Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mijntunnels Verdun?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GBL

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2018 11:47    Onderwerp: Mijntunnels Verdun? Reageer met quote

Goede dag mede forumleden,

Ik heb bij deze een vraag aan de Verdun kenners.
Aan de flanken van Verdun bij Vauquois en Les eparges woede de mijnenoorlog wel maar bij verdun zelf is voor zo ver ik weet voor, tijdens of na de slag nooit een mijn tot ontploffing gebracht.
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom er bij Verdun zelf geen mijnen zijn gebruikt?

Groet, Gijs
derwisj

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2018 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk de aard van de slag, waar in de frontlinies er constant veranderingen van posities waren en de posities dikwijls vrij dicht bij elkaar lagen. De ondergrond is dacht ik kalksteen, dus een geschikte mijngang graven vraagt wel wat werk...
Nog een reden ka n zijn de aard van het terrein zelf...het terrein wordt op vele plaatsen doorsneden door valleien, kan moeilijk geweest zijn om een mooie gang te graven.
Let wel, dit zijn persoonlijke bedenkingen...nog nooit een officiele reden gelezen...
pascal
GBL

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2018 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Pascal,
Dank voor het antwoord, ik zat zelf ook aan zulke factoren te denken.
Misschien de intensiteit van de artillerie beschietingen die het ook belemmerde.
har

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2018 17:35    Onderwerp: Mijnoorlog bij Verdun Reageer met quote

Het antwoord wordt bepaald tot waar je precies de overgang van het Argonnen front naar Verdun neemt. Voor mij is het Bois de Malancourt zeker nog Verdun front, uitgangspositie van een aanval op heuvel 304 in 1916.

In het Bois de Malancourt is er in 1915 een actieve mijnoorlog geweest en de kraters zijn nog steeds te bezoeken. Lees Pionieren 29, LIR 120 ( kan online)

Wat een grote rol speelde is dat de ervaringen in de Argonnen en ook in de Champagne duidelijk lieten ziendat mijnoorlog erg weinig opleverde. Het grote nadeel, constante stress voor de frontlinie troepen woog niet op tegen de tactische voor en soms nadelen. De mijnoorlog doofde langzaam uit.

Als je Vauquois ook nog als Verdun front wilt zien ( interessante discussie) is men wel tot in 1918 bezig geweest met het aanleggen van een mijn met de bedoeling deze zo zwaar/ groot te maken dat de gehele berg zou zijn verpulverd. Gelukkig koste dit zoveel springstoffen, de Duitse industrie had het al zwaar genoeg, dat dit nooit tot uitvoering is gebracht.

Op de rechter oever zijn enkele tunnels gebouwd en of aangevangen, bijvoorbeeld in het Granaten Tal, Thiaumont Schlucht ( 100 meter), vanuit Fort de Douaumont en zelfs vanuit enkele M Werken... Daarnaast de bekende tunnels op de linker oever. Deze tunnel waren voor logistieke doeleinden gepland en gebruikt en zeker niet voor de mijnoorlog.

Harry

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam
nurse mary

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2018 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Harry (e.a.),

Bois de Malancourt is inderdaad nog een prachtig stukje bos, ik kom er regelmatig. Vraagje: zou je met ons kunnen delen hoe ik aan de layer met perceelnummers kom? Lijkt me nl. ontzettend handig!

BVD, Marij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
har

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2018 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Marij,

Ik begrijp je niet goed, bedoel je hoe ik deze kaart gemaakt heb?
Als dat zo is dan met screencapture van het programma Ozi Explorer, een programma voor communicatie met mijn Garmin "wandel GPS" Heel handig voor het kalibreren van oude loopgraafkaarten en andere kaarten naar een GPS grid waardoor dus alles op die kaart een eigen positie met GPS coördinaten krijgt. Ook kan je precies bijhouden waar je gelopen hebt en nieuwe "ontdekkingen meteen vastleggen zodat je ze altijd direct terug kan vinden. Zou niet zonder meer kunnen....op het kaartje lijkt het dat er toch nog een grote fout gemaakt wordt, weg niet vervolgen e.d. maar in de praktijk werkt het voortreffelijk. Heel anders dan vroeger met de boskaart, kompas en veel geluk ( en er dan nog een meter er van vandaan langs lopen

de rode lijn is waar we gelopen en gefietst hebben. Pasrk is waar we de auto gezet hebben, waar je ook bent je kunt direkt en met de korste weg terug. Ook berekent het programma als je meerdere punten hebt de korstte weg tussen 1 tot 10 en dat is vaak beter dan 1 dan 2 dan 3 etc

Data uit de oude kaarten, posities artillerie en dergelijke( Dolienen zijn lokale grondverzakkingen, geologisch vershijnsel wat
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2018 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Harry,

Dank voor je supersnelle antwoord en je voorbeeldkaartje!
Dit bedoelde ik niet maar het lijkt me wel veel handiger werken dan wat ik tot nu toe doe met Google Earth, weliswaar ook met invoegen van oude kaarten maar de data komen er niet zo mooi uit. Ik ga er zeker naar kijken.
Mijn eigenlijke vraag was: waar vind ik de onderliggende kaart met de bosperceelnummers, deze geven in het terrein nogal eens een extra houvast.
Ik zie dat je in het Bois de Cheppy / Montfaucon / Malancourt al heel wat afgefietst en gelopen hebt. Grappig om te zien dat jij een aantal punten benoemd die ik weliswaar ken maar waarvan ik geen exacte locatie heb maar dat in jouw kaart ik wel weer het e.e.a. zou kunnen toevoegen wat er nu niet op staat.
Het blijven prachtige bossen!

Mocht je een keer in de buurt van Cheppy zijn kom maar eens langs.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
har

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2018 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ok nu begrijp ik je beter, deze kaart komt ook van Ozi Explorer, hij is onderdeel van de complete kaarten set France. Mooie van het programma is dat je ook zelf kaarten kan maken. Bijvoorbeeld de oude IGN kaarten bevatten veel meer informatie dan de meer recente uitgaves..
Naar boven
GBL

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2018 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

beste Harry,

Hartelijk dank voor de informatie!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: