Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Verdun-de overdrijving

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2007 16:32    Onderwerp: Verdun-de overdrijving Reageer met quote

Afgesplitst uit:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=185566
Richard @ 31 Dec 2007 12:40 schreef:
Gewoon als voorbeeld. Het eerste deel van wat in http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12452 staat komt zo van de cover af. Waar het tweede deel vandaan komt weet ik niet. Maar goed: het coverpraatje, en dan meteen even wat niet klopt:

Nergens ter wereld wordt de waanzin van de oorlog zo duidelijk als op het slagveld van Verdun, waar tijdens de Eerste Wereldoorlog in nog geen jaar tijd bijna een miljoen soldaten sneuvelden, terwijl er van enige terreinwinst nauwelijks sprake was.
Verdun betekende een ommekeer in de oorlog: de Fransen hervonden hun zelfvertrouwen. De Franse regering was zich hiervan zeer bewust en riep het gebied rond Verdun uit tot nationaal monument en liet het gebied in de staat zoals het was na afloop van de slag. Dit maakt dat de hedendaagse reiziger een goede indruk kan krijgen van de situatie zoals die was in 1916.
Deze gids is daarbij een uitstekend hulpmiddel. Geen historische plek wordt hierbij overgeslagen en daarbij krijgt de lezer ook nog een uitleg, met veel oog voor het bijzondere detail, over de gebeurtenissen tijdens dat dramatisch jaar.

Hetzelfde gaat op voor http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12329 en http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12072

De andere boeken heb ik niet.

Joepie!In plaats van naar 2008 te gaan zitten we terug in de gezellige jaren twintig...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2007 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoel je daarmee Philippe?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2007 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Het bombastisch taalgebruik,de bijna een miljoen doden(310.00 is anders ook meer dan voldoende)het herwonnen zelfvertrouwen van de Fransen(wanneeer zijn ze dat kwijtgeraakt?)Het terrein gelaten zoals het was(maar wel ruim aangepast aan de toeristische aanvallen).Kortom zoals we zeggen de sfeer van overdrijving uit de twintiger jaren.
Groetjes.Philippe
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2007 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, uit de geschiedenissen blijkt nergens een groot gebrek aan zelfvertrouwen bij de Franse leiding (ook niet bij de As-mogendheden trouwens). En als er sprake was van een soort opluchting aan de Franse kant was dat m.i. veeleer de uitkomst aan de Marne dan Verdun.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2008 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

De Marneslag was uiteraard belangrijker(in z'n gevolgen)dan Verdun.
Volgens mij belangrijker dan Waterloo 1815,want,gezien de toenmalige militaire situatie ging een overwinning van Napoleon hoogstens een beetje uitstel zijn van z'n definitieve "Waterloo".
De Marneslag is andere koek.Hadden de Fransen (en Britten)die verloren
dan stond er geen Eisenhouwer klaar om eventjes te landen in Normandie.Ik vrees dat we dan nu een andere hobby zouden beoefenen....
Wat Verdun nu betreft,bij de ene of andere overwinning zou de frontlinie hoogstens een 15-tal kilometers naar links of rechts opgeschoven worden en verder terug vervallen in een loopgravenoorlog.Dat is juist het onmenselijke van Verdun(en andere)dat er zoveel slachtoffers vielen voor jawel niks.
Dit is natuurlijk de mening van een nederige amateur.Waar blijven de
échte profs(allez Jan)om dit een beetje geleerder te becommentarieren?
Groeten en aan allen een gezond en gelukkig Nieuwjaar!
Philippe
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2008 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

philippe, dat van verdun weet ik zo niet; als de duitsers daar doorgebroken waren, kwamen ze in het open veld...dan zou er misschien terug een bewegingsoorlog ontstaan zijn...en wie die gewonnen zou hebben...?
pascal
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2008 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Dŕt was juist het grote probleem.Niemand kon op dat ogenblik doorbreken(of zelfs maar vele geringe doorbraken consolideren).Ook niet aan de Somme,Chemin des dames,Passendale,Kaiserschlacht.Pas laat in 1918 werd het terug mogelijk,dankzij aangepaste bewapening en taktiek de grote uitputtingsgraad van Duitsland en hulp van de Amerikanen.Een beetje simpel gezegd,maar daar kwam het ,volgens mij toch ,op neer.Verdun was een zeer grote slag op gebied van ingezette middelen,slachtoffers,duur enz. maar toch in het geheel gezien niet zo belangrijk als men op het eerste gezicht zou willen denken.Verdun diende
het Franse leger uit te bloeden(In feite niet waar,maar rond die kwestie kunnen we meerdere geruchtmakende colloquia wijden)in de tweede (echte)plaats veroverd te worden en voor wat nadien zou gebeuren bestonden er in feite weinig concrete plannen(zoals altijd).
Groeten.Philippe
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2008 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het topic is gesplitst, is de topictitel zo accoord?
Als iedereen content is haal ik even onze berichtjes weg zodat het topic weer schoon verder kan.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

OK!
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2008 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

philippe, van wat ik er ergens over gelezen heb, bestond die kans op een doorbraak de eerste dagen van de slag wel...op de eerste dag zou er zelfs geen echt grote aanval geweest zijn, enkel veredelde gevechtspatrouilles...hadden ze sneller meer troepen in de strijd geworpen-troepen die beschikbaar waren, de doorbraak had er kunnen komen; de fransen moiesten in allerijl versterkingen aanvoeren...hadden de duitsers een gedeelte van hun artillerie en vliegtuigen anders ingezet, en bv de voie sacree gebombardeerd, denk ik dat de fransen nooit tijdig voldoende manschappen hadden kunnen aanvoeren om de duitsers tegen te houden...dit is natuurlijk maar een opinie, maar volgens mij heeft duitsland daar een kans gemist...
pascal
Wienne

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het risico op een doorbraak redelijk klein was. Keer op keer hebben de strijdende partijen hun soepelheid getoond als het ging om offensieven te blokkeren. Zowel aan Duitse (die het wel meer moeten doen hebben) als aan Brits-Franse kant. Bij elk van de offensieven was er spraken van een inbraak in de linies, maar geen definitieve doorbraak.
Enkel bij de Kaiserslacht is er sprake geweest van een doorbraak, maar de geallieerden toonden zich soepel en sterk genoeg om het gat telkens dicht te gooien. Verdun zou volgens mij niet veel anders geweest zijn. Had Verdun gevallen, dan zou dat natuurlijk een serieuze opdoffer geweest zijn voor de Fransen, maar volgens mij niet het einde.

Belangrijkste factor bij de exploitatie van een doorbraak is communicatie, mobiliteit en logistiek. Het gebrek aan een deugdelijke communicatie is volgens mij de bepalende factor geweest in het niet-slagen van de offensieven in WO1: Als er zich al een kans voordeed op een doorbraak was die al gepasseerd alvorens men daar adequaat kon op reageren. Mobiliteit was toen vooral afhankelijk van spoorwegen en hier is een verdedigende partij de facto in het voordeel. Idem ditto bij logistiek. Daarbij leed Verdun van bij het begin aan het zelfde probleem als bvb Passendale: vage doelstellingen. Als men geen duidelijke doelen heeft is ook de logistiek moeilijk voor te bereiden, dus moddert men maar wat aan. Komt er dan een doorbraak dan is men onvoldoende voorbereid om ze te exploiteren.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tom

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2008 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Over de gedachte van de Duitsers achter de slag om Verdun is veel geschreven. Een aantal interessante titels waar hier meer over te lezen valt:
1. Verdun door C.H. Baer;
2. Der Weltkrieg Band 10 door het Reichskriegsministerium;
3. Die Oberste Heeresleitung 1914-1916 door Falkenhayn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: