Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Fulco

|
Geplaatst: 15 Aug 2016 18:37 Onderwerp: Opschrift op Duitse grafsteen |
|
|
Recent kwam ik in een museum een Duitse grafsteen tegen met aan de ene zijde twee namen en aan de andere kant "Ein unbekannter Deutscher soldat".
De twee genoemde soldaten liggen naast elkaar begraven op een Duits kerkhof in Pont a Vendin tussen Lille en Lens.
Tot zover duidelijkheid genoeg.
Wat ik echter niet direct thuis kan brengen, waren de data aan de onderkant van de grafsteen: 5/9-10 en 5/92.
Zijn dit maand en jaar-aanduidingen van het verwijderen van de oude steen en het plaatsen van een nieuwe? Of betekent het iets anders?
Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid verschaffen? _________________ "De ratten zaten net zo in de val" (Bram Vermeulen) |
|
Naar boven |
|
 |
Edwin H

|
Geplaatst: 15 Aug 2016 19:07 Onderwerp: |
|
|
De cijfers onder aan de grafsteen geven de plaats aan van het graf
Block 5 graf 9 voor Johann Seckinger en Block 5 graf 10 voor Georg Gross
Edwin |
|
Naar boven |
|
 |
Fulco

|
Geplaatst: 15 Aug 2016 22:07 Onderwerp: |
|
|
Ja natuurlijk. Die grafnummers had ik al, maar had ze niet gekoppeld aan het opschrift.
Dat brengt me wel op een andere vraag: hoe kan dan op dezelfde steen een onbekende soldaat worden vermeld die wel in blok 5, maar veel verder weg op nr. 92 ligt? Moet ik het zo lezen dat als je aan de achterkant van de steen liep je op nr. 92 stuitte? _________________ "De ratten zaten net zo in de val" (Bram Vermeulen) |
|
Naar boven |
|
 |
Edwin H

|
Geplaatst: 15 Aug 2016 22:53 Onderwerp: |
|
|
De Duitse begraafplaatsen zijn verdeeld in blokken die bestaan uit meerde rijen graven met oplopende nummering
De graven van Johann Seckinger en Georg Gross liggen in rij 1 en het graf van de onbekende soldaat ligt in rij 2 .
Edwin |
|
Naar boven |
|
 |
Fulco

|
Geplaatst: 16 Aug 2016 17:55 Onderwerp: |
|
|
Dank, Edwin, Alweer wat geleerd via het forum. _________________ "De ratten zaten net zo in de val" (Bram Vermeulen) |
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3889 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 03 Mei 2018 9:41 Onderwerp: Re: Opschrift op Duitse grafsteen |
|
|
Fulco @ 15 Aug 2016 18:37 schreef: | Recent kwam ik in een museum een Duitse grafsteen tegen met aan de ene zijde twee namen en aan de andere kant "Ein unbekannter Deutscher soldat".
De twee genoemde soldaten liggen naast elkaar begraven op een Duits kerkhof in Pont a Vendin tussen Lille en Lens.
Tot zover duidelijkheid genoeg.
Wat ik echter niet direct thuis kan brengen, waren de data aan de onderkant van de grafsteen: 5/9-10 en 5/92.
Zijn dit maand en jaar-aanduidingen van het verwijderen van de oude steen en het plaatsen van een nieuwe? Of betekent het iets anders?
Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid verschaffen? |
_________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
Fulco

|
Geplaatst: 03 Mei 2018 9:52 Onderwerp: |
|
|
Als jouw vraag is of dit topic gesloten kan worden, Binkske, dan is het antwoord ja  _________________ "De ratten zaten net zo in de val" (Bram Vermeulen) |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 06 Mei 2018 17:06 Onderwerp: |
|
|
Bij deze, Fulco.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
|