Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Belgische uitrusting vanaf 1915 -1918

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2005 20:44    Onderwerp: De Belgische uitrusting vanaf 1915 -1918 Reageer met quote

Aanpassingen:

Al snel bleek het Belgisch uniform niet meer geschikt voor die tijd. Al in 1915 werd een nieuw grijs uniform ontworpen: het Yzeruniform. Het lijkt sterk op een Frans uniform, enkel de pet is anders.
Vanaf april 1915 krijgt ook het Belgisch leger gasmaskers. Ze gebruiken dezelfde types als de Fransen en evolueren ook gelijktijdig mee.
In 1916 wordt de uitrusting grondig aangepast. De enkele patroontas wordt vervangen door een veel handigere patroonriem met 6 tasjes, de Gomez of Argentijnse riem.

Ook in 1916 krijgen de Belgen hun eerste helmen. Identiek als de Franse helm, maar in mosterdkleur + een leeuwenkop vooraan er op.

Het uniform wordt ook aangepast in 1916, het grijze Yzeruniform verdwijnt en een kaki kleurig uniform wordt in gebruik gesteld. De uniformen zijn in het begin aangepaste Britse uniformen. Later zijn het Amerikaanse uniformen of Canadese die aangepast werden.
De korte bajonet wordt dan ook vervangen door een langere smalle bajonet zonder haak. Langer omdat algemeen het oude geweer vervangen wordt door de karabijn die veel korter en handiger is.
De beenkappen worden ook soms vervangen door beenwindsels zoals de Britten.
Na 1916 gebeuren er geen drastische veranderingen meer.

Aanvulling is natuurlijk welkom.
Ik probeerde het eenvoudig en overzichtelijk te houden.
Doe ik hetzelfde voor de Britten, de Duisters en de Fransen???

Graag feedback.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2005 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD

Interessant; laat maar komen.
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2005 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Is het niet handiger om de uitrustingen van de diverse landen in één topic te stoppen?
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2005 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Is het niet handiger om de uitrustingen van de diverse landen in één topic te stoppen?

Dan wordt het wel moeilijker om specifieke vragen te stellen.

Ik dacht het om zo overzichtelijker te houden. Anders staat alles door elkaar..
Naar boven
draak

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2005 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi 1stLF/SRD,

Quote:
Aanvulling is natuurlijk welkom.
Ik probeerde het eenvoudig en overzichtelijk te houden.
Doe ik hetzelfde voor de Britten, de Duisters en de Fransen???

GRAAG!!! Laughing

Aan de hand van uniformen & uitrusting kun je vaak grofweg een schatting van de tijd maken bv. 1914 of 1918.
Jouw artikelen zijn daarom zeer handig (voor mij als uniform-leek i.i.g. Wink )

Mvg
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2005 20:54    Onderwerp: uniformen. Reageer met quote

Richard schreef:

Ben het met je eens. in mijn progamma heb ik bijna alle onderwerpen
apart. ik begrijp dat je met een grote site het wel wat ongemakkelijk is,
maar gewoon een onder wapens en dan verdeed in onderwerpen apart.
Paul.
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2005 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een beetje de bedoeling...

ok nu aan het werk.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De korte bajonet wordt dan ook vervangen door een langere smalle bajonet zonder haak. Langer omdat algemeen het oude geweer vervangen wordt door de karabijn die veel korter en handiger is

Niet dat ik je niet geloof, maar van waar heb je deze informatie?
Werden alle eenheden (ook linie) met de kortere karabijn uitgerust ipv het klassieke geweer?
Naar boven
piot

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik weet werd pas in 1935-36 het lang geweer model 1889 bij de gewone infanterie in noemenswaardige aantallen vervangen door karabijnen, zoals het model 1935 en model 1936.
Cavalerie werd al van in 1892 met karabijnen uitgerust, en artillerie van in 1916 als ik me niet vergis.
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

piot @ 21 Aug 2007 12:41 schreef:
Voor zover ik weet werd pas in 1935-36 het lang geweer model 1889 bij de gewone infanterie in noemenswaardige aantallen vervangen door karabijnen, zoals het model 1935 en model 1936.
Cavalerie werd al van in 1892 met karabijnen uitgerust, en artillerie van in 1916 als ik me niet vergis.

Piot, je maidenspeech!
Leuk. Welkom.
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

De vestingsartillerie had al mauserkarabijnen bij aanvang van de oorlog.
De verstingfuseliers hadden ook mausers, maar moesten die afgeven aan het veldleger. Zij kregen in de plaats oude Franse "rommel". (Berthier)
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De verstingfuseliers hadden ook mausers, maar moesten die afgeven aan het veldleger

Bedoel je de mauserkarabijn of het klassieke mausergeweer?
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

klassieke mausergeweer
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

en de bajonetten waren deze volledige belgische makelij of waren ze van andere origine
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
belg1914

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

De bajonetten ware ook Belgische (net zoals de Mauser uit Herstal). Tijdens de oorlog ook wel in Engeland en Amerika gemaakt onder Belgische licentie
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

belg1914 @ 21 Aug 2007 21:08 schreef:
De bajonetten ware ook Belgische (net zoals de Mauser uit Herstal). Tijdens de oorlog ook wel in Engeland en Amerika gemaakt onder Belgische licentie

bedankt voor de info he
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
etappe gent

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Nopens het Belgisch uniform gaf ik in 2 topics al wat uitleg:

Ik probeer de links weer te geven. Indien niet geslaagd: forumleiding help mij?

-in het topic Belgische Adrian :

http://www.forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?t=9764&highlight=&sid=05793892c04eeaa8fe1f3cccd79f5393

-in het topic Belgisch uniform:

http://www.forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?t=9731&highlight=&sid=69f3fd8c9e2b4bec71217b26609ba862

@ 1stLF/SRD :

Quote:
"Al in 1915 werd een nieuw grijs uniform ontworpen: het Yzeruniform. Het lijkt sterk op een Frans uniform, enkel de pet is anders. "

Het ijzeruniform is bij mijn weten niet in grijs en lijkt helemaal niet op de franse capotejas 1877 ( model gedragen bij het begin van WO1) en de franse capotejas model 1914 dit "poiret".

De overgrote meerderheid van de belgen droeg in 15 ofwel de oude capootjas pre14 of het nieuwere type gemaakt in dezelfde periode als de ijzerkepi.
Deze jassen hebben allebei bijna dezelfde kleur en zijn bijna identiek in vorm. Dit op wat besparingen en aanpassingen na. Dit moet je zien in het productieproces welke snel snel moest produceren. Op foto's kan je zien met de loupe dat er zijn met de nieuwe leeuwknopen (meestal het fabrikaat tijdens wo1) en andere met de regimentair gemarkeerde knopen ( dat zijn meestal diegene die hun nog niet versleten mantel verder droegen. )
Er zijn wel enkele uitzonderingen, maar zijn helemaal niet wijd verspreid. In de bovenstaande aangehaalde topics toon ik zo een belg in poiret en vermoedelijk in vroeg franse bleu horizon. Soms wel als grijs aangeduid. Deze eerder zeldzame foto's lijken mij meestal opnames van achter het front.

Hetzelfde geld voor de jassen, al denk ik dat daar nog iets meer andere kleuren stof gebruikt werden. Dit temeer ze meestal onder een jas gedragen werden. Zo zijn er enkele voorbeelden in het MRA/KLM te Brussel. Ze worden natuurlijk in de vitrine getoond omdat ze net anders zijn dan de overgrote meerderheid van de verstrekte jassen.

In mijn tentoonstelling in de ijzertoren, zie je op verdieping 1 in een diorama van belgen die aan het "trench-arten" zijn zo een voorbeeld van een belgisch oorlogs model vest en jas. Ze zijn in donkerblauw tot zwarte kleur . De ijzerkepi en de opleidingsmuts getoond in 1 van de 2 aangehaalde topics zijn ook donkerblauw.

Bij je kaki foto's na 1916 zie je links een belg zuiver 14-18 met de kepi die ik getoond heb in de voorgaande topics en te zien is in de tentoonstelling dieren in wo1 in de ijzertoren.

De andere ben ik op het eerste zicht nog niet zeker dat hij wo1 is. Op het eerste zicht lijkt het mij een belg in een US-1917 mantel. Deze zijn korter dan de belgische.
Daardoor vermoed ik dat de foto net na wo1 bv in de rijnbezetting is genomen. Ik moet wel nog je foto vergelijken met mijn US-1917 mantel. Momenteel wat te laat. Ik kijk morgen wel. De opschrift of fotograaf zou ik hier graag afgebeeld krijgen als deze er zijn.
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Cavalerie-uniform anno lente- vroege zomer 1917. (4de Lansiersregiment)

Uit het dossier van deze soldaat vervoegd hij het 4de Lansiersregiment op 17 maart 1917. Dus kunnen we afleiden dat de foto genomen werd einde maart - begin mei 1917.
Cool

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 8:41    Onderwerp: Reageer met quote

En weet er iemand hoe het zit met de infanterie-Mauser vs de mauserkarabijn?

Mijn vermoeden

Karabijn gebruikt door de cav's.
Andere eenheden: ??? wie vult aan?

Later in de oorlog (eind 1917 dacht ik) werd ook de artillerie er mee uitgerust. dit als voorzorgsmaatregel. Het Belgische oppercommando vreesde een offensief van de Duitsers. Sommige batterijen zouden dan als voorpost moeten fungeren en aldus verdedigd worden. Dit baarde de artilleristen grote zorgen. Zij zaten in feite tamelijk veilig achter de vuurlinies, maar werden dan plots met een mogelijk contact geconfronteerd.

Werden de linie-regimenten uiteindelijk ook voorzien van de karabijnen?
Zo ja, vanaf wanneer?

Heeft er niemand foto's van de Belgen tijdens het bevrijdingsoffensief? Daar moet het onderschied geweer - karabijn toch te zien zijn!
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

@ lancier:

Als je info juist is betreffende je 4e lancier, heb je hier weer een schoolvoorbeeld in verband met de chaos in het Belgisch leger.

-De man draagt een vest model 1892 voor cavalerie met de wijzigingen van 20 september 1911. ( de strepen onderaan aan de polsen zijn gewoon rondomrond en niet meer op een punt zoals voor 1911)

-De broek is van het model 1913: met de strepen opzij en de kleine lap leer binnenin. De kleur zou gris bleuté zijn met bandes Bleue de roi presque noir voor je lancier.

-De muts is het model 1863 .

Normaal zouden deze zaken reeds vervangen moeten zijn in het jaar 1915/16 door de kaki versies .
Ik vermoed dat deze foto moet genomen zijn in of net na de opleiding. Dat de teruggenomen uniformen van het front herbruikt werden in de opleiding. Dit om te besparen . Zo heb je aan het front een nieuw uniform en is het nog niet versleten van de opleiding.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de uniformaanpassinge tijdens de oorlog (naar khaki)
Is er een speciaal uniform voor de cav's? Of droegen zij ook de algemeen gangbare stukken?
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

@ etappe gent

danke voor de uitgebreide uitleg. Over de info volgens zijn dossier. Juli 1916 " centre d'instruction de Parigné- l' Eveque " (Sarthe - Loire). Daar heb ik geen fotos van. 31 augustus 1916 gaat hij naar 1ste D.C. te Guines.

met op de achterkant van de foto " G.den 30-11-16" Dus Guines nov. 1916. Dan zat hij in zijn opleiding bij de ruiterij.

Over de muts : is dat met de kleuren van het 4de zoals beschreven van voor 1914.
Cool

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

De vest M15 was voor alle diensten hetzelfde. Alleen kleuren van de kraagspiegels en insignes verschilden naargelang de dienst en specialiteit.

Bij de broeken heb je de :

-pantalon M1915 in kaki drab. Deze is recht en lijkt sterk op het vooroorlogsmodel. Geen biezen zoals bij de fransen. broek voor troep te voet.

-culotte M1915 in drab kaki . Volgens dépeche van 23 juli 1915 heeft deze aan het uiteinde van de benen een stuk katoen met 3 knopen. Ze heeft een basane ( versterking aan het achterste in dezelfde stof als de broek. ) Deze broek was voorzien voor alle troep te fiets.

-culotte M15 in drab bedford ( stof waarmee in 40 de GB motobroeken werden gemaakt een soort stevig ribfluweel)
Deze heeft lederen versterkingen aan de binnenkanten van de benen.
Voor cavalerie.

De bereden troepen zowel als te fiets als te paard, hebben deze laatste in de praktijk wel door elkaar gedragen.

Bij de kapootjassen heb je er met 1 rij knopen centraal vanvoor en met 2 rijen knopen.

In gros:
-de 1 rij knopen is voorzien voor bereden troep.
-De 2 rijen zijn voor troep te voet.
Dit kan bv ook artillerie zijn. Deze zijn meestal getrokken dor paarden en ze dragen 1 rij knopen. Sommige diensten in de artillerie zijn niet te paard en zij dragen een jas met 2 rijen knopen.

De meeste van de aangehaalde zaken zijn te zien in de ijzertoren in de tentoonstelling dieren in wo1 en in de andere tentoonstellingen daar.
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

@ lancier:

het lijkt er wel op dat het een muts pré-14 is. Mocht ze al kaki zijn, dan zou ze waarschijnlijk bleker lijken dan het vestje.
De muts is gelijk van kleur als het vestje op de foto. Daaruit besluit ik dat het vermoedelijk het pré-14 model is.

De tabellen pré-14 van het 4e lanciers is dus van toepassing voor deze muts. Deze tabellen en hun weizigingen door de jaren zijn te zien in de boek van F. Nicolas : Evolution des tenues militaires Belges 1863-1915 . Cavalerie. Bruxelles 1994.
Het boek is een basiswerk betreffende de belg. cavalerieuniformen en equip. Vroeger te koop in het MRA/KLM te Brussel in de bibliotheek.

Bij de andere foto is het dezelfde man centraal? Is dit een ijzerkepi. ( zie je 2 knopen frontaal)?
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
boek van F. Nicolas : Evolution des tenues militaires Belges 1863-1915 . Cavalerie. Bruxelles 1994.
Het boek is een basiswerk betreffende de belg. cavalerieuniformen en equip. Vroeger te koop in het MRA/KLM te Brussel in de bibliotheek.

Goed om weten, bedankt
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

bij de uitvergroting zijn er mannen die een ijzerkepi aan hebben.
(foto anno eind 1916 te Guines).
Wat betreft de schoenen ?? Zijn dat infanterieschoenen ?
Smile
Wat ik ook weet van een kol. op rust, dat de ruiterij een infanterieopleiding had samen met opleiding voor een cavalerist.

Laatst aangepast door lancier op 22 Aug 2007 13:21, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

wat de politiemutsen cavalerie betreft: hier is ook een overzicht :
http://users.pandora.be/BELCAV/nederlands/setinhoudnl.htm
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

@ lancier:

-L'ecole de la cavalerie a été confiée au Major Haegeman. Elle est a proximité de Guines ou le major Michaux est commandant de place.
( Michaux gestorven in jan. 18 te Guines; één van de populairste officieren van het belgisch leger en oud gediende van de campagnes te congo in 1892 tegen de Arabieren / "slavenhandelaars" )

In un royaume en exil N°2 staan enkele foto's van het cavaleriekamp te Guines bij Calais.

- Parigné- l' Eveque : ik heb daar een foto of 2 van in L'effort belge en France pendant la guerre 14-18.

-De schoenen dat is een ander paar mouwen. Een van de moeilijkste onderwerpen. Ik heb 3 paar oorlogse schoenen. Samen met mijn maat tonen we er nog enkele in de ijzertoren. Er is geenéén dezelfde.
Als je foto's bekijkt zijn er zelfs verschillende burgermodellen in zwang.
Ik weet nog bij een maat een engels paar voor het belgisch leger zitten . Eerst dachten we dat het een soort engelse waren. Zij hadden engelse maten . Doch er waren verschillen met de officiele engelsen.
Ik bekeek enkele 100-en foto's van belgen met de loupe en identificeerde dat paar 100 % als belgisch in engeland gemaakt.
Over schoenen in wo1 kan een encyclopediereeks vol geschreven worden.

@ KV ik zoek verder ivm je vraag voor de mausers. Het amerikaans contract werd gedaan in 1916 bij de firma Hopkins & Allen C° Norwich connecticut. Ik toon in de diorama van de rattenvanger zo een amerikaanse belg op verdieping 4. Daarbij is de langere bajonet te zien lijkend op het vooroorlogs model bajo maar ook in deze firma gemaakt.
Er zijn dus nog laat bestellingen voor gewone geweren. De geweren en karabijnen werden ook nog gemaakt te birmingham .
De andere fijne bajo's model 16 zie je zowel op lange geweren als op de kortere karabijnen.
De korte bajo's van voor 14 werden ook nog omgevormd tot loopgraafdolken. Dus waarom werden die ingeleverd? Je ziet de korte bajo's ook nog in 18 en erna. Het lijkt chaos!!
Het is waar dat een karabijn handiger moet zijn in de loopgraven, maar een geweer is precieser en heeft normaal een grotere dracht.
Ik vond nog in mijn docu over de belgische regl. vuurwapens dat de belgen omgebouwde turkse mausers zouden gebruikt hebben. In het MRA/KLM vermoed men buitgemaakte geweren door de Britten. Ze zouden de belgische mauserpatroon verschieten. Er zijn zelfs turkse bajo's die erbij horen.

Het juiste antwoord op je vraag zal vermoedelijk in de JMO's en dergelijke staan. Dat vereist wel een hoop archiefonderzoek.
Naar boven
ABL-maquet

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Even ter verduidelijking:

Een karabijn is een geweer met kortere loop, wat het laden langs de loop sneller maakt. De Belgische 'Karabiniers' droegen ze al in 1831 (Les partisans de Capiaumont).

De Belgische cavalerie bezat reeds vanaf 1830 karabijnen (dus zeker voor 1892), n.m. het Franse musqueton modèle 1816.

Enkel de Artillerie montée (veldartillerie) en de artillerie de forteresse (vestingsartillerie) droegen een geweer (geen karabijn), de manschappen van de bereden artillerie (artillerie à cheval) droegen geen geweren, enkel de onderofficieren en officieren hadden een dienstpistool. De soldaten van de veld- en vestingartillerie hadden overigens dezelfde uitrusting als de linie-infanterie.

Weet er iemand meer informatie over een zogenaamd 'Mauserkarabijn' in gebruik bij het Belgische leger voor de periode van 1915? Alle info welkom want niets wijst er op dat ze die ook hadden.
belg1914

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

de vestingsartillerie had in 1914 wel een vestingskarabijn (geen lang geweer) (was te moeilijk om mee te handelen in de smalle fortgangen)
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Confused Wat een kluwen!
Wie voelt zich geroepen om de uitrusting en de uniformen van de Belgen tijdens WOI te achterhalen en in een degelijk werk uit te geven? Rolling Eyes
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

@Kleine Vuurkruiser:
ik denk dat het ook in het Belgisch leger toendertijd een kluwen was. Je ziet soldaten met allerlei uniformen en dikwijls was het behelpen met wat voorhanden was (zelfs vlak voor het begin van de oorlog). En niet alleen voor uniformen, maar ook voor materiaal en vuurwapens. BV in de Antwerpse forten werden nieuwe 12 cm howitsers geplaatst. De wederopgeroepen kanonniers die in de forten kwamen hadden geen ervaring met deze kanonnen; er bestonden geen schootstabellen van, enz...: begin er maar eens aan.
't Is eigenlijk een wonder dat ons legertje het zo goed deed in de oorlog.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
t Is eigenlijk een wonder dat ons legertje het zo goed deed in de oorlog.

Raar maar waar, dapper kerels die Belgen!
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
ik denk dat het ook in het Belgisch leger toendertijd een kluwen was

Inderdaad, de boerebroeken in velours, klompen,.... enz.
Zelfs nog na de IJzerslag.....

Reden genoeg dus om alles eens per periode op te tekenen in een degelijk naslagwerk!
Wie neemt de uitdaging aan!
Of beter misschien: bundelen we de krachten om zoiets op poten te zetten???
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Geen probleem , maar zijn er nog mensen die fotos van soldaten hebben met gegevens uit het militair dossier. (wat mij betreft gaat het over de periode juni 1916-1919 bij de cavaleriedivisie - 2de Brigade -4de lansiers )

Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien overbodig, maar toch nog even dit topic aanhalen. Veel interessante foto's en feitjes :

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5418

en chapeau voor het werk van deze user !
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 23 Aug 2007 12:32 schreef:
Quote:
ik denk dat het ook in het Belgisch leger toendertijd een kluwen was

Inderdaad, de boerebroeken in velours, klompen,.... enz.
Zelfs nog na de IJzerslag.....

Reden genoeg dus om alles eens per periode op te tekenen in een degelijk naslagwerk!
Wie neemt de uitdaging aan!

Mooi voorstel...ALS ik kan helpen, heel graag natuurlijk
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

rady @ 23 Aug 2007 13:21 schreef:
Misschien overbodig, maar toch nog even dit topic aanhalen. Veel interessante foto's en feitjes :

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5418

en chapeau voor het werk van deze user !

Wow, ik wist van het bestaan van dit werk af, maar nog nooit te pakken gekregen.
Van mij mag hij gerust verder doen hoor
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het helemaal af is... 't gaat tot de Rijnbezetting
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens wat ik lees op zijn website is dit een werk uit 3 delen (boeken)
Het volledige eerste deel (boek) is hier geplaatst.
Ben wel eens benieuwd wat er in de 2 volgende delen staat.

Al was het maar een korte inhoud!
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 23 Aug 2007 15:10 schreef:
Volgens wat ik lees op zijn website is dit een werk uit 3 delen (boeken)
Het volledige eerste deel (boek) is hier geplaatst.
Ben wel eens benieuwd wat er in de 2 volgende delen staat.

Al was het maar een korte inhoud!

?? Dit is nieuw...Ik ken dit boek (1° deel ?) van bij mijn grootvader. Andere delen had hij niet. Hopelijk brengt user Marc duidelijkheid...?
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
ONZE HELDEN GESTORVEN VOOR HET VADERLAND

DIT RIJKELIJK GEÏLLUSTREERD BOEK WERD VOOR HET EERST UITGEGEVEN IN 1920 BIJ DE "SOCIéTé ANONYME BELGE D'IMPRIMERIE" EN BESTAAT UIT DRIE DELEN. HET EERSTE DEEL BESCHRIJFT HET ONTSTAAN, VERLOOP EN GEVOLG VAN WERELDOORLOG I IN BELGIË.

ZO KOMEN DE VERDEDIGING VAN LUIK, HET BELEG VAN NAMEN, DE VAL VAN ANTWERPEN EN DE GEVECHTEN AAN DE IJZER AAN BOD, MAAR OOK MINDER VOOR DE HAND LIGGENDE ONDERWERPEN ZOALS DE PERS, KUNST EN "DE PSYCHOLOGIE VAN DEN BELGISCHEN SOLDAAT" WORDEN IN HET BOEK BESCHREVEN. HET TWEEDE GEDEELTE BEVAT DE FOTO'S VAN GESNEUVELDE OFFICIEREN MET EEN BESCHRIJVING VAN DE OMSTANDIGHEDEN WAARIN ZIJ OVERLEDEN. HET DERDE DEEL BEVAT DE NAMEN VAN GESNEUVELDE ONDEROFFICIEREN EN SOLDATEN. DEZE LAATSTE LIJST IS ECHTER BEPERKT TOT DE NAAM EN HET REGIMENT.

HET BOEK WERD MIJ TER BESCHIKKING GESTELD DOOR CARL VAN DE KERCKHOVE UIT AARTSELAAR, WAARVOOR MIJN WELGEMEENDE DANK.

MOMENTEEL IS ENKEL HET EERSTE DEEL TE RAADPLEGEN. DE TWEE ANDERE DELEN VOLGEN LATER.

Dit is wat de inleiding van site zegt.
Wie brengt er verduidelijking en eventueel aanvulling naar de andere delen van dit boekwerk....
En natuurlijk ook over het echte onderwerp van dit topic: de uitrusting en uniformen van de Belgen.
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 23 Aug 2007 15:29 schreef:
Quote:
ONZE HELDEN GESTORVEN VOOR HET VADERLAND

DIT RIJKELIJK GEÏLLUSTREERD BOEK WERD VOOR HET EERST UITGEGEVEN IN 1920 BIJ DE "SOCIéTé ANONYME BELGE D'IMPRIMERIE" EN BESTAAT UIT DRIE DELEN. HET EERSTE DEEL BESCHRIJFT HET ONTSTAAN, VERLOOP EN GEVOLG VAN WERELDOORLOG I IN BELGIË.

ZO KOMEN DE VERDEDIGING VAN LUIK, HET BELEG VAN NAMEN, DE VAL VAN ANTWERPEN EN DE GEVECHTEN AAN DE IJZER AAN BOD, MAAR OOK MINDER VOOR DE HAND LIGGENDE ONDERWERPEN ZOALS DE PERS, KUNST EN "DE PSYCHOLOGIE VAN DEN BELGISCHEN SOLDAAT" WORDEN IN HET BOEK BESCHREVEN. HET TWEEDE GEDEELTE BEVAT DE FOTO'S VAN GESNEUVELDE OFFICIEREN MET EEN BESCHRIJVING VAN DE OMSTANDIGHEDEN WAARIN ZIJ OVERLEDEN. HET DERDE DEEL BEVAT DE NAMEN VAN GESNEUVELDE ONDEROFFICIEREN EN SOLDATEN. DEZE LAATSTE LIJST IS ECHTER BEPERKT TOT DE NAAM EN HET REGIMENT.

HET BOEK WERD MIJ TER BESCHIKKING GESTELD DOOR CARL VAN DE KERCKHOVE UIT AARTSELAAR, WAARVOOR MIJN WELGEMEENDE DANK.

MOMENTEEL IS ENKEL HET EERSTE DEEL TE RAADPLEGEN. DE TWEE ANDERE DELEN VOLGEN LATER.

Dit is wat de inleiding van site zegt.
Wie brengt er verduidelijking en eventueel aanvulling naar de andere delen van dit boekwerk....
En natuurlijk ook over het echte onderwerp van dit topic: de uitrusting en uniformen van de Belgen.

Nu begrijp ik het. Het gaat over één boek, in drie delen onderverdeeld. Ik herinner me duidelijk het tweede gedeelte. Het exemplaar van grootvader is ergens in de familie terecht gekomen, dus eventueel zou ik voor aanvuling kunnen zorgen.
Maar : ik wil Marc niet voor de voeten lopen en heb ook geen webruimte om het dan ter beschikking te stellen...
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Je mag ook gewoon doormailen hoor Wink
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 7:48    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 23 Aug 2007 20:23 schreef:
Je mag ook gewoon doormailen hoor Wink

Wordt aan gewerkt (zie PB) Wink
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 8:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de bewaping betreft:

Gisteren zag ik in het boek "Koning Albert en zijn soldaten" een foto genomen tijdens het bevrijdingsoffensief. Daar was wel degelijk een infanterist met een geweer ipv een karabijn te zien. Over de bajonet durf ik mij nu niet echt meer met zekerheid uit te spreken maar ik dacht dat de krote mauser op het geweer zat.

Blijkbaar dus geen algemene overschakeling van geweer naar karabijn.
Ik ken me bvb wel voorstellen dat de patrouilleurs tijdens hun nachtelijke raids uitgerust waren met karabijnen, maar ik denk dat de doorsnee infanterist toch meer baat had bij het klassieke geweer om de redenen reeds aangehaald door Etappe Gent: precisie en dracht.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2008 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

ABL-maquet @ 22 Aug 2007 17:52 schreef:

Weet er iemand meer informatie over een zogenaamd 'Mauserkarabijn' in gebruik bij het Belgische leger voor de periode van 1915? Alle info welkom want niets wijst er op dat ze die ook hadden.

Bedoel je deze?
http://users.pandora.be/ABL1914/KarabCav1889.html

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jurgen

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: