Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

14 Februari
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2018 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

EREPENNING VOOR 100-JARIGE TONEELVERENIGING MATIGHEID EN GENOEGEN

De toneelvereniging Matigheid en Genoegen werd 100 jaar geleden, op 14 februari 1917, door een groep enthousiaste, sociaal bewogen jonge mensen en het Kruisverbond opgericht. Begin vorige eeuw leefden veel mensen in deze regio op de grens van het bestaansminimum. Vaak werd na ontvangst van de loonzakjes het heil gezocht in de kroeg. Het oprichten van een toneelvereniging was een middel om het drankmisbruik te matigen en genoegen te scheppen in het vermaak van en door een toneelvereniging.

Op 14 april 1917 werd in de lokale krant, de Maas- en Niersbode, melding gemaakt van de eerste uitvoering door de nieuwe toneelvereniging op 22 april 1917. Het publiek werd die avond een spiegel voorgehouden met een zwaar aangedikt verhaal over een gezin waarin een laveloze vader de moeder en kinderen tot wanhoop dreef. De voorstelling werd een groot succes. (...)

Lees verder op http://gennep.news/nieuws/erepenning-100-jarige-toneelvereniging-matigheid-en-genoegen/

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2018 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Sint Niklaas - Rafael Waterschoot - oorlogsdagboek

14 februari 1918 donderdag - Het 3de infanterieregiment vertrekt naar het front zoodat we voorlopig zonder soldaten zijn.

http://oorlogsdagboek.org/1918%20oorlogsdagboek%201918/scannen0156.htm

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2018 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

14 FEBRUARI 1919: DE POOLS-RUSSISCHE OORLOG BEGINT

Op 14 februari 1919 begon de Pools-Russische Oorlog. Het pas onafhankelijke Polen raakte in conflict met communistisch Rusland, maar wist de aanval van het Rode Leger op het nippertje te overleven.

Eind 1918 werd Polen weer onafhankelijk. In 1916 was er een Pools koninkrijk opgericht, maar dat was een vazalstaat van het Duitse Rijk. De in 1918 onafhankelijk geworden natie hoopte van de zwakte van het Duitse en Russische Rijk te profiteren en zoveel mogelijk gebied te veroveren. Maarschalk Józef Piłsudski hoopte Oekraďners, Wit-Russen en Balten voor het nieuwe Polen te winnen door een federatie voor te stellen, het Intermarium, dat het Pools-Litouwse Gemenebest in een nieuw jasje moest worden.

Vanaf februari 1919 raakten Poolse troepen slaags met de Russische communisten. Het waren schermutselingen, omdat de communisten verwikkeld waren in een burgeroorlog tegen de ‘witten’ en niet met iedereen tegelijk wilden vechten. Józef Piłsudski voelde er echter niet voor om de witten te hulp te schieten, omdat zij een herstel van het oude tsarenrijk wensten. De maarschalk meende dat de communisten voor Polen een minder kwaad waren, omdat zij tijdens de Vrede van Brest-Litovsk met het Duitse Rijk grote gebieden hadden afgestaan. Mede omdat de Polen de witten niet assisteerden wewrden de communisten in 1919 niet verslagen. Nadat de communisten de overhand hadden konden ze zich volledig richten op Polen. (...)

Lees verder op https://jalta.nl/geschiedenis/14-februari-1919-de-pools-russische-oorlog-begint/

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2018 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

TODAY IN OTTAWA'S HISTORY: THE PHANTOM AIR RAID - 14 February 1915
A day-by-day account of Ottawa's history by James Powell

One of the most curious events in Ottawa’s history occurred on Valentine’s Day night, Sunday 14 February 1915, six months after the start of the Great War. At roughly 10.30pm, the Prime Minister, Sir Robert Borden, received an urgent telephone call from Mayor Donaldson of Brockville informing him that at least three German airplanes had crossed the St Lawrence River from Morristown, New York. The invaders, apparently seen by scores of Brockville citizens who were returning from Sunday evening church services, had just passed directly over the community travelling in a northerly direction, presumably towards the capital. One of the planes shone a powerful searchlight on the town, lighting up its main street. Reportedly, the planes dropped “fireballs,” or “light balls,” into the river on the Canadian side of the border. Many Brockville citizens become hysterical.

After receiving the mayor’s call, Borden immediately contacted the Canadian Militia. Meanwhile, Brockville’s chief of police telephoned Colonel Percy Sherwood, Commissioner of the Dominion police regarding the air invaders. At 11.15pm, Sherwood ordered Parliament Hill to be blacked out to avoid giving the raiders an easy target. While the phlegmatic Commissioner was not unduly apprehensive about the report of approaching enemy planes, he believed it expedient to take precautionary measures, including blacking-out key government buildings. The lights that illuminated the Centre block’s Victoria Tower when Parliament was in session were extinguished. The Royal Mint, which was also typically lit up at night, was similarly darkened. At Rideau Hall, home of the Governor General, the blinds were drawn. Although the Governor General was away inspecting troops in Winnipeg, his wife, the Duchess of Connaught, was in residence. Other buildings observed the black-out as news of the pending attack hit the streets. The Globe newspaper reported that the entire city of Ottawa was in darkness that night.

Spannend he? Ga naar https://todayinottawashistory.wordpress.com/2014/10/30/the-phantom-air-raid/ ...

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2018 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Robert Myles Heywood Died 15th February 1915, Lieutenant. East Kent Regiment. (The Buffs)

Robert Myles Heywood was born on 1st February 1884 in Manchester the only child of Robert and Annabel Crook Heywood, latterly of Hales Hall, Cheadle, Staffordshire.

In 1891 the family were living in Rushulme, Lancashire. Robert senior is described as a Cotton Bleacher / Dyer and already the family are doing well as they have three servants.

In 1901 at the census Robert Myles Heywood is shown as a boarder at an address in Frodsham Lordship Cheshire. His father is shown as residing at The Cottage Entwhistle, Lancashire. They had a husband and wife as general servants.

Annie Heywood as she is recorded throughout the census returns is shown as a visitor at Moor Court in Oakamoor the then home of Alfred Bolton JP for Staffordshire. She is one of two visitors the other being an electrical engineer. Francis Bolton son of Alfred is recorded as being a copper smelter, this being Bolton’s of Froghall family who built the now listed building in 1861. There are six servants in the household.

Lees verder op http://kingsleyremembers1914.org.uk/?p=124

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2018 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

Josep Pla -- 14 februari 1919

Josep Pla i Casadevall (1897-1981) was een Spaanse schrijver en journalist.

14 februari. Begrafenis van oom Pepet Colomar - een verre oom. Ik gebruik het verkleinwoord van zijn naam niet uit familiariteit, want ik kende hem nauwelijks; ik doe dat eenvoudigweg omdat hij thuis zo genoemd werd. Hij was getrouwd met een tante uit Montras van de tak van oma Marieta. Het was een lange, bleke, magere man, uitgeblust, methodisch, nauwgezet, die leek te spreken met iets van angstvalligheid, precies zoals het type van de gemiddelde ambtenaar. Altijd als ik hem zag, kwam hij op mij over als iemand die herstellend was van de stokslagen die het leven hem had toegediend.

Lees vooral verder op http://sotobed.blogspot.nl/2018/02/josep-pla-14-februari-1919.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2018 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry. Mag weg.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: