Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

AJP maquettes

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rudy

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 11:52    Onderwerp: AJP maquettes Reageer met quote

Hallo mijn naam is Rudy en heb sinds kort dit forum ontdekt.
Ik zou jullie willen vragen of al iemand ervaring heeft of al modellen van AJP maquettes gezien heeft.
Ik ben nm. geïnteresseerd in hun "Taube", maar omdat deze modellen toch niet tot de goedkoopste kunnen gerekend worden,vraag ik liever wat
inlichtingen dan voor een voldongen feit te staan na de aanschaf.

Groetjes,
Rudy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Wienne

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ze al gebouwd gezien op de stand van AJP op de IPMS UK Nationals te Telford. Dat moet zo rond 2000-2001 of zo geweest zijn. Fantastisch mooie stukken, maar inderdaad de prijzen, hé... heb toen enorm watertandend naar die vitrinekasten zitten kijken.

Hun kits bestaan voor het grootste deel uit foto-ets (PE) en gezien de complexiteit en prijs zou ik als eerste vereiste een uitgebreide ervaring met foto-ets stellen! Ik zou ook kijken om de nodige ervaring te hebben met het solderen van PE in tegenstelling tot het klassieke (super) lijm.
De bevestigingen zijn zoveel steviger. Denk dat het met lijm bijna onbegonnen werk is. Eventueel harsolderen om cruciale dicht bij elkaar liggende verbindingen eerst te solderen, alvorens de andere met zacht soldeer te doen.

Eens het karkas af moet je het dan overtrekken met het bijgeleverde papier/doek.

Andere onderdelen zijn in wit metaal. Een materiaal waar ik een grondige hekel aan heb en met mij meerdere modelbouwers: Het is net alsof je dat nooit deftig kunt glad zetten, altijd zo'n korrelig uiterlijk en ook niet zo fijn gedetailleerd als resin, vind ik. De kwaliteit van die onderdelen weet ik niet. Maar als het feit dat het een Franse firma is iets betekent, vrees ik op dat vlak het ergste. (De Azur en andere kits van Franse makelij die ik al gezien heb hun wit metaal onderdelen doen je eerder in huilen uitbarsten...)

Kortom, allesbehalve iets voor beginners. Je kan altijd eens rondkijken op een aantal modelbouwsites. Ik geloof dat ik al éénmaal een AJP-kit bouwverslag ooit eens tegengekomen ben.
Onlangs ben ik wel op één van de bekende sites (hyperscale? cybermodeler?) een vliegtuigkatapult van hen tegengekomen ben. Die zag er heel goed uit.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rudy

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Wienne voor de reactie,op modelbouwgebied heb ik wel wat ervaring.
Ik zie dat je van Roeselare bent, dan heb je misschien verleden jaar bij de Grenadiers m'n Fokker DR I op 1/8 zien staan.
Nu ben ik nooit te oud om bij te leren hoor.
Op soldeergebied heb ik een eerste probeersel gedaan

Het interieur van de Fokker DVII op 1/28 van Revell.
Dit terzijde,terug on topic, wel spijtig dat ze weer met white metal werken,
terwijl men zoveel scherper in resin kan werken.
Ik heb nog een Albatros DV van Model Airways op 1/16 staan, buiten de romp en de vleugels die in hout zijn en dus wel OK, is de rest in white metal, maar van zulke aborinabele slechte kwaliteit, dat praktisch niets bruikbaar is,en we dus alles moeten opnieuw maken(motor ed.)
Daarom bedoelde ik in m'n vorige reactie" voor voldongen feiten staan"

Groetjes,
Rudy
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

OK, ik zie dat ik je niets moet leren op het gebied van PE en solderen, maar eerder omgekeerd Smile. Denk dus dat een AJP kit de spreekwoordelijk piece-of-cake is voor je... Mocht de motor tegenvallen, kan je altijd eens kijken naar die oberürsel van Vector in Resin. (Zat die wel in de Taube? ben nu aan het twijfelen...) Die motoren van Vector zijn gewoon ongelooflijk. Karaya verdeelt ze onder andere.

Stond die Dr.I ook niet in het museum van Zonnebeke vorig jaar voor de Air Battle 1917 tentoonstelling? Als het deze is: proficiat, het was gewoon een prachtstuk.
Ik kom niet zoveel binnen bij de Chris, ik woon eigenlijk in Waarschoot, maar ben wel lid in Roeselare en spring maar sporadisch binnen bij hem, koop meestal mijn spullen van hem op één of andere beurs. Maar meestal klop ik eens aan bij Radek van Karaya. Komend WE zie ik hem weer in Lier.

Als ik het goed voor heb, ben jij dan lid van IPMS Antwerpen? Ik heb daar die Dr.I in verscheidene stadia van afwerking gezien in de loop der jaren: van een labour of love gesproken...
Als ik het juist heb, enig idee wanneer jullie beurs in Hoboken plaats heeft? Heb dit WE onze agenda voor 2008 beginnen invullen maar ik vind voor Hoboken niets terug, en als we een beurs niet mogen missen hier in België, is het wel deze...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
rudy

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de Vector tip.
Ik kom zeker ook naar Lier,ik koop nogal eens boeken bij Karaya,
goedkoper dan bij Jadar en je hoeft geen verzending te betalen.
Bij mijn weten is er nog geen exacte datum voor Hoboken (ik heb wel enkele vergaderingen gemist) zovlug er iets bekent is laat ik het wel weten langs deze weg.
De DR I stond ook in Zonnebeke, stonden er van jou ook modellen in de
vitrine kast ? Ik ben daar dikwijls een dweil gaan vragen om m'n kwijl
voor de kast optekuisen hoor, prachtige modellen.
By the way,inde Taube stak een Mercedes 6-in lijn.
Misschien tot volgende week in Lier,ook steeds een gezellige beurs hé.

Groetjes,
Rudy
Naar boven
petit belge

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Al eens gedacht aan brazeren van koper ipv solderen. Geeft een véél steviger verbinding en werk makkelijker omdat de vorige las niet meer zal smelten door de nabije hitte. Helaas is de aanschaf van een installatie niet goedkoop en ook hier moet men ervaring opdoen.
rudy

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik inderdaad aan gedacht petit belge, ik heb een installatie om te hardsolderen een coxynel van l'Air Liquide, alleen vind ik geen flesjes
zuurstof en gas meer bij de plaatselijke doe het zelf.
En zoals je zegt kun je dan met verschillenende smeltpunten werken.
Qua stevigheidheb je ook een punt, maar voor hetgeen het moet dienen
is gewone tinsoldeer voldoende, ook moet je rekening houden met zeker
bij photo etch dat je geen vervorming krijgt door de hogere hitte.
Er komt ook nog een aspect luiheid bij, ik werk gewoonlijk op de livingtafel en dan is een klein soldeerboutje vlugger genomen dan dat
flessengedoe.
Ook het vloeimiddel werkt gebruiksvriendelijker dan borax.
Maar zoals je zegt bij ingewikkelder soldeerconstructies is hardsolderen te opteren.
Zijn we nu niet stevig off topic aan 't gaan.

Groetjes en bedankt voor de reacties,
Rudy
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor het compliment, geef het zeker door aan de leden.
Er stonden idd een paar stuks van mij in de vitrinekast, (SE5, Camel, Triplane, Dr.I (MvR), Alb. D.V (ook MvR) en een Walfisch).

Ik heb ook die Coxinel set hier werkeloos liggen (gekocht indertijd voor hardsoldeerwerk in mijn zeilschepen-periode...) En inderdaad geen zuurstof meer te vinden. Voor zover ik het begrepen heb, was dat een set van AL Frankrijk en werd het hier onregelmatig ingevoerd. Vandaar dat AL België zich er de ballen van aantrekt...

En voor ik op mijn vingers getikt wordt voor ot te gaan, afsluiten...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Om terug on-topic te gaan:

Op Modelversium staat een Caproni Ca-3 van AJP te blinken!

Klik hier: Caproni Ca-3

Het artikel lezend is een zekere vorm van masochisme wel vereist blijkbaar Smile

Wienne

Wienne's site
Naar boven
rudy

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Jij spreekt hier nog van een zekere vorm van masochisme, volgens mij
is het ,het masochisme al voorbij.
Het ziet er wel een leuke kit uit (mag ook wel voor die prijs).
Verleden jaar zag ik in de Scale Modeler een aankondiging van Italeri
van een CA 3 op 1/48, doch niets terug te vinden op hun site.
Ik hoop dat het hier geen loze beloften zijn...

Groetjes,
Rudy
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 20:27    Onderwerp: AJP Reageer met quote

Hoi,

ik heb ze een paar jaar na elkaar gezien op de speelgoedbeurs in de Porte de Versailles en in Dortmund. Ook heb ik iemand gekend die heel de serie had en opleiding gevolgd had bij de maker van AJP.
Zoals gezegd, het is heel prijzig. Wat echt tegenvalt is dat alles in PE gedaan wordt, zelfs wat rond zou moeten zijn is plat. Stel je voor: wat jij op je foto zet in platte stukjes, echt mooi kan je dat niet meer noemen.
Zoals Erwin zegt, het zijn mooie stukjes als je er een heleboel zelf aan toevoegt. De prijs is echter een behoorlijke afknapper.
Ik heb een Loire 130 en AJP heeft de catapult ervoor gemaakt. Indrukwekkend, echt waar, maar als je de foto's ervan in de laatste Replic ziet vallen bepaalde dingen behoorlijk tegen. Als je daarenboven weet dat het geheel 175 euro kost, ga je toch wel even nadenken.
Met je Fokker die ik gezien heb en de foto van je solderen hier, denk ik echt dat je wel beter af bent zonder AJP, m2c,

David
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rudy

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2008 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ja David, zoals altijd het probleem van photo-etch, alles is plat zelfs wanneer het rond moet zijn.
Wat me zeker tegenvalt is het vleugelprofiel dat door de photo-etch
veel te dun is (zal jullie ook wel opgevallen zijn) infeite gaat er toch niets boven plastiek hoor (mijn mening, hoewel ik nu alles aan 't bijeen zoeken
ben om in hout te beginnen, maar dat is een ander verhaal)
Nu in ieder geval chapeau voor de moed en het doorzettingsvermogen van de bouwer.

Groetjes,
Rudy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: