Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Boetes

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stijn

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 9:09    Onderwerp: Boetes Reageer met quote

Klopt dat, dat dovo boetes uitdeelt aan bv. personen die munitie achterhouden of nooit wegmaken?

Een neef van mijn moeder had een hoopje munitie (obussen) op zijn boerderij liggen dat zijn vader vroeger nooit wegdeed. Dat bleef daar maar liggen tot plots dit iemand aangaf en die mens een boete kreeg!

Het is wel begrijpelijk, maar ik weet zeker dat er nu nog altijd landbouwers zijn, als ze een obus,... vinden het in een elektriciteitspaal beland!

Grtz,

Stijn

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Stijn, ik vermoed dat de politie mag boetes geven voor "opslag" van die gevaarlijke munitie; er zal wel een wet zijn die melding van zulke zaken verplicht maakt; of anders valt het zeker onder de wapenwet...maar of dovo die bevoegdheid heeft...?
pascal
Emiel

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het is wel begrijpelijk, maar ik weet zeker dat er nu nog altijd landbouwers zijn, als ze een obus,... vinden het in een elektriciteitspaal beland!

Dat is toch juist voor de DOVO gedaan, die dan eens in de zoveel tijd het rommeltje ophaalt, of zit ik mis? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, dat doen ze om ze te laten ophalen door dovo...maar of dat zo veilig is...
pascal
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

DOVO boetes geven.... dat lijkt me niet mogelijk.
Het zal vermoedelijk wel in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties geweest zijn.
De gemeente kan een politiereglement aangenomen hebben die het omgaan met gevonden oorlogstuig regelt. Overtredingen op dit reglement kan bestraft worden met een geldboete, na opmaak van een proces-verbaal door de politie of een gemeentelijk aangestelde amb(etan)tenaar . Dit zou eventueel kunnen na melding door DOVO van het voorval aan de politie of de ambtenaar, of door de politie of de ambtenaar ambtshalve.
Die boete wordt opgelegd door de gemeente en niet door het parket.
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Wel Emiel, ik moet zeggen dat blijft hier soms jaren in de paal zitten Smile

Niet iedereen geeft die munitie aan! en laten het gewoon rondslingeren.

Ik weet het niet als ze dat in de paal steken expres voor dovo? (je moet dat toch aangeven eerst?)

Wij moeten dat eerst aangeven aan de politie, en zei zeggen dan altijd dat we het apart moeten leggen waar geen kinderen bij kunnen,... . De politie komt eerst kijken en daarna dovo.

Dus Dovo zelf deelt eigenlijk geen boetes uit?

Mvg,

Stijn

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wij moeten dat eerst aangeven aan de politie, en zei zeggen dan altijd dat we het apart moeten leggen waar geen kinderen bij kunnen,... . De politie komt eerst kijken en daarna dovo.

Moet dat allemaal aangegeven worden aan de politie? Met die hoeveelheid? Zit dan ook wel wat in dat boeren het niet aangeven,
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Stijn,

DOVO is niet bevoegd om boetes uit te delen.
De regel om munitie te laten ophalen door DOVO =Eerst de politie verwittigen,die dan normaal ter plaatse moet komen.Als er munitie aanwezig is zal de politie op zijn beurt een fax versturen naar het hoofdkwartier van de DOVO te Meerdaal.Deze zal op zijn beurt de opdracht geven aan de verschillende compagnies van DOVO naargelang de plaats van de vondst.De politie beslist in zijn aanvraag of de oproep dringend is.Deze worden normaal eerst behandelt.Dus nogmaals DOVO DEELT GEEN BOETES UIT.
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Nja hier moeten wij dat toch eerst aan de politie aangeven hoor.

Vroeger duurde het soms een week vooraleer ze kwamen kijken en het op tehalen maar nu al na 3-4 dagen.

Als ze iets vinden dicht bij de gemeente bv. dan staan ze er direct.

Maar op het platteland duurt het normaal wat langer.

grtz yummie

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2007 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

taucher @ 15 Sep 2007 19:56 schreef:
Stijn,

Dus nogmaals DOVO DEELT GEEN BOETES UIT.

ok bedankt! Very Happy

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2007 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

hoewel het DOVO personeel "beédigde ambtenaren" zijn behoort het opstellen van PV 's (processverbalen) niet tot hun bevoegheid.
DOVO wordt "opgevorderd" door politie ,parket of andere bevoegde diensten.
wat betreft het vinden van springstoffen of munitie geldt een meldingsplicht,men moet de gevonden munitie aangeven in de kortst mogelijke tijd,aan de bevoegde instanties ( politie,niet DOVO).
de wet voorziet dat het bezit van munitie of springstof op persoonlijk terrein ,zonder de voorziene vergunning,strafbaar is !! Confused
als dus een landbouwer munitie vindt op zijn terrein ,dient hij dit onmiddelijk te melden aan de politie (volgens de procedure door Taucher ,hiervoor beschreven Wink )
bij mijn weten heeft niemand van het DOVO personeel ooit de politie gevraagd een PV op te maken wegens het te "laat" melden van munitievondsten.
wel word er op gewezen dat het te lang opstapelen van zulke vondsten gevaarlijk is.
wellicht komt de klacht van een verontruste gebuur ??
nogmaals,mijn visie vertegenwoordigd niet deze van DOVO of Defensie

greets,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2007 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik vandaag nog te weten ben gekomen is dat het eigenlijk verboden is munitie in een elektriciteitspaal te steken.

Dit omwillen van mensen die deze munitie dan meenemen naar huis om te ontmantelen en er wat loodjes aan overhouden Smile.

Vroeger hebben wij hier ook nog eens een grote vliegeniers bom gevonden ( een grote kerel) op het land. We belden naar de politie maar die zeiden dat het een week kon duren eer ze hier bij ons waren. (thans het was een grote obus!!!) Mijn vader had ie zelf langs de straat gelegd om verder het werk te kunnen doen. Na een paar dagen was ie opeens verdwenen. ( Niet door dovo opgehaald)

Mvg,

Stijn

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2007 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stel mij nog een vraag bij het in een alectriciteitspaal steken van munitie...dat is daar allemaal open land; dus waarschijnlijk kans op blikseminslag, en detonatie van de obus? Die grote mijn in Mesen in de jaren vijftig is toch ook afgegaan door een blikseminslag op een electriciteitspaal?
pascal
patten

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2007 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 16 Sep 2007 19:57 schreef:
Ik stel mij nog een vraag bij het in een alectriciteitspaal steken van munitie...dat is daar allemaal open land; dus waarschijnlijk kans op blikseminslag, en detonatie van de obus? Die grote mijn in Mesen in de jaren vijftig is toch ook afgegaan door een blikseminslag op een electriciteitspaal?
pascal

idd mijn beste en toen is er dwars over de weg in st yvonne een enorm gat geslagen en nu ligt er nog steeds eentje aan die kanten te wachten tot er nog eens een hevige blikseminslag komt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2007 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 16 Sep 2007 19:57 schreef:
pascal

Er is altijd kans want Steen is soort geleider en brengt electriciteit over naar de aarde. (We zouden een andere naam moeten bedenken dan Blikseminslag, uit onderzoek gaat m'n ervan overtuigt dat Electriciteit uit de grond komt naar de wolkenvelden die we Bliksem heten. Wink )

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
stijn

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2007 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heb ik nog nooit meegemaakt dat er daardoor een obus is van ontploft maar idd als het onweert, zien wij dat hier heeeeel ver.

En heb het al een keer op een elektriciteitspaal zien neerkomen maar dan wel zonder obus! puh dus euhm.... serieus vuurwerk.

( vandaag klein voorvalletje tegen gekomen, mijn vader was rollen strooi van een wagen aan het afhalen met de traktor waarbij opeens een granaat er uit viel van 2m hoog. Een heel stuk is ervan afgebroken, maar is nog altijd gevaarlijk! Het grootste verschot van mijn leven...)

Na dit gezegdszijnde,

Grtz,

Stijn

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, gelukkig leef je nog.
Waar zijn de foto's? Mad

Smile

Old soldiers never die
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2007 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Héhé ok ik zal er een foto van nemen.

Ja idd Neutral

Greetz

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2007 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Aub. de foto

Toen dat ie juist gevallen was, kwam er wat vloeistof uit... Vocht zeker..

En de kant waar de pin in zat is afgebroken.

Britse Mills dus Smile

Ligt ondertussen al mooi aan de kant.

Grtz,

Stijn
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2007 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Stijn,

Veel landbouwers zijn bezig met de oogst. dus veel werk voor ons.
Rolling Eyes

Heb jij nog geen merkwaardige vondsten ondertussen?
      yummie
    Naar boven
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
    stijn

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2007 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dinsdag rijden we aardappelen uit op een stuk grond waar er veel munitie zit, al wat we vinden zal ik wel online plaatsen.

Tot nu toe nog maar enkele granaten, een halve huls en een stuk met metalen balletjes er in gevonden. Smile

Grtz,

Stijn

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2007 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

en daar heeft onze stijn een paar mills granten bovengehaald ik heb hem net aan de lijn gehad
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
    Spiling

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
    Er is altijd kans want Steen is soort geleider en brengt electriciteit over naar de aarde.

mmm .. onze elektriciteitspalen zijn geleiders! Ik moet dringend weer gaan studeren Confused .
    Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Nou als het onweert zijn die betonnen palen vaak natgeregend.
    Ik kan me voorstellen dat als de bliksem inslaat op zo'n paal er een deel afvloeit naar de aarde.
    In betonnen palen zit ook betonijzer. (IJzeren vlechtwerk).

Old soldiers never die
    Naar boven
    Wienne

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Betonnen palen zijn geen geleiders, maarrrrr.... Smile

Bij bliksem speelt niet de stroom een rol, maar wel de electrische lading die zich kan opbouwen en zo een potentiaalverschil vormt tussen de luchtlagen (wolken) en de aarde...
    Die electrische lading hoopt zich op, zoekt een uitweg en gebruikt daarbij bij voorkeur de hoogste punten. Daarbij komt nog dat om de een of andere nog niet goed begrepen reden dit bij voorkeur over puntige objecten gaat en minder om vlaktes en/of grotere koepels en dergelijke. Van daar uit groeien er tentakelachtige ionisatiekanalen. Met andere woorden: de bliksem gaat bij voorkeur inslaan op de scherpe punt van een paal dan op het plat dak van een huis, (alle andere factoren zoals hoogte, bodemgesteldheid, enz... gelijk genomen)

Eenmaal het potentiaalverschil voldoende groot is (normaal rekent men dat er ongeveer 1000 V nodig is om 1mm droge lucht te overbruggen, dus een bliksem van laat ons zeggen 300m heeft theoretisch een spanning van 300 miljoen volt nodig... ) krijgen we een gigantische kortsluiting met enorme vlamboog, wat we de bliksem noemen. Tijdens die korte bliksem vloeit er dan wel een stroom van duizenden, zo niet miljoenen amperes, maar die vloeit dan wel door kanalen van ge-ioniseerde lucht, dus het feit of die paal nu al dan niet een geleider is speelt op dat ogenblik geen rol.

Wienne (Die duidelijk een fascinatie voor bliksems heeft Smile)

Wienne's site
    Naar boven
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
    Yvonne
    Admin

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk aan, interessant Smile

https://twitter.com/ForumWO1
    Naar boven
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
    Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Terug naar de boetes dan maar? Smile

Old soldiers never die
    Naar boven
    Tony
    Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom boetes?

Wat meer preventie

Wat minder administratie

Wat meer aandacht voor het probleem in de Westhoek

zouden helpen ( mijn bescheiden mening )
    Naar boven
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
    Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Tony @ 06 Nov 2007 18:53 schreef:
    Waarom boetes?

Wat meer preventie

Wat minder administratie

Wat meer aandacht voor het probleem in de Westhoek

zouden helpen ( mijn bescheiden mening )

Hoi Tony,

Topic was afgedwaald naar blikseminslag en de kans op explosie van oude munitie.
    Zie een paar posts hierboven.
    Verder denk ik dat goede voorlichting en preventie inderdaad een oplossing kan zijn. Smile

Old soldiers never die
    Naar boven
    Adrian

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

In plaats van geldelijke boetes, zouden ze beter werkstraffen geven én een verplichte cursus die u leert wat de gevaren van zulke tuigen zijn.
    Naar boven
    Wienne

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2007 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt natuurlijk met overschot gelijk Tony.

Ik denk dat veel een kwestie is van gewoonte: Ah ja er worden in de Westhoek jaarlijks 250 ton munitie gevonden. Nu ja, dat is al 90 jaar zo...
    Moesten er ineens ergens in de Limburg in een veld een stapel munitie gevonden worden uit WO1, het kot is te klein zoals ze bij ons zo welsprekend zeggen... Onmiddellijk vliegen er 10 gespecialiseerde firma's op af om gans het veld en 2 km er omheen met metaaldetectoren om te spitten (figuurlijk dan Smile)

Anderszijds zit er onbewust ook ergens bij de bewoners mogelijk iets van een misplaatste trots: ja maar het is wel bij ons hé!
    De toeristische diensten, de gidsenschrijvers en wij zelf ook zouden een beetje verweesd achterblijven mocht de streek ineens bomvrij zijn. Zo las ik in een gids ooit dat een bepaald bos nu nog te gevaarlijk was om te betreden... Zal wel eerder geweest zijn voor de honden van de lokale buitenverblijfbewoner, vrees ik. Maar goed, we kunnen zo op die manier lekker indruk maken bij ons publiek...

Het is zodanig in onze cultuur en omgeving ingebakken. Doet mij een beetje denken aan dat liedje van Herman Van Veen indertijd:

Mijn leven is totaal ontwricht
    ik voel me overboord gegooid
    vandaag las ik dit nieuwsbericht:
    "De bom.. valt.. nooit"

Maar zal de bom echt niet vallen?
    Wat moeten we dan met z'n allen?
    Zolang een toekomst ons ontbrak
    leefden wij dood op ons gemak

Wij keken met omfloerste blik
    nog maar voortdurend naar de grond
    nu is tot onze grote schrik
    de hele wereld kerngezond

Met het nu uit zijn met die kater?
    Moeten wij denken over later?
    Ach, dat gezeur van "Het heeft geen zin"
    daar trapt geen schoolmeester meer in

Nu keert men heel ons leven om
    en brengt paniek in onze tent
    Wij hielden zo van onze bom
    we waren zo aan hem gewend

Ons leven is totaal ontwricht
    door dit beroerde nieuwsbericht:
    "De bom blijft liggen waar hij ligt"
    De bom blijft liggen waar hij ligt

Mijn leven is totaal ontwricht
    ik voel me overboord gegooid
    "De bom.. valt.. nooit"
    "De bom.. valt.. nooit.."

Om van een thread over boetes af te glijden naar bliksems en dan naar ironische, filosoferende songteksten...
    Ben dus goed bezig Smile

Wienne

Wienne's site
    Naar boven
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
    maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2007 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

ach Wiennne, zo blijft de economie draaien Laughing ,mits enkele offers.. Rolling Eyes
    greets,MMM
    People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
    Naar boven
    KHUKRI

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 14:02    Onderwerp: chaingang Reageer met quote

Yep,

Werkstraffen !
    In de voormiddag theorie en in de namiddag met de hamer en de schuurborstel. Aan de ketting: zoals in the deep South.

Chain gang.

Met z'n allen bij DOVO obussen reinigen: 't zal ze leren.

[URL=http://g.imageshack.us/g.php?h=401&i=duichaingangnp7.jpg][IMG]
    Naar boven
    Berichten van afgelopen:   
    Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
    Pagina 1 van 1

Ga naar: