Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

doodverklaring van vermiste ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lieven guffens

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2017 8:07    Onderwerp: doodverklaring van vermiste ? Reageer met quote

Jean Mathieu Guffens uit Grâce-Berleur raakte vermist tijdens de IJzerslag op 22.10.1914. Hij keerde voor zover ik weet nooit weer.
In het overlijdensregister van 1924 (dus 10 jaar na datum) van Grâce-Berleur werd zijn overlijdensakte ingeschreven met de melding dat de gemeente Stuivekenskerke had laten weten aan de burgerlijke stand van Grâce-Berleur dat de betrokkene daar overleden was op 22.10.1914.

Wil dit nu zeggen dat hij 10 jaar later toch nog ergens gevonden werd ? Of is hij in 1924 gewoon doodverklaard ?
Is er ergens een lijst met de nog vermiste Belgische militairen ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2017 8:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

De meeste vermisten zijn enkele jaren na de oorlog gerechtelijk dood verklaard. Meestal op aanvraag van de familie om de erfenis te kunnen afhandelen en noodzakelijk voor het verkrijgen van een weduwen- en wezenpensioen en aanverwante rechten.

Er ging daar toch wel een onderzoek aan vooraf via navraag bij voormalige strijdmakkers en bevelvoerende officieren.

In Duitsland verliep dit nog moeilijker omdat de meesten buiten de grenzen overleden waren en er problemen waren om gegevens te krijgen over begraafplaatsen (doden die na de oorlog nog werden teruggevonden). Daar zijn er nog tot in de jaren 1930 vermisten dood verklaard en in de gemeentelijke overlijdensregisters ingeschreven.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
lieven guffens

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2017 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de toelichting. Was er dan een minimumtijd nodig dat de vermiste vermist bleef ? Als ik me niet vergis kan nu een vermiste na 5 jaar doodverklaard worden. In oorlogstijd kan die periode misschien langer geweest zijn (10 jaar bv.), daar het niet abnormaal was dat een vermiste na meer dan 5 jaar toch nog opdook (na langdurig verblijf in ziekenhuis, revalidatie of krijgsgevangenschap). Of heb ik het mis ?
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2017 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

Of er een minimumperiode was, denk ik niet. Het is natuurlijk zo dat door de oorlog (bezetting en zo) er pas nadien kon begonnen worden met die doodsverklaringen. Bovendien hadden de rechtbanken na de oorlog ook nogal wat werk met o.m. rechtszaken tegen collaboratuers, inbeslagname van Duitse goederen, heropbouwdossiers en zo.

De vraag moest uitgaan van de familie. Ook daar duurde het een tijdje voor het statuut als oorlogswees, -weduwe etc. waren uitgewerkt. Pas dan was die statusaanpassing van belang.

Hou er ook rekening mee dat niet alle militairen zonder gekend graf "vermist" zijn. Een aantal was officieel overleden (officier had het overlijden gemeld), alleen was het lichaam nadien verdwenen (graf verloren, in niemandsland achtergebleven etc.).

Er zijn heel wat verschillende types van vermisten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
lieven guffens

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2017 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ok. Misschien kan het al iets meer duidelijkheid brengen als ik probeer de akte in de burgerlijke stand van 1924 in te kijken want misschien staat daar iets in over een vonnis van de rechtbank met plaats en datum of zo. Een neen heb je, een ja kan je krijgen ! En anders zal ik een toelating moeten vragen aan Eerste Aanleg.
Eigenlijk toch erg dat zo'n lijst van vermisten niet bestaat ! Kijk bv naar de Menenpoort. Die Britten hebben toch meer respect voor hun soldaten me dunkt !
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: