Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lefaucheux revolver

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
the beno

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2017 15:11    Onderwerp: Lefaucheux revolver Reageer met quote

Gegroet,

Enkele jaren geleden ben ik gestopt met het verzamelen van militaria, maar om de zoveel tijd kruist een bepaald voorwerp mijn pad en dan beginnen mijn vingers toch weer te jeuken...
Een kennis van mij uit de Provence heeft mij de volgende revolver aangeboden die hij bij het leeghalen van een huis in de buurt heeft teruggevonden. Hijzelf weet er niet veel over (en ik eigenlijk ook niet, behalve dan dat het waarschijnlijk een Lefaucheux is). Voor de 40 euro die hij ervoor vraagt zal het wellicht geen miskoop zijn, maar toch zou ik er graag wat meer over weten voor de deal afgerond wordt. Daarom de volgende vragen:
-Het is een roestig ding met wat pitting, maar alles wat ooit bewoog, beweegt nog steeds. Is het legaal om dit wapen te bezitten in België zonder vergunning?
-Het scharnier om de kogels in de trommel te laden klapt open naar onder. Een kleine google-zoektocht leert me dat die normaal naar boven openklapt... Is dit gewoon een ander model, of...?
-Onder dat scharnier (links) zit een metalen pinnetje die met een vijs is vastgemaakt. Die zie ik op veel afbeeldingen van dit soort revolvers niet staan. Kan iemand uitleggen waarvoor dit dient en waarom het enkel op deze revolver aanwezig lijkt te zijn?
-Volgens de eigenaar zijn er vaag stempels te herkennen op de revolver, maar die zijn grotendeels onleesbaar door de roest. Zou het toch mogelijk zijn om het type of het land van herkomst te achterhalen?
-En tot slot: Is 40 euro een goede prijs of moet ik wat proberen af te dingen?

Hartelijk dank op voorhand,
The Beno (terug van een lange afwezigheid, waarvoor mijn oprechte excuses)

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
limbo

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2017 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Beno,

Bij mijn weten is dit vrij te bezitten ,daar het een penvuur pistool is en van rond 1860 .
Ik zie ze regelmatig op diverse verkoop- en veiling sites worden aangeboden en dan in prima staat en werkend.
De prijs schommelt dan tussen de 150 en 220 euro (wat ik laatst zag)...

Dus naar mijn bescheidde mening is 40 euro voor een bonk roest erg duur betaald.
Als de geschiedenis van het wapen je interesseert (vermist het correct is wat de verkoper verteld.....) kan je het overwegen.

Dus mocht je meer willen/kunnen uitgeven,zou ik altijd voor een mooi exemplaar gaan.
Al was het maar dat als je het zat bent ,je het geld makkelijk recupereert .
En van een blok roest moet je dat maar afwachten...

Succes, Limbo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2017 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk een goede dikke maand geleden kreeg ik zo’n bonk roest als geschenk . Smile
Zou om een bodemvondst gaan, lang geleden gevonden achteraan een camping rond De Kemmel .
Kwam met google, nogal snel uit op wwi revolver lebel modèle 1892, hij is onklaar gemaakt .
https://en.wikipedia.org/wiki/Mod%C3%A8le_1892_revolver
veel gebruikt model zo te zien
Die beide revolvers hebben wel wat van elkaar .
Cool

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: