Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

30 november
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Gallipoli - 30 November 1915

SUVLA - Lieutenant Owen Steele, Newfoundland Regiment, 88th Brigade, 29th Division - The weather improved a little on 30 November but it was still bitterly cold. By this time many of the units were reduced to a skeleton force as Lieutenant Owen Steel discovered.

"Spent today in drawing up new Platoon 86 Company rolls and recording in my Field Note Book a complete list of the men, their physical condition, and all deficiencies of rifles, bayonets, the various parts of web equipment and outside and inside clothing etc.. This took up all day. A summary of this list I then handed to the Quartermaster. All the well men of my Company had to go to the firing line tonight and also of "D" Company and I myself had to go in and act as officer commanding of the firing line thus occupied. "D" Company was asked to detail also a subaltern so I had Lieutenant Reid with me. We had only 36 men and 10 NC0s to hold the line for this was all the well men we could get, whereas we used under normal conditions to have a total of about 100. Everything went OK until 5 o'clock in the morning when one of the sentries was shot in the head death being instantaneous. I was at his side in 3 minutes, but he was dead. Jim, who was Sergeant in that vicinity, was nearby and helped place him on the firing step immediately it happened and then sent for me - he says he was dead even then. The Turks did quite a lot of sniping tonight, in fact since 'The Flood' they have been doing much more than usual during the nights."

SOURCE: O. W. Steele (edited by D. R. Facey-Crowther)), "Lieutenant Owen WIlliam Steele of the Newfoundland Regiment: Diary and Letters Montreal", McGill-Queen's University Press, 2002), p.978.
https://www.gallipoli-association.org/on-this-day/november/30/

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

MAJOR E.B. SHEPPARD’S DIARY, 23RD - 30TH NOVEMBER, 1915

30th. November. Tuesday - Entrained for Cairo 8.15. Arrived 2.15. Trams to Mena. Transport never arrived so slept in great coat.

http://www.hertsmemories.org.uk/content/herts-history/diaries-and-letters/the_diary_of_e_b_sheppard_1914_-_1916/major-e-b-sheppards-diary-23rd-30th-november-1915

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Düsseldorfer General-Anzeiger, 30.11.1915: Leistungen der Stadt Haan im Rahmen der Kriegsunterstützung

Aus Rheinland-Westfalen. Kriegsunterstützung.
Haan, 29 Nov[ember]. Die Zahl der kriegsunter-
stützten Familien beträgt zurzeit hier 772, die
der Arbeitslosen 12. In der Zeit vom 1. August
1914 bis zum 30. September 1915 wurden
327.296 Mark ausgezahlt, davon in bar 243.043
Mark. Für die Versicherung der Kriegsteil-
nehmer wurden gezahlt 7.980 Mark. Von dem
Gesamtbetrage erstattet der Staat 138.359 Mark
zurück. Die Aufwendungen für Arbeitslose
betragen an Arbeitslöhnen 32.400 Mark
und an Unterstützungen 14.163 Mark.
Für das Rote Kreuz wurden gespendet
3.490 Mark, an freiwilligen Gaben und
Sammlungen kamen ein 27.430 Mark.
Für die Versorgung von Truppen wurden
ausgegeben 4.460 Mark. Der Bestand des
Wohlfahrtsausschusses beträgt 18.158 Mark, die
Gesamtaufwendungen für das Rote Kreuz u[nd] s[o] w[eiter]
betrugen 12.762 Mark. Für die Verpflegung
der Verwundeten erhielt die Gemeinde von der
Lazarettverwaltung 3.982 Mark. Die Gesamt-
aufwendungen für die Lazarette betrugen
4.742 Mark. Für die Versorgung der Krieger-
familien mit Kartoffeln sind insgesamt 600
Familien in Betracht gekommen, die 4.400 Z[en]t[ne]r
Kartoffeln erhalten haben. Der Kriegswohl-
fahrtsausschuß beabsichtigt, jedem Haaner
Krieger ein Weihnachtspaket im Betrage von
5,50 Mark zu senden.

https://archivewk1.hypotheses.org/19190

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mention in despatch certificate for 30 November 1915 of Second Lieutenant Rupert Hallowes VC, MC, 1 March 1919.

Hallowes served with 4th Battalion The Duke of Cambridge's Own (Middlesex Regiment) and was awarded the Military Cross (MC) for bravery during the Battle of Hooge in July 1915. Two months later, Hallowes was awarded a posthumous Victoria Cross (VC) following another series of actions at Hooge. In November 1915 he was also mentioned in one of Field Marshal Sir John French's despatches.

Bekijk het op https://collection.nam.ac.uk/detail.php?acc=1994-04-24-1
Zie ook hier: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=441779#441779

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Krant van Blankenberge | Oorlogskroniek | November 1915

30 november 1915 - Het Blankenbergse armenbestuur beslist om gratis 'kloefen' of klompen uit te delen aan zij die het absoluut nodig hadden.

Het armenbestuur van Blankenberge was toen als volgt samengesteld:
• Jozef Ponjaert (waarnemend burgemeester)
• Jules Gadeyne (voorzitter)
• Frans Van Agt (ordonnateur)
• Frans Warmoes en Alfons Derdeyn (leden)
• Jerome Bullinck (secretaris)

http://www.krantvanblankenberge.be/oorlog/1915november.html

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Trinkwasserbereiter nach Warchalowski in Tätigkeit. Aufgenommen am 30. November 1915

Foto... https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trinkwasserbereiter_nach_Warchalowski_in_T%C3%A4tigkeit._Aufgenommen_am_30._November_1915._(BildID_15471135).jpg

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

30 November 1915 - Gertrude Bell to her stepmother, Dame Florence Bell

[30 November 1915] Cairo Nov 30 Dearest Mother. I telegraphed to you the morning after my arrival and asked you to send me by Lady B. [Brassey] another gown and shirt. It looks as if I might be kept here some time and as I knew she was coming it seemed the best thing to make preparations. I don't at all want to be drawn into the social life of Cairo, however, and I daresay I shall have no temptations. I have not yet been to see the MacMahons but I must leave a card on them today. For the moment I am helping Mr Hogarth to fill in the intelligence files with information as to tribes and sheikhs. It's great fun and delightful to be working with him. Our chief is Col. Clayton whom I like very much but did not know before. There are several other people in the office who are old friends; this week Mark Sykes passed through and I have seen a good deal of him. I have just heard that Neil Malcolm has arrived from Gallipoli [Gelibolu] - I think he is chief staff officer here; anyhow I have written to him and asked him to dinner if he is not too great for such invitations.
We had a horrible journey - almost continuous storm and the first two days as bad as anything I have known on the Mediterranean. Helen Brassey and I survived triumphantly and took comfort in one another's society - she is a very charming creature. There were some nice young men, Indian army going back to their regiments. One had been a long time in Persia and knew Major O'Connor and one had come back wounded from the Persian Gulf last year. There was also the Bp of Jerusalem [(El Quds esh Sherif, Yerushalayim)] and his wife. I made their acquaintance but did not see much of them as he was ill all the time. I shall probably see them here - this is the only part of their diocese which they can inhabit at present. We reached Port Said after dark on Thursday night. Capt. Hall, the brother of our Capt. Hall (he is head of the railways here) made every possible arrangement for my comfort and Capt. Woolley, ex - digger at Carchemish [Barak (Karkemis)] and now in the Intelligence Dept. at P. Said came on board to meet me. I had to stay there the night as it was too late to go on. I went with Capt. Woolley to see the governor of P. Said, Col. Elgood and had an interesting talk with him. Capt W. and I dined together - it was delicious after the horrible crowded boat. Next morning I came up here. At Ismailia Donald Davidson got into my carriage and introduced himself. He is in the flying corps as you remember. His observer was also travelling up for a day's leave in Cairo and we had a very pleasant journey together. Mr Hogarth and Mr Lawrence (you don't know him, he is also of Carchemish, exceedingly intelligent) met me and brought me to this hotel where they are both staying. Mrs Hall had taken me a room. And whom do you thing was the first person I met here? Cis Lascelles! her brother with whom she was staying has gone to the wars and she is going away today, to Italy I think. Mr Hogarth, Mr Lawrence and I all dine and lunch together; at our table sit two engineers, Col. Wright (brother of Hagberg and very nice) and Major Pearson. Occasionally we have the Graves in to dinner - he was Times Correspondent in C'ple [Istanbul (Constantinople)] in former days; I knew him there. Now you know my circle - it's very friendly and pleasant, but Mr Hogarth leaves next week which will make a terrible gap in it. You will write to me here in future won't you and will you have Times sent out to me - the edition which appears 3 times a week. I'm glad I came but I long for news of you. Your affec. daughter Gertrude
It's extraordinarily interesting here but I can't write about it.

http://gertrudebell.ncl.ac.uk/letter_details.php?letter_id=132

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Leaflet - 'The Call to Arms', With Recruiting Check Slip, 30 Nov 1915

Printed text: 'URGENT / War CENSUS FORM No. 83 / PRIME MINISTER'S DEPARTMENT, MELBOURNE, / 30th November 1915 / DEFENCE OF AUSTRALIA AND THE EMPIRE. / THE CALL TO ARMS.' Extensive text follows, explaining why the 'present state of the War calls imperatively for vigorous action'. The form is printed with the signature 'W.M. Hughes'. Beneath a dividing line is the 'Recruiting Check Slip. / War Census Form 82.' and spaces for name and address. Stamped in blue on top left of form: 'Additional copies ...[?] / for press and colleagues'. Written in ink on lower left: 'The Mayor / Maryborough / Victoria'.

Te bekijken op https://collections.museumvictoria.com.au/items/1719096

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Belgische vluchtelingen in Rotterdam

Op 4 augustus 1914 valt Duitsland België binnen. Op 14 augustus nemen de Duitsers Luik en Brussel in en eind september beginnen ze hun aanval op de stelling Antwerpen. Vooral het beleg van Antwerpen leidt tot een grote stroom van vluchtelingen naar Rotterdam. Op 7 oktober rijden de eerste treinen met Belgen de stations Delftse Poort en Beurs binnen. Vanaf de stations werden ze overgebracht naar loodsen van de Holland-Amerika Lijn voor tijdelijk onderdak en voedsel.

In het begin van de Eerste Wereldoorlog verbleven er ongeveer 23000 Belgen in Rotterdam. Door de overgave van Antwerpen op 10 oktober werden de ze opgeroepen om terug te keren naar hun thuisland. Bij onderhandelingen tussen Duitsland en Nederland werd de veiligheid van de terugkerende vluchtelingen gegarandeerd. Diverse Nederlandse kranten beschrijven hoe veilig het was in België, deze berichtgeving werd gebruikt om ze sneller terug te laten keren. Op 30 november 1914 waren er niettemin nog 5000 Belgische vluchtelingen in Rotterdam. Zij bleven omdat ze bang waren voor de Duitse bezetter, niet wilden werken voor Duitsland of een beter leven hadden in Rotterdam. Dat aantal zou uitgroeien tot bijna 9.000 aan het einde van de oorlog. De totale bevolking bedroeg toen ruim 480.000 inwoners.

http://www.stadsarchief.rotterdam.nl/eerste-wereldoorlog/vluchtelingen

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

In oorlogsnood(2007) - Virginie Loveling

maandag 30 november '14 - Een drietal dagen geleden zijn negen bommen in de stad op het kwartier der Muide geworpen ter plaats, waar reserven van naphte zich bevinden. Zij hebben twee personen lichtgekwetst en weinig stoffelijke schade aangericht. Een Engelsche vlieger heeft het gedaan. Dien ten gevolge zijn twaalf gijzelaars gepakt, waaronder een wethouder en de pastoor van St. Baafs.
Terwijl ik het bovenste schrijf, weergalmen luide zegezangen. Kijken door den spioen! Langs den boulevard zijn in verdoovenden motregen talrijke reeksen stadwaarts trekkende soldaten te zien.
Er staat uitgeplakt, dat de vijand over den IJser is.
Alle openbare uurwerken moeten de uurverandering ondergaan. Alles is op een uur vroeger gesteld.
De vrouwtjes uit het bestedelingenhuis weigerden den tweeden morgen op te staan: ‘Wij, die toch van heel den dag niets te doen hebben,’ zeiden zij.
Het broodrantsoen wordt ingesteld.
De belastingsbriefjes zijn afgegeven met beduidende verhooging.
Theatervoorstellingen, concerten en allerlei vermakelijkheden van allen aard zijn opgeschorst. Een paar kinemas zijn nog open.

https://www.dbnl.org/tekst/love002oorl01_01/love002oorl01_01_0001.php

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ingelmunster, 30 november 1914 - Uit het dagboek van Berthe, jongste kasteeldochter

Mijn vader, de graaf van Ingelmunster, die anders altijd zo voornaam en hoffelijk is, is vorige week ‘uit zijn krammen geschoten’…. (zo zei Elodie, de keukenmeid dat, wat een gekke uitdrukking! Wat zijn dat eigenlijk : krammen?)
Zo heb ik hem nog nooit gezien: zijn hoofd werd langzaam rood, zijn ogen trok hij tot spleetjes, zijn moustache begon te trillen en hij ontplofte zowat… Hij vindt het liederlijk leven op het kasteel door die Duitsers, en die schaamteloze diefstallen ‘ongehoord’ (en dat is dan nog heel vriendelijk uitgedrukt). Tijdens de voorbije weken zijn hier Duitse soldaten uit Roeselare op het kasteel gearriveerd. Ze namen meer dan 1000 flessen wijn mee uit de kasteelkelder. Bijna de hele verzameling van oncle Albéric zaliger… En niet alleen bij ons : ook bij pastoor Isidoor Soete eisten ze 500 flessen wijn op. Henri Delaere, de cafébaas uit ’t Damberd, dacht hen te slim af te zijn, en had zijn wijnkelder toegemetseld, maar toch hebben ze die gevonden : meer dan 2000 flessen! Ook bij winkeliers en burgers worden opeisingen gedaan : wijn, cognac, rum, kaas, koffie, koeken…
Ook mijn maman ziet met lede ogen aan hoe de Duitse ongenode gasten koffie drinken uit de porseleinen kopjes van haar grootmoeder zaliger en ze schudde gelaten het hoofd toen wel tien kristallen glazen sneuvelden toen een zatte Duitser het dienblad liet vallen..

https://www.facebook.com/taptoni.papaver/posts/ingelmunster-30-november-1914uit-het-dagboek-van-berthe-jongste-kasteeldochtermi/1637746809825954/

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

30 november 1919: Amerikaanse kwebbel in het Britse Lagerhuis
Gert-Jan van Teeffelen - Volkskrant - 30 november 2009

Lady Astor (1879–1964) was Amerikaanse, en de eerste gekozen vrouw die in de Britse politiek haar zetel bezette. Ze werd beroemd om tal van controverses.

De fręle 84-jarige mocht tal van genodigden meenemen. Redevoeringen houdt de kruideniersdochter niet meer nu ze licht dementerend is; maar het werd een feestelijke reünie.

Intussen staat een jongere politica in de schijnwerpers, die al is aangeduid als machtigste Britse vrouw sinds Thatcher: Catherine Ashton (53), die de externe betrekkingen van de EU gaat doen.

‘Cathy’ is, net als Thatcher, barones – ze werd in de adelstand verheven nadat Tony Blair haar in het Hogerhuis parachuteerde. Haar kwaliteiten worden door insiders geroemd, maar de belangrijkste kritiek is dat Ashton nooit campagne heeft hoeven voeren om een positie te verwerven. Ashton werd altijd gevraagd, nooit democratisch gekozen.

Dat is heel wat anders dan de eerste twee vrouwen die bijna een eeuw geleden een plek veroverden in de Britse politiek. Ook die hadden fraaie titels, in dit geval door hun huwelijken. Maar strijd leverden zij wel degelijk, zij het op uiteenlopende manieren.

De eerste was de kunstenares Constance Gore-Booth (1868–1927), telg uit een geslacht van verlichte Anglo-Ierse landeigenaren, die zich bekommerden om het arme Ierse werkvolk. Ierland hoorde nog bij het Verenigd Koninkrijk.

In Parijs ontmoette ze haar man en werd ze gravin Markiewicz. Terug in Dublin raakte ze gecharmeerd van het idee van Ierse onafhankelijkheid. Markiewicz was zo fanatiek dat ze in 1909 een paramilitaire organisatie oprichtte die jongens leerde schieten. Eerder had ze haar zus in Engeland geholpen met een campagne voor vrouwenkiesrecht, door te voorkomen dat Churchill – die de vrouwen dwarszat – een parlementszetel zou krijgen.

In Ierland rees haar ster snel door de Paasopstand van 1916. De gravin werd ter dood veroordeeld, maar kreeg uiteindelijk gratie. Haar roem was zodanig dat ze twee jaar later, in een kiesdistrict in Dublin, een parlementszetel veroverde in het Britse Lagerhuis.

Conform de lijn van haar partij Sinn Fein, die de Engelsen verachtte, bezette ze de zetel echter niet. Later kwam ze in de eerste Ierse regering en werd ze Europa’s eerste vrouwelijke minister.

De eerste gekozen vrouw die haar zetel wél bezette was evenmin Brits. Lady Astor (1879–1964) was Amerikaanse. Als Nancy Langhorne emigreerde ze begin vorige eeuw naar Engeland.

Ze trouwde met Waldorf Astor, een rijke Amerikaanse expat. Hij werd assistent van zijn vriend Lloyd George, de premier, en zat in het Lagerhuis. Lady Astor was wellicht nooit in de politiek gegaan als haar man niet naar het Hogerhuis was geroepen. Nancy, een kwebbel die het met haar humor goed deed in de high society, besloot zich in 1919 verkiesbaar te stellen voor zijn vacante zetel.

Anders dan Markiewicz, die haar Amerikaanse tijdgenote maar een verwend nest vond, werd Astor niet gehinderd door veel kennis of idealen. Ze had evenmin banden met vrouwenbewegingen. In haar nadeel werkte dat ze een alcoholverbod propageerde. Toch lukte het haar kiezers te overtuigen, dankzij haar scherpe tong en een riant budget.

In het Lagerhuis, waar ze tot 1945 bleef, wordt ze niet herinnerd om grootse politieke daden. Wel is ze beroemd om tal van controverses. Zo zou ze de nazisympathieën hebben gehad, en was ze weinig subtiel. Eens betoonde ze zich openlijk verheugd toen een opponent overleed. De kritiek pareerde ze met: ‘Ik kom uit Virginia, wij schieten om te doden.’

Het smeuďgst zijn de woordenwisselingen die ze met Churchill zou hebben gehad. Ze zou hem hebben toegevoegd dat ze zijn thee zou vergiftigen als hij haar echtgenoot was. Waarop Churchill zei: ‘Als u mijn vrouw was, zou ik het opdrinken!’

De premier vond vrouwen in het Lagerhuis maar niks; dat was iets als een vrouw die zijn badkamer binnendrong. Astors repliek: ‘U bent niet knap genoeg om daar bang voor te hoeven zijn.’ Omstreden of niet, de oude Thatcher zal vaak hebben genoten van haar verre voorgangster.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/30-november-1919-amerikaanse-kwebbel-in-het-britse-lagerhuis~b53e5a2a/

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: