Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

November: Je sterkste WO1-plek

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2005 9:00    Onderwerp: November: Je sterkste WO1-plek Reageer met quote

Spelregels:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=756

November is en blijft een bijzondere maand, daarom ook een bijzonder thema.
Heel persoonlijk ook, jouw keuze waarom die plek, JOUW plek is.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Merlijn

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2005 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ik kort in zijn De Somme puh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Les Voix Perdues

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2005 9:34    Onderwerp: Ook zonder twijfel Reageer met quote

Treurend ouderpaar van Käte Kollwitz

Je vind de beelden op het Duits Militair Kerkhof van Vladslo. De bescheidenheid van e verliezers: platte zwarte stenen, 18 namen per steen, een strak gazon onder de oude eiken, omringt door bos, stil en indringend.

Hier val ik telkens stil en voel ik de waanzin van de oorlog het meest intens: langs beide kanten waren de verliezen enorm en zinloos. Een geknield ouderpaar treurt bij het massagraf van haar zoon, Peter Kollwitz. Het verdriet en de expressie is zo leesbaar, zo voelbaar op de gezichten van de beelden, de houding zo puur.

Dit is mijn (onze) plek...

Bart van Les Voix Perdues
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2005 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het buttes new cemetery in polygon wood...was de eerste begraafplaats ooit die ik bezocht en vind ze mooi, zo in het bos; en als het er rustig is kan ik op de butte voor het australische monument gaan zitten en nadenken terwijl je een mooi overzicht hebt over de graven...kan er soms onwezenlijk stil zijn...
pascal
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2005 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

De stervende leeuw bij de Chapelle St. Fine bij Verdun markeert ongeveer de plek waar de Duitsers met hun offensief op 11 en 12 juli 1916 kwamen. Naast dat de plek bijzonder is, is het beeld ook zeer indrukwekkend. Mij is kort geleden verteld dat ze de doden hier en ook bij Thiaumont pas na de oorlog hebben geborgen.
Folkert

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2005 1:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, dan moet ik er een aantal aanwijzen, zoals het Langemarck Soldatenfriedhof in Langemark-Poelkapelle. Of het monument voor gevallen Canadese soldaten, met het enorme monument van een op zijn geweer rustende, naar beneden kijkende soldaat.

Misschien het meest inrukwekkend zijn echter evenwel de kleine begraafplaatsen die je op vele verschillende plaatsen, soms midden tussen de akkers, rond Ieper tegenkomt. Volgend de Britse traditie werden soldaten begraven waar zij sneuvelden. Altijd is bij zo'n kleine begraafplaats dan de vraag: wat is hier gebeurd?

Folkert.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2005 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk topic. Moeilijk ook. Ik vind de Kemmelberg in de najaarsmist heel stemmig, vind het ook bijzonder om me bij het stationnetje van Ramskapelle over de spoordijk "de watervlakte in te beelden", het bijna altijd verlaten en vrijwel vergeten Frans-Duitse kerkhof Pierre-Massé in Maissin, diep in de uitlopers van de Ardennen is ook ontroerend mooi en triestig. De hele Route des Cretes in de Vogezen ook al, het is allemaal te veel om op te noemen zo veel mooie en stemmige "november-plaatsen" als er zijn. Als ik er één moet kiezen wordt het echter het strand van Nieuwpoort-Bad. Heel vreemd als je daar op een koude ochtend staat. Het is er diep in het najaar vreedzaam en stil, maar als je die dag een fronttour gaat doen richting het binnenland is het bijna een soort stilte voor de storm, voordat je aan het beladen, getekende en met bloedige geschiedenis overladen front voorbij trekt.

Gr P
eagle

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2005 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Butte Vauquois, alles is uiterst tastbaar
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: