Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Brt Documentaire Scars eind jaren 70

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chiel

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2020 15:03    Onderwerp: Brt Documentaire Scars eind jaren 70 Reageer met quote

Goedemiddag,

Ik doe nog maar een poging zeker onder de Belgische Forum bezoekers.

Heeft iemand een digitale versie van de documentaire Scars?
Ooit eind jaren 70 een paar jaar rond november door de BRT uitgezonden.

Ik zoek al jaren hiernaar, youtube meermaals doorgespit....maar helaas.
Op zich vreemd want zo slecht was die niet, wel met ongelooflijk Belgisch sarcastisch commentaar.
En dat commentaar greep mij behoorlijk aan.

Mijn dank is groot,
Chiel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2020 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je iets meer info over die docu? Ik ken enkel de documentaire uit de jaren '80 (1985?) die in 2005 werd heruitgezonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2020 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Al eens nagevraagd bij het archief van de vrt...je kan copies van oude programmas krijgen daar...maar is wel duur...en ze hebben ook niet alles...
pascal
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2020 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 25 Jul 2020 12:13 schreef:
Al eens nagevraagd bij het archief van de vrt...je kan copies van oude programmas krijgen daar...maar is wel duur...en ze hebben ook niet alles...
pascal

derwisj, zie http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=34988
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chiel

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2020 22:04    Onderwerp: Scars Reageer met quote

Hi,

ik heb bij de VRT nagevraagd, maar ze hebben geen rechten op van oorsprong Engelse series en documentaires.

Wat ik nog weet>

De docu begon met een 78 toeren plaat van een of andere Ragtime Band.
Je ziet in het begin King George aan boord van een schip stappen en weer af en op. Een blikken speelgoed opwind tank etc.

Tussendoor veel veteranen waaronder een die blind was doordat een mortiergranaat in zijn handen was ontploft. Prachtige discussie had de man met Nurse Drake waarom Duitse lijken zo pikzwart werden.
Would be the damn food they eat.

Citaat.
3 jaar lang vocht ik voor de landheer in het westen, ik werd meer westwaard gestuurd, ze noemde het Passendale.
Nu kijkt de landheer vanaf zijn stoel naar mijn naam, hij staat bovenaan in het goud. Kan een man een grotere eer verkrijgen.
Ik leed angsten die hij nooit heeft kunnen vermoeden

Verdun werd belicht om zijn chocolade granaten, wat vreemd was voor die stad. Maar worden sinds 1870 gemaakt en is een onvervalste lekkernij. Ze hebben een eigen lading en zoete inhoud.
Een brief van een kind naar haar vader aan het front uit Montpellier .
Papa we hebben nieuwe schoenen voor je gekocht.
Daarna een foto van een Franse soldaat gesneuveld zonder benen.

Aras,
Vraag aan elke willekeurige boer in Aras of aan de Somme over de oorlog, en hij weet gelijk welke je bedoelt,
Elk jaar als hij zijn schamele oogst binnenhaalt zit deze vol met de erfenis van die krankzinnige onderneming.

Het einde van de docu was een klok die de laatste minuut voor 11:00 uur aangaf.
1918 op de 11e maand , de 11e dag, het 11e uur kwam de vrede....
Maar deze kwam te laat voor soldaat Elinson Green van de 4 Ierse lanciers.
Hij sneuvelde op dit profetische uur.
Dit is Mons (begraafplaats), het is 24 Augustus 1914, soldaat ...... lost het eerste schot op Belgische bodem, 3 dagen later behoorde hij tot de eerste gesneuvelden, voor hem was de oorlog inderdaad van korte duur.
Maar zij waren bekend en niet zoals duizenden anderen alleen door God waren gekend.

Het doet me denken aan de woorden van Wilfred Owen zelf rustend onder de doden...Ik ben de vijand die je hebt gedood mijn vriend, laten we nu gaan slapen.

Ik weet het veel detail, op VHS zeker 100 X gezien, maar helaas gaat een VHS band geen 101 keer mee.
Het was in dezelfde tijd als het Duitse programma Augenzeugen berichten Verdun 1916. Die had ik erachter gezet op band.
Die is wel op Youtube te vinden.

Wat ik van het Belgische commentaar weet, die was heel sarcastisch.
Deze man wist heel veel van de Eerste Wereldoorlog.
Later heb ik ooit vernomen dat hij er zo diep in zat dat hij een einde aan zijn eigen leven maakte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: