Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mooi mooi mooi!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 13:26    Onderwerp: Mooi mooi mooi! Reageer met quote

Et voilà mijn nieuwe aanwinst waar ik al een tijdje "voorpret" aan beleefd heb.

Het betreft een lot van één Franse matroos, ingekaderd in een frame achter glas. Het frame lijkt sedert het inkaderen niet meer open geweest te zijn. Zowel de linten als het achtergrondpapier zijn sterk verbleekt door het zonlicht zodanig dat de vorm van de medailles zichtbaar is op de achterwand (Jammer genoeg is het glas gebroken tijdens transport maar dat gaf me ook de kans om de medailles/inhoud beter te onderzoeken) De achtergrond bestaat uit papier waarop de matroos alle bestemmingen waar hij geweest is (op gevaren heeft) aangeduid heeft. De prent in het midden lijkt uit een boek te komen en niet een portret te zijn. Of de persoon effectief een "fusilier marin" was zoals het lint rond de muts op de prent is dus niet zeker (de Fusiliers Marins zijn het equivalent van de Britse Marines op de schepen van de Franse zeemacht, maar in tegenstelling met de Marines vormen ze geen zelfstandige eenheid maar zijn ze onderdeel van de crew van het schip. Matrozen, getraind om te vechten als infanteristen)
De badge is van de "amicale de cols bleus", een algemene veteranenvereniging van de marine en ook het anker-speldje in het midden geeft geen uitsluitsel over de precieze eenheid.
Naast de algemene medailles die dienst tijdens WOI aanduiden(croix du combatant, médaille du victoire, CdG en Franse Commémorative WOI) zien we echter ook nog de Servische herinneringsmedaille (2x dezelfde medaille met ander lint), en de 2 medailles rechtsboven: de médaille d'Orient en de médaille des Dardanelles. Deze drie samen duiden op het feit dat de persoon als matroos/marinier betrokken was bij 1) de slag te Gallipoli (door de Fransen les Dardanelles genaamd) en 2) het "vervolgverhaal" in oktober/november 1915 waar de Franse (en geallieerde) marine het Servische leger hielp ontsnappen door Albanië naar de Adriatische eilanden en een gedeeltelijke tegenoffensief opzetten.

"
Toen Bulgarije mobiliseerde zonden de Fransen en Britten twee divisies om Sevië te helpen, maar ze kwamen laattijdig aan in de Griekse stad Saloniki...

Maarschalk Putnik (Servië) terugtrekking, zuidelijk en westelijk door Montenegro, Albanië binnen. Het weer was verschrikkelijk, de wegen slecht, en het leger moest de tienduizenden burgers helpen die samen met hen wegvluchtten met bijna geen voorraden of voedsel meer over. Maar het slechte weer en wegen werkte ook in het voordeel van de vluchtelingen aangezien de strijdkrachten van de Centralen hen niet snel genoeg konden achtervolgen, zodat ze niet gevangen genomen werden. Veel van de vluchtende soldaten en burgers haalden echter de kust niet en vielen ten prooi aan honger, ziekte, en aanvallen van de vijand en inheemse Albaanse bendes. De omstandigheden van de terugtocht waren rampzalig, en zo'n 155.000 Serven, grotendeels soldaten, bereikten de kust van de Adriatische Zee, waar ze inscheepten aan boord van geallieerde transportschepen die het leger naar verschillende Griekse eilande brachten (veel naar Corfu) voor ze naar Saloniki gezonden werden. De overlevenden waren zo verzwakt dat duizenden onder hen stierven van uitputting in de weken na hun redding...

De Franse en Britse divisies marcheerden vanuit Saloniki naar het noorden eind november onder het bevel van de Franse generaal Maurice Sarrail. De Britse divisies werden echter door het War Office in Londen bevolen om de Griekse grens niet over te steken, dus trokken de Franse divisies alleen verder stroomopwaarts de Vardar rivier. Deze vooruitgang was ondersteunde, zij het eerder beperkt, het terugtrekkende Servische leger doordat het Bulgaarse leger een deel van zijn krachten moest concentreren op de zuidelijk flank tegen deze nieuwe dreiging"

(Merk op het papier de vermeldingen: mer Adriatique, Salonique, Dardanelles, la Serbie, Le Vardar)

Ook de Italiaanse herinneringsmedaille werd toegekend aan Franse matrozen en soldaten die de Italiaanse troepen kwamen versterken in hun strijd tegen de Oostenrijkers in 1915 en later (De Fransen mochten deze medaille officieel dragen onder speciaal decreet van de President van de Republiek 1924)

De medaille rechts onderaan is de médaille coloniale ( een versie gemaakt in de kolonieën zelf, de officiële versie was zilver of verzilverd). De versie zonder "bar" voor een specifieke bestemming duid op verlening voor langdurige dienst (10 jaar in de marine waarvan 6 jaar op de kolonieën)

Onze "matroos" was dus waarschijnlijk een langdurig lid van de Franse marine en voer op een schip van de Adriatische/Meditterane vloot.

De foto doet deze groep niet echt recht. Het is gewoonweg een genot om naar deze groep te kijken van iemand die er zo duidelijk "bij was", het verleden springt je zo tegemoet. (En dan een stukje WOI-geschiedenis waar ik niet echt zoveel van afwist) Nu zie ik telkens beelden voor mij van oude zwart-witfilms over schepen en matrozen. Wink

Vermoedelijk zal ik echter eerst een paar goeie foto's maken en dan het achterblad uit het kader halen en eventueel lamineren en de medailles apart bewaren. Het is echt niet meer verantwoord om ze nog verder zo te bewaren. De toestand van het papier is nu al heel fragiel en de medailles hebben genoeg zonlicht gezien voor de rest van hun leven vrees ik... Neutral

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig om te bewaren.
Uiterst voorzichtig zijn met het openen als het zo fragiel blijkt te zijn!
Informeer u eerst goed voor het te (laten) lamineren, mogelijk kan het geschonden worden tijdens de procedure. Zoek een degelijke zaak dat dit voor u kan doen! Is het niet beter om het opnieuw achter glas te plaatsen? Eventueel in de originiële kader? Zeker het overleggen waard!!
In elk geval veel succes er mee en bewaar het zeer goed op een niet al te klare plaats en vermijd vooral zonlicht.
love4history

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips snorkel. Misschien hou ik het bij bewaren in een ondoorzichtige (kartonnen) kaft ipv volledige laminatie. Zo blijft het zuurvrij én in het donker bewaard.
Het heeft inderdaad al genoeg zonlicht gezien. Je zou het helemaal niet meer zeggen maar het papier was gelinieerd (nog zichtbaar onder de medailles)

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Waaaauw zeg, zeer prachtige medals. Wink

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Reiné

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

En als L4H een uitbreiding heeft betekent dat voor mij al bijna automatisch ook een uitbreiding van mijn medailleverzameling. Deze mocht ik vandaag van hem overnemen:

Koninkrijk Italië, herinneringsmedaille WWI (1915-1918 ipv 14-18 voor de Italianen), origineel lint

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Henk-Willem

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

heel mooi schilderijtje voor aan de muur.
BDOS #3009
OMSA M#8014
GMIC #5812

Live easy, PARTY HARD
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzonder mooie aanwinste Love4history! Zeker met het verhaal er zo bij. Ik ben benieuwd naar meer foto's er van!

Greetz, Margreet Cool
schiptje

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Heel bijzonder!! Mooi!
Misschien ook te overwegen; speciaal glas gebruiken voor het her-inkaderen en daarna ergens hangen uit het directe zonlicht. In een donker hoekje...
Heb onze familiestamboom (etswerk, de inkt die gebruikt werd, is gevoelig aan zonlicht) laten inkaderen in een speciaalzaak. Er werd speciaal zonnewerend glas bij gebruikt. Was wel redelijk duur. De resultaten zijn er wel naar; die van enkele familieleden zijn reeds "verschoten" zijn terwijl die van mij precies gisteren werd ingekaderd.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, mooie zaak zeg. Dat vertelt echt een verhaal.
Dat lamineren zou ik toch ook niet doen hoor.... toch even goed over nadenken.

Proficiat aan de fiere eigenaars L4H en r3s
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

ik kocht reeds een croix de combattants van onze vriend l4h
en wie weet wat volgt ? maar thuis nog eens overleggen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
petain

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2007 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Proficiat! een prachtige groep!

Je Servische medaille aan het wit, blauw,rode lint is de correcte variant. Het leuke is dat hier de "west-Europese"variant is gebruikt zodat de medaille 'normaal'tussen zijn medailles gedragen kon worden. Dit was altijd wat lastiger wanneer hij in 'driehoek was opgemaakt.
De Fransen dragen hen medailles in rijen van 4. Dus de medaille valt op het lint van de onderste. Bij een driehoeks opmaak wordt de medaille dus "korter" en valt de medaille dus weg onder de medaille die er boven hangt.

Je Servische medaille aan de rode riehoek laat de achterkant zien van de medaille. Het rode lint hoort hier niet aan. Mits het zo is dat ook de serven het zelfde systeem als de Oostenrijkers hanteerde, dat wanneer een 'militaire medaille' aan een burger werd verleend deze dan een effen rood lint kregen. Maar dat weet ik niet.

Je "Koloniale" is idd een locale aanmaak. De krans waar het lint doorheen gaat zit vast( zonder scharnier) aan de medialle. Zilver of verzilverd heeft daar niet zoveel mee te maken, want ook in de kolonieën werd wel zilver gebruikt.
Echt een heel leuke set! Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: