Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

België - Kemmel - Camping Ypra (een aanrader)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Hotels, restaurants, café's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2007 22:58    Onderwerp: België - Kemmel - Camping Ypra (een aanrader) Reageer met quote

Voor mensen die hun nachten niet in een hotel, bed & breakfast of vakantiehuisje willen doorbrengen is er in de directe omgeving van Ieper eigenlijk maar één volwaardig alternatief: Camping Ypra, tegen de Kemmelberg. Het wordt geëxploiteerd door het echtpaar Jan en Ann Vitse - Heddebauw.

Bij elkaar zijn er op het twaalf hectare grote terrein zo’n 300 plaatsen voor kampeerders. Het grootste deel is bestemd voor mensen die er het hele seizoen verblijven, maar er zijn ook zogenaamde doortrekplaatsen voor caravans, vouwwagens, campers en tenten. De tenten staan op een apart terrein, afgescheiden van de wat luxere kampeermiddelen, zodat de overwegend jeugdige ‘tentbewoners’ met hun vaak wat luidruchtigere gewoonten, geen overlast veroorzaken bij de andere kampeerders. Over het algemeen wordt de camping bezocht door mensen die op hun rust gesteld zijn.
Het kampeerterrein is kindvriendelijk, maar is beslist geen kinderparadijs zoals op menig wat grotere camping het geval is. Er is een klein speeltuintje, een opblaasbaar springkasteel en af en toe organiseert het echtpaar Vitse wat activiteiten. Kinderen moeten zich op camping Ypra dus tevreden stellen met bescheiden voorzieningen.
Hun ouders eigenlijk ook. De laatste jaren is Ypra uitgebreid, in het nieuwe deel werden moderne toiletgebouwen geplaatst. Het oude gedeelte van de camping heeft sanitair waar in feite alleen optisch iets mee mis is: alles functioneert, maar het is absoluut niet meer van deze tijd. De douches zijn overal - zoals het eigenlijk hoort – gratis en spuiten royale stralen die lekker op temperatuur zijn.

Alles wat je op een niet al te luxe camping mag verwachten, is voorhanden. Er is een winkeltje waar alle elementaire zaken - en een beetje meer - verkocht worden, een kantine met poolbiljart en terras, een tennisbaan, een midgetgolfbaan en tegen betaling kan gebruik worden gemaakt van was- en droogmachines. Het schepijs dat, naast verpakt ijs, verkocht wordt is een aanrader.
Zo dicht bij de Franse grens is het natuurlijk bijna onvermijdelijk dat er volop gelegenheid is tot het spelen van petanque. Er worden met enige regelmaat, hoe kan het ook anders, toernooitjes georganiseerd.

Tijdens mijn laatste verblijf stond ik op het nieuwe veld voor caravans en campers, met veel jonge aanplant van snelgroeiende bomen zoals wilgen en populieren. Helaas geven jonge bomen weinig schaduw. Laat het nu net schaduw zijn waar je naar smacht als de zon zich flink laat zien.

Maar goed: kamperen is nou eenmaal een soort veredelde vorm van behelpen. Nadat de zon het hoogste punt heeft bereikt, verschijnt er al snel een lekker plekje in de schaduw van de eigen caravan of voortent. Wat me echter verbaasde is dat de noordkant van het veld, de zijde vanwaar de zon nooit schijnt, volledig begroeid is met hoge struiken. En die struiken ontnamen me een van de mooiste vergezichten van Heuvelland, of misschien wel van de hele Westhoek. Camping Ypra ligt tegen de Lettenberg, een uitloper van de Kemmelberg, en vanuit de kampeerplaats is het mogelijk in de verte de typische torens van Ieper te zien liggen. Bij helder weer lukt het zelfs met het blote oog de IJzertoren te ontwaren.
(Sorry, ik had stom genoeg mijn professionele camera vergeten en kwam daar voorbij Antwerpen pas achter…)

Vooral ’s avonds geven de vele lichtjes in de verte en de contouren van steden, dorpjes en gehuchten een overweldigend beeld van de beperktheid van wat eens zo fel omstreden grond was. Hemelsbreed ligt Ieper nog geen 9 kilometer van Kemmel af. Een flinke avondwandeling, niet meer dan dat. Tijdens de Grote Oorlog lag het gebied onder zulke zware beschietingen dat iedere voetstap slechts met gevaar voor eigen leven gezet kon worden.
Op het nabijgelegen tentenveldje mag dan wat meer herrie zijn, de lui die ik er ontmoette waren zeker niet verkeerd en hadden er geen enkele moeite mee dat ik, tussen hun tenten, mijn stoeltje neerzette bij een opening in het struikgewas om van het panorama te genieten. Na enige tijd kreeg ik zelfs van een zwaar getatoeëerde jongedame een kopje thee aangeboden. Een moment dat een soort kers op de taart van mijn verblijf vormde.

Sowieso heerst er op de camping een prettige, informele en ontspannen sfeer, en er waren meer van dit soort gedenkwaardige momenten waar je niet op rekent en die nét dat even dat beetje extra geven: vlak voor ons vertrek, we hadden onze voortent in de brandende zon afgebroken, stapte onze Oostendse overbuurman, een gepensioneerde beambte van de Belgische spoorwegen, uit zijn stacaravan om mijn vrouw een paar blikjes Karlsquelle voor onderweg aan te bieden. Ze nam het bier dankbaar in ontvangst, maar we hebben het pas thuis opgedronken. Eenmaal in ons eigen stulpje hielpen ze me om in gedachte terug te gaan naar een sympathieke en vooral gastvrije camping waar het tijdens een bezoek aan de slagvelden bij Ieper uitstekend toeven is. Al zou het sanitair beslist schoner kunnen…

Camping Ypra
Pingelaarstraat 2
8956 Kemmel
www.camping-ypra.be
Tel.: (0032)(0)57 – 44.46.31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2007 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslagje Richard.
Quote:
Sorry, ik had stom genoeg mijn professionele camera vergeten en kwam daar voorbij Antwerpen pas achter…)

Meen je dat nu echt? speechless
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2007 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 09 Aug 2007 0:38 schreef:
Mooi verslagje Richard.
Quote:
Sorry, ik had stom genoeg mijn professionele camera vergeten en kwam daar voorbij Antwerpen pas achter…)

Meen je dat nu echt? speechless

Ja, dat meen ik echt. Nu moet ik - helaas Smile - weer terug...
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ypra? Confused
In kemmel? Confused

Ik denk dat de eigenaars dachten dat ze in Ieper waren. schater yummie

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 0:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ook altijd een rare naam gevonden. Weinig aantrekkelijk ook. De camping echter is leuker dan de naam doet vermoeden.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 7:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wij hebben in 2005 ook op die camping gestaan.

Het was geen verkeerde camping, maar het geheel deed wel wat "stoffig" aan. Een beetje alsof na 1972 er geen nieuwe bezoekers meer waren gekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stukje en reclame, maar nee, niks voor mij.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Hotels, restaurants, café's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: