Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dagboekfragmenten hulpverlening WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 16:08    Onderwerp: Dagboekfragmenten hulpverlening WO1 Reageer met quote

Een site met dagboekfragmenten over hulpverlening in WO1 (1915):

http://www.bloggen.be/hulpverleningwereldoorlog1/archief.php?startaantal=0

Een voorbeeldje:

Quote:
10 december 1915

Vandaag was een vermoeiende dag want ik moest samen met mijn vriend Joseph, een arts op ronde. We gingen de bedden langs om te zien welke soldaten terug naar het front kunnen keren.

De mannen moesten rechtop in hun bed zitten en de arts onderzocht hen snel. Nadien meldde hij hoe hij de zieke ging behandelen.

Wat me in het begin van mijn stuk bracht is dat wanneer de zieke het niet eens izijn met de behandeling ze dan onder druk worden gezet om die behandeling toch te volgen.

De patiënten worden door vele artsen gezien als een nummer, een stuk vlees zonder ziel, een vechtmachine met een mankementje.

Een arts mag en kan zich niet zwak opstellen, ze mogen geen medelijden voelen met de zieken. Anders kunnen de zieken de artsen zeker misbruiken, na zo veel tijd hebben de mannen niet veel zin meer om te vechten. Ze zijn aan het einde van hun krachten. Ik heb vroeger al verteld over een man die zichzelf had verwond, om zo niet meer te moeten gaan vechten. Als artsen deze mensen die het niet meer aankunnen om te vechten zouden helpen, dan zou er geen man meer aan het front staan.

De artsen leren in hun opleiding dat het de sterkte van de groep en niet de gezondheid van het individu het belangrijkste is. Daarom kan de arts niet lang stil staan bij de gezondheid van het individu. Het belang van de groep moet altijd in het achterhoofd gehouden worden. Er werd zelf onderzoek gedaan naar hoeveel van de gewonden terugkeren naar de loopgraven, dit is negentig procent.

Dit kan alleen als ze soldaten die loopgravenvoeten hebben, die zelfs enkele tenen missen teruggestuurd worden naar de loopgraven. De definitie ‘ziekte’ heeft een hele andere betekenis gekregen in de oorlog dan voor de oorlog. Mensen met zware verkoudheden en griep zijn niet echt ziek. Men heeft alle manschappen nodig om de oorlog te winnen. Maar is de tol niet te hoog? Zoveel mensen sterven, mensen zullen hun geliefde nooit meer zien. Allemaal voor de laatste oorlog. De oorlog die een einde zou maken aan alle oorlogen

Jean de Grote

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 16:18    Onderwerp: Re: Dagboekfragmenten hulpverlening WO1 Reageer met quote

Emiel @ 02 Jan 2008 16:08 schreef:
Een site met dagboekfragmenten over hulpverlening in WO1 (1915):

http://www.bloggen.be/hulpverleningwereldoorlog1/archief.php?startaantal=0

Een voorbeeldje:

Quote:
10 december 1915

Vandaag was een vermoeiende dag want ik moest samen met mijn vriend Joseph, een arts op ronde. We gingen de bedden langs om te zien welke soldaten terug naar het front kunnen keren.

De mannen moesten rechtop in hun bed zitten en de arts onderzocht hen snel. Nadien meldde hij hoe hij de zieke ging behandelen.

Wat me in het begin van mijn stuk bracht is dat wanneer de zieke het niet eens izijn met de behandeling ze dan onder druk worden gezet om die behandeling toch te volgen.

De patiënten worden door vele artsen gezien als een nummer, een stuk vlees zonder ziel, een vechtmachine met een mankementje.

Een arts mag en kan zich niet zwak opstellen, ze mogen geen medelijden voelen met de zieken. Anders kunnen de zieken de artsen zeker misbruiken, na zo veel tijd hebben de mannen niet veel zin meer om te vechten. Ze zijn aan het einde van hun krachten. Ik heb vroeger al verteld over een man die zichzelf had verwond, om zo niet meer te moeten gaan vechten. Als artsen deze mensen die het niet meer aankunnen om te vechten zouden helpen, dan zou er geen man meer aan het front staan.

De artsen leren in hun opleiding dat het de sterkte van de groep en niet de gezondheid van het individu het belangrijkste is. Daarom kan de arts niet lang stil staan bij de gezondheid van het individu. Het belang van de groep moet altijd in het achterhoofd gehouden worden. Er werd zelf onderzoek gedaan naar hoeveel van de gewonden terugkeren naar de loopgraven, dit is negentig procent.

Dit kan alleen als ze soldaten die loopgravenvoeten hebben, die zelfs enkele tenen missen teruggestuurd worden naar de loopgraven. De definitie ‘ziekte’ heeft een hele andere betekenis gekregen in de oorlog dan voor de oorlog. Mensen met zware verkoudheden en griep zijn niet echt ziek. Men heeft alle manschappen nodig om de oorlog te winnen. Maar is de tol niet te hoog? Zoveel mensen sterven, mensen zullen hun geliefde nooit meer zien. Allemaal voor de laatste oorlog. De oorlog die een einde zou maken aan alle oorlogen

Jean de Grote

Jammer dat het niet verder gaat en er geen e-mail adres te vinden is van de auteur...

Guldenboek der Vuurkaart
http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
rolffie61

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me niet voorstellen dat Jean de Grote in 1915 over e-mail beschikte. Hij was de auteur, niet de blogger.
Die copy-paste alleen maar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
marc

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

rolffie61 @ 02 Jan 2008 16:40 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat Jean de Grote in 1915 over e-mail beschikte. Hij was de auteur, niet de blogger.
Die copy-paste alleen maar.

Copy-paste? Is dit dagboek dan reeds gedigitaliseerd? Wie zou dan de blogger zijn? Iemand een idee?

Guldenboek der Vuurkaart
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Jean de Grote is vast nog alive and kicking,
Waarschijnlijk heeft hij het allemaal verzonnen - dan is hij wel auteur- of hij heeft uit andere stukjes samengeraapt. Dan is 'ie wel een knipper en plakker. Maar wees gerust, het is geen dagboek maar fictie, daarvan ben ik stellig overtuigd. Gewoon een verhaaltjesschrijver. Met alle respect overigens.
Alhoewel?
Bijvoorbeeld: een vriend die toevallig (ook) Legrand heet, de Spaanse griep wordt al in 1915 genoemd: da's nog eens een vooruitziende blik! Wat je kunt zeggen van de tekorten aan operatiekamers: mensen hoeven dan nog niet buiten te liggen, liggen doe je op zaal, niet in de OK. En zo nog meer medisch-historische missers. Verder absoluut geen notie van rangen en standen in die tijd. Vele spel- en stijlfouten die erg hedendaags overkomen.

Laatst aangepast door rolffie61 op 02 Jan 2008 19:57, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Emiel

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, goed bekeken zo Rolffie, ook ik dacht toen ik dit tegenkwam dat dit stukken over gepent waren uit een dagboek of iets...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 02 Jan 2008 19:57 schreef:
Hmm, goed bekeken zo Rolffie, ook ik dacht toen ik dit tegenkwam dat dit stukken over gepent waren uit een dagboek of iets...

Ik vond ondertussen deze lijst waar het bewuste blog zelfs twee maal in voorkomt. Ik vermoed dat dit één of ander schoolproject is
http://www.bloggen.be/categorie_blog_overzicht.php?categorie=59

Guldenboek der Vuurkaart
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: