Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bernard Montgomery

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2005 9:28    Onderwerp: Bernard Montgomery Reageer met quote

in een documentaire die ik onlangs zag werd gesteld, dat de voorzichtigheid die Montgomery tijdens de tweede wereldoorlog toonde, veroorzaakt was door zijn ervaringen tijdens de eerste wereldoorlog. Over zijn rol vond ik o.a.

Quote:
The First World War began in August 1914 and he moved to France with his regiment that month. He saw service during the retreat from Mons and was severely wounded during the First Battle of Ypres on 13 October 1914 while taking part in an attack against the German-held village of Meteren. He was awarded the Distinguished Service Order (DSO) for his actions. After recovering in early 1915, he was promoted to Brigade Major and returned to the Western Front in early 1916, taking part in, among others, the Battle of the Somme. He participated in a number of other engagements throughout the war, eventually finishing the war, after a number of other appointments, as General Staff Officer 1, ranked as a colonel, in the 47th (2nd London) Division.

ik heb hierover twee vragen:
Hij heeft dus de hele oorlog meegedaan, maar zijn er sporen te vinden van zijn twijfels over de manier van oorlogvoeren? Is er op enige manier in de oorlog sprake geweest van een debat over de manier van oorlogvoeren?
Zijn er in Meteren, of in de Somme tastbare herinneringen aan de daden van Montgomery?

het vervolg:
na de eerste wereldoorlog werd hij zoals velen teruggezet in rang en overgeplaatst naar Ierland (Cork) om de IRA te bestrijden. Begin 1940 was hij opnieuw in noord-Frankrijk, als onderdeel van de Britsh Expeditionary Force, om met velen te moeten vluchten via Duinkerken.

ik kan me voorstellen dat de "vuile oorlog" in Ierland ook invloed gehad heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: