Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ieper bezocht 11-11-2008

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
piet visser

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:05    Onderwerp: Ieper bezocht 11-11-2008 Reageer met quote

Dit jaar heb ik voor het eerst Ieper en omgeving bezocht.
Sinds ik ben begonnen met het uitzoeken van mijn overgrootvaders militaire (WO1) geschiedenis voelde ik de aandrang te kijken waar alles zich had afgespeeld.

Ik ben vroeg (03:30) richting ieper vertrokken en kwam ruim voor tijd aan bij Tyne Cot.
Het was zo vroeg in de morgen nog goed koud en er stond een snijdende wind.
Toen ik met het opkomen van de zon door de poort de begraafplaats op liep maakte de aanblik van al die steentjes meer indruk dan ik had verwacht, ik had daadwerkelijk een brok in mijn keel.
Het weer, het staande water dat niet van een helling af lijkt te willen lopen en de uigetrektheid van het terrein deed me realiseren hoe die jongens hebben moeten afzien.

Na Tyne Cot ben ik een wandeling gaan maken in Polygon Wood en heb er Polygon wood cem. en Buttes new british cem. bezocht.
Het idee dat er van dat bos alleen stompjes overwaren vanwege de strijd voor de kleine verhoging, die de Butte toch is, stemt droevig.
Terwijl het bos met alle herfstkleuren erg mooi is.

Na deze wandeling had ik trek gekregen in iets warms en besloot eens bij het Hooge Crater museum een bakkie te doen.
Ik was mooi alle drukte voor, de koffie was goed en de mensen erg vriendelijk.
Ik heb er ruim de tijd genomen om alles te bekijken.
De wijze van presentatie spreekt tot de verbeelding en is knap gedaan gezien de beperkte ruimte.
Erg leerzaam, ik ga er zeker nog eens kijken, mogelijk met mijn dochter.

Vandaar ben ik naar Langemark gereden, ook de duitse begraafplaats wilde ik zien.
Terwijl ik daar rondliep werd er door schotse schoolkinderen een krans gelegd, in de stromende regen.
Tijdens het hevigste deel van de bui kwam er vanonder de poort een doedelzakspeler die, als uit steen gehouwen, in de stromende regen en kou in zijn kilt zijn respect betoonde aan allen die daar lagen.
De gedachte aan een filmpje maken kwam in mij op, maar ik vond dit een moment welke je gewoon tot je moet nemen, niet een moment om achter een camera te gaan staan.

En toen, Ieper!
Na het vinden van een plekje (viel best mee!) naar het grote plein gelopen.
De Menenpoort was snel gevonden en de boekenwinkels ook.
Bij de eerste een kaart van het gebied gekocht met daarop alle bunkers/kraters etc.
Bij de tweede drie boekjes gekocht.
Te weten; Gas clouds over Flanders by Eddy Lambrecht,St Julien by Graham Keech (Battleground Europe series) en een oudje; Forty days in 1914 by Major-General Sir F Maurice.

De menenpoort zelf was indrukwekkend maar de poppy fields maakten toch de meeste indruk.
Het viel me op dat er niet enkel oudere mensen hierheen gaan maar best veel mensen van mijn eigen leeftijd (36 Laughing )
Fijn te zien dat deze periode uit onze geschiedenis meer en meer aandacht krijgt.

Na Ieper ben ik eens gaan rondrijden in omgeving en heb daar onder andere de Brooding soldier,St Julien dressing station cem en spanbroekmolen cem. bekeken.
De krater bij Spanbroekmolen is erg mooi en de huidige rust moet toch een schril contrast vormen met de omstandigheden destijds.

Veel foto's heb ik niet genomen, maar ik heb ze toch even online gezet,
http://www.mijnalbum.nl/Album-KHGDMOBE-Foto's-in-Schiedam-Foto's-van-Dagje_weg.html

Al met al een leerzame tocht die zeker herhaald gaat worden!
Groet, Piet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Matthijs

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:08    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag van je dagje Ieper. Spreekt passie uit. En daar houden we hier van... Laughing Ben wel beetje jaloers: jij was er de 11e, ik niet... speechless
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's en mooi verslag trouwens.

Het feit dat Schotse kinderen een krans komen leggen op een Duits kerkhof heeft me wel iets gedaan. Ik zou er veel voor over gehad hebben om daarbij aanwezig geweest te zijn.

Het toont de mentaliteit aan van een nieuw Europa, waarbij herdenken en herinneren ook mogelijk moet zijn tussen de oude vijanden van weleer. En dat brengt hoop dat er misschien toch nog iets te redden valt voor deze wereld, en dat sommigen mensen wel lessen getrokken hebben uit de gebeurtenissen van toen.

http://flower-of-scotland.skynetblogs.be/
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
piet visser

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:34    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 17 Nov 2008 23:12 schreef:
Mooie foto's en mooi verslag trouwens.

Het toont de mentaliteit aan van een nieuw Europa, waarbij herdenken en herinneren ook mogelijk moet zijn tussen de oude vijanden van weleer. En dat brengt hoop dat er misschien toch nog iets te redden valt voor deze wereld, en dat sommigen mensen wel lessen getrokken hebben uit de gebeurtenissen van toen.

Dank jullie wel!
Ik denk dat mensen steeds meer en meer inzien dat dergelijke gewapende conflicten altijd ten koste gaan van "Jan met de pet".
Met de komst van het internet is ook het verkrijgen van een meer objectieve beeldvorming mogelijk.

Over eventuele hoop voor de toekomst Rolling Eyes
Tja de opkomende president van de VS heeft de woorden Taliban en overleg in één zin uitgesproken...
Dat was bij de vorige president ondenkbaar.

Mijn onderschrift heb ik gezien op de steen van private J. Raine MM op de Buttes cem.
spreekt boekdelen....

één maal bewerkt, om te zien of mijn onderschrift het nu wel doet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:44    Onderwerp: Reageer met quote

Raar, ik vraag of men dit even kan nakijken...

http://flower-of-scotland.skynetblogs.be/
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Snaaip
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie verslag van uw reis. Smile
piet visser

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:49    Onderwerp: Reageer met quote

Tja nu ben je natuurlijk nieuwsgierig wat daar dan moet staan Laughing

Er stond;"That we may always be found worthy of the great sacrifice".

Ik snap het niet helemaal, heb het aangepast in mijn profiel maar noch niets.
Hoor het wel.

Groet, Piet
piet visser

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 0:52    Onderwerp: Reageer met quote

Wat het ook was, mijn onderschrift doet het!! Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: