Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

masterscriptie: seksueel geweld als oorlogswapen in België

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dewa

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2018 13:43    Onderwerp: masterscriptie: seksueel geweld als oorlogswapen in België Reageer met quote

Beste,

Voor mijn masterscriptie geschiedenis aan de Universiteit van Gent ben ik op zoek naar dagboekpassages en/of verhalen omtrent seksueel misbruik (ik weet het een zeer delicaat thema dat met de nodige respect zal behandeld worden) tijdens WOI. Het hoofdthema van mijn scriptie draait namelijk rond 'seksueel geweld als oorlogswapen' en deze invalshoek zou ik willen toepassen op (voornamelijk) Nederlandstalige primaire bronnen (Franse of Engelse zijn echter ook bruikbaar!).
Bij deze mijn vraag aan u: heeft u weet van enige van deze voorvallen of kunt u mij aan relevante lectuur helpen (liefst toegepast op België) à la 'Eine Frau in Berlin' die gaat over de Russische verkrachtingen van Duitse vrouwen en hun dagboekpassages bij de inval van het Rode leger in Duitsland tijdens WOII (al zou ik me liefst op WOI willen toespitsen).
Primaire (ego)bronnen vinden is namelijk, tot mijn grote spijt, een speld in een hooiberg zoeken als je geen 'ingang' hebt (personen of gevallen waar je je op kunt richten).
Mocht u echter geen weet hebben van deze egodocumenten betreffende verkrachting van/door militairen vroeg ik me af of u eventueel weet hebt van Duitse (of Franse/Belgische) militaire gerechtelijke documenten die hier over zouden kunnen gaan.

Zo ja, waar ik die het best zou kunnen terug vinden (welke archieven hierom bekend staan). En/of ook politieverslagen handig zouden kunnen zijn hiervoor.
Los daarvan sta ik zeker open voor sterke secundaire literatuur omtrent de link tussen (militaire) mannelijkheid en seksueel geweld.
Ik ben nog vrij nieuw op dit forum dus heb nog niet de kans gehad om alle topics uit te pluizen. Mocht één van jullie wel weet hebben van zo'n topic op dit forum, of elders, jullie mogen mij altijd contacteren!

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Glen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2018 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
moeilijk onderwerp, ik heb helaas dit boek over de wandaden door het Russische leger tegenover Duitse vrouwen en meisjes tijdens WW2 niet meer in mijn bezit maar het is nog verkrijgbaar op internet.
https://www.boekwinkeltjes.nl/b/113497322/De_Afrekening_Het_einde_van_de_Tweede_Wereldoorlog_in_OostDuitsland/

grtz en succes !MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Dewa

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2018 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Erg bedankt voor de tip MMM, ik kan het later als vergelijkend werk gebruiken.
Ik was misschien wat vaag in mijn tekst maar het liefst zou ik werken rond Belgische vrouwen die jammerlijk genoeg verkracht werden door Duitse soldaten tijdens WOI.

MVG,
Glen
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2018 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Lees eens Horne en Kramer na ,

German Atrocities 1914: A History of Denial by John Horne and Alan Kramer
Hier de openings bladzijden van hoofdstuk 5
(sorry voor de wazige scan blz2 ) maar Het is om de grondgedachte ervan te hebben

je hebt zeker geen eenvoudig onderwerp gekozen

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2018 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Dewa

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de scans Patrick! Heb enkele weken geleden inderdaad Horne & Kramer erbij moeten nemen. Tevens het artikel van Ruth Harris 'child of the barbarian' en het boek van Stéphane Audoin-Rouzeau 'L'Enfant de l'ennemi: viol, avortement, infanticide pendant la Grande Guerre' heb/ben ik er op na aan het lezen.
Het is zeker geen gemakkelijk onderwerp maar omdat het zo'n onderbelicht thema is wou ik het juist in beeld brengen zeker nu met de hele 'viering' rond 14-18.
Een hopelijk niet te ambitieuze gedachte want primaire bronnen liggen niet voor het grijpen.
Zou ik wat verder informatie mogen hebben bij de laatste poster?
Alvast bedankt!
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

USA poster , Om het propaganda aspect te belichten ,

want daarmede is op een hele subtiele manier , mee gewerkt geworden.
Het is trouwens ook voor de eerste maal ,
dat de propaganda machine door alle partijen zo intensief gebruikt wordt .
In the Usa

De vierde 'Liberty-Bond-Campaign' van 1918 gebruikte een 'Remember Belgium'-poster die het silhouet van een jong Belgisch meisje toonde dat door een Duitse soldaat wordt meegesleurd met op de achtergrond een brandende gemeenschap. Historica Kimberly Jensen interpreteert de afbeelding op de poster als "Zij (Belgische vrouwen) zijn 's nachts alleen en verkrachting dreigt". Men ging ervan uit dat het Amerikaanse volk wel op de hoogte moest zijn van de gruwelijkheden in het begin van de oorlog, gezien de tekst op de poster. Robert E. Herzstein beweert in zijn boek 'Roosevelt and Hitler' dat de Duitsers geen effectieve manier konden vinden om de krachtige Britse propaganda over de ‘rape of Belgium’ en andere zogenaamde wreedheden tegen te gaan.

Uit de wiki pagina the rape of Belgium

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rape_of_Belgium

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/2.7666/Project2014-18%2B-%2BTweede%2Bjaargang/WOI_2010_Opmerkelijke%2BAffiches/1.893519

Dit boek moet ik nog eens nakijken, eerst nog zoeken waar ie ligt.

https://www.bol.com/nl/f/de-verkrachting-van-belgie/30014722/?country=BE

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2018 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ellsworth Youngs advertentie voor Liberty loans uit 1918 , speelde met gruwelverhalen in op de Amerikaanse verbeelding en verwarde de verkrachting van België met die van individuele Belgen.

Poster ook in het bovenstaande boek te vinden
Blz 221 , en voorgaande ,
uit de verkrachting van België
Hoofdstuk gevallen voor het vaderland .
@+
Patrick
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: