Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Voorgevoel over eigen dood?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2006 22:28    Onderwerp: Voorgevoel over eigen dood? Reageer met quote

In dit topic heb ik een paar voorbeelden neergezet:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3535
Veel boeken en verhalen gaan over het voorvoelen van een eigen dood, maar kan het niet zo zijn dat als je toch al in een levensbedreigende situatie zit, je toch al denkt dat iedere dag je laatste is en als men dan sneuvelt, en als men dan dagboeken, brieven, aantekeningen terugvindt , het een self-fullfilling prophecy is geworden?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
victor

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne, ik denk dat de twee voorbeelden niet typisch zijn voor de gevallen van een voorvoeld sneuvelen. Capt. Martin voorspelde dat indien het machinegeweer op het kerkhof van Mametz niet uitgeschakeld zou worden, er veel doden zouden vallen onder zijn mannen. Hij viel mee aan dus is het niet zo raar dat hij viel.
In het geval van Capt. Hodgson ligt het m.i. anders. Hij vertaalde zijn besef van de waarde van zijn leven en de grote kans dat hij zou kunnen sneuvelen.
Er zijn echter andere gevallen beschreven die meer in de buurt komen van een voorvoelde dood. Frank Richards beschrijft in zijn "Old Soldiers Never Die" dat een kameraad van hem zegt dat hij de volgende dag niet levend af zal sluiten. Ik weet zo een-twee-drie niet waar precies in het boek. Ik kan me ook herinneren dergelijke voorvallen en voorspellingen in andere boeken gelezen te hebben, in de trant van:"Jongens geef mijn spullen maar aan die en die, want ik haal het niet."
Als ik meer tijd heb wil ik wel weer es zoeken.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je nog voorbeelden gevonden?
Ze zijn bekend in boeken, en in artikelen.

Naar boven
victor

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2006 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

heb niet zoveel tijd Yvonne. Bovendien zit ik voor een verhuizing en de meeste boeken zijn ingepakt.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2006 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Geeft niet, loopt niet weg, sterkte met de verhuizing.

Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2006 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat Yvonne, en het lijkt me ook wel een heel haalbaar onderzoek. Het zal vaak zat voorgekomen zijn dat een soldaat in zijn dagboek geschreven heeft "morgen gaan we eraan" op de dag voordat hij sneuvelde. Maar goed, als je dat dagboek toch in je vingers hebt, dan is het wel interessant op hoeveel van de daaraan voorafgaande 14, 30, 100 dagen hij iets dergelijks geschreven heeft. EEN dag moet je laatste zijn, lijkt me zeker in een oorlogssituatie meer een kwestie van kansrekening dan van voorgevoel, hoewel dat laatste uiteraard veel poëtischer is om te denken.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: