|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Percy Toplis

|
Geplaatst: 14 Okt 2019 11:49 Onderwerp: De Eerste Wereldoorlog in het Meetjesland |
|
|
Voor u ligt het rapport ‘De Eerste Wereldoorlog in het Meetjesland’. Het is een
thematische synthese van de oorlogsjaren 1914-1918 in onze groene regio tussen
Brugge en Gent. Het werd gemaakt door Artoria bvba, in opdracht van COMEET
(Cultuuroverleg Meetjesland), de intergemeentelijke cultuurdienst van de dertien
gemeenten van het Meetjesland.
Het rapport en onderzoek maken deel uit van het project ‘Honderd jaar Eerste
Wereldoorlog: herinneringen in het Meetjesland, 1914-2014’ dat COMEET dankzij het
subsidieprogramma LEADER/PDPO, met de steun van provincie Oost-Vlaanderen, de
Vlaamse Overheid en Europa kan realiseren.
Wat mij het meeste raakt zijn de vele persoonlijke getuigenissen die een beeld geven
van de impact die de oorlog had op het leven van gewone mensen op het platteland.
Mijn dank gaat uit naar iedereen die aan dit onderzoek en rapport meewerkte:
archieven, heemkringen, bibliotheken, cultuurdiensten, verzamelaars en particulieren die
mee hun schouders zetten onder dit onderzoek. We zijn hen zeer erkentelijk.
Ik hoop dat dit rapport de regio inspireert om voor het erfgoed uit de Eerste
Wereldoorlog zorg te dragen en om een serene herdenking te organiseren in 2014-2018.
Met COMEET willen we hiertoe zeker bijdragen. Hoe we dat zullen doen, leest u op de
volgende bladzijden.
https://comeet.be/wp-content/uploads/2015/10/RAPPORT-def-WOI-2012-niet-kopieren.pdf _________________
“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|