Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Auteursrechten op beeld en ander materiaal?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wienne

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 17:16    Onderwerp: Auteursrechten op beeld en ander materiaal? Reageer met quote

Hoi!

Ik weet niet goed waar ik deze vraag eigenlijk moet plaatsen, daarom maar hier in 'algemeen'.

Hoe zit het eigenlijk met auteursrechten op fotomateriaal daterend uit WO1?
Ik meen mij te herinneren dat er voor geluidsmateriaal daterend uit WO1 geen rechten meer moeten betaald worden, ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt en op archive.com de nodige 'long way to Tipperary' en andere songs gedownload.

Bij audiomateriaal maakt men ook onderscheid tss auteursrechten en uuitvoerdersrechten. T.t.z. de originele opname van 'Long Way To Tipperary' is nu vrij van rechten (ouder dan 75 jaar?). Maar moest laat ons zeggen Raymond Van Het Groenewoud het uitbrengen op single, dan moet je Sabam betalen als je het publiek te horen zou brengen.

Of ben ik verkeerd?

Aanleiding hiervan is dat ik hier en op ander fora dikwijls heel veel foto's terugvind, ingescand van postkaarten en boeken (al dan niet daterend van WO1 of kort erna.) Dus mijn vraag is mag dat zomaar of hoelang blijven die rechten geldig?

Ik heb ooit voor een cursus multimedia een werkje gemaakt over de Mercator (Het Belgisch trainingszeilschip) en haar voorgangers (Comte de Smet-de Naeyer en l'Avenir). Ik heb toen van het Scheepvaartmuseum van Antwerpen fotomateriaal mogen gebruiken zonder rechten te moeten betalen omdat het voor educatieve doeleinden was. De Comte is van 1904 en is gezonken in 1906, dus de foto's van haar waren zeker al heel oud...

Erwin

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Auteursrechten gelden tot zeventig jaar na de laatste dag van het jaar van sterven van de auteur, fotograaf, componist etc. In die zeventig jaar hebben de erfgenamen het auteursrecht.

Om even op je voorbeeld van A Long Way To Tipperary terug te komen: De tekst werd in 1912 geschreven door de Engelsman Jack Judge, de muziek door Harry Williams. Laatstgenoemde stierf in 1930. Judge echter stierf op zestigjarige leeftijd in 1938. Dat wil zeggen dat er op de song rechten zitten t/m 31 december (1938 + 70) 2008.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
vlim

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een kleine aanvulling:

Als de auteur een bedrijf of organisatie is, vervalt het auteursrecht 70 jaar na het verschijnen van de betreffende publicatie.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ligt er maar aan. Als journalist schrijf ik voor diverse bedrijven die tijdschriften e.d. uitbrengen. Doorgaans staat in mijn contract dat na een of meerdere maanden het auteursrecht weer van mij is.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: