Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Aurel Sercu

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 16:14    Onderwerp: Interview met Aurel Sercu Reageer met quote

User naam : Aurel SERCU
Leeftijd : 62
Beroep : Sinds 2000 gepensioneerd leraar (Nederlands en Engels)

Hobby’s :
- Heemkunde en plaatselijke geschiedenis van mijn dorp Boezinge, met aansluitend : redactielid van ons plaatselijk tweemaandelijks tijdschrift De Boezingenaar
- Fotografie
- Wandelen met verlaten asielhonden
- En hopend ooit weer na 20 jaar een vroegere hobby weer op te nemen : aquarelleren.

WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor Wereldoorlog 1 en waarom?
Ik ben geen Boezingenaar of Ieperling van geboorte, maar geďnteresseerd zijnde in de “kleine” geschiedenis op het niveau van dorp en streek, moest ik als inwijkeling (1971) wel geboeid worden door de alomtegenwoordigheid van de Grote Oorlog in mijn streek.
Lid zijn van de Diggers (tot april 2004), met daarbij diverse functies (o.a. website), en de gelegenheid om de tastbare oorlogsgeschiedenis, die slechts een spade diep stak, te mogen meehelpen blootleggen, was dan ook een speciale ervaring.

Hoelang ben je al geďnteresseerd in W.O.1?
Toch een 25 jaar. Een flinke duw kreeg mijn belangstelling begin de jaren 1990 doordat ik ertoe kwam de oorlogsgeschriften van een dove Boezingse vrouw (+1932) te publiceren die op dramatische wijze in Ieper de Eerste Slag bij Ieper meegemaakt had, en dan hier in het dorp ook de eerste dag van de Tweede Slag, de gasaanval van 22 april 1915. (“Van de oorlog hoor ik niets”)

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Dat de gruwel van meer dan 2 jaar (in mijn dorp) gewoon niet te vatten is, al werd ik er destijds “ondergronds” direct mee geconfronteerd (het vinden van de resten van 200 gesneuvelden).

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Afgezien van boeken – die ik door tijdsgebrek als gepensioneerde nauwelijks kan lezen – verzamel ik niets anders. Wel : alle mogelijke foto’s en afbeeldingen van Boezinge, waarvan dus vooral oorlogsfoto’s.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
De eerste dag van de Tweede Slag bij Ieper (gasaanval 22 april 1915) en de eerste dag van de Derde (Slag van Pilkem, 31 juli 1917). Wegens het nauwelijks vatbare van de verschrikking van een gasaanval, en het “spectaculaire” van de aanval van de Geallieerden, die dan wel die namiddag in de Langemarkse Steenbeekmodder bleef steken.

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1
Tot voor enkele jaren waren de contacten van buitenlanders (Britten voornamelijk) die ik had, en die ik in de streek rondleidde en toonde waar een familielid gesneuveld of gewond geweest was, elk een verhaal/anekdote op zich. Hun geëmotioneerd zijn was altijd weer heel treffend.

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front
Uiteraard Boezinge, dat ik elke dag “bezoek”. Meer algemeen de noordelijke Salient. En van tijd tot tijd het zuiden ervan (Wijtschate, Ploegsteert, …), waar ik veel te weinig van afweet. (Omdat alles proberen te vatten van wat in mijn dorp al gebeurd is, al een onmogelijke opgave is op zich is.) Een zeldzame keer de fronten in Noord-Frankrijk, maar met de Ieperse Salient heb ik dus al meer dan de handen vol.

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terechtgekomen?
Toen het er kwam in februari 2005 was ik natuurlijk meteen op de hoogte. En in de voorafgaande jaren was ik al een regelmatig en actief bezoeker van het Britse Great War Forum. Registreren op een Hollands Forum lag dus voor de hand.

Wat is je favoriete stukje van FEW?
Ik heb geen favoriete FEW-stukjes. Sus : alle stukken waar ik iemand kan helpen met info over W.O. I, met name in mijn streek.

Wat vind je van de forum-meetings?
Nog nooit bijgewoond, wegens een beetje asociaal. ;-)

Welke inhoud mis je en welke inhoud kan je gestolen worden?
Sommige zaken durven me weleens irriteren me, of zeker verbazen. Voornamelijk dat er een aantal zijn die zo erg dringend hun mening kwijt willen over alles en nog wat, en die mening onbesuisd meteen neerkwakken in een posting, zonder zich af te vragen of ze niet iemand die ze nauwelijks kennen, kwetsen. Maar ik “troost” me dan met de gedachte : ach, dat zal wel typisch ‘Ollands zijn zeker ?
Maar een mening van mij zal je niet veel aantreffen. Tenslotte vind ik m’n mening altijd maar m’n mening. Liever info geven. Ik zie (tot mijn verbazing !) dat ik zo een 740 postings heb, en ik maak me sterk dat toch meer dan 700 ervan info-verschaffing is.

Zijn er dingen die verbeterd kunnen worden?
Iets meer zelfdiscipline onder sommige leden. Wat minder oeverloos “gezwets”. Ik wil nu niemand kwetsen – en zeker geen namen noemen ! Het valt me op dat er erg veel schouderklopjes gegeven worden in de postings. Op zich niets verkeerd daarmee, maar ook dat vind ik wat “vulling”. Maar het wordt een zeldzame keer wel gecompenseerd : door fikse muilperen ! ;-)))

Hoe zie je eigen rol bij het forum ?
Simpel : anderen met info helpen die ze kunnen gebruiken, en van wie ik aanneem dat ze het ernstig bedoelen. En niet uit luiheid om zelf op zoek te gaan.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend ?
Nu denk ik hard en lang en vruchteloos na : ik zal ooit weleens een topic gestart hebben, maar ik zou begot niet weten waar dat over ging. Ik ben dus niet zo en topic-opener.

Met welke FEW’er zou je een dag op pad willen?
Mag ik die vraag overslaan ? ;-) Ik weet het gewoon niet. En met Jacky Platteeuw ben ik al meer dan eens op pad gegaan.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien ?
Een (nog) intensere vorm van informatie-aanbieding, wat minder geslowchat, tenzij in daarvoor voorziene ruimtes.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/dvd of boek die je hebt gekocht?
Boek : Passchendaele 1917, Het verhaal van de doden en Tyne Cot Cemetery, Franky Bostyn e.a.
CD : Adya Classic 2. Al die tijd hopend dat Shania Twain nog eens met een nieuwe naar buiten komt. ;-(

Wat was je allertofste vakantie?
Vakantie ? Sinds 2000 (pre)pensioen) is het leven toch één grote vakantie voor mij ? Maar als men bedoelt : reis ? … Mijn vrouw weigert halsstarrig in een tent te slapen. Tot 2003 ben ik er dus vrouwloos op uitgetrokken, met tent en zolang hij leefde, m’n yorkshire. Zuiden van Frankrijk, Italië en Spanje. Sinds 2005 gaat m’n vrouw nu eindelijk op reis, in haar stijl, met ietwat meer luxe. (Dus : geen sprake van een tent !) En … ik “mag” mee. Niet onaardig, maar een “eenzame” tentreis is toch niet te evenaren.
En om een waarom-vraag te anticiperen : wat er zo boeiend is aan het eenzaam tentreizen ? De absolute vrijheid, de mogelijkheid dat men om de haverklap van mening en bestemming kan veranderen, het feit dat men aan niemand maar dan ook niemand verantwoording verschuldigd is, ook niet voor de eventuele domheden die men onderweg begaat.

Wat doe jij aan een beter milieu?
Zeker nooit rommel laten rondslingeren buiten !
Verder : niets verkwisten, in de ruimste zin. En dat gaat van de kraan niet laten lopen tijdens het tanden poetsen tot het zorgzaam omgaan met mijn eigen persoonlijke energie. Het eerste lukt stukken beter dan het laatste.
Maar zonder reden een lamp te lang laten branden, daaraan bezondig ik me ook weleens.

Wat is je grootste ondeugd?
Ex-aequo in de Top-10 op de 1ste plaats :
- Niet optimistisch genoeg zijn, zich te veel onnodig zorgen maken.
- Te ongeduldig tegenover anderen die te geduldig (lees : traag) zijn.

Wat is de beste plek om te wonen ?
Zou ik nu Boezinge zeggen ? Soms. Vaak ook niet. Heel dikwijls plaatsen waar ik me bevind in het buitenland. En jammer dat ik niet in reďncarnatie geloof, want dan zou ik alles in het werk stellen om te reďncarneren als Amerikaan. (Geen commentaar a.u.b. ;-)

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
O, helemaal niets. Ik ben een van de 6,5 miljard. Wat zou ik die andere 6.499.999.999 anderen te zeggen hebben ? Alleen dat er naast elk van hen ook nog 6.499.999.999 anderen zijn. En daar even rekening mee te houden.

Aurel in ruste tijdens zijn vakantie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Aurel ,
Ik mocht Aurel voor het eerst ontmoeten op een lezing in Gheluvelt
een aantal jaren geleden , wanneer was dat nu ook al weer?
en had onmiddellijk goede vibes met hem .
Een gulle donatie aan de diggers door een dankbare Duitser die ik hielp
een graf te vinden ,en voor hem fotografeerde ,brak verder het ijs .
Nadien de vele posts ,en ook deze op het Brits forum voor het bestaan hier van het forum,
gaven me een gevoel Aurel te kennen ,
en zijn kennis te waarderen,
zonder Aurel nog verder veel ontmoet te hebben .
Ook de lezing Van het Boek
Van de Oorlog hoor ik niets , (aanrader)
verstekte dit gevoel .

Bedankt voor je steeds goede en kundige inbreng Aurel
alsook voor je Humor die je graag in je posts stopt
ik lees graag je bijdrages . Meer van dit .

En ben je dan ooit naar Malta geweest ?

@+
patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mart

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Een heel mooi, bescheiden interview.
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Een man naar mijn hart.

(Sorry voor het schouderklopje, Aurel Wink )
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi en interessant verhaal, en Aurel zal de rest van zijn pensioen wel prettig uitzitten, net zoals ik Cool . Aurel, ik hoop je eens in levenden lijve te ontmoeten, met een goed glas wijn of een mooie pint bier!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Henk-Willem

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

mooi interview
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om jou te leren kennen, Aurel Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Reiné

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk(e) interview en man! Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview en heel leuk om jou zo ook wat beter te leren kennen Aurel.

Greetz, Margreet Cool
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Heel erg bedankt allemaal voor de leuke reacties ! Smile

Aurel
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Aurel, ik hoop je eens in levenden lijve te ontmoeten, met een goed glas wijn

Is al eens gebeurd (documentatiecentrum Ieper). En , Aurel , schrijf maar meer van die fijne artikels (Pilkem 1917).
Smile

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Heerlijk interview! Lekker nuchter, zo ervaar ik ook zijn kijk op d'n 'Ollander
Smile Als ik ons zo weleens bezig zie, zie ik in gedachte ook Aurel meelezen die z'n wijze hoofd maar eens schud Smile
En het zou mooi zijn als je boek eens heruitgegeven zou worden Aurel, er is een hele generatie lezers die het boek niet kent.
Ik zie het nu ook nergens meer liggen, het is helemaal uitverkocht?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

Ik kijk verschrikt om me heen hier op zoek naar een verborgen cameraatje. Waardoor jij blijkbaar mijn hoofdgeschud (inderdaad, het is er van tijd tot tijd) kan zien. Smile

"Van den oorlog hoor ik niets" wordt niet meer herdrukt. Soms slaag ik erin Siegfried Debaeke van de Klaproos ertoe over te halen nog een of ander "verloren" liggend exemplaar op te duiken en ergens heen te sturen. Maar de man zit momenteel volop ondergedoken in "Hitler". ;-)

Aurel
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben blij deze man wat beter te leren kennen.
Een wijze en nuchtere user, die ons volle respect verdient.
Naar boven
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Heb Aurel destijds als webmaster van de Diggers met enorme voldoening gevolgd vond het spijtig dat de samenwerking door een of andere reden werd stopgezet en de website ter ziele is gegaan.
Heb hem in het Great War forum en daarna FEW en op tv gezien een bijzonder man moet ik zeggen,grootmoedig en bescheiden. Smile
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ieperiet,

Bedankt alleszins.
En ik neem contact op per PB.

Aurel
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien je met de hond op tentenvakantie ging, wie heeft dan die foto genomen? Jouw hond zaliger? Evil
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Simpel. Met de Timer.
En die zette ik steeds op mijn frigobox. (Die je dus nooit op mijn met de timer genomen foto's ziet.)
Mijn hond(je) kon de foto niet nemen, wegens toen (camping bij Salamanca, sept. 2003) al overleden. Daarom had ik ook geschreven : ... met mijn yorkshire, zolang hij nog leefde.

Aurel
Naar boven
egbert

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel scheint eine interessante Persoenlichkeit zu sein, wie ich aus dem GWF Forum zu schaetzen weiss. Schade dass ich kein Flaemisch /Hollaendisch kann, um das interview zu verstehen Sad
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Egbert,

Eine gute Sache dass du es nicht verstehst. Smile
Denn wenn du es verstehen würde, dann weiss ich nicht was du denken würdest von diesem Satz : "Wenn ich je reďnkarnieren werde, dann hoffe ich dass es wie ein Amerikaner sein wird." (Und ich habe hinzugefügt : "Kein Kommentar bitte." Smile

Aurel Smile
Naar boven
egbert

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nun Aurel, was ist schlecht daran ein Amerikaner sein zu wollen (du hast ja nicht gesagt Du willst als bush reinkarnieren Evil ) -es ist meine geheime zweite Heimat und meine juengste Tochter hat zwei Paesse, einen deutschen und einen amerikanischen...... Smile
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Egbert,

Ein Amerikaner sein wollen ? Gar nichts schlechts daran ! (Und natürlich weiss ich dass die V.S. deine zweite Heimat ist.)
Ich meine es wenn ich sage dass ich wie ein Amerikaner reinkarnieren will. Allein, schade ... ich glaube nicht in Reinkarnation. (Auch nicht für Bush. Cool

Aurel
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2007 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Had al "van de oorlog hoor ik niets" gelezen vooraleer ik te weten kwam dat het geschreven werd door een forumlid... Geschiedschrijving zoals ik ze graag zie: door amateurs (in de positieve betekenis van het woord als "liefhebber van"..)... én door iemand die niet te beroerd is om "kennis" te delen op dit forum en in het algemeen ...
Aangenaam om wat beter kennis te maken....

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

een mooi interview moet ik zeggen.

jammer dat jouw boek niet meer wordt herdrukt. ik had het graag eens ook in mijn bezit gehad want ik ken het inderdaad niet.

ik zal dan maar eens moeten kijken in de bibliotheek.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: