Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Conservering van (oudere) (ingebonden) boeken

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 1:07    Onderwerp: Conservering van (oudere) (ingebonden) boeken Reageer met quote

Een vraag die een beetje buiten de recensies en ander zaken valt. Ik heb een verzameling, anderen noemen het met een duur woord bibliotheek, van honderden boeken over de Eerste Wereldoorlog. Ik ben daar trots op en het is een kostbaar bezit. Als ik optel wat ik er voor betaald heb, zou ik van dat geld een auto met een ster op de motorkap kunnen rijden. Maar net zoals een auto, zelfs met een ster, wegroest dreigt mijn boekenverzameling de tand des tijds niet te kunnen weerstaan. Soms, als ik een bladzij omsla, 'breekt' een pagina af, ruggen vallen van de boeken en veroudering in het algemeen komt de leesbaarheid niet ten goede.
Ik heb mijn probleem voorgelegt aan de Koninklijke Bibliotheek, sinds een half jaar is mijn vraag 'in behandeling' en veel hoop op een antwoord heb ik dus niet meer.
Mijn vraag is dus nog steeds onbeantwoord: hoe kun je boeken het beste voor het nageslacht bewaren en met welke middelen? Vroeger ging ik alles te lijf met plakband. Maar na enige tijd droogde de kleefkracht op en hield ik boeken over met gore bruine vlekken waarna het probleem zich opnieuw voordeed.
Het probleem schijnt de zuurgraad van het papier te zijn. Is deze terug te brengen, wat is de invloed van zonlicht? Kun je BisonKit gebruiken om de boel te lijmen? Wat is de invloed van tabaksrook? Kort samengevat: hoe behoud ik mijn boeken voor de toekomst?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 6:52    Onderwerp: Reageer met quote

oei, plakband is dodelijk voor boeken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de zon inderdaad en vrij van plastic...zeker plakband. Je zou eens kunnen kijken in bijvoorbeeld wetten die er zijn vastgesteld voor de archieven van het rijk. Hier is bijvoorbeeld een bepaalde vochtigheidsgraad, een bepaalde temperatuur verplicht.
Wat bijvoorbeeld funest is voor foto's zijn die hoesjes van plastic omdat er weekmakers in zitten. Er bestaan dan ook zuurvrije papieren opberg gebeurens.

Ik zal nog ff kijken of ik iets kan vinden van die wetten.
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 7:30    Onderwerp: Reageer met quote

En vergeet niet dat je handen zelf ook niet vrij zijn van zuren.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 7:31    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk naar de witte handschoentjes van je vrien Buch, R Wink Zou je goed staan Evil
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 7:34    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is ook hier nog een en ander te vinden.

http://www.archives.gov/preservation/index.html
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Tom schreef:
Kijk naar de witte handschoentjes van je vrien Buch, R Wink Zou je goed staan Evil

Laughing

Maar goed, digitaliseren dus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Roma

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn bureel is de ideale plaats voor het conserveren van boeken. Ideale temperatuur, ideale vochtigheidsgraad (ver van waskot), vrij van rook enz.
Dus breng ze gerust naar hier. Cool
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Mijn vraag is dus nog steeds onbeantwoord: hoe kun je boeken het beste voor het nageslacht bewaren en met welke middelen? Vroeger ging ik alles te lijf met plakband. Maar na enige tijd droogde de kleefkracht op en hield ik boeken over met gore bruine vlekken waarna het probleem zich opnieuw voordeed.
Het probleem schijnt de zuurgraad van het papier te zijn. Is deze terug te brengen, wat is de invloed van zonlicht? Kun je BisonKit gebruiken om de boel te lijmen? Wat is de invloed van tabaksrook? Kort samengevat: hoe behoud ik mijn boeken voor de toekomst?

Hoi, het beste is om er zo weinig mogelijkaan te zitten:) De mens is de grootste vernieler van historisch materiaal. Leg de boeken als ze je leest zo neer op een goede tafel dat de rug niet wordt overstrekt. Was je handen goed van tevoren, dan kan er eigenlijk al niet zoveel gebeuren als je voorzichtig doet. Dat met die witte handschoentjes vind ik als museumman vrij spastisch en dus discutabel: probeer maar eens een bladzij om te slaan met dat katoen aan je vingerspitsen! Ook rafelt dat katoen en dat kan vrij makkelijk uitmonden in haken achter de papierrand met scheuren als gevolg. Je hebt er nu al zoveel aangezeten, als je het met schone, blote handen doet wordt het echt niet erger hoor.
Papier uit deze periode tot pak 'm beet 1950 is sowieso zuur en verkruimelt en scheurt heel makkelijk. Dat kun je niet tegenhouden, hoogstens vertragen. Sommigen verpakken de boeken in zuurvrij gebufferd karton, maar dat helpt maar even en geldt alleen voor de directe raakvlakken.

Als er gerepareerd of hersteld moet worden: professioneel laten binden. Niet zelf kloten met lijm en plakband. Er zijn genoeg mensen die dat kunnen, eventueel informeren naar goede ervaringen van anderen.

Houdt de boeken uit het licht in een kast, liefst niet van eikenhout (zuur en dat verergert alleen maar) rechtop en niet te veel gestapeld en in een constant klimaat, niet te warm en niet te koud niet te droog en niet te vochtig, zo'n 18 graden bij een relatieve luchtvochtigheid van rond de 50%. Belangrijk is zoals gezegd het constante klimaat.
Maar, aan de andere kant, boeken zijn net oude auto's, je moet ze gebruiken en niet tentoonstellen, daar zijn andere spullen voor.

Rolffie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tom

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele artikelen uit de Regeling Bouw en Inrichting Archiefruimten:

Misschien een beetje over de top als priveverzamelaar maar de temperaturen en de vochtigheidsgraad zijn in ieder geval nuttig Wink
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met Rolffie volledig eens dat oude boeken er zijn om te gebruiken en niet om tentoon te stellen. Bovendien is de waarde maar relatief. Ik wil mijn vraag anders formuleren: hoe kan ik beschadigde boeken low budget, maar toch enigszins verantwoord, zelf repareren zodat ze in een bruikbare staat blijven? Welke materialen kan ik daarvoor gebruiken en welke beslist niet?
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke cursus boekbinden volgen,
kaften?

Ik zou het niet weten.
Ik denk als je het doet, doe het goed want anders ben je misschien cosmetsich wel leuk bezig maar verbeter je de kapotgegane structuur niet. 't is weer net als met oude autootjes, je kunt er veel plamuur op smeren en het ziet er mooi uit maar de constructie wordt er niet beter van.

Rolffie
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb stapels boeken over WO1 die voor mij van grote waarde zijn, maar die in werkelijkheid maar een paar euro zullen opbrengen. Vaak ligt, bijvoorbeeld, het omslag of de rug los. BisonKit of Ducktape zouden per direct verlichting kunnen brengen, maar ik ben bang voor de chemische stoffen. Hun agressiviteit zou op den duur de schade groter kunnen maken. Of zou het wel meevallen?
Voor een cursus boekbinden heb ik echt geen tijd en het laten doen is door de waarschijnlijk niet in verhouding tot de waarde staande prijs eigenlijk ook geen optie. Moeilijk, moeilijk dus.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
in jouw beroep moet je toch in contact kunnen komen met mensen die in de archieven van kranten en tijdschrijften werken?
Misschien hebben deze mensen nog goeie tips?
Of misschien in de uitgeverij van je boeken? Denk dat zo een firma toch een exemplaar van de door hun uitgegeven boeken zal bewaren, en die oudere moeten waarschijnlijk toch ook af en toe "verzorgd" worden?
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Alles wordt tegenwoordig op micro-fiche of digitaal opgeslagen. En dat is niet wat ik wil Pascal.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hm,
nog een kans : een verzamelaar van boeken opzoeken?
pascal
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, heb je m'n post niet gelezen? Confused
Mijn bureel leent zich tot het opslaan en conserveren van boeken. Je mag ze gerust hier onderbrengen. Cool
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Je krijgt over een paar maanden één boek van me, lijkt me een mooi begin Roma!
Naar boven
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Richard,

Het is een probleem waar veel boekenliefhebbers mee kampen.
Veel hangt af van de kwaliteit van het papier. Zo heb ik een aantal boeken die ik in de voormalige DDR heb aangeschaft waarvan de kwaliteit van het papier bizar slecht was. Deze boeken vallen nu al
uit elkaar. Ik heb een goede kennis die werkt in het gemeentearchief in Amsterdam en die ook ervaringen heeft met de archieven van de VOC. Wellicht dat zij enkele tips heeft of wat dan ook.

Ik laat het je dan in ieder geval weten.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 2:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil eigenlijk alleen maar mijn boeken lowbudget in een werkbare staat houden Leonard. Ik heb gemerkt dat DuckTape en BisonKit wonderen kunnen verrichten maar ik ben bang voor de op het oog agressieve lijmen. Als het gebruik van deze spullen een korte termijnoplossing blijkt, net zoals cellotape, dan zou ik het paard achter de wagen spannen en daar heb ik geen zin in. Mijn boeken zijn kostbaar en sommige onvervangbaar, maar alleen voor mij. Het zijn bovenal instrumenten die ik gebruik om mijn verhalen te vertellen. Dat is de werkelijke waarde en ik merk dat sommige in kwaliteit achteruithollen en onbruikbaar dreigen te worden. Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Zijn er chemici in de zaal?
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2005 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Ik wil eigenlijk alleen maar mijn boeken lowbudget in een werkbare staat houden Leonard. Ik heb gemerkt dat DuckTape en BisonKit wonderen kunnen verrichten maar ik ben bang voor de op het oog agressieve lijmen. Als het gebruik van deze spullen een korte termijnoplossing blijkt, net zoals cellotape, dan zou ik het paard achter de wagen spannen en daar heb ik geen zin in. Mijn boeken zijn kostbaar en sommige onvervangbaar, maar alleen voor mij. Het zijn bovenal instrumenten die ik gebruik om mijn verhalen te vertellen. Dat is de werkelijke waarde en ik merk dat sommige in kwaliteit achteruithollen en onbruikbaar dreigen te worden. Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Zijn er chemici in de zaal?

Ben je er al een beetje uit? Er zijn misschien inmiddels weer mensen hier die je kunnen helpen met deze vragen?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2005 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik weet nog steeds niet of bijvoorbeeld BisonKit soelaas biedt of het probleem verergert.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: