Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

La Harazée (Argonne) en Barthas

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 13:18    Onderwerp: La Harazée (Argonne) en Barthas Reageer met quote

Bij het lezen van de oorlogsdagboeken van Louis Barthas kwam ik een bekende naam tegen : La Harazée. Dit dorpje in de Argonne, bij Vienne-le-Chateau in de vallei van de Biesme, heeft me steeds aangetrokken door de ongelofelijke rust die er heerst, zijn Franse begraafplaats en natuurlijk door de restanten van de Franse stelling die er te vinden zijn.
Barthas heeft hier een zeer rustige tijd doorgebracht vanaf begin juni 1917 tot 19 november 1919 en zelfs tweemaal verlof gekregen...
Enkele foto's van dit fortje genomen in augustus 2007 :

[img][/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar is er iets verkeerd gelopen toen ik mijn bericht wilde wijzigen en de haakjes van de foto wilde verwijderen waardoor de rest van mijn bericht de mist is in gegaan. Afijn, hier volgt de rest :

Barthas heeft hier een zeer rustige tijd doorgebracht vanaf begin juni 1917 tot 19 november 1917 en zelfs tweemaal verlof genoten.
Jammer dat deze plaats, hoewel beschermd, zo slecht onderhouden wordt. Met wat geld en wat goede wil valt hier echt wat beters van te maken...
Nog wat foto's uit de oude doos -helaas niet in eigen bezit- die ik her en der bijeengesprokkeld heb.

Nog een paar vragen waar ik geen antwoord op vind :
Wie heeft deze stelling gebouwd ?
Lagen de Duitse stellingen -ten tijde van Barthas- langs de linkerkant van de weg naar Vienne-le Chateau, waar je achter en tussen de rij huizen
allerlei schuilplaatsen ziet in de rotswand, voor je Vienne binnenrijdt ?
(heb hier helaas geen foto van)

Sommige van die foto's komen van http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/forum-pages-histoire/sejour-argonne-sujet_4020_1.htm, waar nog wat extra info te vinden is voor wie het Frans enigszins machtig is.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Barthas heeft hier een zeer rustige tijd doorgebracht vanaf begin juni 1917 tot 19 november 1917 en zelfs tweemaal verlof genoten

Mocht wel voor die arme Barthas na wat hij allemaal had meegemaakt
in de vorige 3 jaar , en de rust zal wel relatief geweest zijn , wel in vergelijking met de sectoren waar hij vandaan kwam .

en inderdaad het is er zeer rustig maar ook een beetje onheilspellend
( le four de Paris Bv)

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitse stellingen lagen geenszins richting Vienne-le-Château. VLC was Frans gebied. De openingen in de rotswanden kunnen misschien stammen uit oorlogstijd, maar zijn waarschijnlijk nog van voor 1914. Het is in deze streek niet ongebruikelijk dat deze zachte rotsformaties gebruikt werden voor de aanleg van koele stockageplaatsen.
Het Duitse front bij La Harazee lag in de bossen achter het dorpje, in noordelijke richting dus, ongeveer op een kleine kilometer (in oostwestelijke richting). Daar situeert zich oa de Feste Kronprinz waarvan een aantal opgravingsvondsten te zien zijn in het museumpje in VLC.
Wie het Franse campement heeft gebouwd, weet ik niet. Het moet gebouwd zijn omstreeks 1915.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2010 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante plek Smile

Na wat rond zoeken op het web vond ik dit ;

Het schijnt daar in de buurt te zijn, ravin du génie
Maar waar dat precies is, weet iemand meer van deze plek ?

http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/Sites-et-vestiges-de-la-Grande-Guerre/triste-constat-sujet_1229_1.htm

http://www.ahwk.fr
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2010 19:31    Onderwerp: Ravin du Genie Reageer met quote

Dit gerestaureerde kamp is eenvoudig te vinden: gewoon de Haute Chevauchée volgen naar het Argonne-monument (naast de grote krater) en blijven rechtdoor rijden, voorbij de Franse begraafplaats van La Forestière.
Aan het volgende kruispunt (met grindwegen) is er rechts een open ruimte tussen de weg en het bos waar je kan parkeren. Daar moet je rechts (als je komt van La Forestière) te voet het kleine dal in. Zowel in het dal als meer rechts boven het dal zijn zaken te zien.
Naar mijn mening is het "overgerestaureerd" en gaat een stukje sfeer verloren van authentieke en ietwat vergeten resten, zoals de "kapel" (in feite een omgebouwd waterreservoir) die op het einde van het kampement staat (is ook te zien in originele toestand, voor de werken, in het boek "Verstild en Versteend").
Als je nog verder blijft doorrijden is er aan het volgende kruispunt nog een mooie bunker te zien "Abri Coursons" met groot opschrift. Jammer genoeg ook voorzien twee jaar terug van een verse laag cement, mijns inziens totaal onnodig. Iets daarvoor, rechts in het bos staat nog een mooi bewaarde bunker.

mvg, Wim Degrande
die nicht mehr sind.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2010 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad erg jammer dat ze op sommige plaatsen in Frankrijk zo ver gaan met de restauratie, mijn inziens is het vrij maken van begroeiing en het aan vegen van binnen meer dan voldoende. Net als wat je zegt Mudra er gaat een stukje sfeer verloren en de bunkers hebben meer weg van een reconstructie dan van een originele wo1 bunker.

Maar ik elk geval bedankt voor de informatie en de goede route beschrijving en ik zal het eens met eigen ogen gaan bekijken.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2010 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij een paar foto's van een weekje terug.
Er is iets meer onkruid bijgekomen, maar verder ziet het er hetzelfde uit:

Aan de overkant van de weg ligt een sterk overwoekerd fonteintje

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: