Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ontdekking vooroorlogse kelder

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2020 21:24    Onderwerp: Ontdekking vooroorlogse kelder Reageer met quote

Dag iedereen,

In een ander draadje (over de vondst van een pinhelm) heb ik al even geschreven over de vondst van de (volledig opgevulde, gedeeltelijk verwoeste) vooroorlogse kelder van het klooster/weeshuis van Sint-Juliaan (Langemark).
De komende weken zal ik proberen geregeld wat extra info hierover te plaatsen en enkele vondsten te beschrijven.
Om niemand ongerust te maken: al deze vondsten werden officieel gemeld aan Onroerend Erfgoed en zullen opgenomen worden in de in de Centrale Archeologische Inventaris.

Maar nu misschien eerst een 'dringender' hulpvraag:
Eén van de vondsten was een met een kurkje afgesloten doorzichtig flesje, gevuld met een gele vloeistof.

De inhoud van het flesje op zicht zou je kunnen beschrijven als 'troebel fruitsap'.
Toen het flesje gevonden werd, zat het kurkje er nog stevig op en hebben we het voorlopig zo gelaten zonder te proberen het te openen.
Toen ik het flesje vandaag aan mijn oudste kleinkinderen toonde (op coronaveilige afstand ;-), merkte ik dat het kurkje er niet meer opgespannen vast in zat en dat ik het met weinig moeite kon openen...
Op die manier kon ik hen de unieke ervaring geven om als eersten te ruiken aan een vloeistof van zeker meer dan een eeuw oud uit een flesje dat steeds in de modder van de opgevulde kelder had gelegen.
Uiteraard heb ik er natuurlijk ook zelf aan geroken ((nog) niet geproefd): het ruikt naar jenever (denk ik) met een vleugje anijs/ricard.
Nu het flesje echter geopend is geweest, weet ik niet welke gevolgen dit zal hebben voor de toekomstige bewaring van de inhoud. Vandaar dat ik hoger schreef over een 'dringender vraag'.

Nu zou ik graag willen achterhalen wat de inhoud/oorsprong is.
Daarom volgende vaststellingen in de hoop dat iemand mij op het goede spoor kan zetten:
- Buitenafmetingen: 29 mm x 47 mm x 123 mm (hoogte gemeten van bodem tot en met hals).
- Binnenafmetingen bij benadering: 26 mm x 44 mm x 80 mm (hoogte van de vloeistof).
- Geschatte inhoud: 87 cmł
- Doorzichtig glas met kurk afgesloten
- Op de onderkant staat in grotere cijfers 75 en haaks er op in veel kleinere cijfers 1051 (moeilijk leesbaar)
- Omgevingsinfo:
Vóór de Eerste Wereldoorlog was dit de kelder van een vrouwenklooster annex meisjesweeshuis. Ik ga er daarom voorzichtig van uit dat het flesje niet van de vooroorlogse bewoners afkomstig is (alhoewel er ook diverse andere vondsten zijn die vermoedelijk wél van hen zijn). Na de vlucht van de bewoners op 20 oktober 1914 bleven zeker een deel van hun voorwerpen in de kelder achter.
Tijdens (een deel van) de oorlog werd de kelder nagenoeg zeker gebruikt als schuilplaats, dat weten we door teruggevonden slaapvoorzieningen.
Op het einde van de oorlog was de kelder vermoedelijk al grotendeels of volledig verwoest. Na de oorlog werd hij volledig gevuld en werd het bestaan vergeten tot de toevallige ontdekking er van enkele maanden geleden.

Wie kan mij vooruit helpen met mogelijke info of verdere onderzoeksmogelijkheden of -bronnen?
Kan iemand ons wijzer maken met de vorm van het flesje of de aanduidingen op de onderkant van het flesje?
Waarop slaat die 75? Ik zou zeggen de inhoud, maar dat komt dan op het eerste zicht niet overeen met de door mij berekende inhoud 0,087 l
Enig idee waar die andere cijfers / dat andere getal kan voor staan: 1051
Enig idee over de 'sterke drank'-gewoontes bij de Franse/Duitse/Britse troepen (want dat zijn de nationaliteiten die eventueel gebruik zouden gemaakt kunnen hebben van die kelder)?
Iemand die tips kan geven waar ik de vloeistof kan laten onderzoeken?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Robert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Robert

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2021 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar zijn er hier op het forum weinig of geen leden die deskundig zijn op vlak van én het militaire ivm. de Eerste Wereldoorlog én sterke drank Wink
Over de vondst van het flesje sterke drank kon blijkbaar niemand mij verder helpen...

Een andere vondst was dit

Dit vaselinebokaaltje vond ik nagenoeg op de bodem van de opgevulde kelder (220 cm onder maaiveld). Ik moet zeggen dat ik het eerder rook dan zag. Op die plaats rook de modder naar, wat ik eerst dacht, terpentine. Dan kwamen er de typische regenboogkleuren die olieproducten veroorzaken op water. Pas daarna ontdekte ik het flesje. Het lag horizontaal en er was geen deksel op. Het bevatte nog een bodem van ongeveer 1 cm met een substantie van de oorspronkelijke inhoud, de rest van het flesje zelf was niet gevuld met aarde/modder.

Op het flesje staan de volgende opdrukken:
TRADE (kleinere letters, lichtjes opgaand, boven de “V”)
VASELINE (boogvormig)
MARK (kleinere letters, licht neergaand, boven de ”E”)
CHESEBROUGH (horizontaal)
NEW - YORK (licht omgekeerd boogvormig)

Op het internet vond ik volgende info over dit merk van vaseline. Het gaat om de vaseline zoals die oorspronkelijk werd uitgevonden: https://sha.org/bottle/pdffiles/Vaseline2015.pdf

Uit deze info leid ik af dat het vaselinebokaaltje vermoedelijk dateert uit de periode 1906-1918.
Het kan dus afkomstig zijn van het klooster/weeshuis of van militairen.

Zijn er op het forum deskundigen die, als ze al niet meteen op de hoogte zijn van sterke drank ;-) misschien wel iets meer weten over het gebruik van vaseline tijdens de oorlog?

Laatst aangepast door Robert op 11 Feb 2021 11:48, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2021 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

In de kelderopvulling vonden we ook nogal wat munitie.
Deze is overgedragen aan Dovo.

We vonden er b.v. een 'bol' met een diameter van een 12-tal cm.
Op het eerste zicht leek die op een heel ouderwetse kanonbal (zonder springstofvulling). Na wat reinigingswerk bleek dat er op één plaats een soort uitstulping was. Vanaf toen zijn we er af gebleven en werd dovo verwittigd.
Die zijn die bol komen ophalen. Ook voor hen was het niet meteen duidelijk wat voor tuig dit was. Ze zouden het in hun scanner steken om er meer over te weten te komen, maar het ligt niet in hun gewoonte om achteraf feedback te geven over de aard van de ophalingen. Ik tast dus nog steeds in het duister wat dit voorwerp precies is.
Wie kan hierover meer info verschaffen?

Naar boven
coert65

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2021 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.passioncompassion1418.com/decouvertes/english_grenades_fr.html

Die bol lijkt een beetje op een Franse handgranaat, wel een heel oud model, maar misschien werden ze in het begin van de oorlog nog wel gebruikt.
Scroll maar even naar beneden, naar Grenade 1847, en nog wat meer naar het model 1914. Ik denk dat het een handgranaat, Frans, model 1914 is.
Zoals U weet zaten de Fransen redelijk dichtbij St Juliaan in de begindagen van WO1, tot de aanval van April 1915 in ieder geval.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groet, Coert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2021 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzondere vondsten, Robert, ik had dit draadje even gemist, sorry. Zou die fles jenever-ruikend spul geen pastis kunnen zijn?

Gr P
Robert

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2021 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

coert65 @ 11 Feb 2021 20:31 schreef:
http://www.passioncompassion1418.com/decouvertes/english_grenades_fr.html

Die bol lijkt een beetje op een Franse handgranaat, wel een heel oud model, maar misschien werden ze in het begin van de oorlog nog wel gebruikt.
Scroll maar even naar beneden, naar Grenade 1847, en nog wat meer naar het model 1914. Ik denk dat het een handgranaat, Frans, model 1914 is.
Zoals U weet zaten de Fransen redelijk dichtbij St Juliaan in de begindagen van WO1, tot de aanval van April 1915 in ieder geval.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groet, Coert.

Onze bol had een diameter van ongeveer 12 cm, dus iets groter dan de 9,5 cm in de beschrijving... Voor de rest klopt het uitzicht eigenlijk wel...

Via via... heb ik onrechtstreeks info gekregen dat onze bol een Napoleontische kanonskogel zou zijn. Die zou ik blijkbaar toch niet hebben mogen blijven houden van dovo.
Heeft iemand een idee of de kanonskogels uit die periode konden ontploffen?
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2021 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 12 Feb 2021 17:08 schreef:
Bijzondere vondsten, Robert, ik had dit draadje even gemist, sorry. Zou die fles jenever-ruikend spul geen pastis kunnen zijn?

Gr P

Zou kunnen, ruikt alvast zoals pastis.
Maar de 'Ricard' (die ik wel kan appreciëren) heeft een witte kleur (na de truuk van het aanlengen met water). De vloeistof in dat flesje kun je op zicht best vergelijken met sinaasappelfruitsap met pulp.
Eigenlijk zou ik iemand willen vinden die de vloeistof kan ontleden.

En in dat verband kan ik ook Coert hierboven volgen...
Bij pastis denk ik aan Frankrijk en het dorp werd in de eerste oorlogsdagen bezet door Franse troepen. Die werden in de huizen ingekwartierd, het klooster/weeshuis zal ook wel zijn deel bezetters gekregen hebben.
Naar boven
nikkel

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2021 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
kijk hier eens

www.kanonen-kugeln.de

groeten Mike
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2021 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

nikkel @ 16 Feb 2021 19:37 schreef:
Hallo,
kijk hier eens

www.kanonen-kugeln.de

groeten Mike

Bedankt voor de link, Mike, ik heb een mail naar de webmaster van die site gestuurd.
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2021 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 12 Feb 2021 17:08 schreef:

Gr P

Pastis kan blijkbaar geschrapt worden.
Ik heb de vraag gesteld aan de 'Maison du Pastis' en voortgaande op de foto- en andere gegevens zijn ze relatief zeker dat het geen Pastis of iets gelijkaardigs is. Voortgaande op de kleur denken ze aan 'Advocaat'. Maar ik denk dat de vloeistof te vloeibaar is om advocaat te zijn en de flesopening te klein.
De 'Maison du Pastis' raadt mij in ieder geval uitdrukkelijk af om er van te proeven ;-(
Enig idee voor een lab dat dit zou kunnen analyseren?

Dank alvast aan iedereen die tips voor dit draadje geeft/heeft!
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2021 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het kandeel (kraamvrouwendrank) kunnen zijn?
Je zou een onderzoeksvraag uit kunnen zetten bij een Hogeschool met laboratorium.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2021 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Op die kleur zou ik niet te veel afgaan bij iets dat zo oud is...veel vloeistoffen die uit een mengsel van verschillende bestanddelen veranderen na lange tijd van kleur door chemische reacties...en 100 jaar lijkt mij wel al een lange tijd...ik heb bijvoorbeeld een tijd geleden op zolder een fles white spirit gevonden die er al heel lang moet gelegen hebben, en die had een lichtgele doorzichtige kleur...
pascal
Barbusse

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2021 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Absinth mss (ook met anijs)?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: