Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Last post - ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kirstiemartin

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2006 21:16    Onderwerp: Last post - ieper Reageer met quote

Zijn er meer mensen die de Last Post als irritant hebben ondervonden doordat het publiek geen etequette kent? Mad Ik hecht veel waarde aan de herdenking als een moment om stil te staan bij de gebeurtenissen die 91 jaar geleden hebben plaatsgevonden en de doden en overlevende van het drama te herdenken.

- tijdens the last post werden er foto's genomen; het leek wel een ware, spannende toeristen attractie!
Confused - mensen liepen tijdens de ceremonie rond om een beter zicht te krijgen.
- mensen fluisterden, sommigen waren zelfs zo respectloos om een gezellig gesprek met hun buur of vriend aan te gaan tijdens de last post
- last but certainly not least: na de Last post gingen mensen klappen!!!! Alsof het om een concert van Madonna ging! Walgelijk! puke
Dit is het moment dat je "slowy retreat" en dat is een automatische ractie als je tijdens de last post aan de slachtoffers (lees: overlevende, doden, soldaten, burgers en landschap) denkt. Dan ben ik, in elk geval, niet in staat een knop om te draaien en te klappen. Ik was tijdens en na de ceremonie ge-emotioneerd.

Ik heb dit eerder ondervonden bij The Australian War Memorial waar elke dag om half vijf the last post klinkt (doedelzak). Gelukkig werd daar wel aan mensen gevraagd of ze stil wilden zijn en wilden staan tijdens de ceremonie.
Het gaat niet eens om de jongeren. Ik ben 25 en weet hoe ik mij moet gedragen tijdens deze gelegenheden, het ging eigenlijk vooral om volwassenen die ook geen moeite deden om hun kinderen te handhaven. Yvonne blik

Ik kan mij ook slecht concentreren, misschien telt dat wel dubbel, maar toch.... mensen, dit kan toch niet?! Rolling Eyes
Look down, and swear by the slain of the War that you'll never forget
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Yahoo Messenger MSN Messenger
obidan

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2006 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het helemaal met je eens. Was er vrijdag nog , een massa volk en ik dacht zo van : laat ons hopen dat dit weer goed gaat want er waren toch wel wat kinderen bij. Het kleintje naast mij wist dat het moest zwijgen , maar vond het nodig om dat 30 keer te roepen Mad . Maar die begrijpen dat natuurlijk nog niet hé...
Anders is het met de scholen die komen : er zit er steeds weer een puber bij die zich moet laten horen....die zou je zo op zen bek slaan....ware het niet dat het om een vredig moment gaat hé.
Er zullen er altijd zijn die dit soort dingen niet kunnen of willen begrijpen , net zoals zij die op evenementen de 'minuut stilte' verkloten.
Mensonterend is dat !
Dat er fotos genomen worden kan je niet verbieden hoor : vele mensen zijn van heel ver gekomen en willen dit moment toch bewaren om 'thuis' te laten zien.
Maar de meesten stonden er (net als ik) met een flinke brok in de keel ! De menigte gedroeg zich voorbeeldig en toonde heel veel respect.
Zouden de gesneuvelden het weten dat die eerbetoon nog elke avond plaatsvind ? Ik weet het zeker !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kirstiemartin

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2006 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp wel dat mensen foto's willen nemen, ik kom verdikkie uit Australie om dit spektakel mee te maken, toch vind ik het niet gepast en zeer afleidend. Je kunt mooie foto's van de last post bij de VVV kopen. Nogmaals, ik begrijp je wel, alleen kan ik mij er niet bij inleven. Hoe kun je je je nou concentreren op het moment EN foto's maken? Not done!
Look down, and swear by the slain of the War that you'll never forget
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Wienne

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2006 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Voor velen is het inderdaad een toeristische attractie. Ik heb pas vorig jaar woor de eerste keer de LP kunnen meemaken. Op een paar maand tijd ben ik toen drie keer geweest, en het is iedere keer enorm meegevallen. Dit jaar ben ik ook al een paar maal geweest en het viel mij ook op dat de sfeer minder was, meer geroezemoes, meer chaotischer.

Ik geloof dat er op 11/11 vorig jaar ook gevraagd werd om niet te klappen. Sommigen konden het blijkbaar niet laten en er was een dan toch een serieus applaus. Enerzijds blijkt weer maar eens dat de mens een kuddedier is en anderszijds vind ik het niet ongewoon dat mensen hun appreciatie willen tonen. Nu handjes klappen duikt tegenwoordig ook enorm op op begrafenissen.... laatst nog op TV van die begrafenis van die 2 vermoorde meisjes in Wallonië.

Sommige fotografen kunnen inderdaad enorm aggressief bezig zijn.
Ik heb het meegemaakt op die begrafenis van die Engelse soldaten vorig jaar. Er liep daar een Nederlandse proffesionele fotograaf rond die zeer agressief aan het fotograferen was! Echt enorm storend en van geen respect getuigend. Op een bepaald moment ging ie zelfs gaan vragen of het mogelijk was om één van de kistjes te openen om een foto van de inhoud te nemen.... Onvoorstelbaar!

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2006 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Aan het applaus kan ik me ook mateloos ergeren, maar foto's nemen moet toch kunnen. Daar is niets onrespectvol aan, tenzij de fotograaf niet weet hoe zich te gedragen natuurlijk. En lawaaimakers spreek je toch direct aan? Ik ben enkele maanden geleden nog naar boven gelopen om enkele luidruchtige jongeren op de galerij tot stilte aan te manen. Als we natuurlijk allemaal naar mekaar kijken en niets doen zal er ook niets veranderen.
Je kan van de mensen van het comité ook niet verwachten dat zij al het vuile werk opknappen, het zijn per slot van rekning ook vrijwilligers.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2006 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is dat applaus wel bedoeld voor de vrijwilligers van de Ieperse brandweer die elke dag, jaar in jaar uit, bij elke weersomstandigheid op post zijn om de gesneuvelden te herdenken... Yvonne blik
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2006 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Is het geen idee als men een bordje op hangt met een tekst dat het een herdenking is en stilte gevraagd wordt? Is het in ieder geval duidelijk. Roma heeft trouwens wel een interessante stelling, zo had ik het nog nooit bekenen.
Naar boven
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2006 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

(last but certainly not least: na de Last post gingen mensen klappen!!!! Alsof het om een concert van Madonna ging! Walgelijk)

Nu kan je bij zo'n gelegenheid je kas opvreten wat jij blijkbaar doet!!!!!!!
Ik heb wellicht 40 a 50 maal onder de Menenpoort gestaan en vanalles gezien en gehoord, neem de mensen zoals ze zijn.
Ze zijn ook niet allemaal in Australie geweest............. Cool Cool
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2006 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga als Ieperling ook weleens naar de Last Post (uiteraard), en ik heb ook van tijd tot tijd zaken gezien die individueel van niet al te veel respect getuigen. Al zou ik het eerder domheid noemen.
Er worden foto's genomen (vind ik niet per se storend, als het maar bescheiden gebeurt) ... enkelingen staan te babbelen ... Britse (?) schoolmeisjes staan te giechelen ... en er wordt (werd) ook geapplaudisseerd.

Maar misschien dramatiseert Kirstiemartin de zaak ietwat ?

Ik ben nog nooit naar een Madoanna-concert geweest en dus nog nooit getuige geweest van het applaus bij die gelegenheid, maar ik meen te weten dat er toch wel een nuanceverschil is tussen een Last Post-applaus en een Madonna-applaus. En de keren dat ik het meemaakte heb ik echt niet "gewalgd". Maar mijn tolerantiedrempel zal wel op een andere hoogte ingesteld zijn. (En zoals iemand opmerkte : applaus hoeft niet echt een blijk van gebrek aan respect te zijn, want er wordt ook wel eens bij een begrafenis geapplaudisseerd.)

Is de Last Post een beetje slachtoffer van het eigen succes ? Ik ben er nog geweest toen we met z'n vijven waren, vele jaren geleden. Niemand van ons vijven gaf blijk van een gebrek aan respect. (Nogal wiedes) Nu er zeker in de zomer vele honderden aanwezigen zijn ... Tja ... Maar blijft het dan proportioneel toch niet binnen de perken ?

Vergeet ook niet, onder de honderden zijn er ook die erg weinig gemotiveerd zijn. Omdat ze nu eenmaal verplicht zijn te gaan. Van de leraar ... Of als toevallige toerist. Of voor het "spektakel".

Maar akkoord, elk storend gedrag van enkele individuen is er te veel aan.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2006 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Is het niet zo dat iedere bezoeker The Last Post op een eigen manier beleeft? Mij persoonlijk storen de vaak aanwezige uniformen. Of het nu legeronderdelen zijn of boyscouts. En er zou m.i. ook weleens meer aandacht kunnen worden besteed aan de Duitse slachtoffers. 'Wir werden Sie nicht vergessen.'
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2006 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 06 Aug 2006 22:24 schreef:
Is het niet zo dat iedere bezoeker The Last Post op een eigen manier beleeft?

Blijkbaar wel.
Quote:
Mij persoonlijk storen de vaak aanwezige uniformen. Of het nu legeronderdelen zijn of boyscouts.

Wat is er nu mis met uniformen?????????? Confused
Quote:
En er zou m.i. ook weleens meer aandacht kunnen worden besteed aan de Duitse slachtoffers. 'Wir werden Sie nicht vergessen.'

Ich vergesse Sie auch nicht. Deswegen gehe ich oft nach Langemark oder Vladslo Yvonne blik
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2006 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Niet zo boos Bob. Mij storen voornamelijk de boyscouts die ik af en toe in het gelid aantref. Knulletjes horen vrij van oorlog te zijn.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2006 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

Eigenlijk was ook ik eerder onaangenaam verrast over je posting. (Lijkt toch een beetje of je nu wel terugkrabbelt.) En waarop de bewering dat "boyscoutknulletjes vrij horen te zijn van oorlog" hier slaat, dat weet ik niet. Natuurlijk horen ze vrij te zijn van oorlog, nogal wiedes, maar is hun aanwezigheid in gelid bij de Menenpoort dan storend ?

En dat er meer aandacht besteed zou mogen worden aan de Duitse slachtoffers ? Tja ... De Menenpoort is een Memorial ter nagedachtenis van de gesneuvelde Britse en Commonwealth soldaten. Beetje normaal dat er minder aandacht besteed wordt aan de Duitse, neem ik aan ? (Hoe zou je trouwens dat meer aandacht besteden aan de Duitse zijde zien ?) Op de Duitse begraafplaats van Langemark (akkoord, dat is geen gedenkteken) wordt er ook niet zo bijster veel aandacht besteed aan de Britse zijde. Maar daar heb ik dus geen problemen mee. Maar ik ben wel blij te zien dat er meer Britse aanwezigheid en belangstelling is daar, dan Duitse. Laten we zeggen dat dit het tekort aan de Menenpoort compenseert.

Ik vind het overigens ook opvallend dat je je beklag doet over de afwezigheid bij de Menenpoort van aandacht voor Duitse slachtoffers, dan van ... Franse en Belgische ! Toch niet omdat hun aantallen minder waren?

Enfin, moest me van het hart. Of ik even boos ben als Roma ? (In het geval hij dat is ?) Ach, van geen belang.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2006 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is eigenlijk wil zeggen Aurel is dat Ieper nog steeds - en steeds meer - een Britse enclave lijkt in België, terwijl meer en meer duidelijk wordt dat de soldaten van welke afkomst dan ook lotgenoten waren. En dat lijkt nog altijd te worden vergeten. Padvindertjes die op semi-militaire wijze kransen leggen hebben m.i. geen plaats tijdens de herdenkingen. Kinderen horen kinderen te zijn en geen aandeel te vormen in de uitkomst van een oorlog.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 0:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ikvind het hele britse systeem van die verplichte schoolreis naar een slagveld verkeerd...ik heb het gevoel dat de meeste leraars het eerder als een vervelende verplichting zien en er niet genoeg aan doen om de kinderen geinteresseerd te maken...ik denk dat als ze enkele interessante lessen geven waarin ze enkele vragen laten openstaan, vragen waarop de antwoorden gevonden kunnen worden op het slagveld de kinderen meer geinteresseerd zullen zijn...maar dat gebeurt niet genoeg...dan zal je denk ik niet van die toestanden hebben zoals aan de last post waar de kinderen zich na een lange en vermoeiende dag vervelen, of zoals ik onlangs zag in het thuiepval visitors center...twee klassen die daar gewoon losgelaten werden zonder enige uitleg; resultaat, luid pratend wat rondlopen of kabaal zitten maken in het filmzaaltje; dit was een scherp contrast met een derde klas die in de schaduw onder de bomen van het parkje voor het monument aandachtig zaten te luisteren naar hun leraar die de geschiedenis van de eerste dag aan de somme stond te vertellen en die daarna stil-en zonder enige begeleiding aandachtig naar de panelen van het monument gingen kijken...ligt aan de manier van de geschiedenis te brengen en je leerlingen ervoor te interesseren...maar ja, als de leraar zelf niet geinteresseerd is en het als een verplichting ziet, wat kunnen we de kinderen dan kwalijk nemen...
pascal
Roma

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 06 Aug 2006 23:53 schreef:
Niet zo boos Bob. Mij storen voornamelijk de boyscouts die ik af en toe in het gelid aantref. Knulletjes horen vrij van oorlog te zijn.

Smile No problem Richard. Kein Problem Smile
Maar Aurel heeft volgens mij overschot van gelijk.
kiss CU Bob
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Richard

De Menenpoort gaat toch over uniformen? Dit monument is er in de eerste plaats voor die bijna 55000 mannen, niet voor ons. En wat is er mis met Boy Scouts die hun voormalige makkers komen herinneren?

Elke deelnemer aan de Last Post komt er op zijn/ haar manier uitdrukking geven aan zijn/haar gevoelens. Zolang dit met respect gebeurt zie ik geen probleem, met of zonder uniform. Het zijn trouwens zelden de geüniformeerde groepen die niet weten hoe zich te gedragen.

Eigenlijk ben ik nogal geďnteresseerd in de motivatie van je standpunt. Waarom zouden geüniformeerden daar geen plaats hebben? Toch niet omdat Sassoon en Bram Vermeulen wat provocerende uitspraken over de omgeving gedaan hebben? Militairen hebben net een extra reden om daar wel te zijn. Het zijn immers "comrades- in arms" die daar herdacht worden.

Met alle respect, maar dit is volgens mij een recuperatiepoging van het monument. Ik begrijp ten volle dat het verhaal van de oorlog aanleiding geeft tot pacifistische reacties. Maar de geschiedenis heeft haar rechten: de Menenpoort is niet gebouwd als pacifistisch monument, net zomin als Blunden en McCrae pacifistische dichters waren. Al moet je al van steen zijn om niet geëmotioneerd te raken bij het lezen van al die uitgehouwen namen en de individuele drama's die daar achter schuil gaan.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
marcston

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

"Elke deelnemer aan de Last Post komt er op zijn/ haar manier uitdrukking geven aan zijn/haar gevoelens. Zolang dit met respect gebeurt zie ik geen probleem, met of zonder uniform. Het zijn trouwens zelden de geüniformeerde groepen die niet weten hoe zich te gedragen. "

Ben ik het volledig mee eens, iedereen herdenkt en interpreteert het monument op zijn eigen manier. De manier waarop anderen het herdenken is vooral hun manier. Daar kan je een oordeel over hebben, uniform = militaristisch = niet gewenst(zie derde rijk), of pacifistisch = niets doen tegen de holocaust (het gebroken geweertje, maar dan dat van ons). Voor beide meningen kun je het monument (bijna mis)bruiken

Je ontkomt er denk ik niet aan dat wij op basis van dit soort monumenten een mening vormen, of onze mening over militaire aangelegenheden ermee versterken. Maar laat anderen dan ook vooral het recht dat ook te doen, en oordeel er denk ik niet te snel over. Ik bedoel het uniformen dragen van de boy scouts?? dat hoort gewoon bij ze! Ik kan me er niet aan ergeren.

Marc
Roma

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 07 Aug 2006 0:55 schreef:
...dat Ieper nog steeds - en steeds meer - een Britse enclave lijkt in België, ...

Richard, dat is nogal vanzelfsprekend. Noch de Britten, noch de geallieerden in het algemeen hebben Ieper in puin geschoten. Dat gebeurde wel door Duitse artillerie. Ik zie niet goed in hoe Duitsers dan in Ieper zouden moeten herdacht worden.
De schuldvraag over het uitbreken van de oorlog laat ik in het midden. En ja, Duitsers waren net zo goed lotgenoten en mogen/moeten wat mij betreft herdacht worden, maar niet in Ieper.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 07 Aug 2006 0:55 schreef:

1. Wat is eigenlijk wil zeggen Aurel is dat Ieper nog steeds - en steeds meer - een Britse enclave lijkt in België, terwijl meer en meer duidelijk wordt dat de soldaten van welke afkomst dan ook lotgenoten waren. En dat lijkt nog altijd te worden vergeten.
2. Padvindertjes die op semi-militaire wijze kransen leggen hebben m.i. geen plaats tijdens de herdenkingen. Kinderen horen kinderen te zijn en geen aandeel te vormen in de uitkomst van een oorlog.

Richard,

1. En aan wie neem je dat "kwalijk" ? De Britse bezoekers ? De Ieperlingen ? De mensen van de Last Post Association ? Of misschien wel de Duitsers zelf ? Ik heb een paar keren een schrijnend gebrek aan belangstelling vastgesteld aan Duitse zijde. Heb ik ooit niet eens verteld over een leraar geschiedenis die ik ontmoette en nog nooit in z'n leven gehoord had van Ieper / Ypres / Ypern ? Dan wist ik het wel.

2. OK. (Wat niet betekent dat ik het met je eens ben. )
En over de aanwezigheid van geüniformeerden in het algemeen (militairen dus). Toch wel contradictorisch dat ter herdenking van de vele duizenden geüniformeerden die in het Ieperse gesneuveld zijn, geüniformeerde militairen (in het gelid) volgens jou beter niet van de partij zouden zijn. Liever in burgerkleren ? Mogen soldaten geen gesneuvelde soldaten herdenken in uniform ? Bizar.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je inderdaad een punt Bob.

Wat betreft de boyscouts ergerde ik me aan een krans van papieren klaprozen met het opschrift 'be prepared'. Nou schijnt dat hun credo te zijn, maar in deze omgeving kwam het als ongepast op me over. Net zoals de manier waarop ze, op bevel, in de houding gingen staan.

Natuurlijk mogen militairen hun collega's uit het verleden herdenken. Waar het me om gaat is dat de meesten amper besef hebben van wat er bij Ieper gebeurd is. De meesten denken dat de Britten er een klinkende overwining behaalden. En op een of andere manier is dat af en toe te zien in de manier waarop ze zich presenteren. Ingetogenheid zou meer op zijn plaats zijn.

BSM: de uitspraken van Sassoon en Vermeulen kwamen uit hun hart. Dat ze als provocerend overkomen, is omdat ze afwijken van het beeld dat anderen koesteren. Ik heb met Vermeulen lange gesprekken gevoerd en was het lang niet altijd met hem eens. Wel gaf Vermeulen altijd stof tot nadenken en tot nuanceren.

Om te voorkomen dat mijn woorden verkeerd worden uitgelegd: in Krieg schrijf ik o.a. dat de Last Post 'een prachtige traditie' is en daar neem ik niets van terug. Maar zodra het door bezoekers 'those glorious days' gaat weerspiegelen stel ik mijn vraagtekens. Want er was weinig glorious aan wat er bij Ieper gebeurde. Althans, dat is mijn mening over deze geďndustrialiseerde moordpartij.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wat geüniformeerden betreft onder de Menenpoort vernam ik onlangs dat de Last Post Association niet langer zou toestaan dat een type geüniformeerden (lees hier re-enactors) aanwzig zijn op een Last Post plechtigheid. Dit wegens blijkelijke misdragingen in het verleden....

Kan iemand dit bevestigen of weet iemand hier meer over?

Groetjes,

Kristof J.
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

-"Be prepared". Het is inderdaad hun motto sinds hun oprichting. Wat mij betreft is het niet eens ongepast, zelfs niet in het licht van de Grote Oorlog. Bijna integendeel zelfs. Toegegeven, misschien is mijn opinie wel wat vertroebeld, ik ben zelf scout geweest.
-Vorig jaar hoorde ik een Brits jong officier de Exhortation voordragen op de manier zoals je een compagnie beveelt. Die had het dus duidelijk niet begrepen. Maar veel van die mensen doen hier battlefield tours, zijn in conflictgebieden geweest en weten dus wel een beetje waarover het gaat.
-"Provocerend" is hier niet pejoratief bedoeld, het is gewoon een vaststelling. Hoe leg je anders "Ieper is een leugen" uit? Dit soort uitspraken zetten zeer zeker tot nadenken aan en zijn dus waardevol. Maar provocerend zijn ze wel, in de strikte betekenis van het woord.
-Er was inderdaad weinig "glorious" aan deze slachpartij. Maar er zijn waarschijnlijk onnoemelijk veel momenten die wel "glorious" waren in een meer bescheid betekenis: de onderlinge kameraadschap, het verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef van individuen of kleinere groepen, dat is voor mij "glorious" op menselijk vlak. En dat heeft niets met grote overwinningen te maken.

Voor alle duidelijkheid: ik heb respect voor je mening hoor (al deel ik ze maar erg gedeeltelijk). Maar het lijkt me dat je een wat ondoordachte uitspraak gedaan hebt.

Erwin
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: