Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

11de Linieregiment - 10de Compagnie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ivo

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 17:32    Onderwerp: 11de Linieregiment - 10de Compagnie Reageer met quote

Foto gemaakt bij de demobilisatie van de 10de C van het 11de Linieregiment. De militair helemaal rechts (staande) op de foto is mijn grootvader.

http://files.myopera.com/Inquisitor/albums/105500/11de%20Linie%20-%2010de%20Cie.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rady

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant, Ivo ! Heb je nog meer info over je grootvader en het 11° linieregiment ? Ik ben er nog steeds naar op zoek.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

11 linie regiment ?

Ik heb een postkaart in mijn bezit getuurs vanuit Harderwijk NL , het interneringskamp op 19/02/1915...Op die foto staat de afzender met zijn zoonje, zijn schoonzuster en haar man die ook aldaar geďnterneerd was!
Die man was ene Charles Suijkens (of Snijkens ?)
11ste Ligne Regiment ...
Barak 31
Kamp Harderwijk!

Ik heb vandaag no per toeval eens die postkaart genomen om die tekst nog eens door te nemen die hij schreef!
Bij bezoek (van familie) had men er blijkbaar de gelegenheid om zich te laten fotograferen en die postkaarten aan familie door te zenden!

Zo was er ergens nog een "visueel kontakt" mogelijk!

Blijkbaar moet deze soldaat van het 11ste Linieregiment de Nederlandse grens zijn overgevlucht, wellicht met een aantal medesoldaten en dat kan voor jou dus wellicht interessante info zijn ?

Deze die naar Nederland zijn uitgeweken (gevlucht) hebben dus niet verder aan de oorlog deelgenomen...(Liever blode Jan dan dode Jan ?)

Indien je het item graag doorgestuurd krijgt ..
Mijn email is jean-pierre.lauwers1@telenet.be

Je mag die postkaart vrij gebruiken!

Oaar ergens is het toch een ontroerend stuk...(tekst) Er spreekt liefde en leed uit!) Ik ontcijferde de handgescreven tekst voor en 99 %...
Hij schrijft dat hij erop staat met zijn zoontje en schoonzuster en haar man.. dDan schrijft hij over zijn schoonzus en kind het volgende :
"zij is op dit oogenblik de moeder is van mijn kind zijn kind en zij is er erg goed voor want hij is erg gaarne bij.."

De (kleine verborgen) dramas van WOI!

Toeval, maar blijkbaar zijn er dus mensen van dat 11de Linie Regiment in Nederland terceht gekomen!
Of wat een eenvoudige postkaart kan vertellen!

Feitelijk zou men bijna moeten gaan zoeken naar de familie (indien zij geďnterresserd zijn erin ) en hun die postkaart van hun voorouders moeten kunnen terugbezorgen!

Maar anderzijds hebben er familieleden ervan blijkbaar die dus verkocht?????

Wat is sentiment, wat is rede????

groeten,

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo !

ik zou u inderdaad graag de postkaart doorsturen!
De man die ik heb op foto lijkt sterk op de 1ste man rechtstaande links!
verder is er een tweede mogelijkheid , de 2de rij de man met snor welke achter de 2de en derde soldaat zit op 1ste rij...(dus tyussen die twee, erachter!)
geef toe dat beide aangeduide personen erg lijkend zijn!

Ik weet niet of de man van zijn schoonzus ook erbij was, maar die heeft toevallig ook een snor!(ga die ook eens bekijken op uw foto!)

Groeten

Jempie
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, bedenk juist iets ..er staat bij jou "foto genomen bij demobilisatie" ?

dan kan moeilijk die geďnterneerden in nederland erbij geweest zijn dacht ik ????
Zat dus (verd... Mad ) alweer op een verkeerd spoor?

groeten

Jempie
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

rady @ 15 Okt 2007 12:33 schreef:
Interessant, Ivo ! Heb je nog meer info over je grootvader en het 11° linieregiment ? Ik ben er nog steeds naar op zoek.

Op dit ogenblik heb ik geen verdere informatie (behalve dat hij na de oorlog bij de rijkswacht heeft gediend, en (vroegtijdig) in 1929 overleden is). Ik moet eens bij mijn moeder langsgaan. Die heeft nog een aantal documenten van haar vader, geloof ik.

Ik zoek zelf ook informatie over de 11de Linie - ik weet er eigenlijk helemaal niets over. Mad
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie @ 15 Okt 2007 20:39 schreef:
Sorry, bedenk juist iets ..er staat bij jou "foto genomen bij demobilisatie" ?

groeten

Jempie

Op het bordje op de foto staat:

11ieme Reg. de Ligne 10ieme Cie.
La Démobilisation

Die foto moet dus uit 1918 (of misschien zelfs 1919?) zijn.
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 6:55    Onderwerp: Reageer met quote

@Jempie : Bied je die postkaart mij aan, of is het aan Ivo ? Confused
Hoe dan ook ben ik geďnteresseerd ! Een goede scan is natuurlijk ook voldoende. Je verhaal is mooi, en brengt een individu uit de Groote Oorlog weer een klein beetje tot leven. Zo'n feitjes vind ik bijzonder boeiend.
Thanks !
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 7:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ivo @ 15 Okt 2007 21:09 schreef:
Ik zoek zelf ook informatie over de 11de Linie - ik weet er eigenlijk helemaal niets over. Mad

Ik zal eens inventariseren wat ik bezit en zien of ik je iets kan bezorgen; wordt vervolgd. Maar stel je er niet te veel van voor want de info is zeer summier...
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

rady @ 15 Okt 2007 12:33 schreef:

Over het 11de Linieregiment zelf heb ik geen informatie.

Hier enkele foto's van mijn grootvader, Jan Bijnens, in militaire dienst:

1.

Foto waarschijnlijk uit 1914

----------------------------------------------------------

2.

Eind september 1914 werd mijn grootvader zwaar gewond bij gevechten nabij Blaasveld (Willebroek). Hij werd naar Engeland overgebracht voor hospitalisatie en langdurig herstel (tot eind 1915).
De volgende twee foto's zijn in Engeland gemaakt. De twee dames op de eerste foto zijn nurses; het jongetje is een kind van een van hen.

De naam van de fotograaf (rechts onder op de foto) is moeilijk leesbaar (A. Hinthons???), maar het adres is duidelijk: Exchange Street, Retford.

---------------------------------------------------------------------

3.

Klaar om Engeland te verlaten:

Deze foto is (zoals blijkt uit het opschrift op de keerzijde van de kaart) gemaakt bij The One Studio, 49, Tottenham Court Road, London, W.

-----------------------------------------------------------------------

4.

Enkele foto's van 'te velde'; mijn excuses voor de slechte kwaliteit, ze hebben waarschijnlijk veel meegemaakt. - Ik heb geen enkele informatie over plaats, tijdstip of namen van de andere militairen op deze foto's:

Mijn grootvader, staand links:

gehurkt:

rechts:

-----------------------------------------------------------------------

5.

Foto waarschijnlijk gemaakt bij de demobilisatie in 1919. Mčt medaille en rode nestel.

Kunnen de experts op dit forum mij de betekenis van de rode nestel (in het Frans: een fourragčre) uitleggen? (Het is gegarandeerd een rode nestel, mijn moeder heeft hem nog steeds in haar bezit)

----------------------------------------------------------------------------

6.

Attest frontstrepen:

7.

Na de oorlog ging mijn grootvader in dienst bij de Rijkswacht:

Foto uit 1923 (brigade Gent) met zijn hond Lord

8.

Zijn doodsprentje - hij overleed aan de gevolgen van gasvergiftiging opgelopen tijdens de oorlog.

Naar boven
lansier13953

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

De fouragere oftwel rode nestel zoals je het noemt is nu nog steeds van toepassing bij defilés. Het is vast en zeker een onderscheiding voor iets en wordt nu niet echt individueel gedragen maar steeds door het ganse detachement.
Als het op het uiform gedragen wordt noemt men het een vuurkoord.
Aan een vlag of standaard heet het dan weer fouragere.

Etienne.
lansier13953

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Oeps, nog iets vergeten.

Hasselt, de peterstad van het 11 Li, heeft vorig jaar in de oude gevangenis een tentoonstelling hierover georganiseerd.
Eén van de actieve reservisten, Cmd Cooremans Francois, verbonden aan het Provincie Commando Limburg heeft hieraan intens meegewerkt en kan U waarschijnlijk een eind verder op weg zetten.
Je kan misschien eens informeren bij het defensiehuis Limburg.
011/27.57.86

Nog veel succes,
Etienne.
11de ligne

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2008 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hey,

Mijn overgrootvader heeft ook gedient bij de 11de linieregiment en ook in de 10de compagnie Smile
Mijn grootmoeder heeft zijn naamplaatje nog en enkele foto's van hem .
Zijn naam was Henri Bayen en hij was corporaal (denk ik)
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2008 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

uit het Guldenboek der Vuurkaart:
Het 11e Linieregiment van Hasselt behoorde met het 9e van Brussel en het 12e van Luik tot de vermaarde IIIe Legerdivisie: de IJzeren divisie. Van den dag der mobilisatie af, bevindt het zich in eerste linie, belast met de verdediging van de tusschenruimten der forten van Luik. Kolonel Dusart, door een kogel getroffen, sneuvelt aan het hoofd zijner mannen. Hij is de eerste hoofdofficier die tegenover den vijand is gevallen.

Een en veertig dooden, 437 gekwetsten of vermisten, meer dan het effectief van een bataljon. En op het vaandel komt de eerste vermelding: « Luik ».

Den 10n September 1914 neemt het 11e Haacht, met de bajonet, stormenderhand in. Den 11n bemachtigt het Wespelaar. Balansrekening dier dagen: 55 dooden, 203 gekwetsten en vermisten.

Diksmuide. De IJzer. Het 11e, dat met het 12e en de marinefusiliers van Admiraal Ronarc’h de brigade B vormt, verdedigt het bruggenhoofd van Diksmuide.

Van af den 20n begint er een vreeselijk bombardement. Meenende dat onze troepen totaal gedemoraliseerd zijn, komen de Duitschers in stormloop aangerukt. Doch het schroot heeft den moed van het 11e niet doen verzwakken: het doet een tegenaanval en slaat den vijand af. Den 21n doet het vier Duitsche stormloopen mislukken.

In den nacht van 23 op 24 wordt de Duitsche infanterie vijftien herhaalde malen teruggeslagen. Het 11e heeft eens te meer zware verliezen geleden: 45 dooden, 249 gekwetsten en vermisten. Het vaandel wordt gedecoreerd met het Kruis der Leopoldsorde en in zijne plooien schittert de naam « Diksmuide ».

Drie jaren stabilisatie, tijdens welke het vaandel een derde vermelding: « IJzer », ontvangt. Drie jaren doorgebracht onder den grond, in ‘t water, in ‘t slijk, in de koude van eindelooze nachten. Dan is het Merkem.

Het 11e heeft slechts één bataljon in eerste linie: het is belast met de verdediging van een kilometer modder en schier niet-bestaande loopgraven.

Den 17n April breekt de aanval los. Het 11e, verhakt door het schroot, doet een tegenaanval en drijft den vijand terug in zijne linies.

De vierde vermelding « Merkem » beloont het offer van 37 dooden en 127 gekwetsten.

Op 28 September 1918 is het de aanval op den bergkam van Vlaanderen.

Het 11e, tusschen het 9e en het 12e, vertrekt te 5 uur ter verovering van den Stadenberg. Het 12e wordt tegenhouden aan den zoom van het Bosch van Houthulst. Men moet wachten, den nacht doorbrengen onder het bombardement. Den 29n, te 6 uur, herbegint de aanval. De Flandernstellung wordt bereikt. Te 4 uur, stormloop. De kam van den Stadenberg wordt veroverd. Helaas! 71 dooden en 270 gekwetsten zijn de prijs van die overwinning, waarvoor het vaandel zijne vijfde vermelding « Stadenberg » heeft verworven.

Een week rust. Het regiment is opnieuw gevormd geworden en trekt terug naar de eerste linie. Ditmaal is het doel: de Leie: 19 kilometers moeten veroverd worden.

De aanval breekt los op 14 October, te 5 u. 35. Een groot aantal onzer mannen blijven in de prikkeldraadnetten, weggemaaid door de vijandelijke mitrailleusen. Den 15n wordt de aanval hardnekkig hernomen.

Te 10 uur valt het dorp Lendelede in de handen van het regiment dat in pijl vooruitsteekt op de linie van het leger. Den 16n, inname van Hulste. ‘s Avonds wordt de Leie bereikt. Verliezen van 14 tot 18 October: officieren: 8 dooden, 8 gekwetsten; soldaten: 74 dooden, 255 gekwetsten, 4 vermisten.

Ten einde het prachtig gedrag van het regiment te erkennen werd er bij Koninklijk Besluit toelating verleend om op het vaandel de woorden: « De Leie » en tevens den naam « Antwerpen » bij te schrijven. Dit was de zevende en laatste vermelding.

Die zeven namen van moed, roem en opoffering schitteren in gulden letters in de plooien van ‘t vaandel van dit befaamd regiment.

http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
11de ligne

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2008 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de informatie, nu heb ik een idee wat zijn eenheid zoal gedaan heeft Smile
Spijtig genoeg kan ik hem wel niet terug vinden op de lijst van het guldenboek.

Hij heeft nog wel een tijdje tot na wereldoorlog 2 geleeft want daar heb ik al wel een aantal verhalen van geoord van mijn grootmoeder.
Hoe hij een radiootje had waarmee hij 'snachts naar de BBC luisterde en hoe hij wanneer de Duitse soldaten niet keken sigaretten gooide naar Russische krijgsgevangenen die in de buurt van zijn dorp werden tewerkgesteld. Uit wat ik kan afleiden was hij een patriotisch man, hoewel hij nooit heeft verteld over de tijd die hij in de loopgraven heeft doorgebracht. (wat ik vrij normaal vind)
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor het ontbreken van de foto's in mijn vorige posts. Heb per ongeluk een verkeerde map gedeleted. Ik zal proberen de foto's terug te zetten. onschuld
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ivo @ 27 Jan 2008 20:54 schreef:
Sorry voor het ontbreken van de foto's in mijn vorige posts. Heb per ongeluk een verkeerde map gedeleted. Ik zal proberen de foto's terug te zetten. onschuld

Foto's (gedeeltelijk) teruggezet Smile
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ivo, je hebt waarschijnlijk het topic
Belgisch uniform tijdens de oorlog 14-18
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13031
&
Kentekens Belgisch Leger, Tenue 1915-1918
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12807
niet gevolgd Cool

Foto 1 kan onmogelijk uit 1914 zijn, het kakhi-uniform (waarvan je grootvader het eerste model draagt) werd pas ingevoerd in de zomer van 1915 en dan alleen voor fronteenheden.

Foto 2 werd genomen na 20 april 1916, pas vanaf die dag werd de kwartiermuts officieel aanvaard.

Op foto 3 draagt hij het wintertenue van 1915-1916 (en voor de invoering van de politiemuts)

Foto 4: wintertenue 1914-1915 maar dit uniform werd nog lang daarna gedragen door troepen in het etappegebied en opleidingscentra.

Voor de betekenis van de rode nestel (kleuren van de Leopoldsorde) zie:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=193879#193879

Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

BWG @ 12 Feb 2008 19:51 schreef:
Ivo, je hebt waarschijnlijk het topic
Belgisch uniform tijdens de oorlog 14-18
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13031
&
Kentekens Belgisch Leger, Tenue 1915-1918
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12807
niet gevolgd Cool

Foto 1 kan onmogelijk uit 1914 zijn, het kakhi-uniform (waarvan je grootvader het eerste model draagt) werd pas ingevoerd in de zomer van 1915 en dan alleen voor fronteenheden.

Foto 2 werd genomen na 20 april 1916, pas vanaf die dag werd de kwartiermuts officieel aanvaard.

Op foto 3 draagt hij het wintertenue van 1915-1916 (en voor de invoering van de politiemuts)

Foto 4: wintertenue 1914-1915 maar dit uniform werd nog lang daarna gedragen door troepen in het etappegebied en opleidingscentra.

Voor de betekenis van de rode nestel (kleuren van de Leopoldsorde) zie:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=193879#193879

Ik geef toe dat ik de laatste tijd weinig op dit forum ben geweest, en ik heb inderdaad die topic over de uniformen niet gevolgd.

Wat betreft de datums bij mijn foto's: mijn grootvader is tot 1916 (en niet, zoals ik aangeduid had, eind 1915) in Engeland geweest. Foto's 2 en 3 moeten dan in (het najaar van) 1916 gemaakt zijn.

Foto 1 moet dan ook in die periode gemaakt zijn, of misschien zelfs na 1916. Begrijp ik dat goed, zo?
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn persoonlijk militair dossier zou al heel veel klaarheid brengen in het chronologisch rangschikken van de foto's.

http://users.pandora.be/ABL1914/BWG/DossierRaad.htm

Naar boven
Mars-L

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2008 10:14    Onderwerp: 11de linieregiment Reageer met quote

Ik heb nog een aantal foto's van mijn grootvader en van zijn strijdmakkers. En hij zat het grootste gedeelte van de oorlog in de 11de linie.
Mars-L
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017 9:18    Onderwerp: Foto's 11 Linie Regiment Reageer met quote

Ik hoop altijd mijn grootvader en zijn broer te herkennen op foto's van het 11de Li Regt. Mijn grootoom sneuvelde op 24 juli 1917.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: