Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wielerwedstrijd 1919 Op een obus rijden was op eigen risico!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5728
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2019 10:03    Onderwerp: Wielerwedstrijd 1919 Op een obus rijden was op eigen risico! Reageer met quote

Jammer het artikel is enkel voor abonnees, maar je mag er 5 gratis lezen
Dus je kan aan de foto’s, en de kaart van de omloop in 1919, langs de slagvelden

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190814_04558959

De "zwaarste wielerwedstrijd ooit" wordt opnieuw gereden: “Nooit was een koers lastiger en gruwelijker”

Op een obus rijden was op eigen risico

Ze ploeterden door modder en sneeuw, langs kapotgeschoten spookdorpen, granaatkraters en loopgraven. Honderd jaar geleden reden 84 mannen met de ‘Omloop der Slagvelden’ de meest heroïsche wielerwedstrijd ooit. “Nooit, bij menschen geheugen, was een koers lastiger en gruwelijker”, schreef Karel Van Wijnendaele. De koers was totaal in de vergetelheid geraakt, tot nu. Vanaf maandag doen 87 liefhebbers de tocht nog eens dunnetjes over. Al wordt het nooit meer écht zoals een eeuw geleden.
“Mon dieu! Daar is er één!”
De overgebleven toeschouwers die de snijdende kou in Amiens hebben getrotseerd tot zo laat op de avond, weten niet wat ze zien als in de verte plots een schim opduikt. We zijn 2 mei 1919, 22.58 uur. De reporter van Le Petit Journal vloekt: de krant is al naar de drukker, voor zijn verslag is het te laat. Maar daar komt wel degelijk Charles Deruyter aangedokkerd. Het controleblad ondertekenen gaat niet meer: zijn handen zijn stijf bevroren. En wacht eens, is dat… een bontjas? Ja, dat is het wel degelijk. Een vrouw langs de weg in het dorpje Albert heeft Deruyter zó zien afzien dat ze haar pelsen jas over zijn schouders heeft gelegd.

Onze landgenoot Charles Deruyter won de rittenwedstrijd en de zwaarste rit, mét een bontjas over de schouders. Gekregen van een vrouw omdat hij zo aan het afzien was.
Hier in het ijzige avonddonker van Amiens kroont de Waal Deruyter (29), oorlogsvrijwilliger en mecanicien van beroep, zich tot winnaar van de derde rit van de Circuit de Champs de Bataille. Na een 338 kilometer lange helletocht door de tot gruzelementen geschoten frontstreek. Een rit “die met sport niet genoeg gemeens had, en de menschelijke krachten ver te boven ging!”, schrijft journalist Karel Van Wijnendaele van Sportwereld.
“Ik kan honderd jaar worden en nog vergeet ik dat stuk weg niet tusschen Diksmuide en Rijsel. Het regent slagwater. De wegen zijn doorweekt. ’t Slijk en ’t water spettert hen tot boven ’t hoofd. Ze zijn moedeloos. Maar ze rijden voort, strak voor zich uitkijkende, lijk menschen die geen uitkomst weten of zien.”
8.500 Franse frank
Voor hetzelfde geld was Deruyter er gewoon mee gestopt. De koers die een triomftocht moest worden, een sportspektakel om te tonen dat de oorlogsgruwel van ‘14-’18 achter ons ligt, staat die dag op het punt een complete farce te worden.
De rit is al om halfvijf ’s ochtends gestart. Van de 84 mannen die vier dagen eerder aan de eerste etappe van deze Omloop van de Slagvelden begonnen zijn, zijn er na de eerste twee etappes maar 42 meer over. En tussen Brussel en Amiens zullen ze pas echt de hel zien.
Le Petit Journal heeft deze waanzinnige wedstrijd bedacht om de vrede te vieren en om de helden van het slagveld te eren. Om de overwinning in de verf te zetten – Duitsers, Oostenrijkers en Hongaren mogen niet meedoen. Maar toch vooral ook om de oplage van de krant op te krikken. Tijdens de oorlog is die van 850.000 op minder dan de helft teruggevallen.

De Fransman Charles Kippert werd uiteindelijk elfde, op 18 uur en 17 minuten van Deruyter. Hij keek vol afgunst naar de Belgen, die het hele podium inpalmden: “Gewoon omdat zij rotweer gewend zijn.” FOTO: BIBLIOTHÈQUE NATIONALE FRANÇAISE
“We zitten in dat voorjaar van 1919 nog altijd in oorlogstijd. Het verdrag van Versailles is in mei 1919 nog niet getekend”, zegt historicus Frank Becuwe. Hij beet zich jaren vast in dit vergeten stukje wielerhistorie en schreef er in 2013 een boek over. “De oorlogsgruwel was nog vers, de totale vernieling lag nog overal te smeulen.”
Op de dag van de rit naar Amiens is op de koop toe nog een noordwesterstorm opgestoken die striemende regen pal in de gezichten van de renners blaast. De wegen zijn vernield, op de zompige akkers staan schots en scheve kruisen die provisoire oorlogsgraven aanduiden. Beerst, Diksmuide, Lo, Poperinge: het zijn puinhopen.
Een duidelijk stratenpatroon is er niet: granaten en mortieren hebben die vier jaar lang weggeblazen. “Geen huis of onderkomen te zoeken. Op de kruisstraten moesten de renners op de palen kruipen om de opschriften te lezen en te vernemen waarheen zij moesten: links of rechts!”, schrijft Van Wijnendaele. “Neen, ’t is niet meer menschelijk.”
Koekelarenaar Jules Vanhevel gaat onderuit in die modderbrij en moet opgeven, hoewel hij eerst nog uit alle macht met een hamer zijn voorwiel probeert recht te kloppen. De bonkige Berten Dejonghe, geboren en getogen in Middelkerke en tot die dag leider in het klassement, rijdt in een obusput, breekt zijn voorvork en moet ook stoppen.
“Zo stond het in het reglement”, zegt Becuwe. “Op een obus rijden was op eigen risico. En een nieuwe fiets nemen mocht niet: als je je fiets zelf niet kon herstellen, moest je stoppen.”
“Veel renners gingen een smidse binnen om zelf een gebroken kader te lassen. Maar ik was zelf meubelmaker en geen smid!”, jammert Dejonghe daar later over.
Henri “Ritten” Van Lerberghe, nog zo’n flandrien pur sang en winnaar van de Ronde van Vlaanderen, rijdt hopeloos verloren en zal zijn verloren tijd nooit inhalen.

De Fransman Jean Alavoine werd uiteindelijk vierde, op 10 uur en 41 minuten van Deruyter. Hij won in zijn carrière uiteindelijk 17 ritten in de Tour de France.
Dejonghe, Van Lerberghe, Vanhevel, Deruyter, de Fransman Jean Alavoine (die in zijn carrière 17 Tourritten zou winnen), Ali Neffati (een Tunesiër die opviel omdat hij altijd met een fez op zijn hoofd reed): het zijn stuk voor stuk namen als klokken uit de wielrennerij van toen. Waarom toch laten die toppers zich tot deze wielerwaanzin verleiden? “Er was een fortuin te winnen”, zegt Becuwe. “8.500 Franse frank. Een metser verdiende in die tijd 1 frank per uur: die moest daar drie jaar voor werken.”
Slapen in de loopgraaf
Na de slopende rit naar Amiens gaat het nog naar Parijs. Charles Deruyter wint opnieuw en komt als eerste aan in het Parc des Princes. 20.000 toeschouwers gaan uit hun dak. “Charlot”, zoals ze hem noemen, is een Belg, maar werd geboren in Noord-Frankrijk. Iedereen content. Deruyter ontwijkt in de etappes naar Bar-le-Duc, Belfort en Straatsburg alle obussen en andere obstakels. Hij wint ook nog de slotrit, door in de sprint de Fransman Charles Kippert te verslaan. Op het eindpodium staan met Deruyter, Urbain Anseeuw (die op 2 uur en 17 minuten van de winnaar eindigt) en Ritten Van Lerberghe enkel Belgen. “Gewoon omdat zij rotweer gewend zijn”, snoeft Kippert. “Laat ons in mooi weer rijden en we laten die Belgen makkelijk achter ons.”
Louis Ellner, een amateur uit Epernay die niet met een koersfiets maar met een nóg primitiever en zwaarder gewoon model aan de start was gekomen, is de rode lantaarn. Zijn eindtijd: niet bekend. In de etappe naar Bar-le-Duc heeft hij een nacht in een loopgraaf moeten slapen. En in de rit naar Belfort is hij zo laat dat iedereen vergeten is zijn tijd op te nemen. En tóch heeft hij de omloop koppig tot de laatste meters in Straatsburg uitgereden. Net als de twintig anderen een “triompheur de l’impossible”, zoals de krant het beschrijft.
“Nooit, bij menschen geheugen, was een koers lastiger en gruwelijker”, schrijft Van Wijnendaele. “Nooit wrocht hij moorddadiger op het gemoed en de lichaamlijke gesteltenis van een rijder.”
Of ze nu allemaal netjes het parcours hebben gevolgd, en of er niet een paar van hen sommige stukken met de trein hebben afgelegd, is niet duidelijk, schrijft Sportwereld. “De oogen werden gesloten voor heel wat onregelmatigheden. Maar bij abnormale toestanden passen abnormale maatregelen.”

Nieuwe editie
In 1920 volgt een tweede editie, maar dat is een eendagskoers rond Compiègne. Een fluitje van een cent in vergelijking met wat ze het jaar voordien hebben doorstaan. De “zwaarste koers ooit” zal nooit meer herhaald worden.
Of toch: maandag vertrekken in Oosteeklo 87 wielerliefhebbers om langs – grotendeels – hetzelfde parcours de tocht over te doen. Vier Oost-Vlaamse vrienden – Remi Van De Veire, Luc Dossche, Dany Tempels en Filip De Bal – waren zo gefascineerd door het verhaal dat ze zelf een nieuwe editie ineenboksten. “De bomkraters en modderpoelen van toen zijn er niet meer”, zegt Becuwe. “Maar de oorlogsgraven staan er nog. De link met de oorlogswaanzin van toen is nog heel duidelijk aanwezig.”
www.wielerroem.com
Frank Becuwe, Omloop van de Slagvelden 1919, de meest heroïsche wielerwedstrijd ooit, Davidsfonds Uitgeverij, 34,95 euro.
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7602
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2019 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een pareltje, Patrick! Verhaal om van te smullen, ik had er ook nog nooit van gehoord.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
silentknight



Geregistreerd op: 6-12-2012
Berichten: 929
Woonplaats: Assenede

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2019 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Artikel wel te lezen bij HLN.

https://www.hln.be/in-de-buurt/assenede/omloop-der-slagvelden-gestart-oftewel-2-098-kilometer-in-12-dagen-wat-ze-100-jaar-geleden-konden-moeten-wij-ook-kunnen~a3196e02/

Ik was bij de start (naast de deur hee Cool )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
silentknight



Geregistreerd op: 6-12-2012
Berichten: 929
Woonplaats: Assenede

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2019 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Remi Van de Veire, de organisator, is een vriend van mij.

Zelf hebben ze er met 4 man 3 jaar aan voorbereid en de route op voorhand gereden.

In sommige steden, zoals o.a. Parijs, zal dit met veel vlag en wimpel worden ondersteund.

Ik vertrek morgen met de camper richting Frankrijk en Luxemburg om de renners te ondersteunen.

Het wordt idd heroisch poppy poppy poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5728
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2019 22:04    Onderwerp: Reageer met quote



Voor de duidelijkheid de kaart van de eerste omloop .. Bron .uit het
eerste Artikel van HLN.

Nieuwe editie
In 1920 volgt een tweede editie, maar dat is een eendagskoers rond Compiègne. Een fluitje van een cent in vergelijking met wat ze het jaar voordien hebben doorstaan. De “zwaarste koers ooit” zal nooit meer herhaald worden.

Of toch: maandag vertrekken in Oosteeklo 87 wielerliefhebbers om langs – grotendeels – hetzelfde parcours de tocht over te doen. Vier Oost-Vlaamse vrienden – Remi Van De Veire, Luc Dossche, Dany Tempels en Filip De Bal – waren zo gefascineerd door het verhaal dat ze zelf een nieuwe editie ineenboksten. “De bomkraters en modderpoelen van toen zijn er niet meer”, zegt Becuwe. “Maar de oorlogsgraven staan er nog. De link met de oorlogswaanzin van toen is nog heel duidelijk aanwezig.”
www.wielerroem.com
Frank Becuwe, Omloop van de Slagvelden 1919, de meest heroïsche wielerwedstrijd ooit, Davidsfonds Uitgeverij, 34,95 euro
.




Succes en goede reis Silentknight, laat indien mogelijk iets weten .
Have fun en keep it safe . Niet op een Obus rijden !!! Laughing Laughing Laughing

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2019 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

De eerste winnaar Charles Deruyter

Hij legde de 7 etappes (2098 km) van de 'Omloop van de slagvelden' af in 89u56'47".

Bron: https://renners-in-de-grote-oorlog.fandom.com/nl/wiki/Charles_Deruyter

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Aurel Sercu



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1676
Woonplaats: Boezinge - Ieper, België

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2019 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prestatie ! En ik had ze wel willen zien voorbijkomen in Boezinge. Op het oude (primitieve) kaartje meende ik te zien dat ze in 1919 onderweg van Diksmuide naar Ieper door Boezinge reden. Dààr had ik wel bij willen zijn. (Om te kijken ...) Maar ik betwijfel of ze in 1919 al door Boezinge konden rijden... Zelfs de vluchtelingen waren nog niet durven / mogen / kunnen terugkeren naar de heimat.

Op de kaart op www.wielrroem.com zag ik trouwens dat de fietsers van 2019 Boezinge mijden, en een ommetje via Lo en Zuidschote en Elverdinge maken. Jammer, want hier in Boezinge hebben wij in het centrum nog ... kasseien ! (Van die aard, zo zeggen kwaadsprekers, dat je valse tanden uit je mond gerammeld worden ! Smile )

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group