Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Toerisme in Ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2020 6:32    Onderwerp: Toerisme in Ieper Reageer met quote

Ik zag een aantal recente artikels over het slagveldtoerisme in Ieper:

Ieperlingen zien toeristen graag komen, maar niet de verkeersproblemen die ze met zich meebrengen: https://www.hln.be/in-de-buurt/ieper/ieperlingen-zien-toeristen-graag-komen-maar-niet-de-verkeersproblemen-die-ze-met-zich-meebrengen~a5ead32a/

Geen stormloop van Britten in Ieper: https://www.focus-wtv.be/nieuws/geen-stormloop-van-britten-ieper
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2020 6:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dit kwam ik ook nog tegen, het In Flanders Fields Museum luidt de alarmklok over de financiële gevolgen van de coronacrisis: https://www.hln.be/in-de-buurt/ieper/in-flanders-fields-museum-stevent-af-op-zwaar-verlies-door-corona-als-ieper-niet-investeert-betekent-dit-de-doodsteek~ad8cf58e/

Men kan voor of tegen het museum zijn (niet iedereen is onverdeeld gelukkig met de vredesboodschap die het uitdraagt of met de omvorming van het oude naar het nieuwe museum), maar het blijft natuurlijk een instituut dat internationale uitstraling heeft en dus ook zorgt voor bezoekers die dan ook andere musea bezoeken en zorgen voor een interesse in het thema 14-18. Ik vermoed dat andere musea gelijkaardige financiële zorgen zullen hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Branco12

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2020 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

IFF is inderdaad naast een museum ook een belangrijke plaats voor onderzoek en centralisatie van informatie en collecties. Een belangrijk iets dus die niet teloor mag gaan! Hopelijk investeert de overheid op de juiste plaatsen op de juiste momenten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2020 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat er vanaf volgend jaar een pak minder britten zullen komen, omwille van de brexit...brengt extra maatregelen teweeg om naar europa te reizen, en ik vraag me dan ook af of er nog veel schoolreizen zullen georganiseerd worden...zal ook een extra financiele aderlating zijn voor de musea...
pascal
egbert

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2020 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 17 Jul 2020 13:04 schreef:
Ik denk dat er vanaf volgend jaar een pak minder britten zullen komen, omwille van de brexit...brengt extra maatregelen teweeg om naar europa te reizen, en ik vraag me dan ook af of er nog veel schoolreizen zullen georganiseerd worden...zal ook een extra financiele aderlating zijn voor de musea...
pascal

That's my feeling as well. Maybe it is time to transform the distinct nationalistic "we shall remember" character with concentration on British dead into a more realistic reconciliation approach to draw other than Brits into the Ypres area after the Brexit....
coert65

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2020 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

You are correct Egbert.

Apart from the British, also French, Belgians and not to forget Germans suffered hard in this war. These should all be remembered.
My great-grandfather fought also at Ypres, but he was lucky. He survived the war. He enlisted in August 1914, and was still active when the war ended.
He saw the horrors of war for 4 years.. I still have his picture, and met him when I was 7 years old, still have a picture of him, with me.
I cannot remember all this, because I was so young, but my grandfather, his son, told me more when I got older.
I researched all the places where he was at the war, with his regiment, RIR213,
later when I got my license to drive a car and get to those places, Ypres was one of them, as was Verdun. He was just another soldier, got wounded, recieved the iron cross second class, and a wound badge in black.
But thankfully he survived, or else I wouldn't be here to write this post here.

All people deserve remembrance, but I can also understand the reasoning behind the English preference regarding remembrance.
It is the victors who write history, and take care of remembrance.
Nobody, the normal citizens, wanted this war, it was only dirty politics leading to it.

Have a nice sunday, and greetings, from The Netherlands.

Coert. poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: