Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
schiptje

|
|
Naar boven |
|
 |
draak
|
Geplaatst: 29 Dec 2007 12:23 Onderwerp: |
|
|
Hoi Schiptje,
dit is een duitse 21 cm Mörser op het moment van uiterste "recoil" (juiste nederlandse benaming ontschiet me op het moment). |
|
Naar boven |
|
 |
wsegers1
|
Geplaatst: 29 Dec 2007 12:51 Onderwerp: |
|
|
staat op een Duitse 21cm mortier geen beschermplaat rond de loop?
MVG Willem |
|
Naar boven |
|
 |
genie79libanon

Geregistreerd op: 1-11-2007 Berichten: 546 Woonplaats: alphen aan de rijn
|
Geplaatst: 31 Jan 2008 17:48 Onderwerp: |
|
|
voor de reiziger onder ons
vlak bij compiene ligt nog een beton plaat waar deze jongen(of meid)opstond
als tastbare herrinering _________________ Non nobis, Domine,
non nobis, Domine, non nobis,
sed nomine tuo da gloriam. |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
kloefeleize

|
Geplaatst: 06 Jan 2009 12:17 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik weet mer zekerheid dat een een DB is gebruikt tijdens de beschieting van Sebastopol op de Krim in 1942 weliswaar één met verlengde loop en dat dit stuk normaal tewerk werd gesteld op het schietveld te Meppen (DE) misschien een een duitse site raadplegen?
|
Tiijdens het beleg van Sebastopol in 1942 werd geen DB ingezet, die bestonden niet meer, maar twee 80 cm kanonnen genaamd Gustav en Dora. Ik denk dat ze de grootste kanonnen ware die ooit bebouwd werden. Ik heb een paar jaar geleden zo'n 80 cm huls gezien. Je kunt er met gemak een bad in nemen. De huls is vertrokken naar Amerika voor de bescheiden prijs van 4500 euro. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 06 Jan 2009 16:11 Onderwerp: |
|
|
kloefeleize @ 06 Jan 2009 12:17 schreef: |
Tiijdens het beleg van Sebastopol in 1942 werd geen DB ingezet, die bestonden niet meer, maar twee 80 cm kanonnen genaamd Gustav en Dora. Ik denk dat ze de grootste kanonnen ware die ooit bebouwd werden. Ik heb een paar jaar geleden zo'n 80 cm huls gezien. Je kunt er met gemak een bad in nemen. De huls is vertrokken naar Amerika voor de bescheiden prijs van 4500 euro. |
Schwerer Gustav werd inderdaad ingezet tijdens het beleg van Sevastopol tijdens operatie Barbaorssa. De Dora, werd daar niet ingezet. Wat er ook kan, is de 42 cm Gamma Mörser. Deze is afgeleid uit de Dicke Bertha en werd ook tijdens diezelfde beleg ingezet.
Gamma Mörser actief tijdens de Eerste Wereldoorlog. _________________ "Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?
Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men
FHSW Wikia |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 04 Nov 2009 21:04 Onderwerp: |
|
|
Deze stond in oproepen, even een schopje naar "wapens" gegeven. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumWO1 |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 04 Nov 2009 21:12 Onderwerp: |
|
|
wsegers1 @ 29 Dec 2007 12:51 schreef: | staat op een Duitse 21cm mortier geen beschermplaat rond de loop?
MVG Willem |
Niet altijd. Er bestaan drie 21cm Mörser houwitzers dat tijdens de Eerste Wereldoorlog werd ingezet door de Duitsers (pas op! Mörser 18 behoord tot de Tweede Wereldoorlog!!!). De M99, M10 en M16. De M16 werd voorzien met een plaat, de M99 en M10 niet. Soms werden de platen gewoon afgehaald van de M16....of afgeschoten.........zodat die leken op een M10. Aan de hand van de foto hierboven, kan ik niet echt bepalen welk type. Een M99 is het alvast niet. Maar om de M10 en M16 te onderscheiden, aan de hand van de foto? Daar zit er weinig kans in.
Het verouderde maar toch in dienst genomen tijdens Wo1, de M99.
M10
M16 zonder schild.
M16 met schild (Bron: Wikimedia Commons.) _________________ "Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?
Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men
FHSW Wikia |
|
Naar boven |
|
 |
Michiel21
|
Geplaatst: 28 Jan 2013 12:16 Onderwerp: |
|
|
Weet iemand een boek/site waar ik meer zou kunnen te weten komen over de inzet van "Dikke Bertha" in Oudenaarde. Ik heb gehoord dat het zou ingezet zijn tijdens de gevechten in oktober/november 1918, maar het boek van Dr. Deweer over de Slag bij Oudenaarde biedt geen antwoord op mijn vraag.
Op wikipedia en verscheidene sites kom ik dit tegen: "Dit artilleriestuk werd voor het eerst ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de verovering van de forten rond Luik. Later kregen ook de steden Namen, Antwerpen, Maubeuge, Verdun, Oudenaarde en Ieper zijn verwoestende vuurkracht te verduren." Maar helaas zonder goede bronvermelding.
Alvast bedankt voor jullie hulp! |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 28 Jan 2013 16:08 Onderwerp: |
|
|
ik lees deze topic voor de eerste keer, in 1917 stond er inderdaad een 'Dikke Bertha' te Middelkerke, die ondermeer de sluizen te Nieuwpoort onder vuur nam.
mvg
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
robinver34
|
|
Naar boven |
|
 |