Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
gomuch
|
Geplaatst: 10 Jul 2020 11:42 Onderwerp: advies boek Ieper |
|
|
Ik zoek een goed Nederlandstalig boek over de Eerste slag bij Ieper.
Wie kan mij helpen?
Ik ben namelijk bezig met het verzamelen van gegevens van kapitein E.L.W. Henslow van het 2e bataljon van het Wiltshire regiment die bij La Bassée of Reutel gevangen genomen werd in 1914.
Alvast hartelijk dank.
Groeten Raymond Gaveel |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7695 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 13 Sep 2020 12:38 Onderwerp: |
|
|
Beste Raymond, Nederlandstalig weet ik niet zo gauw, wel Engelstalig: Ypres 1914: The Menin Road van Nigel Cave & Jack Sheldon. Van Pen & Sword en da's meestal goede kwaliteit.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
gomuch
|
Geplaatst: 16 Sep 2020 20:48 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank Pegoud.
Inmiddels ben ik al een weekend in Ieper geweest en heb verschillende boeken thuis en daar gekocht. Inclusief een aantal DVD's.
Genoeg leesvoer de komende tijd. Heb er zin aan.
Een aantal titels die ik aangeschaft heb m.b.t. 1914:
1914 Dagen van hoop, Lyn Macdonald
De kanonnen van augustus, Barbara W. Tuchman
VCs of the First World War: 1914, Gerald Gliddon
Peter Kollwitz - † Diksmuide, 22 oktober 1914, Kathelijn Vervarcke
Groeten Raymond |
|
Naar boven |
|
 |
derwisj

|
|
Naar boven |
|
 |
AOK4

|
Geplaatst: 22 Sep 2020 7:18 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Als je echt iets wil weten, moet je ALTIJD naar de bronnen gaan.
Henslow is gevangenomen bij Reutel (Beselare-Zonnebeke) op 24 oktober 1914 (Rode Kruis).
Het dagboek (war diary) van het bataljon kan gratis gedownload worden via The National Archives (TNA) (mits het aanmaken van een gebruikersaccount): https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C7352428
Normaal gezien zijn er ook nog ergens archiefstukken met ondervragingen van uit gevangenschap teruggekeerde officieren en zijn er ook nog de files van officieren. Beide zaken zijn mogelijk niet online beschikbaar en dus enkel raadpleegbaar in Kew (TNA). Je kan altijd eens zoeken op de website van TNA.
Meer algemeen zal er wel iets te vinden zijn in de geschiedenis van de Britse 7de divisie, een uitstekend boek (in herdruk online te vinden) en de Official History.
Jan |
|
Naar boven |
|
 |
gomuch
|
Geplaatst: 22 Sep 2020 18:24 Onderwerp: |
|
|
AOK4 @ 22 Sep 2020 7:18 schreef: | Hallo,
Als je echt iets wil weten, moet je ALTIJD naar de bronnen gaan.
Henslow is gevangenomen bij Reutel (Beselare-Zonnebeke) op 24 oktober 1914 (Rode Kruis).
Het dagboek (war diary) van het bataljon kan gratis gedownload worden via The National Archives (TNA) (mits het aanmaken van een gebruikersaccount): https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C7352428
Normaal gezien zijn er ook nog ergens archiefstukken met ondervragingen van uit gevangenschap teruggekeerde officieren en zijn er ook nog de files van officieren. Beide zaken zijn mogelijk niet online beschikbaar en dus enkel raadpleegbaar in Kew (TNA). Je kan altijd eens zoeken op de website van TNA.
Meer algemeen zal er wel iets te vinden zijn in de geschiedenis van de Britse 7de divisie, een uitstekend boek (in herdruk online te vinden) en de Official History.
Jan |
Dankjewel Jan ... ik heb intussen een kopie van het War Diary van "The Wiltshire Regiment in the First World War - 2nd Battalion" besteld in boekvorm bij het 'The Rifles Wardrobe and Museum Trust'. Ben benieuwd. Heb al het nodige gezocht op de site van The National Archives en ben daar Henslow ook tegengekomen. Hij doet o.a. in een rapport zijn zegje over het officierskamp Holzminden lees ik. Moet dat nog downloaden. |
|
Naar boven |
|
 |
gomuch
|
Geplaatst: 22 Sep 2020 18:27 Onderwerp: |
|
|
derwisj @ 21 Sep 2020 18:38 schreef: | Ik denk niet dat er in deze boeken veel zal te vinden zijn. De slag van la bassee behoort trouwens niet tot het Ieper slagveld. Ik denk dat er in de engelstalige reeks battleground europe een boekje is betreffende de slag van la bassee...
pascal |
Dank je derwisj voor het meedenken. Ik wil me eerst wat beter gaan inlezen m.b.t. de Eerste slag bij Ieper. De rest volgt.
Groeten Raymond |
|
Naar boven |
|
 |
|