wagen maar ik snap niet van dat riggen...
Kan iemand eens een duidelijke how to plaatsen?
bedankt,
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wienne



Geregistreerd op: 25-7-2006
Berichten: 1086
Woonplaats: Waarschoot

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is niet zo 1-2-3 te beantwoorden.

Grosso modo zijn er 4 methoden:

1. Stretched sprue:
Kit bouwen met alle vleugels er op. Fijne draad trekken van stretched sprue en deze lijmen op bestemde plaatsen.
Voordeel: Goedkoopste techniek. Realistisch te doen, gemakkelijk (onzichtbaar) te lijmen en waar nodig kan er een mooie 'hang' in de tuigage gestoken worden (niet zo belangrijk bij vliegtuigen, maar wel bij schepen. Vermoedelijk kan op deze manier de platte zgn. RAF-wire goed nagebootst worden, als met uitgaat van een plat gevijld stuk sprue of dat van huize uit al plat is.
Nadeel: zeer kwetsbaar, een licht duwtje is al voldoende om ze te doen breken, maar anderszijds is de schade makkelijk te repareren door een ander stuk sprue te trekken en tussen de bevestigingspunten te lijmen. Enige ervaring in het trekken van sprue vereist om voldoende lengte te kunnen trekken met consistente diameter.

2. Metaaldraad (meestal zgn. nichrome wire):
Rechten, op lengte knippen en tussen de bevestigingspunten kleven met CA-lijm of zo. Sommige gebruiken koperdraad van spoelen of zo, maar dat raad ik af: Koper komt vroeg of laat gedeukt of slap te hangen. Een variant die ik ooit eens gelezen was zgn. keramische draad, maar die heb ik zelf nooit gevonden.
Voordeel: relatief stevig.
Nadeel: materiaal recht krijgen (nichrome draad is zeer hard), zeer goede kniptang nodig om te knippen (die dan ook nog snel slijt), bewerkelijk (al dat afmeten) en de goeie draad op kleine diameters moeilijk te vinden.

3. Visdraad:
Deze methode gebruik ik zelf. Alvorens de kit te bouwen zoek ik via plannen alle locaties van bevestigingspunten op en boor die volledig door de vleugel of romp. Na het bouwen trek ik dan alle draden door de bevestigingspunten en lijm die vast. Lukt ook met koperdraad, maar dezelfde opmerking als bij 2 gaat op.
Voordeel: stevige rigging, rigging helpt mee met de stevigheid van het model, is dus volledig functioneel. Goedkoop materiaal in enorme varieteit in diktes gemakkelijk te verkrijgen. Bovendien is visdraad enigszins elastisch en geeft dus een beetje mee bij het aanraken. Draden die toch slap hangen kunnen door opwarmen met soldeerbout of zo weer strak gezet worden
Nadeel: Bewerkelijk, niet alleen alle gaten boren, maar na het aanbrengen van de bedrading ook nog eens alles opkuisen. Moeilijk te herstellen.

4. Elastische draad:
Idem als bij 3, maar aangezien de draad elastisch is, staat ie altijd mooi onder spanning. Kan zeer dun gemaakt worden (ooit een schip gezien volledig getuigd met draad gehaald uit een nylon-kous!)
Voordeel: zeer sterk, altijd strak
Nadeel: Ongelijke spanning op de vleugelhelften kan de vleugels schuin trekken.

Wienne
_________________
'Better the pride that resides in the Citizen of the World,
Than the pride that divides when a colourful rag is unfurled'

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7577
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, wienne, lijkt makkelijk als ik dit zo lees...als ik zondag naar ransart ga koop ik een vliegtuigje...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wienne



Geregistreerd op: 25-7-2006
Berichten: 1086
Woonplaats: Waarschoot

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Eventjes een extra woordje uitleg over mijn methode: visdraad.

1. Voorbereiding.
Ik begin dus met het aanduiden en (door)boren van alle bevestigingspunten. In het geval van dubbele draden (2 vlak naast elkaar), maak ik een malletje om die boringen op een consistente afstand te houden.

2. Bouwen van het model.
Het model wordt gebouwd, maar de bovenvleugel, noch de struts, worden niet gemonteerd.

3. Schilderen van het model.
Het model wordt beschilderd/gespoten, waarbij vooral de aandacht gaat naar de bovenkant van de ondervleugel en de onderkant van de bovenvleugel. De andere kanten van de vleugel kunnen eventueel zelfs niet gespoten worden.
Als er decals moeten op de onderkant van de bovenvleugel of de bovenkant van de ondervleugel worden die ook aangebracht.
Schilderen van de struts.

4. Monteren van de bovenvleugel.
Spreekt voor zichzelf. Belangrijk is er op te letten dat die om te beginnen mooi uitgelijnd staat op de ondervleugel. Doorgaans (hangt een beetje af van model tot model) monteer ik eerst de cabane-struts (tss romp en bovenvleugel), lijn daarop de bovenvleugel uit en monteer ik daarna de wing-struts.

5. Trekken van de bedrading.
  • Ik rol een eindje draad af en leg die op een glasplaat. Op die draad zet ik een alcohol-stift en trek de draad daar onder door. Dit doe ik een 2-tal keer. Daardoor wordt de draad zwart gekleurd (doorzichtige nylon-draad in niet erg realistisch) en bovendien een beetje voorgerekt.
  • We hebben eigenlijk 2 soorten gaten voor de bedrading: blinde gaten (waar we aan de andere kant niet aan kunnen, vb gaten in de romp) en doorlopende gaten (die van beide kanten bereikbaar zijn, vb in de vleugels).
  • Ik begin zo veel mogelijk met een blind gat. De tip van de visdraad wordt in CA gedoopt en in het gat gestoken. Indien nodig breng ik nog een beetje extra lijm aan met een naald.
  • De draad wordt dan door het andere gat aan het uiteinde geschoven. Ik houd de draad mooi strak en breng aan de kant waar hij weer te voorschijn komt (meestal dus de bovenkant van de bovenvleugel of de onderkant van de ondervleugel) een druppeltje CA aan met een naald. Dat loopt mooi in het gaatje, dicht het af aan de andere kant en lijmt de draad vast. Iets meer aanbrengen dan nodig, aangezien CA krimpt bij het harden (tenzij je versneller gebruikt).
  • Draad doorknippen, laat gerust een paar mm staan, daar rekenen we later mee af.
  • Trek nu diezelfde draad die je aan de bvb. stuurboordvleugel getrokken hebt aan bakboordzijde. Wissel telkens af tussen stuurboord en bakboord alvorens verder te werken. Op die manier verhinder je dat je model scheef getrokken wordt.
  • Werk de rest van het model af. Belangrijk is om van binnen naar buiten te werken: dus eerst de binnenste draden.
  • Eens het model bedraad, vijl of schuur ik dan alle punten waar de draad naar buiten komt af tot ze gelijk staan met de omringende plastiek.
  • Enige draden die toch nog slap hangen span ik op door die op te warmen met een soldeerbout op lage temperatuur. Daardoor krimpt de nylondraad en komt ie strak te staan.
  • Draden die langs beide zijden in een blind gat zitten, kunnen alleen op die manier mooi strak gezet worden.
  • Opwarming met een haardroger raad ik af: op die manier worden alle draden opgewarmd waardoor het model krom kan getrokken worden, wat nog verergerd kan worden doordat de plastiek ook zacht wordt door de warmte.
  • Opletten met het opwarmen, te veel doet de draad springen!

6. Verdere beschildering
Dan is het gewoon kwestie van de bovenkant van de bovenvleugel en de onderkant van de ondervleugel te retoucheren of volledig te schilderen.

7. Afwerken naar wens.

Dat is het zo een beetje. Nog een paar opmerkingen:

  • Begin met een gemakkelijk toestel. Duitse toestellen hebben bvb vaak veel minder bedrading nodig dan Engelse en Franse. Daarentegen heeft de bvb de Albatros anti-torsie bedrading tussen de voorkant van de vleugel en de neus, die heel kwetsbaar is om te beschadigen achteraf.
    De Fokker D.VII had helemaal geen bedrading en de Fokker Dr.I had er enkel tussen de cabane struts en de poten van het landingsgestel. De Nieuport die je blijkbaar in je pollen hebt gehad is qua tuigage ook een heel makkelijk toestel. Begin alsjeblieft niet met een DH.2, een SPAD, een SE.5 of een groot meer-motorig toestel.
  • Bij het werken met dubbele draden, trek ik allebei de draden door de gaatjes en lijm ze dan pas samen. Zo vermijd ik dat ik het 2de gaatje per ongeluk dichtlijm.
  • Diameters. Gezond verstand gebruiken zou ik zeggen. 0,1 a 0,12 mm lijken goed te zijn op 1/48 (5 a 6 mm op schaal). Je kan ook afwisselen: Staande bedrading (dienend om het toestel te verstevigen) was dikwijls dikker dan lopende bedrading (voor de bediening van de stuurorganen).
  • Wantspanners (vooral opvallend bij Duitse toestellen) boots ik na door een dunne koperdraad samen te twisten, zodat ik een eindje dikker materiaal krijg met een oogje er aan. Ik heb ze al gemerkt dat iemand ze maakt en verkoopt op e-bay! Het ene uiteinde wordt dan in het gat gelijmd en de draad door het oogje gestoken, geknoopt en gelijmd.
  • Je kan dezelfde manier gebruiken om oogjes te maken om de draden aan te bevestigen, waar je dat op het origineel ziet, maar je lijmt dan het oogje tegen het gat.

HTH

Wienne
_________________
'Better the pride that resides in the Citizen of the World,
Than the pride that divides when a colourful rag is unfurled'

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7577
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ziet er al wat minder makkelijk uit... Smile maar toch bedankt...morgen nog eens naar de viswinkel...moet toch nog wat lood hebben...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 6956

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Derwisj, ik wil wel resultaat zien als het af is. yummie Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7577
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

beter niet denk ik; zal wel wat stuntelen blijven...moet zien dat ik mijn vingertjes niet aan het model plak met secondenlijm...heb ik al voorgehad met een tankje...sindsdien staat er steeds een potje aceton binnen handbereik...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
D.R.G. fan



Geregistreerd op: 20-11-2008
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2008 1:49    Onderwerp: Reageer met quote

Wienne @ 20 Jan 2008 19:23 schreef:
Grosso modo zijn er 4 methoden:

...

4. Elastische draad:
...draad gehaald uit een nylon-kous...


Een tip om aan elastische draad te komen:

In naaiwinkels verkoopt men elastische draad die gebruikt wordt om in breiwerk of crocheteerwerk mee te verwerken zodat de stof niet zal uitzakken na verloop van tijd. Dit is kleurloze, zeer elastische, vrij dunne draad (zo'n 0,15 mm dikte en tot 2,5 de originele lengte uitrekbaar) en zit op een rolletje van 200 m, prijs ongeveer 2,5 €

Het exacte type dat ik enkele jaren geleden vond in zo'n winkel is:

merk: Gold-Zack
benaming: Strick-Elastic / élastique tricoté / knitting-in elastic


Nog een andere draad die ik ooit vond is 'juwelen aanrijgdraad' (niet zeker van deze benaming Wink), deze heeft een dikte van 0,5 mm en is slechts een weinig elastisch. Merk: leBaufil - Benaming: Cordelastic a Bijoux, zit op een rolletje van 20 m, prijs eveneens ongeveer 3 €

Hopelijk heeft iemand er iets aan...
_________________
.
.
The light at the end of the tunnel is probably an oncoming train.
.
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group