Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De afstand tussen de vijandelijke trenches.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marty

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2007 20:17    Onderwerp: De afstand tussen de vijandelijke trenches. Reageer met quote

Dag allen,

Wat me opviel tijdens de Strandfest-Meet en het lezen van diverse dagboeken,
dat de vijandelijke linies op sommige plaatsen zéér dicht bij elkaar lagen,
5 tot 10 meter of een 30-tal meter blijken geen uitzondering.
Strategisch en zelfs militairgewijs, begrijp ik dat niet zo.
Ik zou meer denken van: die gasten zo dicht bij, je kunt niet missen -platgooien die boel!

Kan iemand vh forum dit verklaren.

Dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jempie

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2007 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Een passende verklaring zal er wel niet voor zijn!
Ik denk dat dit eerder trovallige omstandigheden zullen gewees tzijn!

Toevallig weet ik de ssituatie aan de "Dodengang" te Diksmuide alwaar de grootvader van mijn vrouw nog op 18 jarige leeftijd die oorlog heeft meegemaakt!(Gestorven 1992...als oudstrijder 1914-18 en 1940-45!)
(Is gewond geraakt toen door een kogel in het been!)
Op 80 jrige leeftijd is hijn pas daar teruggekeerd en kreeg bijna een hartinfact door de herinneringen die hij had..weende toen hij aan zijn gesneuvelde makkers dacht o.a!) Dat is wat me verteld is i.v.met die reis die hij toe maakte daarheen.. was nimmer beried geweest eerder daarheen te gaan, maar verzocht toen om nog éénmaal dat oord te bezoeken!

Aan het eind van die "Dodengang" bevond zich de enige bunker , enige positied aartegenover die de Duitsers hadden op die kant van oever van de Ijzer!!!!
De konstruktie en bevoorrading die Duitsse bunker in manschappen en materieel moet zéér moeilijk zijn geweest, via een verzonken loopbrug (op drijvers) over de Ijzer wat verderop...
Bij nacht waarschijnlijk ..(de echte geschiedenis ken ik er eerlijk gezegd niet van!Maar ik heb de "Dodengang" zelf ooit eens bezocht en heb die beelden ervan nog voor ogen!)

De weestand die de Duitsers van daaruit moeten hebben geboden moet erg geweest zijn! "Scherpschutters" en wellicht ook met machinegeweren...aan de kant van de Belgen zijn aldaar toen velen gesneuveld!(Hoeveel weet ik niet, maar die "Dodengang" is een beroemd en beruchte plaats hierdoor!)

ik denk dat die plaats symbool kan dan voor uw vraag!

De rest laat ik over aan diegenen die méér weten over dit onderwerp!

Ik weet maar één ding, haar grootvader wou eigenlijk nooit praten over die tijd!Het moet daar verschrikkelijk erg zijn geweest!
In de korte tijd dat hoij daar is geweest moeten er inderdad voor hem verschrikkelijke dingen zijn gebeurd...veel van zijn maten zijn er gesneuveld, dat heb ik ooit begrepen!
De "Dodengang" was één der plaaysen (blijkbaar!) waar liefst geen enkele soldaat naartoe werd gestuurd...

Zelfs de tocht erheen was vol risikos! via Pittem ?- Hooglede bv (denk ik toch) lag de weg ernaar lag continu onder Duits vuur!
Je moest blijkbaar al door een hel van artillerievuur (meestal bij nacht!) om eerheen te geraken...
Maar méér weet ik jammer genoeg niet over dit onderwerp!
Maar ik herinner me nog dat hij o.a Hooglede eens vermeldde als weg daarheen!

mvr

jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2007 23:35    Onderwerp: Frontspaarboekje! Reageer met quote

Jammer genoeg heb ik dat item niet durven aankopen...ik was bediende in een spaarkas-bank...klanten vroegen me een spaarboekje van een overleden familielid te valideren uit WOI!
Het droeg het embleem van onze spaarkas (ASLK de fameuze BIEKORF op de Wolvengracht te Brussel!)

Normaal geldt voor die spaarboekjes de 30-jarige verjaring!
Maar de ASLK was destijds zoo éérlijk dat ook spaarboekjes ouder dan 30 jaar terug heropende en zowel kapitaal als interest werden vergoed!
Maar omwille van de onkosten die ermee gepaard gingen moesten die normaal destijds ergens de 1.000 BEF (nu +/- 25 €) bedragen!

Het was zo dat die "FRONTSPAARKAART" (met ons embleem die BIEKORF)
eigenlijk geen spaarboekje was maar een spaarkaart en destijds werd daarop gestort in centiemen en hooguit in franks!(Dus het bedrag was zeker géén 1.000 Bef!(Bovendien ging het dus om een "Spaarkaart" en géén echt "Spaarboekje" dat had een specifiek nummer ook!!)

Maar als historisch stuk zag ik het als zéér waardevol aan...nog altijd spijt vandaag dat ik die mensen niet gevraagd heb om het te mogen behouden tegen een vergoeding!(Maar dat wqas dan eventueel voor mij compromiterend wat betrof mijn functie!)

Maar bovendien waren zij uit op de erfenis van de overledene en wilden zij ook teveel munt eruit slaan!(Waren uit de omgeving van Hoeke-Damme!) Wilden ook dat geld niet bij ons verder belegd laten en naar de concurrentie versluizen!

Ik kon niet verder dan hun aanraden om het aan een handelaar in oude documenten aan te bieden!

Maar het was de allereerste keer dat ik ooit vernam dat zoiets had bestaan!
Per week die ze aan het front dienden konden ze er een bedrag (uit hun soldij!) op laten storten!Om n& de oorlog iets te hebben om op terug te vallen!(Maar velen zullen gesneuveld zijn , aldus wat met dat gespaarde geld dan?)

Ik heb ooit een boek gehad met de geschiedenis van de ASLK (als inomend nieuw personeelslid) toen ik er startte met werken...(1969) en daarin was nergens een spoor te vinden hierover!
(Het ding moet me ergens aangeboden zijn tussen 1979 en 1985!)

Maar de "Biekorf" (met bijen die erheen vlogen!) die op die omslag van die "spaarkaart" stond loog er niet om!
Dat was hét symbool van de ASLK en werd later nog jaren gebruikt op de omslag van de ASLK-CGER!(Nu Fortis!)
Ik heb er zelf nog zo gehad!(Geboren 1944...)

Later werd dat ons fameuze "Hondenhokje" sic!
Ik vraag me af of iemand anders buiten ikzelf dit nog weet?
Waarschijnlijk heeft welllicht nog één of andeere verszamelaar zo'n stuk in zijn bezit????
Maar die "Front Spaarkaart uit WWI " was echt iets uniek!

mvr

JPL
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2007 8:28    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik weet maar één ding, haar grootvader wou eigenlijk nooit praten over die tijd!Het moet daar verschrikkelijk erg zijn geweest!

Echt wel opvallend hoeveel oudstrijders zo reageerden. Weinigen die er over wilden praatten en dan nog maar mondjesmaat.
Ik ben geen psycholoog , maar ik denk dat dit een vorm van verwerken is van het trauma dat ze daar opgelopen hebben: zoveel mogelijk wissen van de pijnlijke herinneringen.

Deze stelling doet mij zo twijfelen aan de authenticiteit van de inhoud van het boek: “Overleven in een grote oorlog – Herinneringen van een infanterist” van Gaston Vandewalle. (zie http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=7001&start=100 )
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2007 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Jempi en Marty

Die situatie werd heel specifiek beschreven voor de Dodengang in :
"Het drama van de Dodengang" door Siegfried Debaeke, Uitgeverij Klaproos.

http://www.klaproos.be/DOD.htm

Heel interessant leesvoer!
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2007 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

love4history @ 13 Sep 2007 11:38 schreef:
Hallo Jempi en Marty

Die situatie werd heel specifiek beschreven voor de Dodengang in :
"Het drama van de Dodengang" door Siegfried Debaeke, Uitgeverij Klaproos.

http://www.klaproos.be/DOD.htm

Heel interessant leesvoer!

idd beste love4history ik heb het boek thuis liggen en ik moet toegeven dat het een vlot lezende boek is met vele mooie memoire's
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
marty

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2007 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

@Jempie:
Frontspaarkaart, dat zijn toch weer van die speciale weetjes.
@L4H en Patten:
Tks voor de info, las op het net de belevenis van een oudstrijder in z'n luisterpost.
Deze lag vlakvoor een duitse luisterpost, je hoorde zo
dat de andere verkouden was.. Het enige wat je deed was je stilhouden
want de kleinste beweging kon je dood worden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: