Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vijfde Vrijwillgerskorps

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rady

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 13:34    Onderwerp: Vijfde Vrijwillgerskorps Reageer met quote

Van 07/08/1914 tot 12/10/1914 maakte mijn grootvader deel uit van het “Vijfde vrijwilligerskorps”.
In het Koninklijk Legermuseum was er niets terug te vinden over deze eenheid. Googelen levert ook niets op.

Was dit een opleidingseenheid ? Waar was hun standplaats ? Hebben zij deel genomen aan gevechten ? Kan iemand me meer info geven ?

Op het forum vond ik nog een verwijzing naar het Vierde vrijwilligerskorps, maar zonder extra info :
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=7204&highlight=vrijwilligerskorps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

In het volgende nummer (septembernummer) van Shrapnel (tijdschrift WFA België) verschijnt een artikel over de Tweede Vrijwilligersbrigade, als ik me niet vergis. Verdere artikels over de andere brigades zijn eveneens gepland... Een vijfde korps ken ik niet en komt ook niet in het artikel voor. Kan het om het 5de regiment gaan eventueel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rady

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Zou kunnen natuurlijk, hoewel ik het eigenlijk betwijfel. In het dossier is er consequent sprake van het "5° corps de volontaires". In de bovenstaande link naar het forum is er ook sprake van een Vierde vrijwilligerskorps.
De artikels in Schrapnel kunnen één en ander misschien uitsluiten of verduidelijken. Waar vind ik dit tijdschrift eigenlijk ?
Bedankt trouwens.
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 21:17    Onderwerp: Re: Vijfde Vrijwillgerskorps Reageer met quote

rady @ 02 Aug 2007 14:34 schreef:
Op het forum vond ik nog een verwijzing naar het Vierde vrijwilligerskorps, maar zonder extra info :
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=7204&highlight=vrijwilligerskorps

Zie ook deze vraag (voorlaatste post) :
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=145051
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2007 6:09    Onderwerp: Reageer met quote

rady @ 02 Aug 2007 20:07 schreef:
Zou kunnen natuurlijk, hoewel ik het eigenlijk betwijfel. In het dossier is er consequent sprake van het "5° corps de volontaires". In de bovenstaande link naar het forum is er ook sprake van een Vierde vrijwilligerskorps.
De artikels in Schrapnel kunnen één en ander misschien uitsluiten of verduidelijken. Waar vind ik dit tijdschrift eigenlijk ?
Bedankt trouwens.

Dat tijdschrift is het ledenblad van The Western Front Association België vzw. Ik weet wel dat er eventueel aparte nummers of kopies van artikels (in geval er geen nummers meer voorradig zijn) aangekocht kunnen worden via de verantwoordelijke voor het tijdschrift, Freddy Vandenbroucke. Let wel, het bewuste septembernummer is er nog niet, het moet zelfs nog klaargemaakt worden.

Meer info: http://www.wfa-belgie.be/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rady

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2007 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 02 Aug 2007 17:33 schreef:
In het volgende nummer (septembernummer) van Shrapnel (tijdschrift WFA België) verschijnt een artikel over de Tweede Vrijwilligersbrigade, als ik me niet vergis. Verdere artikels over de andere brigades zijn eveneens gepland... Een vijfde korps ken ik niet en komt ook niet in het artikel voor. Kan het om het 5de regiment gaan eventueel?

Iemand het septembernummer al kunnen inzien en die wat kan zeggen over de vrijwilligersbrigade?

Over het (5°) Vrijwilligerskorps kreeg ik een hint dat het over eenheden van de Burgerwacht/Garde Civique (of Brandweer) zou gaan.
Doet dit bij iemand een belletje rinkelen ?
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2007 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Intussen zijn er toch een paar users met kennis van zaken bijgekomen ...

Iemand die weet wat deze 'corps de volontaires' waren ? Waren het aparte eenheden (ik ben ze nog nooit tegengekomen in verslagen van gevechten) of ging het om vrijwilligers ingedeeld bij de reguliere eenheden ?

bert.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2007 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Deze week gevonden voor 15 € en nu al bruikbaar Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
"Historique des Troupes Territorales en Belgique 1914, Groupement CLOOTEN (Gardes civiques, Gendarmerie & Corps de Volontaires) par H. Marchand, Lt-Col, BEM, ex-adjoint de Lt-Gn. Clooten
In dit werkje 2 bladzijden over de achtergrond van het Vrijwilligerskorps, de rest van de 128 blz moet ik nog bekijken aangaande de inzet van de CdV, en de afloop kan ik eens nagaan in mijn JMO's (maar dat is voor na de boodschappennamiddag Sad )
Hopelijk hebben jullie hier al iets aan:

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"

Laatst aangepast door Paddy op 19 Apr 2011 8:46, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
rady

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2007 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

BWG @ 01 Dec 2007 13:12 schreef:
Hopelijk hebben jullie hier al iets aan:

En of, BWG ! Eindelijk een eerste serieuze tip van de sluier. Zeer benieuwd of er nog iets in het boek staat.
Maar alvast bedankt voor deze scans !
abn311 had dat weer goed gezien...
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2007 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Embarassed Embarassed Embarassed
Graag gedaan.

De geschiedenis van het Belgisch leger heeft lang genoeg in de schaduw gestaan van de grootmachten.

Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de scans, BWG. Benieuwd naar het vervolg.

Mooie uitdrukking geleerd ook uit het tekstje: les uns guidés par l'espoir que la guerre serrait un état particulièrement favorable à la pêche en eau trouble

bert.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Het 5é CdV was vanaf 16/08/1914 tot 25/10/1914 administratief afhankelijk van het 3é Linie. Vanaf 26/10/1914 van het 1é Régiment de Fortresse dat op 19/12/1914 ontbonden werd. (JMO 1919 deel I, blz 343-584)
Vanaf 7 november 1914 (JMO 1914 deelII, blz 211 en de rest van 1914) worden de Vestingsregimenten gereorganisseert te Calais. Lt.Gen Clooten & Lt.Gen de Selliers zijn hier voor verantwoordelijk.
Tevens worden de miliciens van de klasse 1914, vrijwilligers en alle militairen die van hun eenheid gescheiden zijn hier opgevangen. Hier wordt een selectie gemaakt qua, leeftijd, militaire geschiktheid etc. Personen geschikt voor frontdienst worden naar de opleidingskampen gestuurd. Andere komen terecht in de "Compagnies des Travailleurs". De minst bekwame komen dan terecht in de verschillende depots, ateliers etc.
Alhoewel er niet expliciet sprake is van de Corps des Volontaires kan men tussen de lijntjes wel lezen dat ook deze mannen bovengenoemd lot ondergingen.

Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2007 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt alweer, BWG. Leerrijke aanvulling van een periode waarover weinig gedocumenteerd lijkt te zijn. Uw “bunker” moet een schat aan informatie bevatten.

Interessante anekdote misschien die de toenmalige omstandigheden typeert : mijn grootvader heeft gedurende 5 jaar zijn bajonet (type degenbajonet voor het geweer Comblain M1882, zie uw site Wink ) behouden, en de stempel hierop refereert rechtstreeks naar de brandweer van zijn geboortedorp...
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2007 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

rady @ 03 Dec 2007 11:39 schreef:

Interessante anekdote misschien die de toenmalige omstandigheden typeert : mijn grootvader heeft gedurende 5 jaar zijn bajonet (type degenbajonet voor het geweer Comblain M1882, zie uw site Wink ) behouden, en de stempel hierop refereert rechtstreeks naar de brandweer van zijn geboortedorp...

Mag ik dat dorp weten Rady? Waarom? in het bovenvermeld boek worden de vrijwilligers per dorp, stad of buurt toegewezen aan bepaalde groepen Rijkswacht, Garde Civique of leger. Er is niet echt sprake van 1é, 2é .... etc Corps Des Volontaires.

Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Boeiend !
Bouwel (CD22); van het vrijwilligerskorps is hij overgegaan naar het 11° Linie, en daar gebleven tot zijn demobilisatie.
Hij was oorlogsvrijwilliger, maar maakte -volgens de familie- geen deel uit van brandweer/garde civique...
Als je nog meer weet hou ik mij van harte aanbevolen !!
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2007 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hier alvast een foto van Clooten (sorry ik heb zijn naam niet gekozen Very Happy Very Happy Very Happy ) Ooit Commandant van het 2é Jagers te Paard .

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: