Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Willy Coppens d'Houthulst

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lambert

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 13:43    Onderwerp: Willy Coppens d'Houthulst Reageer met quote

Dat ik een meer dan gewone fascinatie heb voor Willy Coppens d'Houthulst steek ik zeker niet onder stoelen of banken.

Deze piloot kreeg in grote mate erkenning voor zijn prestaties voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog. Doch dat de man voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog verbitterd was zal er misschien weinig gekend of bekend zijn.

Dat blijkt overduidelijk uit de persoonlijke briefwisseling die hij er op nahield met verschillende vooraanstaande personen uit de Westhoek en met zijn uitgever in Oostende, naar aanleiding van zijn boeken. (Ik ben in het bezit van een groot deel van die briefwisseling).

Eén openstaande vraag voor mij is nog altijd de echte begraafplaats van deze "aas" van het Belgische militaire vliegwezen.

In Klerken heeft men wel een pleintje naar hem genoemd met een herdenkingssteen (zie foto), maar waar hij begraven is heb ik tot op heden nog geen antwoord gekregen. Weet iemand uit dit forum me te vertellen ?

Bedankt !!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Name: Willy Omer François Jean Coppens de Houthulst

Country: Belgium
Rank: Major
Service: Belgian Air Service
Escadrilles: 1ère, 4me, 6me, 9me
Victories: 37
Born: 06 July 1892
Place of Birth: Watermaal-Bosvoorde
Died: 21 December 1986
Place of Death: De Panne
Cemetery: De Panne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lambert

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

@ Ieperiet: Dat was uiteraard de eerste plaats waar ik ben gaan kijken... Helaas, ik heb daar op geen enkele begraafplaats een graf van Willy Coppens gevonden !
Zijn geboorteplaats is ook negatief.

Waar stammen deze gegevens uit ?

Thx !

Lambert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
jan lantmeeters

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

In het 'Brussels Air Museum Magazine' nr. 76 (1992) staat op blz. 25 en 26 een artikel over 'Willy Coppens 1892-1986' naar aanleiding van de 100e verjaardag van zijn geboorte geschreven door Etienne Reunis.
Op het einde van het artikel staat: 'Coopens bepaalde dat zijn lijk verbrand moest worden en weigerde elke officiële plechtigheid'.
Meer gegevens rond zijn overlijden ontbreken.
Naar boven
lambert

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Jan,

het zal me weer eens gebeuren... Ik ben geen lid geweest van het AELR tussen 1991 en 1993 !

Bedankt voor de info.

groeten

Lambert
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Is de plaats van overlijden niet bekend?
Naar boven
Miguel

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik las ooit ergens dat hij in Berchem zou overleden zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

lambert @ 24 Okt 2007 15:24 schreef:
@ Ieperiet: Dat was uiteraard de eerste plaats waar ik ben gaan kijken... Helaas, ik heb daar op geen enkele begraafplaats een graf van Willy Coppens gevonden !
Zijn geboorteplaats is ook negatief.

Waar stammen deze gegevens uit ?

Thx !

Lambert

http://www.theaerodrome.com/aces/belgium/coppens.php
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me niet vergis ligt hij inderdaad te Berchem of in ieder geval in het Antwerpse.
Tandorini

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Baron Willy, Omer, François, Jean Coppens de Houthulst
6 juli 1892 – 21 december 1986

Willy Coppens werd op 6 juli 1892 te Bosvoorde geboren als zoon van de kunstenaar Omer Coppens. Reeds vanaf jonge leeftijd was hij gefascineerd door motoren en tijdens de vakanties van de familie in De Panne bestuurde hij met veel passie een van de eerste zeilwagens op het strand.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt hij bij het 2de Regiment Grenadiers ingelijfd. Maar Willy Coppens voelt zich meer geroepen voor de “Compagnie des Aviateurs��?, doch zijn aanvraag wordt afgewezen.
Teneinde toch deel te kunnen uitmaken van het militair vliegwezen volgt hij de opleiding voor piloot, betaald met eigen middelen, in de burgerluchtvaart aan de school van Hendon in Groot-Brittannië.
Na deze opleiding volgt hij eveneens de cursussen aan de Franse militaire school van Etampes.
Op 9 december 1915 behaald hij zijn vliegbrevet nummer 2140.
Als jonge piloot vocht hij in het luchtruim aan het IJzerfront. Vooral de “Drachen��?, Duitse verkenningsballonnen, waren zijn doelwit. Door ze uiterst snel en gevaarlijk dicht te benaderen maakte hij brandende toortsen van de ballonnen. In enkele maanden tijd haalde hij er 36 neer.
Na het neerschieten van een ballon haalde Coppens acrobatische stunts uit boven de vijand. Tijdens een van deze stunts schoot een ballon op de kobaltblauwe Hanriot HD.I van Coppens. Coppens zette zijn vliegtuig op de bovenkant van de ballon, zette zijn motor uit teneinde de propeller te beschermen en wachtte tot hij van de ballon afgleed wanneer deze in vlammen neerstortte.
In de morgen van 14 oktober 1918 kwam er een einde aan de carrière van gevechtspiloot van Willy Coppens boven Torhout. Toen hij zijn 37ste ballon wou neerhalen kreeg hij een kogel in zijn linkerbeen. Hij schoot zijn doel neer een kon landen achter onze linies. Zijn zwaar gewond been moest worden geamputeerd.
Na de oorlog was Willy Coppens militair attaché in Londen, Parijs en Genève.
In 1930 werd hij door Koning Albert geadeld tot Ridder Willy Coppens de Houthulst en in 1960 krijgt hij van Koning Boudewijn de titel van Baron. Zijn wapen was versierd met drie vliegende adelaars.
Baron Willy Coppens de Houthulst overleed op 21 december 1986 te Berchem. De uitvaart verliep in alle intimiteit, net zoals de overledene het zelf had gewenst.
Hij blijft zonder meer onze grootste militaire vliegenier, niet alleen door zijn krachttoeren in de Vlaamse hemel maar ook door zijn onvermoeibare activiteit ten dienste van de militaire luchtvaart en zijn flamboyant patriottisme dat hem ertoe aanzette de strijd nog steeds verder te willen zetten aan boord van zijn jachtvliegtuig op 47-jarige leeftijd.

Toestel van Willy Coppens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
lambert

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de bijkomende info over Willy Coppens, maar het ging me eigenlijk over zijn begraafplaats...

Ik heb zelf voldoende materiaal om een naslagwerk over hem te schrijven, heb al zijn boeken en die over hem zijn geschreven, maar wat ik nergens kan bevestigd zien is waar hij begraven ligt...

grtz

Lambert
http://www.sarbelgium.be
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Regulis al aangaf,in Berchem denk ik.
Het is de gewoonte toch dat je begraven wordt in de gemeente of stad waar je het laatst gewoond hebt,dacht ik toch.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het register van het Schoonselhof al eens geraadpleegd. Wink
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Als hij in Berchem overleden is, kan je daar altijd navraag gaan doen in het gemeentehuis, daar moet het overlijden toch geakteerd staan.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Er is geen enkele twijfel over zijn plaats van overlijden, dat is Berchem. Echter ik weet dat ik ergens ophet net jaren geleden een serieuze discussie heb gevolgd over zijn begraafplaats, alleen weet ik niet meer waar. Ik denk echter dat user Jempie er meer van af weet...
lambert

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

@ iedereen:

- Willy Coppens is wel degelijk gestorven/overleden in De Panne. Ik heb hierover persoonlijk contact gehad met de toenmalige gemeentesecretaris die Willy Coppens heel goed heeft gekend.

- Willy Coppens is NIET begraven te Berchem, dat is nagegaan bij de registratie van de begraafplaats.

- Willy Coppens is NIET begraven te Watermaal-Bosvoorde, is ook nagegaan bij de registratie van de begraafplaats.

- Ik ben dus wel geinteresseerd in die discussie die er heeft plaatsgevonden op het internet.

Conclusie: de enige tot nu toe aanvaardbare houvast op de gestelde vraag is het artikel van Etienne Reunis, die me de aangehaalde passage nog eens heeft bevestigd aan de telefoon deze morgen... (donderdag 25 oktober 2007 10u20)

mvg

Lambert
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Als hij overleden is in De Panne moet daar in het overlijdensakte toch informatie te vinden zijn over de wijze en plaats van begraven.
Naar boven
lambert

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 15:40    Onderwerp: RECHTZETTING !!! Reageer met quote

Beste mensen,

moesten er icoontjes bestaan om mijn schaamte uit te drukken, ik zou ze plaatsen !!!

Ik zal het maar wijten aan de operatie van verleden maandag, dat de chirurgen ietsjes teveel van mijn lange-termijngeheugen hebben onderweg meegenomen...

Willy Coppens is inderdaad overleden op de gekende datum te ... BERCHEM !
Hij is vertrokken uit De Panne op 26/09/1974.

De gemeentescretaris die ik gecontacteerd had heeft hem indertijd heel goed gekend, maar ik heb de transcriptie van ons gesprek verkeerd neergeschreven. (het verschil zit hem soms in de punten en de komma's, net zoals in de intonatie tijdens een gesprek).

Doet niets af aan het gegeven dat ik deze morgen heb getelefoneerd met de begraafplaats van Berchem en dat hij daar niet begraven ligt, noch in Watermaal-Bosvoorde, zijn geboorteplaats.

De stelling van Etiennes Reunis is de meest aanvaardbare en zal dus ook wel de juiste zijn...

Nogmaals mijn excuses voor deze zinsverbijstering van mijnentwege !

mvg

Lambert
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

ter info,

ik vond deze week 3 boeken van coppens:

-Reclassements Helice en croix (uitg. du rhone geneve).
-jours envolés "mémoires" (uitg. nouvelles editions latines Paris)
-un homme volant jan olieslagers ( editions rex uit de collection nationale)

Alle drie geschreven door willy coppens de houthulst.

-De eerste is een soort vergelijking tussen de 2 wereldoorlogen. Coppens was het blijkbaar niet eens met de gevaarde koers betreffende de luchtverdediging in 40. Er staan tal van annecdotes en feiten over wo1 en de belgische luchtmacht in.
-de tweede: zijn mémoires.
-de derde schreef hij over zijn collega olieslagers.

Ik moet ze wel nog lezen. ( er liggen hier al wel wat enkele boeken te wachten op rustige tijden om gelezen te geraken) Smile
Naar boven
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als hij gecremeerd is hij niet begraven zijn as kan hier of daar uitgestooid geweest zijn mischien in de zee of hier of daar op een strooiweide........... Rolling Eyes
Naar boven
lambert

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 21:11    Onderwerp: scherpe pen Reageer met quote

Willy Coppens had ook een zeer scherpe pen...

Zo schreef hij regelmatige bijdragen voor plaatselijke kranten, o.a. Le Courier du Littoral, daarin nam hij o.a. de toenmalige burgemeester Raf Versteele nogal scherp op de korrel.

(blijkt onder andere uit zijn briefwisseling met die krant en uitgever (Erel uit Oostende) die ik bezit)

Een boek dat voor de luchtvaartfanaten over de Eerste Wereldoorlog zeer aan te bevelen is:

"Days on the Wing", being the War Memoirs of Major The Chevalier Willy Coppens de Houthulst, DSO, MC, etc. etc., uitgegeven in Engeland (1931), maar toch gecensureerd door de Belgische authoriteiten.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Die verwijzing naar De Panne als begraafplaats kan wel eens mijn schuld zijn! Ik heb inderdaad wetende dat hij in De Panne woonde, dat destijds zo doorgegeven aan o.a The Aerodrome!

Later heb ik dus teksten gevonden van de AELR dat hij ergens anders was begraven!

Willy Coppens heefy o.a. na WOI ook ZEILWAGENS ontworpen en (laten- bouwen..betrokken personen /firma, Stampe en Renard o.a...zijn zeilwagens zijn inderdaad in Antwerpen (Berchem) door die vliegtuigfirma gebouwd!

Hij heeft er ook een boekwerkje over geschreven wat ik in mijn bibliotheek heb! Smile Smile Smile

Verder heb ik zijn "Jan Olieslagers , Un Homme Volant"
(n°41 en nrs 41-70 waren speciaal voorbehouden en gedrukt "op papier Lafuma"voor Jan Olieslagers!)
Bovendien is dit nummer dan nog opgedragen en gesigneerd door Jan Olieslagers zelf!

Ik heb ook nog enkele andere boeken geschreven door hem...
(Ik dacht twee of drie)

Ook een fotopostkaart (uitgegeven onmiddelijk na WOI denk ik) waarop staat "Nos As...Willy Coppens-36 Victoires..."
(Officieel zouden het er 37 zijn?)

Alwaar hij uiteindelijk werd begraven ?

Dat blijkt dus nog steeds niet gekend te zijn????

mvr

Jempie.
Naar boven
lambert

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Om te beginnen met de laatste vraag...

Willy Coppens is (inderdaad) overleden te Berchem.
Ik ben hier vandaag bijna heel de namiddag mee zoet geweest !

Op de administratieve diensten van de stad Berchem heb ik zowat alle dienst aan de lijn gekregen die er iets of wat mee konden over vertellen, totdat ik bij een lief stagairke terecht ben gekomen en die wist me te vertellen (en zou het document bezorgen), dat de laatste wilsbeschikking van Ridder Willy Coppens d'Houthulst was dat hij zou verbrand worden en dat zijn assen zouden worden uitgestrooid !!!!

Die wilsbeschikking is bekrachtigd geweest door middel van notariele "akte" en het lieve kind heeft me de gegevens telefonisch doorgegeven van die notaris.

Die heeft ondertussen zijn notariaat overgelaten en die opvolger heeft gelukkig nog alle dossiers "in de kelder geklasseerd". Bij tijd en met een paar boterhammen en een pulle koffie ging hij als hij eens vrije tijd had zelf naar die "akte" op zoek...

Ben benieuwd !

Voila, mijn vraag in dit topic is dus beantwoord. Hopelijk ziet men na die vele bijdragen nog de bomen door het bos...

"Keep te memory alive !"

Maar... zoals ik eerder al schreef, ik bezit nogal wat persoonlijke briefwisseling van Coppens, heb op één na al de boeken die hij heeft geschreven, heb talrijke artikels, maar toch wil ik zelf nog wel een en ander neerkrassen over de man.

Hebben jullie een invalshoek die nog niet benaderd is geweest over Willy Coppens ?

Fotomateriaal van de luchtaas is ook welkom.
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Who's Who: Willy Coppens
Updated - Sunday, 2 June, 2002

Willy Coppens (1892-1986) was Belgium's highest-scoring fighter pilot during the First World War, scoring 37 victories by the war's close.

Coppens, who was born on 6 July 1892 in Watermaal-Bosvoorde, joined the army in 1912, serving with the 2nd Grenadiers. In 1914 he transferred to the Compagnie des Aviateurs. He subsequently trained at his own expense (along with 39 other Belgians) at a civilian flying school in Hendon. This was followed by further training in France. It was not therefore until 1916 that Coppens began his active wartime aviation career on the Western Front.

Coppens developed an especial expertise in shooting down enemy observation balloons. Therefore all but two of Coppens' 37 victories were against balloons - regarded as perfectly legitimate by all sides in adding to a pilot's 'kill' total, such attacks being considered an especially hazardous undertaking.

His wartime career came to an end however on 14 October 1918 - less than a month prior to the armistice - when he was struck in the leg by an incendiary bullet while achieving victory number 37 - his final 'kill'. This resulted in a severed artery and a crash landing from which he emerged in the safety of Allied lines. His left leg nevertheless had to be amputated.

Having served as a post-war military attaché to France, Britain, Italy and Switzerland, Coppens retired in 1940. He published his war memoirs, Days on the Wing, in 1931.

He died on 21 December 1986 aged 94.[img]
splendid

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

heb nog en foto van hem ma hoe post je da hier weer lukt me langs geen kanten meer
splendid

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

hopelijk gelukt
thx voor de pb kes yummie
splendid

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

heb nog een lijst met zijn overwinningen:
1. 25/04/1918 12hr20 Verkenningstoestel St. Joris

2. 08/05/1918 07hr10 Ballon Zarren

3. 08/05/1918 09hr55 Ballon Houthulst

4. 15/05/1918 08hr07 Ballon Houthulst

5. 19/05/1918 09hr45 Ballon Houthulst

6. 05/06/1918 06hr40 Ballon Houthulst

7. 09/06/1918 09hr22 Ballon Zonnebeke

8. 10/06/1918 07hr47 Ballon Ploegsteert

9. 24/06/1918 06hr45 Ballon Warneton

10. 24/06/1918 06hr46 Hannover CL Ploegsteert

11. 30/06/1918 06hr30 Ballon Bovekerke

12. 30/06/1918 08hr30 Ballon Gheluvelt

13. 30/06/1918 08hr34 Ballon Passendale

14. 14/07/1918 09hr30 Ballon Passendale

15. 16/07/1918 18hr55 Ballon Bovekerke

16. 19/07/1918 19hr20 Ballon Ruiterhoek

17. 20/07/1918 05hr57 Ballon Houthulst

18. 22/07/1918 07hr30 Ballon Geluwe

19. 22/07/1918 07hr31 Ballon Wervik

20. 22/07/1918 07hr34 Ballon Comines

21. 24/07/1918 19hr20 Ballon Ruiterhoek

22. 03/08/1918 07hr50 Ballon Reutel

23. 10/08/1918 06hr05 Ballon Leffinge

24. 10/08/1918 06hr25 Ballon Ruiterhoek

25. 10/08/1918 07hr45 Ballon Leffinge

26. 24/08/1918 14hr55 Ballon Ploegsteert

27. 24/08/1918 14hr57 Ballon Warneton

28. 03/09/1918 11hr02 Ballon Tenbrielen

29. 04/09/1918 09hr23 Ballon Wercken

30. 27/09/1918 11hr05 Ballon Leffinge

31. 27/09/1918 11hr06 Ballon Leffinge

32. 29/09/1918 10hr05 Tweezitter Leffinge

33. 02/10/1918 15hr20 Ballon Leffinge

34. 03/10/1918 08hr14 Ballon Lendelede

35. 05/10/1918 08hr20 Ballon Cruypenaerde

36. 05/10/1918 16hr00 Ballon Praatbos

37. 14/10/1918 06hr05 Ballon Torhout
lambert

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 21:52    Onderwerp: overwinningen... Reageer met quote

Ik vrees dat ik me niet geliefd ga maken, maar de waarheid verdient zijn recht...

Willy Coppens behaalde maar 36 (!!!!) overwinningen: 34 ballons en 2 vliegtuigen.

Majoor Victor Houart schrijft hem verkeerdelijk 37 overwinningen toe. Bijna overal wordt dit getal (verkeerdelijk) overgenomen.

Bron: De geschiedenis van de Belgische militaire vliegerij 1910-1918, door Ludo Vrancken.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dorry!

Of hij nu 36 of 37 overwinningen behaalde ga ik nu niet betwisten, laat dat over an "specvalisten" in WOI geschiedenis..

Ik zal die postkaart (vandaag, het is al 1.35 h!)) nog opzoeken en als ik de rest vind wil ik geruws aan jullie persoonlijk mijn materiaal inscannen en doorsturen..zal wat tijd vergen en zelf kan ik hier nog altijd niks op, posten!(Sorry, maar dat komt wel nog!)

Ik heb een postkaart van hem waarop indrdaad 36 overwinningen vermeld wordt!
Van Fonck één dergelijke met 80 overwinningen , één van zijn 50 overwinningen heb ik destijss verkocht§(sorry hiervoor ook, maar dat was een Fransman!)

Hte wellicht énige ontbrekende boek , waarnaar verwezen wordt (?) zal wellicht deze zijn i.v.m. die "zeilwagens"?!

Maar ik was ook verwonderd dat in een winkelraam te zien staan destijds!

Schijnt dat asl kind zijn vader hem er zo een bouwde!Hij moet dan een 13 jaar oud zijn geweest!

Nu door omstandigheden (en na een hoogdringende verhuiw, zit al mijj materiaal in een garagebox opgeslagen...vergt wat zoekwerk, maar ik ben bereid om eens een invantaris op te maken (na terugvinden van die boeken) en deze naar iemand van jullie doort e sturen..(Voor dit forum)

email adres is : jean-pierre.lauwers1@telenet.be!

ik zou voorstellen dat 2 (bijzonderste leden i.v.m. dit onderwerp op het forum, mij mailen; ik stuur dan naar beide dezeflde inhoud!
(geen ruzie daaover a.u.b.

Ik kan hierop nog altijd niks aan fotomateriaal posten, dus ik laat de eer aan jullie over!

Ik heb denk ik "Helices en Croix," dan nog ergens een boekwerkje over allerlei piloten....(naast de boeken bovenvermeld) en eergens iets met "réclassements?") Er is nog inderdaad één boekje (pocket formaat!)waarvan ik dat hij de autheur was ?. Op de kaft staat een "spitfire" of, zoiets (groene omslag!, Vond het niet zo belangrijk!

Ik heb inderdaad zoveel boeken dat ik me niet alles herinner nu!
Mijn geheugen is jammer genoeg geen PC en dat geheugen durft ook alweer eens "crashen"(Zoals een harde schijf! Haha!)

Maar als het komt om wat aan kennis bij te dragen, ikiben altijd belangloos bereid daarvoor!

Dus de bal ligt nu in jullie kamp!

groeten,

Jempie.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2008 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Bron: De Legerbode n° 649, 11 mei 1919

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"

Laatst aangepast door Paddy op 20 Feb 2011 15:34, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jempie

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2008 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Paddy!

Mooi zo!
Dit zal ik eens uitprinten!

Ik heb vorige week nog een 2de exemplar van zijn "Chars à Voile" kunnen kopen (extra gaaf, zowat magdelijk exemplaar!!) Gedrukt in 1974.

Iets wat op zich niets met luchtvaart te maken heeft, maar als kind bouwde hij zelf al ééntje ....

Het is uiteraard één van de vele boeken die hij later schreef.

Als je de geschiedenis (& boeken) i.v.m."zeilwagens" nakijkt duikt ook zijn naam ook daar op!

Alléén kenners weten af van dit boek! Was aanvanklijk ook mij onbekend tot voor een paar jaar! Merkte het toevallig op in een boeken antiquariaat!

groeten,

Jempie
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

De Belgische top Ace Willy Coppens zou in zijn boek "Jours Envolées Mémoires" geschreven hebben dat slechts één Salmson 2 werd achter gelaten in Hondschoote, begin 1918. Het werd voor een bepaalde tijd gebruikt door de Belgen onder de zwart-geel-rood kleuren en werd later terug voorzien met de blauw-wit-rood kleuren om terug dienst te zien in het Franse "Armée de l'Air". Weet iemand meer hierover? En klopt dit? Want ik zag het hier staan:

http://www.baha.be/Webpages/Navigator/Photos/MilltaryPics/ww1_precurseurs/salmson.htm

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: