Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

presentatie WOI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 13:11    Onderwerp: presentatie WOI Reageer met quote

Beste mensen,

Volgende week woensdag moet ik een presentatie houden over de medische hulp in de Eerste Wereldoorlog (inderdaad voor mijn PWS). Ik heb een leraar die mij begeleidt en hij heeft mij aangeraden het publiek een duidelijke boodschap mee te geven, die ook tijdens de presentatie steeds herhaald wordt. Nu heeft het publiek waarschijnlijk amper verstand van wat ik ze ga vertellen, dus het moet duidelijk zijn, en niet al te ingewikkeld.
Mij is ook aangeraden om gebruik te maken van een soort stelling, en aan de hand van deze stelling de informatie aan de man te brengen. Zelf moet ik hier nog even iets goeds voor zoeken, en ik ben natuurlijk vrij om het op mijn eigen manier te doen, dus het is nog een beetje zoeken.

Nu vroeg ik me af of het misschien een goed plan was om jullie om wat suggesties en/of tips te vragen. Wat zouden jullie fijn vinden om te horen tijdens zulk een presentatie? Hoe moet het gebracht worden? En wat mag vooral niet ontbreken? Moeten er veel beeldbronnen te zien zijn, of zijn mooie verhalen en keiharde feiten belangrijker?

Omdat jullie doorgaans allemaal ontzettend veel over deze oorlog weten denk ik dat jullie weten wat belangrijk is tijdens een presentatie over dit onderwerp (niet eens specifiek over de medische hulp). Bedenk alleen wel, het publiek weet waarschijnlijk weinig, dus wat moeten zij sowieso te horen krijgen?

Ik dank jullie alvast voor eventuele opmerkingen en blijf ondertussen zelf hard aan het denkwerken! Smile
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Smile

Bijvoorbeeld iets als "WO1 betekende een grote sprong voorwaarts in de geestelijke/plastische/etc gezondheidszorg"

en dan aangeven waarom je dat vindt Smile en zeker bij mensen die er geen snars vanaf weten: plaatjes zeggen iets. Feitjes niet. Hoeveel doden en gewonden er vielen etcetera, is ook niet echt belangrijk. Het waren er veel, da's voor de meeste mensen genoeg informatie Smile Denk ik dan dus Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou, maar dat is persoonlijk, veel beeldmateriaal gebruiken.
Zo wordt het wat pakkender voor het publiek.

Ik wens je in idergeval veel succes woensdag.
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

dank jullie wel Smile
het is jammer dat ik maar een kwartiertje heb voor deze presentatie, met wat meer tijd zou het toch makkelijker zijn, dan hoef ik niet te schrappen en te kiezen.. maar het zij zo.

Ik denk dat ik de mensen voornamelijk bewust wil maken van het feit dat de Eerste Wereldoorlog wel degelijk iets voor Nederland heeft kunnen uitmaken, ook al waren 'we' toen neutraal. (beetje met het oog op de enorme kennis over WOII en de schamele kennis over WOI in Nederland, vooral leuk omdat er ook nog een WOII presentatie is die avond puh )
Merlijn

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Oh dat is niet veel 15 minutjes.
Voor dat stuk wat je gemaakt heb.
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

nee en dat vind ik erg jammer, je kunt er zoveel over vertellen, en dat wil ik ook erg graag. 15 Minuten is dan net niks.. Crying or Very sad
Merlijn

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Nou dan moet het vast wel lukken denk ik aan de schat aan info die je hebt.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Neem anders als leidthema dat de kennis voor behandeling er vaak al wel was, maar niet de mogelijkheden en het materiaal. Vaak werden mensen die in normale omstandigheden konden genezen, buiten de hospitalen te sterven gelegd. Zo'n leidthema zal vast indruk maken.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Rozemarijn ik leef echt met je mee.
Ik vermoed dat je die presentatie moet geven aan medestudenten. Omdat je reeds aangaf dat ze weinig interesse hebben voor het thema, zit er volgens mij maar één ding op...maak het boeiend!
Daarom zou ik je aanraden zoveel als mogelijk gebruik te maken van beeldmateriaal. Dat spreekt ongeďnteresseerden meer aan dan data en cijfers. En misschien kun je even uitweiden over Lt-Col John McCrae en Capt Noel G. Chavasse. Toch twee boeiende persoonlijkheden.
In elk geval wens ik je veel geluk. Laat je ons weten hoe het geweest is?
Toi, Toi, Toi Wink
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2006 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

filmbeelden zijn helemaal cool natuurlijk, en er is wel *wat* authentiek materiaal, hoewel zonder geluid, en vaak korte filmpjes van 10 seconden. Er is ook een filmpje van een kerel die met zijn stervende kameraad op zijn schouders door een loopgraaf loopt. Geoffrey Malins was de man die aan het front filmpjes maakte. ff googlen, ik weet zo ff niet waar datspul allemaal staat Rolling Eyes
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

jippie Very Happy gisteravond heb ik gewonnen! Very Happy
(heb de WOII presentatie verslagen! puh puh )

Bedankt in ieder geval voor jullie goede tips, ik had een Powerpoint gemaakt van zo'n 7 dia's met enkel grote, zwarte en vooral indrukwekkende foto's en ik heb van velen gehoord dat dit zorgde voor een eerbiedige stilte in de zaal. De mensen die amper iets van het onderwerp afwisten waren zeer geďntereseert geraakt, dus doel is bereikt! Smile
misschien binnenkort een storm aan nieuwe aanmelders puh
Merlijn

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Heel mooi meid.
Super dat het zo goed gegaan is.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte proficiat Rozemarijn. Wink
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2006 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd!
Erg leuk voor je, en een prima promotie uiteraard.
Ambassadrice van FEW worden? Laughing

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: