Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Foto oud-strijder Coucke

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ensignyoshi

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2017 18:13    Onderwerp: Foto oud-strijder Coucke Reageer met quote

Hallo allemaal, Deze vraag is een gok maar misschien kunnen jullie me voorthelpen of op de juiste weg zetten? Ik ben op zoek naar een foto van een persoon die oud-strijder 14-18 was met een link tot mijn dorp Massenhoven. (De foto hoeft enkel de persoon af te beelden en dient niet noodzakelijk van de oorlogstijd te zijn.). Ik tracht een lijst samen te stellen van alle oud-strijders met een link tot Massenhoven en hoop waar mogelijk een foto aan de namen te kleven. Ik tracht kopies van foto's te bekomen door afstammelingen en verwanten van deze oud-strijders te spreken. De meeste personen die ik gesproken heb, hebben nog een band met mijn dorp of de directe regio. De persoon waar ik nu een foto van zoek, is echter een bijzonder geval:

Zijn naam is Josephus Gustavus Coucke en hij is geboren op 15/11/1887 te Massenhoven aan boord van het schip La fleur op de verbindingsvaart van Maas en Schelde. Zijn vader is geboren te Harelbeke en woonde te Boom en zijn moeder is geboren te Boom. Josephus Gustavus Coucke zou een tijd in Boom gewoond hebben en heeft vervolgens de stad Antwerpen zijn thuis gemaakt.

Op zijn geboorteplaats na, heeft de heer Coucke dus weinig banden met Massenhoven waardoor het zoeken voor mij al een heel stuk moeilijker wordt.

Bij mijn weten had hij geen kinderen en was hij niet getrouwd. Al beweert hij in zijn militair dossier dat hij zich ging verloven met een vrouw met kinderen. Het is me onduidelijk of het zijn kinderen waren. Deze uitspraak kan echter een leugen zijn.

Oud-strijder Coucke was een ... kleurrijk persoon. Enkele veroordelingen als burger en een lijvig strafdossier als soldaat in het Belgische leger. Hij heeft zelfs in 1918 enkele dagen gedeserteerd. Wel zou hij de volledige oorlog meegemaakt hebben. Uit zijn dossier valt op te maken dat hij al wel eens een leugen verkocht.

Hij is ook relatief vroeg overleden. Zijn lichaam werd gevonden in de waters van het Kattendijkdok te Antwerpen aan nr. 14 en zijn overlijden werd vastgesteld in het Stuivenberggasthuis op 20/05/1954.
Volgens een klein krantenartikeltje over zijn dood, lag hij mogelijk een 5tal dagen in het water en lag zijn schip "Jan Coenen" aan die plaats aangemeerd. Het vermoeden is dat hij in het water gesukkeld is. Hij werd begraven op het Schoonselhof.

Kortweg een persoon met weinig aanknopingspunten waarbij ik vermoed dat het niet eenvoudig voor me zal zijn een foto van hem terug te vinden. Echter is deze persoon misschien bij iemand bekend of kennen jullie misschien bronnen die me onbekend zijn en een foto kunnen bevatten? In ieder geval al erg bedankt en ik kijk uit naar jullie mening!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: